*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

PSP:n 2.50 ja 2.60 downgrader julkaistu

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 4.7.2006 05:39 Kommentteja (16)

PSP:n 2.50 ja 2.60 downgrader julkaistu Sonyn PlayStation Portable (PSP) -käsikonsolin firmware-versioille 2.50 ja 2.60 on julkaistu toimiva downgrader, jolla firmwaren saa vaihdettua vanhempaan versioon 1.50. Downgrader (tai oikeastaan downdater) käyttää hyväksi 2.60:sta löytynyttä virhettä, josta PSP Updates kertoi viime viikolla. Virhe avaa tien PSP:n kernelin käsittelyyn.
Downgrader (eli "alaspäivitin") hyödyntää Grand Theft Auto: LCS -pelin tallenustilanteiden avaamaa haavoittuvuutta ja eLoaderia. Firmwaren muuttaminen 1.50:aan tai 2.0:aan hyötyvät ne, jotka haluavat käyttää itse tehtyjä homebrew-ohjelmia ilman eLoaderia. Mikäli kotitekoisten ohjelmien käyttäminen PSP:llä ei innosta, ei downgraderista ole mitään iloa.

Useat PSP:n omistajat ovat kertoneet testanneensa downgraderia onnistuneesti. Sovelluksen kehittäjät kuitenkin muistuttavat, että vaikkei ohjelma olekaan enää beta-asteella, voi jokin mennä pieleen ja vastuu muutoksesta on aina täysin käyttäjän omilla harteilla. Riskinä on, että alaspäivitys ei onnistukaan ja konsolista tulee täysin käyttökelvoton.

Downgrader ei toimi mikäli PSP:n piirilevy on mallia TA-082. Tämä kuva kertoo, miten piirilevyn mallin voi tarkistaa.

Lisäinfoa aiheesta löydät PSP Updatesin sivuilta sekä esimerkiksi suomenkielisiltä ja englanninkielisiltä foorumeiltamme, mistä löytyy jo mm. käyttäjän tekemä opas operaation läpikäymiseen.

Lähde:
PSP Updates

Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

14.7.2006 6:06

Toimiskohan opensource konsolimaailmassa? Olis ainaki helposti kaikkii sudokuja saatavilla :D Ja ihan kaupallistenki sovellusten määrä varmasti kasvais ku "kuka vaan" vois ainaki yrittää tehä jotain. Kai se osallaan kuitenkin helpottais piratismii Toi suunta on pahimmastapauksessa menossa siihen, et jotkut kivemmat hymiöt tai ikonit on pian maksullisii :(

24.7.2006 9:46

mahtaa harmittaa jos psp:n piirilevy on mallia TA-082 konsolista voi tulla myös käyttökelvoton. no onneksi ei ole tuota huolta, kun ei ole psp:tä

34.7.2006 14:29
44.7.2006 15:24

Itselläni toimi loistavasti.Vihdoinkin pääsen 1.5 firmikseen kiinni :)

54.7.2006 17:36

Onneksi ei tarvitse tuollaisia pähkäillä kun meidän talouteen ei Sonyn vehkeitä ole ostettu eikä tulla koskaan ostamaankaan.

64.7.2006 18:59

Quote:
Onneksi ei tarvitse tuollaisia pähkäillä kun meidän talouteen ei Sonyn vehkeitä ole ostettu eikä tulla koskaan ostamaankaan.
Itse en ole oikein ikinä ymmärtänyt näitä boikotointeja kun asia 1. niistä ei ole hyötyä ja 2.menetät monta hyvää peli kokemusta.

74.7.2006 20:48

Tuure2: Ai "niistä ei ole hyötyä"? Katsotaanpas: 1. Monet Sonyn tuotteista ovat rampautettuja esim. kopiosuojauksilla - näin esim. CD-levyjen suhteen. Boikotoinnin hyöty? Saa toimivan tuotteen. 2. Sonyn tuotteet ovat kalliita, vrt. konsoleissa esim. Nintendo vs. Playstation - tai PS3:n arvioitu hinta suhteessa Wii tai X-Box360? Boikotoinnin hyöty? Tekniikasta säästyy rahaa sisältöön. Ansaittu raha on kallista, kannattaa olla hintatietoinen ja miettiä mihin rahansa pistää. 3. Sonyn sisältö ei allekirjoittanutta kiinnosta - ainoa poikkeus tähän on Grand Turismo-sarja joka on ihan tajuttoman hyvä. Mielestäni konsolia ei kannata ostaa yhden pelin takia, ei edes yhden pelisarjan takia, varsinkin kun esim. PC:lle on yhtä hyviä pelejä olemassa. Boikotoinnin hyöty? Ei mene (suurta summaa) rahaa sellaiseen jonka käyttöarvo on vähäinen. 4. Kaikki viihde-elektroniikka ja sisältö vaatii aikaa, rahaa ja "tunnelmaa" jotta siitä voi nauttia. Aikaa minulla ei ole ja Sonyn jupakat ovat minulta vieneet sen positiivisen tunteen joka mielestäni viihteeseen tulisi liittyä. Eli en voi nauttia kyseisistä tuotteista koska en voi unohtaa kyseisen firman toilailuita ja asiakasvihamielisyyttä. En myöskään halua tukea sellaista liiketoimintaa joka ei ole ASIAKASLÄHTÖISTÄ. Samaa logiikkaa käytän kaikessa, kuten esim. burgeripaikoissa - huono palvelu enkä koskaan käy siellä vaikka burgeri olisi kuinka hyvä tahansa. Burgeri on aina burgeri ja vastaavan saa jostain muualta paremmalla palvelulla. Eli koska en voi nauttia Sonyn viihteestä negatiivisen yhtiökuvan takia, minulla on vain vähän vapaa-aikaa jonka haluan käyttää tärkeämpään/palkitsevampaan toimintaan kuin pleikan pelailuun niin miksi valitsisin monesta vaihtoehdosta sen vähiten palkitsevan? Boikotoinnin hyöty: Säästyy aikaa ja rahaa johonkin mikä on tärkeämpää/palkitsevampaa. 5. Jos ostan merkin X tuotetta merkin Y sijaan merkki Y menettää vähäisen summan rahaa. Sillä ei ole merkitystä. Mutta jos merkki X saa vähäisen summan rahaa jonka merkki Y menetti niin vaikka kyseessä ovat pienet summat on sen vaikutus markkinoihin kaksinkertainen : ei se mikä on pois toiselta vaan se mikä on lisää toiselle. Boikotoinnin hyöty : tuen asiakaslähtöistä toimintaa. Sitten kommenttiisi : "menetät monta hyvää peli kokemusta": No, kuten sanottu ainoa peli josta pleikalla olen pitänyt on GT-sarja. Maailmasta ei viihde lopu - itseasiassa sitä on silmät ja korvat täyteen kelle vaan. Voimme puhua jopa runsaudenpulasta. Minulla on varmaan jotain toistasataa peliä PC:llä, satoja DVD-elokuvia, parisataa CD-levyä ja televisiosta, varsinkin YLE-teemalta, tulee hyvää matskua aina välillä. Minä en todellakaan itke "monen hyvän pelikokemuksen perään" koska maailmassa on monia muitakin hyviä kokemuksia viihteen rintamalla, kokemuksia jotka eivät ole Sonyltä lähtöisin. Uskomatonta kyllä, minusta jopa kävely luonnonhelmassa on parempi kokemus kuin Sonyn tuotteiden, jopa GT-sarjan, käyttö. Se on kaiken lisäksi täysin ilmaista! Maailmassa on viihdettä jo liikaakin ja ihminen pärjää myös ilman viihdettä (viihde on kuitenkin ei-välttämätön tarve ihmiselle). Eli minulla ei ole käyttöä näille "monelle hyvälle pelikokemukselle" koska minulla on jo nyt varastossa viihdettä vuosikausien tarpeisiin - myös pelikokemuksia. Konsolipelaaminen on kallista - laske vaikka konsolipeleihisi ja konsoliin uponneet varat ja jaa se niihin käyttämiesi tuntien määrällä : kallista on. Ainakin minun pelaamiseen käyttämälläni ajalla jaettuna puhutaan törkeistä minuuttihinnoista. Halvempiakin kokemuksia (yhtä laadukkaita, jopa laadukkaampia) on saatavilla ja minä valitsen ne. Eli boikotoinnista on hyötyä, ainakin minulle. Toivottavasti vastaukseni selvensi sinulle miksi meille ei hommata Sonyn tuotteita :D

84.7.2006 22:28

Quote:
2. Sonyn tuotteet ovat kalliita, vrt. konsoleissa esim. Nintendo vs. Playstation
Nojoo... Vähän vedit itseltäsi maton alta. Eikös Nintendo ole itse ilmoittanutkin, ettei se yritäkään kilpailla xboxin ja ps:n kanssa. Eiköhän ps3:ssa aika paljon lisähintaa tuo mm. blueray.

95.7.2006 7:41

Gravehill: Ymmärrän näkökulmasi mutta itseäni ei kiinnosta boikotoida esim sonyn konsoleita kun levy yhtiö sekoilee ja itse pidän M$:ää vieläkin pahempana.

105.7.2006 23:25

Itse en ole boikotoinut Sonya mitenkään, koska olen ollut tyytyväinen TV:een ja digiboxiini ja aina pitänyt sillä saralla Sonya aikas hyvänä, mutta pleikkareihin en todellakaan ole koskenut, enkä PSP:tä ole hankkimassa koska PC:llä pärjää ^^

116.7.2006 8:21

hape: "Nojoo... Vähän vedit itseltäsi maton alta. Eikös Nintendo ole itse ilmoittanutkin, ettei se yritäkään kilpailla xboxin ja ps:n kanssa. Eiköhän ps3:ssa aika paljon lisähintaa tuo mm. blueray." Aivan - Nintendo on sanonut, ettei lähde kilpavarusteluun TEKNISEN YLIVERTAISUUDEN saralla vaan panostaa nimenomaan sisällöntuotantoon ja innovatiivisuuteen. Kyllä esimerkiksi Nintendo ja Playstation kilpakumppaneita ovat, samojen kuluttajien rahapussille ne molemmat mielivät, eri keinoin vain. Eikä Nintendon tarvitse kilpailla hinnan suhteen koska odotettavissa on että Sony hinnoittelee itsensä yli kaikkien muiden : hinnanlaskupaineita ei todennäköisesti tule. Omasta mielestäni nykyisen teknologian avulla on mahdollista tuottaa - ja tuotetaankin - riittävän laadukasta grafiikkaa ja ääntä. Jos lisägrafiikka tai ääni, vaikka sitten bluerayn muodossa, tuo lisää hintaa tuotteelle, pärjään ilmankin. Minulle merkitsee enemmän sisältö kuin ulkonäkö. Ja samahan se, mikä siihen tuotteeseen tuo hintaa lisää - tuotemerkki, laadunvalvonta, tekniset ominaisuudet tai mikä sitten tahansa. Kalliimpi tuote maksaa aina enemmän. Vertailtuani eri firmojen tuotteita olen tullut siihen tulokseen että Sonyn kohdalla rahallisen panostuksen lisääminen ei tuo toivottua lisäarvoa tuotteelle. Henkilökohtaisesti kyllä pärjään ilman pelikonsoleitakin kun on tuo tietokone olemassa : alelaarista saa halpoja pelejä, vanhat pelit toimivat yleisesti ottaen todella hyvin (alaspäin yhteensopivuus), freeware ja shareware puolella on paljon hyvää matskua, netin ilmaiset pelisivustot jne... Pelaaminen tietokoneella tulee paljon halvemmaksi ja sen päivittäminenkin on suhteessa halvempaa. Tietokonetta voi sitäpaitsi käyttää kaikkeen muuhunkin, konsolista taas ei ole muuhun kuin pelaamiseen. Sony ja Xbox eivät pysty tarjoamaan mitään sellaista mitä PC:llä ei olisi, Nintendolla ainakin peliohjain vaikuttaisi olevan uutta. Kyllä minä ilman Nintendoakin pärjään mutta se on konsoleista ainoa joka nyt edes vähän houkuttelisi investoimaan.

126.7.2006 9:13

Monella on menossa "Älä osta bittejä vuosituhat!" Rautaa on aina välillä pakko ostaa, mutta ostosten pitää tukea ja mahdollistaa yo. elämänfilosofiaa. Jos ostat PSPn niin saat siitä mediaelämyksiä irti vain OSTAMALLA siihen jatkuvasti uusia bittejä. Kun konsoli lopulta murretaan ja siinä voi pyörittää kotipolttoisia kiekkoja niin moni lähtee ostoksille sillä aikaa kun torrentit valuvat kotikoneelle.

1311.7.2006 18:51

@gravehill, onneksi se on vais sinun mielipiteesi, ja sinun kaltaisia ei ole paljoa. (onneksi, muuten maailma olisi huonompi paikka) Itse boikotoin Microsoftin tuotteita, ainoa mitä käytän on Windows. (sekin waretettu) Takaisin uutiseen, Itse downgredasin kaverin PSP:en onnistuneesti 1.5 toimii hyvin kaikki homebrew ohjelmat :)

1411.7.2006 20:40

@warvade: Voisitkos täsmentää mitä kohtaa tarkoitit tuolla minun mielipiteelläni? Olen esittänyt aika montakin eri mielipidettä joten olisi kiva tietää mikä niistä tekisi maailmasta huonomman paikan ja miten? Kenelle?

1511.7.2006 21:49

Siinä että boikotoit Sonyn tuotteita; Pelikonsoleissa Nintendolla tai microsoftilla olisi monopoli- asema = ja he saisivat päättä hinnat. sama juttu myös muiden Sonyn tuotteissa, vähemmän kilpailua enemmän hintaa. Ja toi oli iha zoukki jonka laitoin.

1612.7.2006 0:25

@warvade Jaa, että hintakilpailua tarkoitit? Miten sinun mielestäsi Sony edistää hintakilpailua? Sen mitä itse olen seurannut Sonyn eri tuotteiden hintoja suhteessa muihin valmistajiin Sonyn tuotteet ovat sieltä kalliimmasta päästä. Eikös sitä hintakilpailua käydä niin, että yritetään saada oman tuotteen hinta ALEMMAKSI kuin muilla valmistajilla? Näinhän Sony ei tee vaan pitää järkiään kovempia hintoja kuin kilpailijansa! Sonyn tuotteet ovat kaikissa konsolirintaman (niin käsi- kuin pöytä-malleissa) tuotteissa kalleimmat. Näin on myös viihde-elektroniikassa (kun verrataan teknisesti saman sukupolven tuotteita). Mitä hintakilpailua se muka on? Jos kuluttajat ostavat kalleimman valmistajan tuotteita ei hinnanlaskupaineita tule. Jos taas kuluttajat valitsevat halvemman tuotteen (tai eivät osta kalleinta) se aikaansaa markkinoille hinnanlaskupaineita, suomeksi sanottuna hintakilpailua. Jos Sony on kallein niin miten sen tuotteita ostamalla tulee hintakilpailua? Sony toimii monella eri viihteen alalla, ei Sony (kuten ei MS:kaan) konsolien huonnon myynnin takia mene konkurssiin - jos jonnekin voisi muodostua monopoliasema niin juuri näiden kahden välille. Sony on myös ainakin USAssa lahjonut radion tiskijukkia soittamaan heidän musiikkiaan edistääkseen ao. artistien myyntiä (saadakseen radiosoittomonopolin). Tällainen toimintako tekee maailmasta paremman paikan - ja kenelle? Oletko muka huomannut että uutuus CD/DVD-levyjen hinnoissa olisi hintakilpailua? Jokainen näistä kolmesta konsolivalmistajasta pyrkii dominoimaan markkinoita. Jokainen niistä pyrkii ainakin johtavaan markkina-asemaan, mieluiten tietysti (esim. patenttien yms. kautta) monopoliasemaan. Sinä paheksut sitä että minä boikotoin Sonyä ja itse ilmoitat boikotoivasi Microsoftia - mikä ihmeen logiikka sitten Microsoftin boikotoimisen oikeuttaa? Minusta on ihan ok että valmistaja saa itse päättää tuotteensa hinnan, varsinkin jos kyseessä on tällaiset "ei niin välttämättömät" tuotteet. Eihän se tyhmä ole joka liikaa pyytää vaan se joka maksaa. Mutta minusta ihmisten olisi kuitenkin hyvä tiedostaa myös teknologian suhteen mikä on järkevää, tarpeellista ja kohtuullista. Miettiä sekä asian taloudellista että ekologista puolta. Tekniikkaa kehitetään ennen kuin edellistäkään on opittu täysin hyödyntämään - se on tuhlausta se! Viihdelaitteiden elinkaari lyhenee vaikka kehitystä ei merkittävissä määrin tapahdu. Edelleen käyttökelpoinen teknologia hylätään uuden kustannuksella - kehitetään uudet laitteet ja uudet pelit, päälle tietysti kehittelyyn kuluvat voimavarat. Tällainen toiminta ei ole järkevää kuluttajan (talouden) eikä luonnon kannalta. Mihin tätä teknologian pakkokehitystä tarvitaan? Varsinkin kun viihde-elektroniikkayhtiöt kuten Sony yrittää jarruttaa teknologian ohjelmallista evoluutiota juuri yllämainitun kaltaisilla täysin käsittämättömillä rajoituksilla. Kun ohjelmallista kautta kuluttajalla olisi mahdollisuus saada raudastaan enemmän irti se mahdollisuus sabotoidaan ja tarjotaan tilalle uutta ja kallista teknologiaa. Näinkö maailmasta tehdään parempi paikka - ja kenelle? Olisi hienoa myös että ihmiset huomaisivat ne pienyritykset jotka eivät myynnin volyymillään kilpaile noiden kolmen suuren kanssa. Aitoa hintakilpailua - ja aitoa valinnanvaraa - saadaan vain ostamalla pienvalmistajien tuotteita jotta niistä voisi kasvaa kilpailijoita suuryrityksille. Tästä hyötyisivät kaikki.