*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

RIAA haastaa Limewiren oikeuteen

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 5.8.2006 06:40 Kommentteja (27)

RIAA haastaa Limewiren oikeuteen RIAA haastaa Lime Group yhtiön oikeuteen Limewire ohjelman takia. RIIA:n tarkoitus on todistaa että Limewire ohjelma ja sen levittäminen kannustavat ihmisiä musiikin luvattomaan kopioimiseen internetissä.
Haasteen takana ovat Sony BMG Music Entertainment, Vivendi Universal Music Group, Warner Music Group ja Iso-Britannian EMI Music. Korvauksia koitetaan saada 150 000 dollaria per ilman lupaa kopioitu kappale.

Kyseessä on ensimmäinen oikeusjuttu Yhdysvalloissa sen jälkeen kun korkein oikeus totesi että myös yrityksiä voi haastaa oikeuteen, jos yrityksen ohjelmilla voi rikkoa tekijänoikeuksia ja ohjelman valmistajat kannustavat tällaista toimintaa tai ansaitsevat rahaa ohjelman käytöstä esim. mainostuloilla.

Lime Group:in edustaja ei suostunut vielä perjantaina kommentoimaan oikeusjuttua millään tavalla. RIAA lähetti firmalle viime syksynä kirjeen, jossa pyydettiin palvelun lopettamista tai edessä olisi toimenpiteitä palvelua vastaan.

Lähde:
Los Angeles Times

Edellinen Seuraava  

27 kommenttia

15.8.2006 7:07

Eikö tuo pask..RIAA osaa lopettaa? Helv..eihän se ole firman vika jos ihmiset imuttelee, vai onko?

25.8.2006 7:22

"Korvauksia koitetaan saada 150 000 dollaria per ilman lupaa kopioitu kappale." Eikö tuo ole jo reippaasti yliammuttua, varsinkin, jos Lime Groupia epäillään vain luvattoman kopioinnin kannustamisesta.. No.. ahneutta tässä maailmassa riittää.

35.8.2006 7:22

"Korvauksia koitetaan saada 150 000 dollaria per ilman lupaa kopioitu kappale." Eikö tuo ole jo reippaasti yliammuttua, varsinkin, jos Lime Groupia epäillään vain luvattoman kopioinnin kannustamisesta.. No.. ahneutta tässä maailmassa riittää.

45.8.2006 8:06

aika naurettavat korvaus vaatimukset. mahtaakohan olla RIAA:lla nytten todisteita :D

55.8.2006 8:43

Ja kohta saadaan lukea, miten RIIA TAAS hävisi oikeudessa.. ;)

65.8.2006 9:49

Limewiren sivuillahan pitää luvata ettei lataa tekijänoikeudella suojattua materiaalia ennen kuin saa ladata limewiren :) Eipä ole kovin kannustavaa.

75.8.2006 9:52

Joo, ei muuta ku Bram Cohen kans oikeuteen (bittorrent) ja googlen pojat kanssa.. Autot kanssa kieltoon, koska niillä voi kaahata, ja vaikka kännissäkin kruisailla! Ihan kipeeks menee tuo touhu! aseita saa kyllä kaupata jenkeissä kelle vaan, eikä siitä tulla myyjää syyttämään, että meni sitten asiakkaasi ihmisen ampumaan!

85.8.2006 11:03

hmmm..plajohan musiikkia liikkuu PÄIVÄSSÄ limewirelle? useita tuhansia biisei.... :D

95.8.2006 11:27

Ahneilla on paskainen loppu. :)

105.8.2006 15:02

Badmf huono vertaus. Autoja ei ole tehty kännissä ajamista varten, googlea waresivujen etsimistä varten ja bittorentistahan on oikeesti hyötyä, onhan toi Bram Cohen jo myynytkin tekniikka eteenpäin suurille yrityksille (Ja tehtiinkö totakaan alunperin warettajien avuksi?). Limewire taas on aika selvä tapaus. Vaikka kuinka ne sanoisivat että ei tätä ole waretusta varten tehty niin kyllä se vain on. Empä ole vielä kertaakaan kuullut että joku tolla perhekuviansa jakaisi. Mutta vaikka nyt näin sanonkin niin olen sitä mieltä että RIAA sais lopettaa nämä noitavainonsa.

115.8.2006 15:05

Selvennykseksi vielä että olen sitä mieltä ettei käyttäjiä eikä ohjelmien tekijöitä kumpiakaan pitäis haastaa oikeuteen. Sharing is caring :)

125.8.2006 17:04

Voisi RIAA myös haastaa microsoftin oikeuteen koska messenger ohjelmalla voi jakaa tiedostoja :D Siinä he saisivat enemmän rahaa ;) *vinkki vaan* Aika naurettavaa puuhaa khyl

135.8.2006 17:14

Ei näin, ei TODELLAKAAN näin!

145.8.2006 17:35

repesin totaalisesti noille sakoille! hahaha assdasdadsa

155.8.2006 17:43

"150 000 dollaria per ilman lupaa kopioitu kappale." Joopajoo näin se homma etenee..

165.8.2006 18:52

näinhän se menee, ensin sovitaan ja sitten haastetaan oikeuteen ja revitään viimesetkin sentit ja pennit.

175.8.2006 19:32

Ihmeitä saa tapahtua jos ton verran korvauksia maksetaan. Ite veikkaisin et tosta tippuu kolme nollaa pois. Ellei sit RIIA ota kelloon taas vaihteeks.

186.8.2006 8:16

RIAA Rikkaitten Ironisten Amerikkalaisten Aate

196.8.2006 21:52

Korvausvaatimukset ovat korkeat koska niillä halutaan pelotella valmiiksi jo muitakin vastaavia yhtiöitä sekä myös palvelun käyttäjiä. Osittain se varmasti toimiikin. Silti naurettavaksi tämä menee, yhtiö ei mielestäni voi olla vastuussa käyttäjien teoista. En kyllä tosin tajua sitäkään, mitä järkeä on nykyään ylläpitää tämän kaltaisia palveluita. Ennemmin tai myöhemmin tulee kuset naamalle ton homman kans...

207.8.2006 10:30

Noi vaatimuksethan on ihan naurettavia.. RIIA ei varmasti tuu saamaan 150 000 dollaria per ilman lupaa kopioitu kappale! Eikö "poliisivoimia" voisi käyttää yhtään paremmin..? Warettaminen ei ole tämän maailman suurin ongelma!!

217.8.2006 11:08

kattoo nykyään uutisia, ni millon ois viimeks tullu jotain että jotkut huumeiden salakuljettajat yms ois saatu kiinni. kaikki pyörii näitten nörtti poikien ympärillä, mentiinhän sitä ratsaa pari piratebayn ylläpitäjää 50 poliisin kanssa. kuvitteliko ne tosiaan että ne ois pistäny vastaan? mun mummoki ois voinnu pidättää ne. sais oikeesti keskittyä johonkin oikeasti rikollisuuteen.

227.8.2006 12:05

Money talks and shit(=RIAA) walks...

237.8.2006 12:27

Miksei vaadittaisi samalla kunnolla, kun kerran vaaditaan. Ja tuollainen poppoo taustalla, niin pitähään sitä panokset pistää vähän leuhkemmalle tasolle. Jenkeissä kannattaa aina vetää yli, kun siellä voi onnistuakin. Jenkkien vahingokorvausoikeus on niin haitarista, että turhaa sitä on ihmetellä. Ei se ole tyhmä joka pyytää...

247.8.2006 16:36

Jaahas, vertaisverkoissa on miljoonia käyttäjiä jotka latailevat miljoonia kappaleita kappaleita. Ajan saatossa Limellä on varmaankin ladattu muutama kymmenen miljoonaa kappaletta, sen kun kertoo tuolla 150000$ niin summa on vain muutaman Tera$n verran. Kyllä jo pelkillä mainostuloilla nettoaa tuosta summasta promillen miljoonasosan päivässä. Noilla tuloilla Lime on maksanut vahingonkorvauksensa muutamassa miljoonassa vuodessa. Ahneudella ei tunnu olevan rajoja.

259.8.2006 14:24

Koskahan USA:n k**ialapäät keksivät haastaa oikeuteen tielaitoksen, postilaitoksen, puhelinoperaattorit jne. jne. jne. Voihan postinkin kautta mm. warettaa sekä lähettää huumeita, aseita jne. Posti saa varmasti tuloja myös mainosten jakelusta sekä kannustaa ihmisiä lähettämään postia. Koskas Limewire olisi muka kehoittanut tai kannustanut käyttäjiä laittomaan waretteluun??? Enpä ole kuullut että olisi. Taitaa taas "todisteet" olla yhtä "hyvät" kuin Irakiin sotimaan lähtiessä!

2613.11.2006 9:44

Eikös msn messengerilläkin pysty rikkomaan tekijänoikeuslakia lähettämällä mm. musiikkia??

2713.11.2006 20:03

Lainaus:
...msn messengerilläkin pysty rikkomaan tekijänoikeuslakia...
Totta, kuten hyvin monella muullakin sovelluksella ja välineellä...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Google keksi tavan maskeerata pelaajat VR-pelivideoissa Google keksi tavan maskeerata pelaajat VR-pelivideoissa (22.2.2017 13:29)
Virtuaalitodellisuus otti ensimmäiset askeleensa massamarkkinoilla viime keväänä, jolloin sekä Oculus että HTC/Valve julkaisivat omat virtuaalitodellisuuslasinsa. Tarjontaa täydentävät Sonyn ....
Windows 10:lle esitellään toinenkin iso päivitys tänä vuonna Windows 10:lle esitellään toinenkin iso päivitys tänä vuonna (22.2.2017 11:49)
Microsoft aikoo kertoa lisää tietoa Creators Updaten jälkeen ilmestyvästä ohjelmistopäivityksestä kevään ja kesän aikana. Windows 10:lle suunniteltujen päivitysten karkea aikataulu tuli ilmi ....
Vain Intelin uusimmat suorittimet tukevat äärimmäisen nopeita Optane-muisteja Vain Intelin uusimmat suorittimet tukevat äärimmäisen nopeita Optane-muisteja (22.2.2017 10:15)
Intelin verkkosivuille päivitetyt tiedot vahvistavat olettamukset, että yhtiön kehittämä uusi Optane-muistiratkaisu on yhteensopiva ainoastaan seitsemännen sukupolven (Kaby Lake) Core-suorittimien kanssa. ....
Paljastus: Seuraavan iPhonen etukamera onkin 3D-mallia Paljastus: Seuraavan iPhonen etukamera onkin 3D-mallia (22.2.2017 08:13)
KGI Securitiesin analyytikko Ming-Chi Kuon toimitusketjulähteiden mukaan Apple aikoo lisätä infrapunasensorin seuraavan iPhonen etukameran kylkeen. Sensorin tarkoituksena on auttaa kameraa kolmiulotteisessa ....
Valtava muutos iPhoneen – 4G-nopeudet voivat nousta jopa gigabittiin sekunnissa Valtava muutos iPhoneen – 4G-nopeudet voivat nousta jopa gigabittiin sekunnissa (22.2.2017 07:40)
Applella on ensi syksynä tuhannen taalan paikka katkaista yhteistyökumppanuus suurilta osin Qualcommin kanssa. Intel on nimittäin esitellyt uuden XMM 7560 -modeemin, joka sisältää ominaisuuden, ....
1 kommentti

Uutisarkisto