*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

FBI pidätti piraattirenkaan

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 29.6.2006 08:31 Kommentteja (31)

FBI pidätti piraattirenkaan FBI pidätti keskiviikkona 13 henkilöä epäiltyinä elokuvien luvattomasta kopioinnista ja myymisestä. Elokuvat oli kuvattu elokuvateattereissa videokameralle, jonka jälkeen elokuvista oli tehty miljoonia kopioita myyntiin ympäri maailmaa.
Pidätettyjä on kahdesta eri piraattirenkaasta. Toiminnan ryhmät ovat aloittaneet vuonna 1999 ja se on jatkunut tähän päivään saakka. Ryhmien epäillään olevan vastuussa joka toisesta luvattomasta kopiosta Yhdysvalloissa.

Joissain DVD-kopioissa oli jopa FBI:n piratismin vastainen mainos mukana, joita yleensä nähdään kaupallisissa DVD-levyissä. "Ei aivan pientä ironiaa" kommentoi Mark Mershon eilisessä lehdistötilaisuudessa. Mershon toimii FBI:n New Yorkin osaston johtajana.

"Epäillyt olivat lähettäneet kopioita useisiin maihin tiedostojen vaihto-ohjelmilla, pääasiassa Aasian maihin kuten Pakistaniin ja Hong Kongiin" kertoo MPAA:n edustaja Michael Robinson.

Kuvaajat olivat joissain tapauksissa lahjoneet elokuvateatterin pitäjiä, että he pääsivät kuvaamaan elokuvia ennen niiden ensi-iltaa. He olivat myös käyttäneet apulaisia joiden tarkoitus oli pitää ihmiset pois kameran tieltä kuvatessa ja suojata itse kuvaajaa turhalta huomiolta.

Kiinnijääneiden seuraavaksi kohteeksi epäiltiin yhtä elokuvakesän kuuminta kassamagneettia Superman Returns (Teräsmiehen Paluu) elokuvaa. Pidätetyille saattaa myös tulla kuumat paikat, sillä heille voi tulla jopa viiden vuoden vankeustuomio. Syytelistalta löytyvät todennäköisesti ainakin tekijänoikeusrikkomus ja väärennettyjen tuotteiden myyminen.

Lähde:
The Washington Post

Edellinen Seuraava  

31 kommenttia

129.6.2006 9:23

no huhhuh, olipas uutinen

229.6.2006 9:39

nojoo, mitäs myivät...

329.6.2006 9:41

Jos joka toinen leffa oli noiden jäliltä niin voisi sanoa että kiirettä on pitänyt.

429.6.2006 9:52

No tuohan oli kuitenkin oikeaa piratismia eli täysin kaupallista toimintaa ja joutivat siis jäädä kiinni ja päästä vastuuseen tekosistaan. Voisi nimittäin veikata, että ehtivät muutaman taalan tuolla hommalla jo tehdäkkin.

529.6.2006 9:58

Hyvä hyvä... tällä tavalla se piratismi kitketään maailmasta, ei kotilataajia terrorisoimalla.

629.6.2006 10:03

Kerrankin puhutaan piratismista asiassa, tässä liikkuu raha.

729.6.2006 10:19
jmpk
Inactive

Kerrankin asiaa, osaavat ne jotain sentään.

829.6.2006 10:48

Hienoa! Kerrankin _oikeaan_ piratismiin puututaan.

929.6.2006 11:28

ihan oikein ! tuossa mittakaavassa tuo on jo törkeää. ei tainnut olla kovin hyvä kuvanlaatu, jos kuvattu elokuvateattereissa videokameralle ? ja joka toinen luvaton kopio usa:ssa huh.

1029.6.2006 12:14

@mcmopo Jos joka toinen leffa oli noiden jäliltä niin voisi sanoa että kiirettä on pitänyt. Samat sanat :D

1129.6.2006 12:30

Minunkin mielestä piratismilla tienaaminen on pahasta. Ja TOSI kiirettä pitänyt, jos 50% USA:n piraattielokuvista! HUH! (Tämä nyt ei ehkä pidä paikkaansa)

1229.6.2006 13:50

Taitaa toi 50% olla salakieltä ja tarkoittaa oikeasti noin. 5-6%... Ja toi tienaaminen on sitten väärin, hyvä että kärysi.

1329.6.2006 13:59

Näin tää piratismi saadaan kuriin!

1429.6.2006 15:40

Piratismi/nettipiratismi ei tule ikinä loppumaan.. tehkööt fbi ja krp ja teosto..ja kaik anti-piracy mulqut mitä haluaa.. aina nousee uusia paikkoi.. ja grouppeista aina jää joku silleen ettei ole jäännyt kiin.. niin kyllä se johonki muuhun grouppiin pääsee ;) Rakkaat anti-piracy mulqut tajutkaa se asia et ratsioilla ja laki asioilla ette tule ikinä saamaan piratismia loppuun.. eikä nettipiratismiakaan!

1529.6.2006 16:46

Olen edelleenkin sillä kannalla että tämä on oikein. Siis että tämmöinen ammattimainen piratismi kitketään pois ja annettaisiin kansalaisten olla rauhassa. Tämä jos mikä sitä piratismiä tappaa, ei se niiden viattomien teinien raastuvalle haastaminen.

1629.6.2006 17:08

onhan se hyvä että tälläiset otetaan kiinni mutta ottakaa huomioon että mitä enemmän näitä otetaan kiinni sitä vahemmän alkaa olemaan väkeä joka laitta uusian leffoja nettiin. koska jos nämä ovat 50% kaikista jenkkin piiratti leffoista tehtaillut niin myös melko suuredella todennäköisyydellä koneeltasi saattaa löytyä näiden heppujen scriiniltä kuvattuja leffoja.

1729.6.2006 17:56

Piraattirengas, onko se niinkun Venäjällä myytävät Nokia-kloonit, N0kiat?


-janne

1829.6.2006 18:42

piraattirengas = virolainen hakkapeliitta...

1929.6.2006 19:44

Niin sitä pitää, tehkää lisää tollasia ideoita, saatte linna-reissun...

2029.6.2006 20:59

Näitähän nyt riittää. Toisaalta hyvä koska kyse on kaupallisesta piratismita. Ja tämä on se oikea tapa kitkeä piratismia eikä se että kohdistutaan kotikäyttäjiin, koska se ei johda mihinkään.

2129.6.2006 21:50

Ihana sama vaikka tuollaiset jäivät kiinni, koska kuitenkin joskus kaikki leffat tulevat DvD:lle ja sitten saa kunnon laatuisen julkaisun <3. Mutta hyvä juttu oikeastaan kun mtn cami spotteja kaivata :F

2230.6.2006 2:47
noobster
Inactive

No aika iso uutinen, ei no fbi hemmot ihan idiootteja ole, tosin helpommallakin noita saisi kiinni... joku aika takaperin olin nyc lomailemassa ja pultsari tuli 5 taalalla kauppaan davinci koodia ennen ensiiltaa, kadulla. Tiedä vaikka "fedet" olisi ollut asialla ;-P

2330.6.2006 5:43

kukahan noitakin ostaa?

2430.6.2006 5:46

Quote:
onhan se hyvä että tälläiset otetaan kiinni mutta ottakaa huomioon että mitä enemmän näitä otetaan kiinni sitä vahemmän alkaa olemaan väkeä joka laitta uusian leffoja nettiin. koska jos nämä ovat 50% kaikista jenkkin piiratti leffoista tehtaillut niin myös melko suuredella todennäköisyydellä koneeltasi saattaa löytyä näiden heppujen scriiniltä kuvattuja leffoja.
Täytyy sanoa sen verran, että vaikka olen joskus aikoinaan saattanut ladata täyttä ymmärrystä vailla leffoja netistä, en ikinä ole katsonut screenereitä..

2530.6.2006 6:11

50 % Naurettavaa. Ei sitten voinut edes kertoa ryhmien nimiä. Olisi saanut tietää että ovatko edes mitään kunnon grouppeja. Mitä noihin screenereihin ja cameihin tulee, niin ne on hirveätä kuraa kattoa eikä kukaan halua semmoista katsoa, etenkään äänen osalta.

2630.6.2006 13:43

Eikös screeneri ole se elokuvakriitikoille jaettava VHS/DVD-versio elokuvasta?

271.7.2006 16:03

pikkusen liiottelua tuo että puolet .. no,, paska juttu niille mutta kai hyvä elokuvateollisuudelle. emt. kaikki väittää että myynnin lasku johtuu piratismista, en usko että se on täysin se syy. onhan silläkin tietysti viakutus mutta ei kovin suuri kumminkaan, sillä on vain hyvä perustella jos tulee tappiota.. tää on mun mielipide..

281.7.2006 17:06

Kiinnijääneiden seuraavaksi kohteeksi epäiltiin yhtä elokuvakesän kuuminta kassamagneettia Superman Returns (Teräsmiehen Paluu) elokuvaa. ei lol.. SuperMan.Returns.CAM.PROPER.VCD-maVenssupplieR on julkastu noin 23h sit.. ja eräässä nfo filussa lukee lopussa et FUCK U FBI CUNTS.. joten ei toi 13 hengen pidätys auttanut yhtään mitn.. ;)

292.7.2006 0:00

jannne (Senior Member) 29.6.2006 14:56 Lähetä käyttäjälle yksityisviesti Piraattirengas, onko se niinkun Venäjällä myytävät Nokia-kloonit, N0kiat? pakko nuzzia pilkkua ja korjata, nokna, ei n0kia... itel nimittäi sattu olee tollanen kaamee kapula joskus mut sil sai kyl heittää vesilintua kuukauden käytön jälkee.. :D

302.7.2006 9:44

mitähän yhteyksiä näillä pojilla oli sceneen? oliko paljon vcd/svcd/xvid -julkaisusta alkup. peräisin näiltä pojilta? oliko laatu hyvää? käsitääkseni gruupit eivät paljon itse kuvaile. nooh. waretus jatkuu. jatkuu. jatkuu.

312.7.2006 17:26

Eiköhän ne skene kroupit osta/warasta näiden tyyppien kuvaamia sourseja joista väsäävät omat rellunsa vaihtelevalla menestyksellä. Eli tästä nyt kärsivät sitten cam.proper.fix.crap rellujen ystävät.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset (9.12.2016 16:51)
Uutisvahtipalvelu HIGH.FI:hin on tänään lisätty uusi sisältökategoria. Vaikka päivitys on periaatteessa pieni, saattaa siitä olla keskimääräistä enemmän iloa palvelun käyttäjille. Palvelun ....
Näin estät henkilöitä WhatsAppissa Näin estät henkilöitä WhatsAppissa (9.12.2016 14:01)
Mikäli et halua enää vastaanottaa puheluita tai tekstiviestejä WhatsApp-kontaktiltasi, voit estää yhteystiedon erittäin helposti. Kun asetat henkilölle eston WhatsAppissa, hän ei enää näe viimeksi ....
Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa (9.12.2016 11:58)
Jos WhatsAppissa estämältäsi henkilöltä alkaa tulla häirikköpuheluita ja -tekstiviestejä tai olet joutunut esimerkiksi aggressiivisen telemarkkinoinnin maalitauluksi, voi omaa arkea helpottaa ....
Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle (9.12.2016 10:08)
Suomalaisen Fingersoftin kehittämä Hill Climb Racing 2 -mobiilipeli on julkaistu iPhonelle ja iPadille. Peli julkaistiin Andridille jo viime viikolla. Androidilla Hill Climb Racing 2 on menestynyt ....
Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
3 kommenttia

Uutisarkisto