*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

"Internet-piratismi ei ole ainut syy levymyynnin alamäkeen" sanoo tutkimus

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 24.8.2006 20:16 Kommentteja (31)

"Internet-piratismi ei ole ainut syy levymyynnin alamäkeen" sanoo tutkimus Tutkimusyhtiö Screen Digest on julkaissut uusimman tutkimuksensa, jonka mukaan Internet-piratismi ei ole ainut syy levymyynnin alamäkeen. Tutkimuksen mukaan uudet trendit ja DVD-levyjen vallankumous ovat syöneet kuluttajan kukkarosta rahaa, nämä rahat käytettiin aikaisemmin musiikkilevyjen ostamiseen. Musiikin myyminen internetin kautta kuitenkin kompensoi tätä ja laskusuhdanteen pitäisi taittua vuonna 2010, jolloin internetin kautta tapahtuva musiikin myynti ohittaa levymyynnin laskun aiheuttamat menetykset.
Tutkimus paljastaa myös että yli 7% eurooppalaisista omistaa kannettavan musiikkisoittimen, vuonna 2004 vastaava luku oli vain 2%. Soitinten määrän nousu on lisännyt myös nettikauppojen kuten Napster ja iTunes suosiota, sillä käyttäjän on näiden palveluiden avulla helpompi ostaa juuri haluamaansa musiikkia ja siirtää sitä suoraan mediasoittimeen. Tutkimuksen mukaan eurooppalaiset käyttävät vuonna 2006 noin 280 miljoonaa euroa internetin kautta ostettavaan musiikkiin. Vuonna 2010 pitäisi vuosittaisen myynnin saavuttaa 1.1 miljardin euron rajapyykin.

Musiikin myyminen kaipaa kuitenkin lisäpotkua ja tutkimuksen mukaan levy-yhtiöiden onkin löydettävä uusia tapoja markkinoida ja jaella musiikkiaan kuluttajille. Lisäksi matkapuhelinten ja internetin mahdollisuudet pitää osata hyödyntää, jos levy-yhtiöt haluavat menestyä myös tulevaisuudessa.

Lähde:
BBC News

Edellinen Seuraava  

31 kommenttia

124.8.2006 20:31

[offtopic] EKA!!!!11 [/offtopic] No onhan sitä viimein joku älynnyt tuonkin, kun vaan levy yhtiötkin tajuais eikä aina syyttäs warettajia kaikesta!

224.8.2006 21:15

Tosi hieno juttu. Nyt vaan ku joku muukin ku warettajat huomiois jutun. p.s. nyt on ollut oikeen kiva päivitystahti uutisissa \b

325.8.2006 5:10

Toivottavasti levy-yhtiöt alkaa sitten levittämään niitä levyjä maksullisena vaikka itunesin kautta enemmän. mutta on siinäkin huonot puolet. joku lataa ne itunesilta ja sitten vaan jakoon dc:eellä... näinhän se jotenkin menee

425.8.2006 5:18

Katsos poikia ne selvästikkin rupeavat pikkuhiljaa oppimaan :-), tosin hinnatkin vaikuttavat asiaan eivät yksistään jakelutapa, myös suojausmenetelmät saattavat vaikuttaa levy-myyntiin perinteisellä tavalla, ainakin niille jotka eivät katso onko se suojattu vaikka juuri drm-tapaisella suojauksella jolloin saattaa tulla yllätyksiä, ja sitä kautta pahoina kokemuksina kun levy ei toimi..

525.8.2006 6:26

No no, parempi myöhään kun ei milloinkaan. Tosin tuohon seikkaan kyllä myöskin vaikuttaa se että musiikki genre on nykyään paljon laajempi mitä ennen ja kuuntelijat valikoivampia. Suuret levy-yhtiöt vain tuijottavat sitä entisaikoijen menestys käyräänsä jolloin oli olemassa Rock ja humppa. Nykyään tuo skaala on vain niin paljon laajempi että ei ole sitä yhtä super myyntilevyä ( jos esim verrataan johonkin Michael Jacksonin Thriller levyyn). Ja onhan noita levy-yhtiöitäkin huomattavasti enemmän kuin ennen. Jos katsotaan todellisuutta niin levynmyyntihän on kasvanut huomattavasti.

625.8.2006 8:05

No musiikkilevyjen korkea hintahan se alentaa myyntiä, luuleeko ne tosiaan, että esim.opiskelijalla on vara ostaa parin hyvän kappaleen takia koko levy. Jos musiikki on suunnattu nuorisolle, pitäisi hinnankin olla sopiva nuorisolle. Ei kaikille pappa betalar - nääs.

725.8.2006 8:12

"luuleeko ne tosiaan, että esim.opiskelijalla on vara ostaa parin hyvän kappaleen takia koko levy" Itse uskon ja tiedän, että kyllä on... kynnys ostaa 20 euron levy parin kappaleen takia on vain korkeampi, kuin ostaa 4-5 isoa tuoppia tuolla rahalla. Tuo 20 euroa / levy (20 kappaletta) ei olekaan enään niin paha hinta, jos sen saat kasata itse haluamista kappaleista. Onhan siinä välikäsille pikkasen liikaa verrattuna mitä artisti saa, mutta oikea suunta alkanee pikku hiljaa löytyä levy-yhtiöillekin.

825.8.2006 8:24

Fidelaar: perinteinen yleistys "kynnys ostaa 20 euron levy parin kappaleen takia on vain korkeampi, kuin ostaa 4-5 isoa tuoppia tuolla rahalla." Opiskelijathan ei muuta teekään kun noita tuoppeja kumoa.

925.8.2006 10:00

Quote:
"luuleeko ne tosiaan, että esim.opiskelijalla on vara ostaa parin hyvän kappaleen takia koko levy" Itse uskon ja tiedän, että kyllä on... kynnys ostaa 20 euron levy parin kappaleen takia on vain korkeampi, kuin ostaa 4-5 isoa tuoppia tuolla rahalla. Tuo 20 euroa / levy (20 kappaletta) ei olekaan enään niin paha hinta, jos sen saat kasata itse haluamista kappaleista. Onhan siinä välikäsille pikkasen liikaa verrattuna mitä artisti saa, mutta oikea suunta alkanee pikku hiljaa löytyä levy-yhtiöillekin.
20e voi maksaa viel jostain hyvästä levystä mutta entä sittenku sä haluisit vaikka kuunnella 6:tta eri biisiä ja kaikilla on eri artisti tulee kalliiks maksaa 120e siitä ku sä haluisit vaan kuunnella 6:tta eri biisiä ~60 biisistä.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.8.2006 @ 10:02

1025.8.2006 10:14

kyllä sitä varmasti kauvan mitettin.silti ei se mitään vaikuta.

1125.8.2006 10:17

Quote:
Itse uskon ja tiedän, että kyllä on... kynnys ostaa 20 euron levy parin kappaleen takia on vain korkeampi, kuin ostaa 4-5 isoa tuoppia tuolla rahalla.
Taitaa poika olla nyt erehtynyt opiskelijasta ja vanhempien siivellä elävästä. [offtopic] ennemmin ostasin jo kaksi isoa lippuviinapulloa, kuin pari tuoppia ;D
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.8.2006 @ 10:17

AMD FX-8320, AM3+, 3.5GHz, 8-core | Kingston HyperX 2x4GB, DDR3 1600MHz | Samsung F3 500GB | Asus M5A97 EVO R2.0, AM3+, AMD 970, DDR3, ATX | AMD Radeon HD 7750 | XFX 450W | Windows 7 Ultimate 64

Acer TM5520 Vista
Acer 7736ZG Windows 7
Samsung Note 4G
XBOX360 Elite 120Gb

1225.8.2006 10:34

"Taitaa poika olla nyt erehtynyt opiskelijasta ja vanhempien siivellä elävästä." Empäs taidakaan. Joskus kun on itsekin tullu oltua tuo opiskelija ja vanhempien siivellä eläjä ja jopa yksineläjä opiskeltaessa. Kyllä siihen aikaan kaveriporukalla kävi useemmin tuopilla kun nyt perheellisenä vaikka tuloja on huomattavasti enemmän. Ja niitä levyjä taasen tulee osteltua nykyään huomattavasti enemmän, se tosin johtunee jälkikasvusta joka niitä haluaa.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.8.2006 @ 10:36

Athlon64 3400+ | 2048Mb DDR400 | Club GF7800GS

1325.8.2006 13:24

Quote:
Itse uskon ja tiedän, että kyllä on... kynnys ostaa 20 euron levy parin kappaleen takia on vain korkeampi, kuin ostaa 4-5 isoa tuoppia tuolla rahalla.
Ei tullu mieleen että jos ei pappa betalar nii ei rahat riitä ees 2 tuoppiin. Jos mulle on laskettu sossussa n.4€ päivässä elämiseen (ruoka juoma yms) Nii millä rahalla meinasti ostaa 20-30€ maksavan levyn Olemalla 5-6 päivää syömättä??

1425.8.2006 14:40

Montakohan päivää menee kun tämäkin tutkimus tuomitaan vääräuskoisten höpinäksi ja oppineet levy-yhtiön/etujärjestöjen sedät kertovat miten asia oikeasti on..

1525.8.2006 15:05

Harvemmin ostan levyjä kun nykyään ei ole tarpeeksi hyvää musiikkia. Siinä se vika on.

1625.8.2006 16:20

"Internet-piratismi ei ole ainut syy levymyynnin alamäkeen" sanoo tutkimus IHANKO TOTTA! tää tieto tuli ihan puun takaa. Eipä olis kukaan uskonut. LoL Levyteollisuus on syyttänyt pelkästään internetpiraatteja viimeisen parin vuoden ajan myyntikippuroiden laskusuuntauksesta. On hyvä, että asiasta on nyt tehty virallisempaakin tutkimusta, kun ei tavallisten kansalaisten mielipiteitä ole kuunneltu. Esim. uuden tekijänoikeussuojalain aikaiset keskustelut täälläkin osoittivat, että tavalliset kuluttajat ovat tämän tosiasian havainneet jo kauan sitten, että rahat eivät yksinkertaisesti riitä CD-levyjen ostoon, kun on tullut tilalle DVD:t, konsolipelit yms. tuhlauskohteet, puhumattakaan muutenkin nousseista elinkustannuksista tai nykyisistä elokuvateatteri- tai konserttilippujen hinnoista. Jos nyt alkais uppoamaan mediamafiallekin tämä tosiasia, että ihmisiä ei voi ryöstää sen enempää kuin heillä on ryöstettävissä!

1725.8.2006 17:28

Hyvä että joku on ottanut selvää tosiasioista.

1825.8.2006 22:57

Sillai ihan hyvä et pienet warettajat jää rauhaan, isot jää kiinni, ja that´s it. Ite kuulun pieniin ja mun mielestä meitä ei kuulu rangaista. Ostan levyn jos on hyvä. Jos en sais netistä ni en kuuntelis lainkaan. Tää kaikki toteutuu vaan jos sama linja jatkuu. --Warettajat rauhaan!-- (Paitsi ne ammattilaiset yms ku ansaitsee rahaa sillä)

1926.8.2006 0:06

Niin tässä voidaan alkaa pohtia että miten kävisi jos porukka ei paskaakaan välittäisi musiikin/ elokuvien imutuksista. Tässäpä pieni porkkana jos joku linjoilla oleva musiikin tuottaja/ elokuvan ammattilainen. Voin sanoa että sitten vasta ne luvut romahtaisivat. Moni kuuntelee tai katsoo elokuvan ensin ja sitten ostaa...jos näin ei olisi jäisi moni euro isoilta "pääliköiltäkin" saamatta. Miten kävisi jos ns. laitonta musiikkia tai elokuvaa ei liikkuisi internetissä. Kuka maksaa 9e leffa lipusta tai 22e levystä jossa on 1-3 hyvää biisiä. Otetaan taas järki käteen. Jooko.....

2026.8.2006 0:09

Se olisi vielä hauska kuulla että miten levy-yhtiöt perustaa tämän "myynnin laskun"... olisi tosi mukava tietää....

2128.8.2006 16:16
Silppuri
Inactive

Lainaus:

Jos mulle on laskettu sossussa n.4€ päivässä elämiseen (ruoka juoma yms) Nii millä rahalla meinasti ostaa 20-30€ maksavan levyn
Tee töitä, älä itke.

2228.8.2006 17:24

Lainaus:
Internet-piratismi ei ole ainut syy levymyynnin alamäkeen
Mutta yhdessä kotikopioinnin kanssa se muodostaa suuren uhkatekijän äänitekaupalle.

Screen Digest olisi voinut tutkia tätä puolta enemmän jotta olisimme saaneet rehellisemmän kokonaiskuvan äänitemarkkinoiden ongelmista.

2328.8.2006 17:38

Lainaus:

...jotta olisimme saaneet rehellisemmän kokonaiskuvan äänitemarkkinoiden ongelmista.


Äänitemarkkinoilla ei olisi mitään ongelmia, jos tuottajat lakkaisivat elämästä unimaailmassa... siis paikassa, jossa voitot ovat joka vuosi kaksi kertaa suuremmat verrattuna edellis vuoden tuloihin >:(

2428.8.2006 18:51

Tekijänoikeustotalitaristit ja idiootit levy-yhtiöt ovat itse varmistaneet että kotikopiointi ja netistä imurointi jatkuu ja voi hyvin.

Eihän kukaan täysjärkinen osta ylihintaan toimimatonta ("kopiosuojattua") sontaa, josta ei saa (riittävän helposti) varmuuskopiota. Parempi siis imuroida netistä tai kaverilta toimivampi tekele.

Lisäksi viihdekorporaatioiden boikotointikin näkyy myyntiluvuissa.

Eli viihdekorporaatioiden oma idioottimaisuus on oikea ja pahin syy jos myynti tökkii. Minä kun oletin aikoinaan, kun mp3-audio-/tiedostoformaatti keksittiin, että kohta olisi levykaupoissakin (laillisesti ostettavissa) mp3-kokoelmia yms.

2529.8.2006 3:38

Hei xanadu on herännyt...ongelmana on äänitteiden hinta, koska itse artistit eivät saa paskaakaan siitä mitä ne paksut pikkuherrat siellä toimistossa, eivät ne sitä työtä tee vaan artistit..joten levystä 20€ on aivan liikaa kun tuosta 20€:stä artisti saa tasan 1€:n, ja älä väitä xanadu vastaan on meinaan noita artisteja suvussa ja kaverinakin yksi joka aikoinan perusti oman levystudion juuri sen takia kun itselle siitä OMASTA tehdystä musiikista jäi hilut käteen...

2629.8.2006 6:01

Juu kyllä levy-yhtiöissäkin olisi syytä katsoa sinne peiliin ja oikein ajatuksen kanssa (mikäli moista toimintaa siellä ruodon yläpäässä on). Itseltäni loppui levyjen osto kun ensimmäiset kopiosuojatut lättänät markkinoille tulivat. Siihen mennessä tuli 90-luvulla ostettua yli 500cd:tä. Miksipä ostaa tuotetta joka on käyttöestetty (on se sitten "cd"-levy tai digitaalisestirikottumediafrominternet)?

2729.8.2006 6:05

Niimpä Rex, levyjen osto on myös minulta jäänyt, kyllähän niitä kustannuksia tulee, kannet, kuoret, itse lätty ja levitys, mutta kokonaiskustannuksesksi tulee rapiat 4€ + artistin 1€..eli levy maksaisi n. 5€...jos tuosta 20€ saisi artisti puolet niin vosin harkitakkin levyn ostoa.

286.9.2006 4:48

Lainaus:

Jos mulle on laskettu sossussa n.4€ päivässä elämiseen (ruoka juoma yms) Nii millä rahalla meinasti ostaa 20-30€ maksavan levyn

Tee töitä, älä itke.

Kuole töihis, älä valita.

296.9.2006 9:56

medusae kaikilla ei ole töitä joten ei kannata morkata, itselläni on ja välillä liikaakin, onneksi on myös lomia olemassa..

306.9.2006 10:46

silppurin kommentti on kuin suoraan levy-yhtiöiden takapirujen suusta lauottu myrkkysammakko. Ainakin yhtä spykopaattiseen ja hyperkapitalistiseen sävyyn tokaistuna. Samaahan on hoettu levy-yhtiöiden sopimusorjiksi alistetuille pieniä osuuksiaan valitteleville artisteillekin! Tällaisella asenteellahan niitä köyhien lapsiakin myydään pedofiilien orjiksi köyhimmissä maissa.

Itse olen ostanut kopiosuojaamattomia MP3:sia edulliseen hintaan [mainos]Levyvirastosta[/mainos]. Siellä on myös mahdollisuus osallistua mielipidekilpailuun ja sanoa oma mielipiteensä levybisneksen epäkohdista: http://www.recordoffice.net/catalog/vihaksi.php

Mieltä lohduttavaa on myös tietää että ostoksistani menee jopa 70% itse artisteille, eikä epämääräisiin keinottelijoiden ja sijoittajien välikäsiin.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 6.9.2006 @ 10:50

"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

316.9.2006 10:52

Levyviraston toimintatapa on loistava. Minuutin mittaiset näytteet ja suojaamattomat MP3-tiedostot tekevät käytöstä huomattavasti mieluisampaa kuin noiden isojen kaupallisten yhtiöiden musiikkikauppojen kohdalla. Miinuspuoli taas on siinä ettei tuolta löydy noita tunnetumpia artisteja, eikä vastaavia palveluita käsittääkseni ole muita.


- Intel Core i5 2500 3,3 GHz :: Asus P8H67 :: 2x4096MB DDR3 :: Gigabyte Radeon HD7970 OC :: OCZ Vertex 3 120 GB SSD + Samsung 1.5TB :: LG W2452TX 24" + DELL U2412M 24" -
- Samsung Galaxy S4 -
- Samsung Galaxy Tab 10.1 -

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
1 kommentti
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....
Asensitko iPhone-päivityksen ja akku loppuu yllättäen? Asensitko iPhone-päivityksen ja akku loppuu yllättäen? (1.12.2016 23:13)
Note7 ei toden totta ole aikamme ainoa puhelin, joka kärsii akkuongelmista. Applella on ollut omat ongelmansa akkujen kanssa tänä vuonna, mutta tiedot iOS-päivityksen jälkeen kertovat, että ....
1 kommentti

Uutisarkisto