*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Musiikkiteollisuus kitaranuottien kimpussa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 21.8.2006 20:16 Kommentteja (48)

Musiikkiteollisuus kitaranuottien kimpussa Musiikkiteollisuus on löytänyt uudeksi kohteekseen sivustot, jotka jakavat kitaranuotteja eli tabulatuureja, jotka nekin laulujen sanojen tapaan kuuluvat tekijänoikeuden alle. Viime kuukausina musiikkiteollisuuden edustajat ovat vaatineet Olga.net, GuitarTabs.com ja MyGuitarTabs.com sivustoja lopettamaan toimintansa välittömästi tai luvassa on haaste oikeuteen tekijänoikeusrikkomuksesta. Myös news-ryhmät kuten alt.guitar.tab ja rec.music.makers.guitar.tablature ovat olleet kohteena ja Google on luvannut poistaa tekijänoikeutta mahdollisesti rikkovat tabulatuurit news hakukoneeltaan, jos asianomaiset näin haluavat. Monet tabulatuureista on kopioitu suoraan nuottikirjoista tai kitaristit ovat itse pähkäilleet ne kokoon.
Lauren Keiser, joka toimii Music Publishers' Association johtajana sanoo että sivustot syövät tuloja musiikintekijöiltä. "Musiikin julkaisijat eivät voi kiistää sitä faktaa, että kitaransoiton suosio kasvanut näiden sivustojen takia" kertoo Robert Balch, joka ylläpitää guitartabs.cc sivustoa. "Ja kaikista ostetuista nuottikirjoista menevät rahat kustantajalle" Balch jatkaa. "Luulisi että olisi musiikin julkaisijoiden etu, että sivustot keräävät lisää mahdollisia asiakkaita julkaisijoille"

Nuottikirjojen myynti on romahtanut 1990-luvun jälkeen. Parhaina aikoina suosituimmat nuottikirjat myivät yli 25 000 kopiota Yhdysvalloissa. Nykyään luku pyörii 5 000 kopion tienoilla. Tämä on myös vähentänyt tarjontaa reilusti, nykyään vain alle neljännes kappaleista päätyy nuottikirjoihin. Tabulatuurien nettilevityksen ongelmana on hinta, sillä yhden kappaleen työstäminen internetmyyntiä varten maksaa noin 800 dollaria. Tämä näkyy suoraan kuluttajahinnoissa, sillä Musicnotes.com sivustolla nuotit maksavat noin 5 dollaria per kappale. Sivuston varsinainen etu on että nuotit ovat varmasti oikeat, eivätkä "vähän sinne päin" mallia.

Lähde:
New York Times

Edellinen Seuraava  

48 kommenttia

121.8.2006 20:23

No joo... Ymmärrän sen, että asianomaista vituttaa jos esimerkiksi hänen työnsä (=musiikki) ladataan netistä ilmaiseksi eikä levyä viitsitä ostaa. Mutta pelkät nuotit? Ehkä nyt tässä on hieman liioittelun makua kehissä...

221.8.2006 20:29

Onko ahneudella mitään rajaa?!?! EI näköjään!

321.8.2006 20:40

Nyt on ainakin mahdollista saada hyvät korvaukset tekijänoikeusjärjestöiltä sananvapauden rajoittamisesta ei muuta kun kanteita kehiin..

421.8.2006 20:45

Joo, kyllä Ozzy Osbournen kitaristi Zakk Wylde oli oikeassa sanoessaan "Soittamista täytyy rakastaa, ja siinä se melkein on kaikki. Musabusiness on paskakaivo, jossa ei ole kuin mulkkuja. Ellet tosissasi rakasta hommaa, tässä bisneksessä ei tosiaan sitä kannata tehdä, koska kun raha tulee mukaan kuvaan, homman luonne muuttuu. Selitän sitä lapsillenikin."

521.8.2006 21:08

Tuskin yhdenkään muusikon pussista lähtee senttiäkään jos joku vääntää niistä tabulatuurit tai nuotit? Jotkut on vaan niin eteviä, että he pystyvät korvakuulolla niitä tekemään. Ja se tuskin on kait rikos? Ihan omasta mielestäni nuo kanteet ovat jo lapsellisia. Huom! IMO


Don''t Hate The Player, Hate The Game!

621.8.2006 21:33
jartsi12
Inactive

Musiikki bisnes on NIIN perseestä, eikö näillä hepuilla ole mitään rajaa? Siis paljon tämä nyt vie muusikoilta raha? 2 euroa? Nyt on kyllä pakko kuunnella helpotukseksi Running Wildin "Black Soul" joka on nyt sopivasti musiikki teollistuutta vastaan, rakastan näitä sanoituksia: "The contract is made and it's written in blood, Betraying the world to save what you've got, Distortion of truth keeps the evil alive, And you cut your own throat with a rust-poisoned knife" Täyttä asiaa 8) jos vain osaa tulkita :P (no joo, meni vähän pitkäks, tsori)

722.8.2006 0:30

Quote:
Nuottikirjojen myynti on romahtanut 1990-luvun jälkeen. Parhaina aikoina suosituimmat nuottikirjat myivät yli 25 000 kopiota Yhdysvalloissa. Nykyään luku pyörii 5 000 kopion tienoilla.
Tuohonkin löytyy hyvät selitykset. Nimittäin ennen 90-lukua oli jokseenkin mahdotonta löytää kitaratabulatuureina julkaistuja nuotteja. Sitten kertalaakista julkaistiin nuottikirjat sekä senhetkisille menestyslevyille (Metallican "Black Album" jne) sekä vanhoille hittilevyille (Beatlesit, Black Sabbath). Ei siis mikään ihme että aluksi myytiin kovia määriä ja sen jälkeen tahti on hiljalleen laskenut kun kaikki olennaiset julkaisut on jo tullut ostettua. Mitä tulee yksittäisten hittinuottikirjojen myyntiin, väittäisin että menestyksen puute johtuu siitä että useat levyt on markkinoitu liiaksi yhden singlen varaan, jolloin kuluttaja ei näe järkeä ostaa koko albumin nuotteja. Varsinkin kun Guitar World tai muu vastaava julkaisu usein painaa lehteensä juurikin sen yhden hitin tabulatuurit.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.8.2006 @ 00:33

822.8.2006 1:58

Hahaha, aijjai kaikki rahat pois kansalaisilta..

922.8.2006 3:09

kohtahan tässä jo joutuu maksamaan siitä, että puhuu toisten jo sanomia lauseita/sanoja...

1022.8.2006 3:18

Se vielä puuttuu että joutuisit maksamaan korvauksia coverin tekemisestä. Tekijänoikeudenhaltijathan voivat vedota siihen, että jonkun tekemä coveri vie heiltä rahaa.

1122.8.2006 4:12

Ei voi ku nauraa tällekkään touhulle. Noh, viihdeteollisuus tekee vain jälleen hallaan itselleen, koska tällainen naurettava toiminta vain nakertaa sen ennestäänkin erittäin haprasta uskottavuutta aina vain uusien ihmisten silmissä.

1222.8.2006 4:57

Voi voi ei voi olla totta, tuo rupeaa jo ihan tosiaan olemaan liioittelua, kohta ne huomaa että entäs ne levyn kannet, hei nehän kuuluvat myöskin meille, jipii ja lisää rahastettavaa...ei helvetti, nyt jo rupeaa ihan tosissaam tuntumaan ihmisten rahastukselta.

1322.8.2006 5:29

aivan naurettavaa, kohta ne rupee pyytää covereistakin rahaa ja haastamaan oikeuteen. millonkohan noi pysähtyy hetkeks miettimään ja ymmärtää minkälaisia mulkkuja neon :o

1422.8.2006 6:15
Alterdu
Inactive

Miettikää tyyppejä jotka vähän aikaa sitte meni ostamaa guitar pro 5, tai jonkun samankaltaisen ohjelman, ja ks ohjelmien tekijöitä..voi paskanmarjat sanon minä toivottavasti tästä nutturan kiristelystä tulee oikein kunnon sekasotku ;) 'antakaa jenkit meillekkin osa älykkyyttänne'

1522.8.2006 7:13

Kohta ne varmaan käy kirjastojen kimppuun. Sieltähän saa ihan ilmatteeksi lainata ison kasan nuottikirjoja. Miten se eroaa näistä nettitabulatuurisivuista?

1622.8.2006 7:20

Kauankohan vielä menee, ennen kuin joku puupää keksii patentoida itselleen / firmalleen läjän sointuja ja rupeaa rahastamaan muita muusikoita samojen sointujen käytöstä? Nyt on se viimeinenkin pilke aivotoiminnasta sammunut, kun Mordorin "Dark Lord" Ahneus on saanut vallan.

1722.8.2006 7:43

Jee Jee! Artisti Ei todellakaan maksa! Seuraavaksi voisi musiikkiteollisuus kiinnittää huomionsa tyhjiin nuottivihkoihin. Nihinhän voi joku rikollinen tehdä näitä nuotteja toisten biiseistä.

1822.8.2006 7:53

Pitääpä vetää kone täyteen nuotteja nyt, kun niitä vielä saa. Mitenköhän sitten harvinaisemmat biisit, saakohan niitten nuotteja tulevaisuuessa enää mistään, kun tuskin nuo levy-yhtiöt vaivautuu muuta nuotintamaan kuin muutoinkin myyvimpiä tuotoksia. Onneks jotain pystyy soittelemaan ihan korvakuulolla, mutta ei kaikki onnistu, kun ei mikään prokitaristi kuitenkaan ole. Sitten ne varmaan julistaa lain, ettei saa soittaa kitaraa samalla, kun kuuntelee musiikkia. Tai, että muusikolta pitää joko katkoa kädet tai puhkoa tärykalvot.

1922.8.2006 8:09

Quote:
Seuraavaksi voisi musiikkiteollisuus kiinnittää huomionsa tyhjiin nuottivihkoihin.
Siinähän sitä olisikin seuraavan kohde mediamafialle. Ei muuta kuin hillittömät hyvitysmaksut kaikista vihkoista, paperinpalasista, yms kun niihin voi vaikka töhertää omia nuotteja tai vielä pahempaa, kopioida levyjen/elokuvien kansia. Kyllä niistä pitää hyvitystä saada kun muuten tulee viihdeteollisuudelle vuosittain taas 100 miljardin tappiot ja mikä pahinta taiteilija jäätyy karrelle pahvilaatikossa talvipakkasella.

2022.8.2006 8:19

Hienoa! Musiikkibisnes käy nyt paitsi musiikin intohimoisimpien KULUTTAJIEN (siis niiden jotka musiikkia myös ostavat) kimppuun niin myös estävät tulevia artisteja kehittymästä. Uskomattoman pöljää porukkaa! Ajatelkaapa tätä : ne jotka soittavat itse arvostavat musiikkia. He ovat ostaneet soittimia, nuotteja ja levyjä usein läjäpäin. He keskustelevat musiikista internetissä. Heille on rakas harrastus kuunnella musiikkia, miettiä sointukulkuja ja laittaa niitä ylös muiden iloksi. Monet haluavat kehittyä muusikoina ja ehkä jonain päivänä tuottaa itsekin musiikkia toisten iloksi. Ja nyt sitten musiikkibisnes ajattelee heidän, heidän tulevien asiakkaidensa ja mahdollisesti jopa heidän tulevien artistien jollain tavoin haittaavan heidän bisnestään? Uskomatonta! Musiikkibisnekselle ilmeisesti riittää kun saa jatkossakin laulutaidottomia mutta muodokkaita/komeita keulakuvia jotain mikkiin läähättämään. Ihmiset ostavat kun paremmasta ei ole enää tietoa. Isot studiot ja tekijänoikeusjärjestöt päättävät sen, millaista musiikkia ja millä hinnalla ihmiset saavat kuunnella. Musiikin pitäisi voida kehittyä ja elää. Tällaiset kahleet tukahduttavat sen, kuten ajatuksen ja puheen vapaudenkin. Itse olen boikotoinut musiikkibisnestä jo jonkin aikaa. En ole hankkinut itselleni uutta musiikkia. Syynä on juuri tämä tekijänoikeusfasismi joka tappaa harrastuksesta sen hauskuuden. Siitä huolimatta sappeni alkoi kiehumaan luettuani tämän uutisen. Tällaiset uutiset saavat vähitellen uskomaan että musiikki on kuollut. Ainakin kaikki hauskuus siitä on lähtenyt. RIP.

2122.8.2006 8:46
Rattus
Inactive

Ei tässä voi muuta kuin ihmetellä musiikintekijöiden "edunvalvojien" ahneutta ja etenkin valtaa. Nehän tekevät ihan mitä tykkäävät piittaamatta mistään mitään edunvalvonnan nimissä ja laittavat roposet omiin taskuihinsa.

2222.8.2006 9:28

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 00:16

2322.8.2006 9:37

Perkele kohta vaatii rahaa että saa nähä nuotit....

2422.8.2006 9:43
-Rumba-
Inactive

no lol. missä me ollaa kymmene vuoden päästä tätä menoa? ihminen ei varmaan saa kävellä adidakset jalassa, maksamatta tekiänoikeus lupia. (huono esimerkki mutta kuitennii :D)

2522.8.2006 9:48

Kohta musiikkia ei saa edes hyräillä/vihellellä koska se rikkoo tekijänoikeuksia :| Ja musiikkia ei saa kuunnella, ainoastaan ostaa, koska koska se saattaa jäädä soimaan päähän.

2622.8.2006 9:55

Viheltelin tuossa kävellessä yhtä biisiä. Pitäsikö minun maksaa teosto-maksu ? Nimim. epätietoinen ;D

2722.8.2006 10:18

Oikeastaan tää Kemppasen vanha kirjoitus sopii hyvin tälläsen pelleilyn jatkoksi http://kemppinen.blogspot.com/2005/12/tekijnilkeys.html että osataan sitä meillä Suomessakin. En kyllä yhtään ihmettele, että ihmisillä menee hermot noiden tekijänoikeusjärjetöjen kanssa.

2822.8.2006 10:48
Rattus
Inactive

Puitiinhan meilläkin joitakin aikoja taaksepäin sitä, pitääkö lastentarhojen maksaa teostomaksuja lauluista joita lapset siellä laulelevat... En tiedä muista, mutta itse olen päälakeani myöden kyrpiintynyt tekijänoikeustahojen hääräämiseen ja periaatteesta en osta ainoatakaan musiikkitallennetta.

2922.8.2006 10:57
-Rumba-
Inactive

Quote:
Puitiinhan meilläkin joitakin aikoja taaksepäin sitä, pitääkö lastentarhojen maksaa teostomaksuja lauluista joita lapset siellä laulelevat...
o_O Ihmisen ahneudella ei taida olla rajoja

3022.8.2006 11:40

Siis VUI JUMALISTE!! ei näin ei näin :@

3122.8.2006 13:30

Tässä viedään minulta harrastus. Soitan nimittäin synalla kappaleita, joihin saan nuotit midien kautta gp3, gp4 ja gp5 tiedostoista. Jos ne kielletään, niin enää en voi soittaa musiikkia. Ja ei, Janne Warman (joka on ainoa jonka musiikkia soitan) ei ole julkaissut minkäännäköistä nuottikirjaa. Pari puolikasta kappaletta kylläkin aikanaan kotisivullaan jpg:nä.

3222.8.2006 14:53

ja taas oikeen tekemällä tehdään tava ihmisistä rikollisia ei ei ei näin

3322.8.2006 17:42

ja seuraavaksi menee lyriikka sivustot oikeuteen, ja sen jälkeen viiään jo prkl artisteja oikeuteen kun kuunnellaan toisten musiikkia ja saadaan niistä vaikutteita... Kohta varmaan saa sakot jo sillä perusteella että erehtyy viheltelemään/hyräilemään/laulamaan jonkin tekijänoikeus suojatun biisin. Ei ei ei, ei näin. Menee vain huonompaan suuntaan.

3422.8.2006 18:39
Alterdu
Inactive

Siis millä v:lla noi saa lopettamaan ton älyttömyytensä, kohta on sama vaikka syydetään rahaa tolle porukalle vaikka ei olis missään tekemisissä musiikkin kanssa..tai muuten joutuu linnaan tai jotain, prkl..


INTEL CD E6300|ASUS NVIDIA EN9600GT 512MB|4GB A-DATA VITESTA 800MHZ|ACER 22WIDE|SB-EXTREME MUSIC|MSI NEO P965|WINXP|BMW323i|PS2|PIONEER 12"/60L

3522.8.2006 18:46

Anna pahalle pikkusormi ......


On moraalisesti väärin antaa tyhmien ihmisten pitää rahansa.

3622.8.2006 18:49
Zer_0
Inactive

Eihän tollasta nyt voi tehdä...Netistä löytyvät tabulatuurithan ovat (lähes kaikki) itsevärkättyjä.(Tekijänoikeus siis tabulatuurien tekijällä ?) JA jos niiden julkaiseminen tehdään laittomaksi niin kyllähän porukka varmasti mieluummin selvittää nuotit korvakuulolla saati maksaa niistä 5e kipale.Ei se nuottimyynti siitä ainakaan lisäänny... Nytkin netissä on paljon yhtyeiden omia tabulatuuri/nuottisivuja joissa yhtyeen luvalla on saatavilla nuotteja/tabulatuureja... esim mokomalta... Siitä en tiedä kuinka "globaali" ilmiö nämä sivustot ovat...

3722.8.2006 19:12

ei näitä juttuja voi ottaa edes tosissaan enää nykyään!


Maailmassa on vikana se, että tyhmät ihmiset ovat niin varmoja kaikesta - ja älykkäät niin epävarmoja.

Bertrand Russell

3822.8.2006 19:56

Juu kohta sitä ollaan kansissa menossa. Aivan älytöntä touhua. Raha tuntuu haisevan melkoisen hyvälle kun noin idioottimaisia temppuja täytyy tehdä.

3922.8.2006 20:18

Itse soitan kitaraa ja käytän vain ja ainoastaan guitar pro:ta. Mysongbook.comin (entisenä) vakiokäyttäjänä tiedän ettei tämä mikään uusi uutinen ole. Kuukausi pari sitten siellä menivät kaikki tabulatuurit lukkojen taakse. Eniten harmittaa juuri se, ettei sitä toisten biisejä mennä myymään omina jne. tuottamaan tappiota alkuperäiselle artistille. Pelkkää harjoittelua ja opiskelua varten ne on tehty. Tästä pitäisi jonkun järjestää hirveä haloo, ehkä se voisi vaikuttaa hieman. Netistä kyllä saa vielä tabulatuureja, kavereista/tutuista puhumattakaan. Täytyy ruveta santsaamaan kaikki mahdolliset biisit, yhdelle CD-R:lläkin niitä mahtuu ihan tarpeeksi.

4023.8.2006 12:29
junutti
Inactive

no voihan PiiP.Koskahan kirjastot suljetaan, sieltähän löytyy kaikkea kaikkea "kiellettyä" korttia näyttämällä..

4124.8.2006 18:06

Käsittääkseni SOINNUT eivät ole tekijänoikeuden alaisia. Jos olisivat, niin olisi erittäin paljon tekijänoikeusrikollisia mm. musiikkisoftia yms. tekevät firmat! Lisäksi on paljon musiikkia jossa on käytetty toisten biisien sointuja! (Ehkä vain hitusen muuntaen tai transponoiden.) Vihje: Älä tee tabulatuureille mitään, vaan keksi oma biisin nimi! (Tarvittaessa vaikka oma melodia ja sanat...)

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 24.8.2006 @ 18:14

"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

4225.8.2006 16:06

Joopa joo ,ei tässä edes uskalla edes soittaa omia biisejäkään, kun onhan jo joku keksinyt noi kaikki soinnut... kohta rupee "korpeamaan" sen verran ,että täytyy ruveta vastaiskuihin, ja sitten ei kellään ole kivaa !

4326.8.2006 2:39

avthein puhuu asiaa! =) Mutta ei ehkä, Jos mulla on muutama omatekemä lönkötys biisi, niin niistä vois kokeilla tehdä hevi versioita, Koska eikös samanlailla _MELKEEIN_ kaiken musiikin voi soittaa kaikilla soittimilla. Joten voisin tienata omalla länx kappaleella oikeaa rahaa?

4426.8.2006 10:48
seppo16
Inactive

Kyl on perseestä tämmönen touhu. Itte ainaki latasin isohuntista kaikki gp tiedostot mitä on, eli 48808 tabua =)

4526.8.2006 11:49
hired_gun
Inactive

Teoston jäsenenä ja "muusikkona" pari kommenttia: -(Soitetuista)cover kappaleista menee palkkio kappaleen tekijöille. Sitähän tässä ketjussa pohtivat jotkut, että "kohta covereistakin pitää maksaa..." Palkkio menee tapahtuman järjestäjän maksamista teostomaksuista. Samoin omista soittamistaan kappaleista saa Teostolta korvaukset (edellyttäen että keikasta tekee asianmukaisen ilmoituksen Teostolle ja tekijä on Teoston jäsen ja kappaleet rekisteröityjä). -Vaikka monet netissä olleista tabloista ovat väärin ja muutenkin huonoja, täytyy silti ihmetellä! Omituista on se, että jokainenhan voi itse omilla korvillaan kuuntelemalla opetella kappaleet aivan yhtä hyvin, tablat vain saattavat nopeuttaa oppimisprosessia. Ja niinhän se on tapahtunut ennen vanhaankin, kitaraa opeteltiin soittamaan kuuntelemalla levyjä edestakaisin, yrittäen matkia sitä mitä kuultiin. Kannattaa muuten tablojen kanssa kasvaneiden "pullamössökitaristienkin" kokeilla sitä korvakuulolta opettelua välillä; kehittää enemmän kuin suora nuoteista soitto.

4627.8.2006 14:02

Quote:
tai kitaristit ovat itse pähkäilleet ne kokoon.
Voi, voi. On Se sääli kun joillakin kitaransoittajilla on musiikkikorvaa... Kitaran soittajien lukumäärä on kumminkin prosentuaalisesti niin pieni, ettei tuo laiton levitys tee hallaa musiikkiteollisuuden bisneksille. Ja mitä nuo nuoret artistit/bändit sitten soittelisivat jos eivät covereita? Väsäisivät omia biisejä?! ei hemmetti, kyllä sitä nyt harjoitella pitäisi saada. Ja kyllähän jonkin suosikkibiisin treenaaminen on sata kertaa motivoivampaa kuin vain rämpytellä päämäärättömästi. Lisäksi noitten nuottikirjojen tarjonta on tosiaan niin surkea, ettei sieltyä löydä mitään sinkkujulkaisuja harvinaisempaa. Tuskin kukaan kaipaa noita kirja-aikoja. Netin avoin tarjonta on selvästi parempi.

4727.8.2006 17:29

Muistettakoon, että meillä ei olisi Beatles:ia tai Bach:ia elleivät he olisi mm. korvakuulolta "kopioineet" olemassaolevaa musiikkia.

4831.8.2006 18:26

Jos alkais soittamaan "nuotin vierestä" niin saiskohan alennusta tekijänoikeusmaksuista? Ja kuka muuten on keksinyt nuotit? Kai sen nuotinkeksijän perikunta alkaa kohta peräämään korvauksia....

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
1 kommentti
Super Mario Runista tulossa uusi villitys? Peliä pääsee kokeilemaan Applen myymälöissä Super Mario Runista tulossa uusi villitys? Peliä pääsee kokeilemaan Applen myymälöissä (8.12.2016 12:23)
Nintendon on määrä julkaista odotettu Super Mario Run -mobiilipeli iPhonelle ja iPadille 15. joulukuuta. Esimakua uudesta pelistä on kuitenkin tulossa saataville jo tänään, paljasti Nintendon ....
Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus (8.12.2016 11:40)
Bluetooth SIG on julkaissut kehittämästään langattomasta tiedonsiirtostandardista viidennen version, jonka luvataan mahdollistavan monipuolisemmat IoT-laitteet sekä niiden joustavamman käytön kotona. ....
Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen (8.12.2016 11:09)
Vuoden 2015 kesällä lanseerattu Apple Music -suoratoistopalvelu on kerännyt tähän mennessä 20 miljoonaa tilaajaa. Pitempään markkinoilla toimineella Spotifylla on syyskuussa päivitetyn tilastotiedon ....

Uutisarkisto