*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

PSP:n firmware 2.50/2.60 murrettu

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 28.6.2006 09:25 Kommentteja (10)

PSP:n firmware 2.50/2.60 murrettu PSP Updates kertoo, että Sonyn PSP-käsikonsolin firmwaret 2.50/2.60 oltaisiin viimein onnistuttu murtamaan. Murto on vielä konseptiasteella (eli toimii, mutta vaikea soveltaa), mutta periaate on todettu toimivaksi. Mikäli firmwaren murto onnistuu, voivat jatkossa myös uudemmalla firmwarella varustettujen PSP-konsolien omistajat käyttää kotitekoisia ohjelmia.
Nimimerkillä hitchhikr esiintyvän hakkerin havaitsema haavoittuvuus käyttää hyväksi ohjelmistoversioihin 2.50 ja 2.60 lisättyä sceKernelLoadExec-tarkastusta. Sonylla on päivityksen yhteydessä lipsahtanut vahingossa mukaan ylivuotobugi, joka avaa oven laitteen kernelin käsittelyyn. Koska bugi ilmenee vain ohjelmistoversioissa 2.50 ja 2.60, ei tämä keino toimi ohjelmistoversioihin 2.0 ja 2.1 eikä ilmeisesti myöskään 2.70:aa uudempiin ohjelmistoihin.

PSP Updates kertoo myös, että murtoa työstetään kovaa vauhtia toimivammaksi ja helppokäyttöisemmäksi. Tuoreita uutisia lupaillaan vielä tälle päivää, ja kehittäjille suunnattu paketti pyritään saamaan pikavauhtia valmiiksi. Pelkkään ohjelmien suorittamiseen tyytyvät kotikäyttäjät joutuvat valitettavasti odottamaan vielä hieman pidempään.

Valitettavasti tämä tuorein aukko vaatii myös Grand Theft Auto: Liberty City Stories (GTA: LCS) -pelin toimiakseen. GTA: LCS:ään on eksynyt mukaan virhe, joka mahdollistaa kotitekoisten ohjelmien suorittamisen pelin tallennustilanteita hyödyntäen. GTA:sta on myös julkaistu uudempi versio, jossa tämäkin aukko on paikattu.

Tähän asti kotitekoisten ohjelmien suorittaminen on onnistunut PSP:n ohjelmistoversioilla 2.00 ja sitä vanhemmat sekä GTA: LCS:ää hyödyntäen myös versioilla 2.01+-2.5. "Alaspäivittäminen" vanhempaan ohjelmaversioon ei ole edelleenkään mahdollista 2.00:aa uudemmista ohjelmistoista.

Mikäli omistat PSP:n, jossa on ohjelmistoversio 2.00 tai vanhempi, älä vielä ryntää päivittämään ohjelmistoasi. Päivitystä kannattaa viivyttää vielä siihen asti, että päivitys saadaan viilattua käyttökelpoiseen kuntoon.

Keskustelualueiltamme löytyy PSP:lle omistettu oma alueensa, josta saat apua ongelmiisi sekä lisäinfoa laitteen koko potentiaalin hyödyntämisestä. Lue myös englanninkielistä PSP-foorumia.

Lähde:
PSP Updates

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

128.6.2006 13:50

olihan dvd- levy aikoinaan mahdoton murtaa (sanottiin) nämähän menevät käsikädessä eli joku keksii jotain, ja taas toinen keksii miten se murretaan. valitettavaa ? on tietysti, mutta tervetuloa planeetalle nimeltään maa.

228.6.2006 19:30

Kyllähän kassakaappikin aikoinaan pankeissa oli ylpeilyn aihe... ja rattilukko autoissa...

329.6.2006 2:45

Ja kuinkakohan paljon enemmän PSP:itä oltaisiin myyty jos Sony olisi tehnyt konsolista avoimen kehitysalustan. Tuntuu typerältä joutua pelleilemään noiden suojausten kanssa.

430.6.2006 8:54

SONY on ollut boikotissa jo pidempään, mutta lähinnä tekijänoikeustotalitarismin vuoksi. Mutta lisäperusteeksi voi liittää idioottimaiset laitteiden invalidisoinnit. Kuten tuo PSP:n rampauttaminen. SONY mainosti kovasti aikoinaan "vapauttavansa ihmisten luovuutta". Mutta käytäntö on ollut aivan päinvastaista! Omien sovellusten luominen, jakaminen ja kehittely kun on luovuuttaa ja sosiaalisuutta parhaimmillaan. Ehkä SONYn tekijänoikeusfasistit ovat päättäneet että kansalaisten luovuus ja omat aktiviteetit on tyrehdytettävä, ettei peli yms. -viihdemyynti vain kärsisi. Saattaisihan joku koulupoika vaikka tekaista pelin joka olisi suositumpi kuin kaupalliset tekeleet!

530.6.2006 18:06

Eikö 2.60 ole murrettu jo aikoja sitten? Itse ainakin olen käyttänyt omassa psp:ssäni GTA:LCS:stä löytynyttä haavoittuvuutta jo huhtikuusta lähtien. Ja homebrew toimii moitteettomasti. http://www.noobz.eu tuolta löytyy toi eLoader.

61.7.2006 19:40

Quote:
Eikö 2.60 ole murrettu jo aikoja sitten? Itse ainakin olen käyttänyt omassa psp:ssäni GTA:LCS:stä löytynyttä haavoittuvuutta jo huhtikuusta lähtien. Ja homebrew toimii moitteettomasti. http://www.noobz.eu tuolta löytyy toi eLoader.
Kuten sanoit, olet käyttänyt gta:n bugia hyväksi, tässä uutisessa puhutaan psp:n firmwaresta. Niin ja uusien tietojen mukaan myös toimiva downgrader on jo julkaistu (sen saa tuolta pspupdatesista jos kiinnostaa.

72.7.2006 0:59

"SONY on ollut boikotissa jo pidempään, mutta lähinnä tekijänoikeustotalitarismin vuoksi." No jos sony on tuon takia poikotissa niiin mites microsoft sitten?? Taidat olla nintendo miehiä :D No ei mutta oikeesti, olen samoilla linjoilla microsoftia ei ole tuettu aikoihin. Mutta jos sonyn ps3 todellakin tulee maksamaan n.600€ jää hyllyyn sekin... Tähän asti olen sonya tukenut ja molemmat pleikkarit hankkinut

82.7.2006 12:46

Ville777:

Quote:
...No jos sony on tuon takia poikotissa niiin mites microsoft sitten?
Noh micro$oft ei ole tietääkseni vielä elokuva-alalla tai levy-yhtiöksi ruvennut (Sony BMG). Eikä root-kittejä ole tainut vielä micro$oftin rompuista löytyä. Tosin m$ sai viimeksi satikutia WGA:n vuoksi. http://www.digitoday.fi/page.php?page_id=14&news_id=20068900&rss=6 Ei micro$oftikaan helpolla pääse, ainakaan minun hankkimiin laitteisiin (kännykät yms.). Tosin kräkätty-tuote onkin hieman eri asia. Eli sony ja microsoft hyötyvät hakkereiden tekosista kun laitteiden käytettävyys paranee. Olenkin aina epäillyt että valmistajat jättävät tarkoituksella "heikkouksia" suojauksiin, jotta hakkeritkin innostuisivat ostamaan tuotteita ja luomaan sille uusia käyttötapoja. PC on saanut kelvata pelikäyttöön ja n-gage on saanut riittää mobiilikäyttöön. Tosin sekin toimii paremmin puhelimena kuin pelilaitteena (akun kesto). Aikapula onkin pahin rajoite pelailulle. (Boikotointi on tietysti hankalaa silloin jos ei ole vaihtoehtoja.)
"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

92.7.2006 19:34

Jeps, murrettu on ja downgraderitki jo julkastu. Siinä meni taas yhden "murtamattoman fw:n" legenda :P

104.7.2006 17:26

Quote:
Ja kuinkakohan paljon enemmän PSP:itä oltaisiin myyty jos Sony olisi tehnyt konsolista avoimen kehitysalustan. Tuntuu typerältä joutua pelleilemään noiden suojausten kanssa.
Niin mutta arvaa rehottaisiko piratismi PSP:llä,siksipä juuri se ei ole avoin alusta eikä tuo XO:aan microsoftin puolelta kovin avoimelta näytä.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
5 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
2 kommenttia

Uutisarkisto