*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

RIAA hävisi oikeudessa äidille

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 14.7.2006 14:50 Kommentteja (37)

RIAA hävisi oikeudessa äidille Oklahomalainen äiti Debbie Foster on voittanut oikeudenkäynnin, jossa RIAA syytti häntä tekijänoikeusrikkomuksesta. RIAA:n mielestä tekijänoikeusrikkomus tapahtui vuoden 2004 marraskuussa ja heinäkuussa 2005 myös Debbien tyttären nimi ilmestyi syytteeseen. Internet-yhteyttä jonka Debbie Foster maksoi oli RIAA:n mukaan käytetty tekijänoikeussuojattujen tiedostojen jakamiseen. RIAA yritti aluksi sopia tapausta oikeuden ulkopuolella, jolloin Fosterin olisi pitänyt maksaa 5 000$ korvaukset. Foster ei kuitenkaan suostunut maksamaan vaan asia meni oikeuteen.
Oikeudessa Foster vaati että RIAA esittää todisteita, kuten mitä tiedostoja on ladattu ja milloin. RIAA ei kuitenkaan esittänyt mitään todisteita joten Foster vaati pikaista päätöstä (ns. summary judgement-päätöstä) asiasta. RIAA koitti perua syytettä johon oikeus myöntyi. Oikeus kuitenkin määräsi että Debbie voitti jutun ja RIAA:n on korvattava hänen oikeudenkäyntikulunsa. RIAA ei ole kommentoinut asiaa.

Debbier Foster ei ole ainoa äiti joka taistelee oikeuksiensa puolesta. RIAA:n haastelistalla on muitakin äitejä, jotka eivät ole suostuneet sopimaan tapauksiaan. Myös heidän on helppo vaatia samoja todisteita RIAA:lta, nähtäväksi jääkin oliko Fosterilla onnea vai onko RIAA nostanut syytteitä ilman kunnollisia todisteita.

Lähde:
arstechnica.com

Edellinen Seuraava  

37 kommenttia

114.7.2006 14:53

Siitäs saivat kun rupeavat ahneiksi..niillä ahneilla on paskanen loppu...

214.7.2006 14:54

Erittäin hyvä, juuri näin, haastaa nyt yksityisiä oikeuteen ilman todisteita...

314.7.2006 14:58

Jes :D

414.7.2006 15:05

Peukut ylös niille jotka joutuvat haasteeseen.

514.7.2006 15:07

no jo on ollu riaa:lla varsinaisia pässejä nostamassa tuota syytettä eiköhän se ole paivänselvä asia ettei ilman kunnollisia todisteita jutusta tule yhtään mitään!

614.7.2006 15:13

jos on riaa:lla ollut pässejä, niin ei vastapuoletkaan ole kovin fiksuja olleet, kyllä sen verran monta juttua kusetettu 'sovittu oikeuden ulkopuolella' menettelyyn.

714.7.2006 15:13

Kyllä nyt harmittaa niitä jotka ovat sopineet oikeuden ulkopuolella ja maksaneet korvaukset.

814.7.2006 15:16

Quote:
jos on riaa:lla ollut pässejä, niin ei vastapuoletkaan ole kovin fiksuja olleet, kyllä sen verran monta juttua kusetettu 'sovittu oikeuden ulkopuolella' menettelyyn.
Tainnu mennä vaa p*skat housuu ku saaneet syytteen...

914.7.2006 15:17

Voikun Debbier Foster olisi vaatinut korvauksia.. Vaikka henkisistä kärsimyksistä ja kunnian loukkauksesta.. Ai että olisi naiselle tullut iso tukku dollareita.. Ihan oikein että RIIA hävisi.. Harmittaa vaan ettei RIIA joutunut maksamaan muuta kuin ne oikeudenkäynti kulut Debbíer:lle..

1014.7.2006 15:29

Heh :D

1114.7.2006 15:37

Tähän sopii hyvin sanoa, että "huhhahhei ja rommia pullo!" :) Ja sieltähän se kieltämättä tuli, että todellakin aika kevyesti tuntuvat nuo antipiraatit olevan liikenteessä, todisteita pyydät oikeusteitse niin tulee kiire alkaa perua syytettä. Mitäpä tästäkään opimme, suosiolla ei kannata antautua.

1214.7.2006 16:20

1314.7.2006 17:01

Jiihhhaaa!!! Ei todisteita, voihan vinetto :D Monet ovatkin spekuloineet todisteiden hankkimisen vaikeudesta näissä keiseissä. Mutta eikö esimerkiksi finreaktorin palvelinkoneet ole oikea aarreaitta! Käyttäjien latausmäärät näkyy logeista ja varmaan kaikki julkaistut torskat. Eipä liene tutkijoiden vaikeaa löytää todisteita suomitrakkereilta itseltään...

1414.7.2006 17:07

On kyllä uskomatonta kohellusta RIAA:lta. Ihan oikein niille ahneille p*skiaisille.

1514.7.2006 17:18

niin sitä pitää, lisää vaan syytteitä.... idiootit!

1614.7.2006 17:29

Joka toiselle kuoppaa kaivaa... ja niin edespäin :D

1714.7.2006 18:10

Tuntuu hiukan siltä että Riaa nostaa syytteitä puhelinluettelo-periaatteella..Otetaan vaan summittaisia ihmisiä mukaan ja syytetään jolloin osa mahdollisista "piraateista" haluaa sopia juttunsa edes näkemättä todisteita.Tuo tyyli tietysti kusee siinä vaiheessa kun osa haluaakin juttunsa oikeuteen...

1814.7.2006 19:02

Ongelma juttujen sopimisessa oikeuden ulkopuolella on siinä että silloin ei tarvitse kallista oikeusapua. Harvalla pulliaisella on varaa mennä oikeuteen asti. Siinäpä RIAA "loistaakin" kun sohivat syytteitä sinne tänne, kaikilla ei tosiaan ole muuta mahdollisuutta kuin sopia asia ilman oikeudenkäyntiä. Tämä oli kyllä loistava tapaus vastaisen varalle.

1914.7.2006 20:28

Quote:
Mutta eikö esimerkiksi finreaktorin palvelinkoneet ole oikea aarreaitta! Käyttäjien latausmäärät näkyy logeista ja varmaan kaikki julkaistut torskat. Eipä liene tutkijoiden vaikeaa löytää todisteita suomitrakkereilta itseltään...
Logitiedot johtavat jakajien jäljille; mutta tuskin pelkästään niiden perusteella mitään tuomiota tulee. Veikkaisin että tuomioon tarvitaan todistusaineistoksi takavarikoitu laite ja siellä mahdollisesti majaileva laiton materiaali.. Mutta hyvä että riaalle tuli lunta tupaan :-)

2014.7.2006 20:33

Hieno ennakkotapaus, todellakin. Tietotekniikassa ja varsinkin tekijänoikeusjutuissa on vaikea osoittaa missä, miten ja kenen toimesta rikkomus tapahtui. Tässäkin tapauksessa syytettynä oli äiti (liittymänomistaja) ja vasta myöhemmin RIAA huomasi että syyttävät väärää ihmistä - ja korjasivat syytteen koskemaan tytärtä. Tämä on juuri sitä "syyllisen osoittamisen vaikeutta" mistä olen puhunut tuossa Finreactorin oikeusjuttua koskevassa uutisessa äskettäin. @acido "Mutta eikö esimerkiksi finreaktorin palvelinkoneet ole oikea aarreaitta! Käyttäjien latausmäärät näkyy logeista ja varmaan kaikki julkaistut torskat." En olisi niinkään varma. Kaikki tietysti riippuu siitä mitä sinne on tallennettu. Jos se pelkkiä ratioita kirjaa (kuten luulen) ei se välttämättä ole hyödyllistä informaatiota. Tästä ratiostahan ei pysty päättelemään mistä tiedostoista se on kertynyt ja millä aikavälillä - tai onko sitä mahdollisesti manuaalisesti muuteltu (esimerkiksi kaverille laitettu huippuratiot vaikkei olekaan mikään huippujakaja). Periaatteessahan siitä selviää vain se paljonko tietoa on siirretty sekä latausten ja uppausten suhde. Yksittäisten tiedostojen kohdalla sen todistearvo on 0 koska tiedoston ja ration välistä yhteyttä on vaikea osoittaa ellei serveri ole tallentanut muitakin tietoja - tähän en usko koska periaatteessa tuollaisen todella ison serverin pyörittämiseen riittää juuri tuo latausten ja uppausten suhde ja siirretyn tiedon määrä. Vaikka enemmänkin tietoa siirroista voisi tallentaa niin en ymmärrä miksi serverin pitäjät sitä tietoa olisivat tallentaneet koska itse näen sellaisen tiedon turhana levytilan haaskauksena. Ehkä oikeusjutun myötä kuulemme lisää? Sensijaan torrenttien julkaisija on helppo yhdistää nimimerkkiin - nimimerkin yhdistäminen IP-osoitteeseen onnistunee myös. Mutta entäs nimimerkin ja IP-osoitteen yhdistäminen tiettyyn henkilöön? Mielenkiintoista nähdä mitä poliisi on saanut ongittua takavarikoiduilta koneilta selville ja miten syyttäjä yhdistää nämä tiedot serverin tietoihin sekä johonkin tiettyyn ihmiseen mikäli koneella on useampia käyttäjiä. Uskoisin että suurimman osan kohdalla kyseessä on helppo juttu (yksi kone, tiedostot koneella, tiedot serveriltä sekä tunnustus) mutta mielenkiintoista olisi nähdä vaikeampikin tapaus. "Eipä liene tutkijoiden vaikeaa löytää todisteita suomitrakkereilta itseltään..." Niin, näinhän se on. Missäköhän vaiheessa trakkerit heräävät "asiakasturvallisuuden" parantamiseen?

2114.7.2006 22:38

Pelotteluksi ja esimerkiksihän tuo RIAA.n hakuammunta on ollut, mutta taisi nyt kimmota omaan otsaan ja lujaa.

2215.7.2006 6:05

Toivottavasti muut "syytetyt" saavat rohkeuden kieltää RIAA:n syytökset. Mielyttävä ennakkotapaus! Ps. RIAAN:n maksama oikeudenkäyntikulut tästä keisistä oli varmaan pieni sentti kiloja painavasta lompakosta;) eli ei ihan paskainen loppu vaikka päättyi vähän nolosti heille.

2315.7.2006 8:58

Tää on kummiskin vaan jotain propagandaa!! oikeesti se äiti onki hävinny ja täällä kerrotaan asiat miten ne halutaan kuulla. no emt :D:D

2415.7.2006 9:03

Erittäin hienosti alkoi päivä, kun tämän luin.. :) Aika paljon laskettu sen varaan, että tapaukset sovitellaan "nimellisellä" summallla..

2515.7.2006 9:07

Quote:
Tää on kummiskin vaan jotain propagandaa!! oikeesti se äiti onki hävinny ja täällä kerrotaan asiat miten ne halutaan kuulla. no emt :D:D
Tuskin nyt sentään, tuohan kuulostaa ihan antipiraattivouhkien toiminnalta ja tuskimpa sentään siihen on vielä toisella puolella menty ;)

2615.7.2006 11:04

Hyvin menee RIAA :D

2715.7.2006 13:29

ne vissiin luulee et ne saa tehä mitä haluaa luulivat että voittavat ilman todisteita jopa.. no tässäpä taas näimme mitä pellejä ovat!

2815.7.2006 14:22

Vihdoinkin hyviä uutisia :D

2915.7.2006 16:54

Tämä oli odotettavissa ;) Ehkä nyt RIAA laittaa syytetouhuun vähän jäitä hattuun.

3015.7.2006 18:46

Kuinkahan moni maksaa noi "sovintorahat", kun ei ole varaa lähteä hakemaan oikeuksiansa. Oikeudenkäynti kulut ovat jenkkilässä tähtitieteellisen korkeita. Täytyy olla paljon rahaa, jotta voi edes lähteä oikeuteen. Tuntuu olevan kovin hepposet perusteet RIAA:lla, kun ei oikeudenkäyntiä kestä. Jaakko Ilkka sanoi näin: Ken vaivojansa vaikertaa on vaivojensa vanki. Ei oikeutta saa ken itse sit hanki.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.7.2006 @ 18:48

3116.7.2006 13:21

RIAA on kova haastamaan ja hyvä häviämään. jos et kykene jotain todistamaan häviät. näinhän se pitäisi aina mennä mutta kun ei mene. ja tyhmähän toi RIAA on 5000 taalan takia meni oikeuteen, ja vielä häviämään. mutsit näköjään jyrää.

3217.7.2006 1:31
vatelma
Inactive

olikan ees yh äiti :F

3317.7.2006 19:41

Koskahan suomessa alkaa tämmöiset operaatiot? Vaikka jokatoinen helsingin puhelinluettelosta; niin seulassa olisi aika monta helsinginseudun talousta. Mutta Suomessa luulen, ettei syytteita todisteitta ala nousemaan, eihän me asuta amerikassa.

3417.7.2006 20:07

Oikeasti lähettää jo jotain fanipostia Debbielle ja suostutella se vaatiin RIAAlta korvauksia, kun haastoivat sen todisteitta :D

3519.7.2006 19:26

hienoa, vähän takapakkia taas riaalle! ne kans jakelee kaikkea syytöksiä pitkin maailmaa vaikka toden peräisyyttä ei näytettävästi todellkaan ole. jälleen se tuli taas todistettua.

3622.7.2006 21:02
pekkapuu
Inactive

kannattaa aina suojata kaikki koneet kunnolla, jos joku tulis urkkimaan niin mitään ei saada esiin kovin helpolla, ja logithan on hyvä tyhjentää usein. ihme jahtii suomen teostoltakin välillä. artisti ei montaa prossaa saa levy tuotoista kaikki vaan haihtuu jonnekkin, perustais artistien studion ja nettikaupan niin tulot vois nousta 3 kertasiks. tai laittais cd/dvd automaatin kauppakeskukseen ja korkeevarasto automaatin yläpuolelle.

372.8.2006 8:22

Hyvä että Forster voitti! Mitenköhän noi logit tyhjennetään, jos ne on kerran hyvä tyhjentää välillä?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin (2.12.2016 13:01)
PC-pelikehittäjät ovat viime aikoina laajentuneet mobiilipelimarkkinoille ostamalla sektorilla jo markkinaosuuksia kahmineita yrityksiä. Esimerkiksi Activision Blizzard osti Candy Crush -pelejä ....
Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
2 kommenttia
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....

Uutisarkisto