*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Nokialta uusia puhelimia ja yhteistyötä David Bowien kanssa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 27.9.2006 11:15 Kommentteja (36)

Nokialta uusia puhelimia ja yhteistyötä David Bowien kanssa Nokia esitteli tänään uusia matkapuhelinmalleja ympäri maailman järjestetyissä Open Studio -tilaisuuksissa.
Ensimmäinen uutuus on N95, josta löytyy mm. uusi kaksoisliukurakenne (eli päällimmäinen taso liikkuu ylös- ja alaspäin, paljastaen näppäimiä alemmasta tasosta), sisäänrakennettu GPS, viiden megapikselin kamera ja WLAN. Puhelimella voi nauhoittaa ja katsella videoita, kuunnella musiikkia, ottaa valokuvia, selailla Internetiä ja lukea sähköpostia.



Nokia N75 -laite on suunniteltu erityisesti Amerikan markkinoille (kilpailemaan Motorolan RAZRin kanssa) ja se on ohut simpukkamalli, jolla voi kuunnella musiikkia, ottaa valokuvia ja selailla Internetiä.




"Nokia Nseries multimediatietokoneet edustavat seuraavaa harppausta henkilökohtaisessa tietokoneen käytössä" sanoi Anssi Vanjoki, joka toimii Nokian Multimedia-toimialaryhmän johtajana. "Kyse ei ole vain siitä, että taskuista löytyy tehokkaita laitteita," jatkaa Vanjoki. "Me tarjoamme myös ainutlaatuisia elämyksiä, joiden avulla ihmisten on mahdollista paneutua intohimoihinsa ja ottaa ne mukaansa minne sitten menevätkin."

Nokia tuo markkinoille myös uudet musiikkiversiot kolmesta Nokia Nseries -puhelimesta: Nokia N70, Nokia N73 ja Nokia N91 8GB. Nämä uudet puhelimet ovat väriltään mustia ja tärkein ominaisuus on uudet pikanäppäimet musiikin hallintaan. N91 8GB -puhelimen kiintolevyn koko on myös kasvanut 8 gigatavuun.

N95 puhelimen pitäisi tulla myyntiin ensi vuoden alussa ja hinnaksi on arvioitu noin 550 euroa. N75 mallin pitäisi ehtiä vielä joulumarkkinoille ja hintaa sillä tulee olemaan noin 300 euroa.

Nokia ilmoitti myös samalla tekevänsä yhteistyötä yli 40 musiikkialan ammattilaisen kanssa mm. David Bowie, kun Nokia avaa uuden musiikkipalvelunsa. Palvelussa käyttäjät voivat seurata mitä musiikkia muut käyttäjät ja musiikkialan ammattilaiset kuuntelevat ja kuunnella näytteitä näistä kappaleista, palvelun käyttö tulee olemaan ilmaista. Palvelun toiminnan pitäisi alkaa lokakuussa Iso-Britanniassa, marraskuussa Australiassa ja muualla maailmassa ensi vuoden aikana.

Lähteet:
Nokia (lehdistötiedote)
Reuters

Edellinen Seuraava  

36 kommenttia

127.9.2006 11:42
AfterDawn Addict

Tuo N75 kuulostaa ihan seuraavalta luuriltani :)

227.9.2006 12:25
MikroNoob
Inactive

VIIDEN MEGAPIXELIN >:O VOI PERKELE :O
Tässä oon just odotellut tuollaisia ^^D

327.9.2006 12:37

Kylläpäs hinnat on arvioitu mataliksi.

427.9.2006 13:11

Nämä hinnat ovat verottomia. N95 hinta tulee varmasti olemaan lähempänä 700€ ja N75:sen noin 400€.

Muuten N95 on todella upea Nokia teknologinen riemuvoitto. Ohuempi kuin N80 ja sisältää vaikka mitä. Akkuteho on kysymysmerkki, mutta niin on myös kannettavissa tietokoneissa.

N95 älypuhelimessa on lähes loputtomat mahdollisuudet. Videokeksustelut, Voipit (mahdollinen Skype), 3G, sähköpostit, digikuvat, mp3-soittimet yms yms... Todella upea laite Nokialta. Ostolistalle.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.9.2006 @ 13:14

527.9.2006 13:27

Ylke sanoi "Tuo N75 kuulostaa ihan seuraavalta luuriltani :)",

niin minukin luurini on tuo bowie fanina, voisin n70:ni vaihtaa tuohon :-P

627.9.2006 15:15

Haa! Enpä ole huomannutkaan vaikka olen alalla töissä...
Pitääkin heti kun mahdollista tilata liikkeeseen molempia laitteita, niin pääsee heti rämppäämään kun julkaistaan.

"Päämies - Tule sellaisena kuin olet"

727.9.2006 15:26

Alkaa tuntumaan, että Nokia näyttää jälleen mahtinsa suurimpana kännyköiden valmistajana. Hetken aikaa näytti, että Motorola kirii hitaasti, mutta varmasti Nokiaa koko ajan kiinni, mutta nyt tuntuisi Nokian uusimpien mallien olevan sen verran kuumaa tavaraa, että ykköspaikka olisi jatkossakin taattu. Etenkin koko tämä Nokian N-sarja on tehnyt minuun vaikutuksen.

827.9.2006 15:48

Laitettava veronpalautukset jemmaan N95:sta varten... Todella kiinnostava malli, ominaisuuksiltaan ja kooltaan.

927.9.2006 15:56

N-Sarja on todellakin vain nokian perus taktiikkaa.

Jotenkin on aina tuntunut että Nokia tekee vain samaa puhelinta uudestaan ja uudestaan, vain mallinumero vaihtuu ja yksi lisäominaisuus tulee.

Ja uutta tekniikkaa tulee vain kilpailun pakosta, kun vastustaja lisää uusimpaan malliinsa kerralla laskimen, taskulampun, vga-kameran ja 3-taajuutta.

Nokialta tulee seuraavana päivänä 10 uutta mallia joissa on jokaisessa eri kokoonpanossa laskin JA/TAI taskulamppu JA/TAI vga-kamera ja/tai 3-taajuutta.

Nokialla taitaa hyvinkin olla iso pussi uusia innovaatioita ja ominaisuuksia, muotoilua ja MegaPixeleitä varastossa ettei vastustaja pääse ikinä yllättämään.

Veikkaisin että jos motorola tuo joka 'kalamiehen kännykän' jossa on kaikuluotain, digitaalivaaka, vesistökartat+GPS2, on Nokialla nämä ominaisuudet ympätty prototyyppiin jo vuosia sitten ja vastaava kännykkä ilmestyy seuraavalla viikolla.

Nämä Nxx mallit on varmastikin joka pikku'pojan' unelmia ja joululahja toiveita, mutta, itse en moisia tarvitse, ainoa Nokian malli joka ei ole hajonnut käsiini vuodessa on 5210, jonka puoliso sai kyllä rikki riidan päätteeksi joten piti ostaa käytetty 5140. ;)

Seuraava puhelimeni on varmaankin 5500, mutta vasta monen vuoden päästä.

1027.9.2006 16:29

Ihan jees jos joku tykkää ostella :/
ite en aijo tollasta hankkii. ei käyttöö

1127.9.2006 16:33

Täytyy sanoa että on pirun hieno! Samaa Nokia laatua kuin aina, minullakin on vanha 3200 ja toimii ties kuinka monetta vuotta :D. Kun se menee rikki niin ostan tuollaisen N95 :)

1227.9.2006 17:19

mitähän kaikea tuollakin voi tehdä :D kun 6630 pystyy katsomaan jo kokonaisia elokuviakin ja tuo on varmaa 5x tehokkaami

1327.9.2006 18:36

Huhuilla jonkilaista perää että tuosta n73:stakin olisi tulossa wlani malli? :)

1427.9.2006 19:10

Lainaus:
VIIDEN MEGAPIXELIN >:O VOI PERKELE :O
Tässä oon just odotellut tuollaisia ^^D

5 megapikseliä ilman kunnon optiikkaa on pelkkää markkinointi kikkaa. Ei mitään hyötyä!

1527.9.2006 19:47

Julkaisihan samsung jo n. vuosi sitten 6 megapixelin kamerapuhelimen, mutta syystä tai toisesta tuonut sitä laajoille markkinoille.

Että tekniikka on ollut käytössä jo kauan, mutta rahat kuluttajilta pois kun lisätään vähitellen pikseleitä kameraan :) tai muistia...

1627.9.2006 21:04

Oiskohan tuo ollut jo jossain 2004/2005 vuoden MikroBitissä, joiltakin messuilta, kun esittelivät 7Megapixelin kamerakännykkää/kännykkäkameraa.. Ei ne noita tuo ihan heti markkinoille kuten olovikin sanoi, nyhtävät kuluttajilta rahat pixeli kerrallaan.

1727.9.2006 21:27

Kun tulee kännyjä joihin saa kunnon linssin kiinni ni sitte ollaan jo oikealla asialla :D

1828.9.2006 3:53

ompa omituisen halpa hinta.

1928.9.2006 4:39

Ei mene kauaa kunnes tulee musta versio tästäkin föönistä.

2028.9.2006 4:43

Niin ja toivottavasti ihan Nokian maineen takia, he olisivat saaneet käyttöjärjestelmän hitauden pois, jota ilmenee ainakin omassa N70. Sillä mp3-soittimena hitaus ja käytön hankaluus nakertaa itseäni ainakin. Täällä ei mainittu vissiinkään nokian kolmesta N-luokan musiikkipuhelimesta, jotka ovat kylläkin vain päivitettyjä versioita entisistä (http://www.gsmarena.com/nokia_music_edition_nseries-news-222.php)

2128.9.2006 4:45

Kyllä noihin hintoihin vielä verot tulee tai sitten ne on tuon hintaisia rapakon takana, mutta minkäs teet jos olet gadgettifriikki jonka on pakko saada kaikki kivat pikkulelut.... vielä pahempi olla gadgettifriikki jolla ei ole rahaa ostaa kaikkia kivoja pikkuleluja (minä) =D

2228.9.2006 6:07

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti "aratsu":
Niin ja toivottavasti ihan Nokian maineen takia, he olisivat saaneet käyttöjärjestelmän hitauden pois, jota ilmenee ainakin omassa N70.

N73, N75, N80, N91, N92, N93, N95 sisältävät Symbian OS 9.1 käyttöjärjestelmän. Nokia N70 ja N72 taas vanhan Symbian OS 8.1 Symbian käyttiksen.

Näillä kahdella käyttisversiolla on suuria eroavaisuuksia. Se on vähän sama kuin kuin Windows 98:sia vertaisi XP:hen. Uusi Symbian 9.1 on edeltäjäänsä huomattavasti nopeampi, vakaampi ja turvallisempi. Se sisältää mm. uuden internet-selaimen sekä täysin uuden mp3-soittimen, joka on esim N70:ssä olevaa soitinta huomattavasti parempi.

Ja edelleen hinnat ovat verottomia, joten muutama sata euroa noiden hintojen päälle ja ollaan oikeilla jäljillä myyntihintojen kanssa.

2328.9.2006 6:37

Jos nyt Nokia pystyis tuommoseen niin vois vaikka miettiä ihan oikeasti. Ja tämä oli keväällä
http://www.engadget.com/2006/03/09/live-...el-cameraphone/

Kun seurailee hieman tarkemmin tuota kaukoidän tuotantoa verrattuna Nokia/Sony-Erkki/Motorolaan niin voi sanoa että takapajuisia kalantappo-palikoita valmistetaan täällä :)

2428.9.2006 6:39

"Uusi Symbian 9.1 on edeltäjäänsä huomattavasti nopeampi, vakaampi ja turvallisempi. Se sisältää mm. uuden internet-selaimen sekä täysin uuden mp3-soittimen, joka on esim N70:ssä olevaa soitinta huomattavasti parempi."

..? Mitäs höpiset? Itse Symbian OS:ssahan ei ole yhtään applikaatiota implementoituna vaan Symbian OS toimii lähinnä laitteistorajapintana puhelimeen kehitettäville ohjelmistoille. Jokainen matkapuhelinvalmistaja kehittää ihan itse sen päälle esim. nettiselaimet ja mp3-soitinsovellukset. OS versioiden erot ovat ihan muualla kuin mitä yrität esittää. Esimerkiksi jos vertailee 8.1 ja 9.1 versioita niin 9.1 tuo 8.1 version päälle lisäksi mm. seuraavia asioita:
- R5 IMS WCDMA:ssa
- WAP 2.0 (Connectionless WSP & WAP Push)
- OMA standardin tuki

..näin muutaman mainitakseni. Mistä ihmeestä olet keksinyt, että Symbian OS:ssa olisi nettiselain tai mp3-soitin?

2528.9.2006 6:48

Tuon GPS:n / navigoinnin takia laite tulee ehkä hankittua...mikäli se toimii täysin itsenäisesti ilman mitään maksullisia palveluita.
Toivottavasti Suomi lukeutuu niihin 100 maahan, joiden kartat puhelimessa on. Pitääköhän nuo kartat ladata erikseen ja mahdetaanko niistä veloittaa myös erikseen vai onko ne vakiona? Tilaa pitää muisitkortissa olla, jos aikovat kaikki kartat sinne änkeä =).

2628.9.2006 7:58

Itse toivon Nokialta eniten Ipod Nanon haastajaa, eli flash-muistista mp3-soitinta puhelinominaisuuksilla alle 50 gramman painolla. Kameralla ei ole niin väliä, kunhan muistissa vaan piisaa. Olisi aika mainio lenkkeilykaveri.

2728.9.2006 9:32

"Itse toivon Nokialta eniten Ipod Nanon haastajaa, eli flash-muistista mp3-soitinta puhelinominaisuuksilla alle 50 gramman painolla. Kameralla ei ole niin väliä, kunhan muistissa vaan piisaa. Olisi aika mainio lenkkeilykaveri."

Tossa jonkun shoppaama kuva miltä kännykän tulisi näyttää :) http://gallery.ilounge.com/ipod/displayimage.php?album=58&pos=22

Näistä Nokian uusista malleista löytyy aika paljon samoja piireitä kuin applen soittimista, mutta aika epäonnistuneen näköinen kokonaisuus, ainakin omasta mielestäni http://www.gsmarena.com/nokia_announces_music_phones-news-223.php

2828.9.2006 10:48

Eikös noissa ole kuitenkin Carl Zeissin optiikkaa, tai ainakin käyttävät nimeä mainonnassa?

2928.9.2006 12:28

Lainaus:
N73, N75, N80, N91, N92, N93, N95 sisältävät Symbian OS 9.1 käyttöjärjestelmän. Nokia N70 ja N72 taas vanhan Symbian OS 8.1 Symbian käyttiksen.
N75:ssä ja N95:ssä on molemmissa Symbian 9.2.

3028.9.2006 14:03

vähän offtopicikkii mut miks nois nokialaisis ei voi olla kunnon kuulokkeil suoraan 3,5mm plugi reikää persees, tarttee käyttää typerää kallista liitos kappaletta jos haluu omat kuulokkeet käyttöön luuris?

3128.9.2006 14:47

En tiedä miksi, mutta N95:ssä sellainen löytyy sivusta ja vanhemmassa N91:ssä on yksi päällä.

3228.9.2006 15:11

Lainaus:
tarttee käyttää typerää kallista liitos kappaletta jos haluu omat kuulokkeet käyttöön luuris?
Typerä tuo ehkä on, mutta kallis? Itse kolvailin 2,5mm -> 3,5mm johdonpätkän itselleni eikä hintaa tullut kuin 1,32€

Tuskimpa tuollainen convertteri kaupassa sen kalliimpi on.

3328.9.2006 22:51

on kyllä upea puhelin!!! pakko hankkia!

3429.9.2006 3:33

puhelimet ovat tietysti upean näköisiä, mutta mitenkähän on ton optiikan laita? sehän se yleensä kaikki kuvat sumentelee. ittelläni edelleen 4½ vuoden takainen nokian 3310, ja edelleen toimii. ei mitään vikoja, eivätkä ominaisuudet lopu kesken. kuvaukseen mulla on sonyn digi kamera ja videokuvaukseen digivideokamera. mp3 puolella taas on applen iPod mini. sitten vois harkita tommosen ostoa, kun sen elinikä ois todistetusti edes vähän päälle 2 vuotta.

3529.9.2006 7:10

Käypäpeli =)
Tuolla kameralla saa kyllä tarkkoja kuvia, kotona oleva Canon on jäänyt jo hyllylle pölyyntymään. 10-kuvina menee ihan hyvin.

3629.9.2006 17:10

PRKL.. Minun N91 on ruoska tuon rinnalla..
Kait se tuo pitää hankkia ku ilmestyy..

Vuosia sitten mulla piti olla aina paras ja hienoin Nokian puhelin.. Vuosi sitten ei ollut muulla väliä kuin et on Nokia.. Ja nyt taas on tuo rahan tuhlaus kuume päällä 24/7 =/

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin (2.12.2016 13:01)
PC-pelikehittäjät ovat viime aikoina laajentuneet mobiilipelimarkkinoille ostamalla sektorilla jo markkinaosuuksia kahmineita yrityksiä. Esimerkiksi Activision Blizzard osti Candy Crush -pelejä ....
Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
2 kommenttia
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....

Uutisarkisto