*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Ruotsalaispiraatit vakuuttavat itsensä sakkojen varalta

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 26.6.2006 17:18 Kommentteja (22)

Ruotsalaispiraatit vakuuttavat itsensä sakkojen varalta Ruotsin uusi tekijänoikeuslaki mahdollistaa tuntuvien sakkojen määrämisen tiedostoja laittomasti jakaneille, ja Pirate Bayn ratsia on tehnyt uhasta konkreettisemman. Ruotsalaiset tiedostonvaihtajat eivät kuitenkaan aio luopua harrastuksestaan, vaan ovat keksineet suojata itsensä vakuutuksella sakkojen varalta.
Uppsalalainen Bråth keksi vakuutuksen ja perusti tankafritt.nu -sivuston sen ottamista varten. Hänen mukaansa tiedostonvaihdosta tuomitut saavat keskimäärin 18 000 kruunun (n. 2 000 euron) sakot ja toimiakseen vakuutusbisnes tarvitsee noin tuhat maksavaa jäsentä. Vakuutus on ilmeisesti vieläpä täysin laillinen, vaikka periaatteessa rikokselta suojaava vakuutus hieman omituiselta kalskahtaakin.

"Minusta on pelottavaa, jos levy- ja elokuvayhtiöt voivat päättää laeistamme. Tämä on panokseni keskusteluun", kommentoi Bråth Aftonbladetille.

Antipiratbyrånin lakimies Henrik Pónten näkee vakuutuksen positiivisessa valossa: "Sakkoon tuomituilla tiedostonvaihtajilla ei yleensä ole varaa maksaa sakkojaan", hän totesi.

Nokkelat ja varman päälle pelaavat länsinaapurimme tarjoavat vakuutusta 140 kruunun (15 euron) vuosihintaan. Puoleksi vuodeksi vakuutusturvan saa sadalla kruunulla. Vakuutus korvaa vain sakot, eikä mahdollisia vahingonkorvausvaatimuksia -- tosin Ruotsissa on tähän mennessä tuomittu neljä henkilöä tiedostojenvaihdosta, ja he kaikki ovat selvinneet pelkillä sakkorangaistuksilla.

Mikäli vielä sattuu käymään niin hassusti, että vakuutustaan joutuu käyttämään, luvataan sivustolla toimittaa sakot saaneelle oheisen kuvan mukainen t-paita, jossa lukee vapaasti suomennettuna "minut tuomittiin tiedostojenjaosta ja sain ainoastaan tämän surkean t-paidan."

Lähde:
MBnet

Edellinen Seuraava  

22 kommenttia

126.6.2006 18:03

SUOMEEN SAMANLAINEN VAKUUTUSSYSTEEMI!!!! OLIS KYL MUKAVA KUULLA RADIOSTA "wareta piraatteja internetistä, me maksamme sakot! tapiola!"

226.6.2006 18:03

tuopas oli hyvä idea, toimisokohan suomessa :) jos joku järjestäisi homman..

326.6.2006 18:27

Minä olisin perheeni kanssa mukana. Tuo t-paita on aika huvittava lisä. :D

426.6.2006 18:34

count me in :D Siitä vaan sitten joku suomalainenkin perustamaan moinen vakuutus :D 15e/vuosi kohtuu hinta. hankkisin sellaisen välittömästi :D mitä luulette, onnistuisiko jos ottaisi tuon ruotsalaisen vakuutuksen, pitäisikö suomessakin?

526.6.2006 18:44

kuulostaa kivalta

626.6.2006 18:53

jos joskus aloitan warettamisen, niin tuohan on pakkohankinta :)

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.6.2006 @ 18:53

Maailmassa on vikana se, että tyhmät ihmiset ovat niin varmoja kaikesta - ja älykkäät niin epävarmoja.

Bertrand Russell

726.6.2006 19:03

Miksi ei Suomessa voisi muka olla mahdollista? Mahdollista se on, mutta toinen juttu on haluaako vakuutusyhtiöt tukea k.o toimintaa. Ja mikä edes estää ottamasta vakuutuksen esim. ruotsista?

826.6.2006 19:04

Ei todellakaan huonompi idea.. Ja ne tuhat maksavaa "asiakasta" liittyisivät varmaan muutaman tunnin sisällä tuon perustamisesta jos Suomeen tuollainen perustettaisiin.. Ja veikkaampa että maksavia jäseniä olisi kymmeniätuhansia vaikka "vakuutuksen" hinta olisikin esim. 25€/vuosi

926.6.2006 20:34

uskoisin että menis todellakin kaupas 25 euron hintaan, eikä 50 euron hintakaan olis paha omasta mielestä. idea on aika toimiva, tosin sitten ruvettais vaatimaan oikeudessa vahingonkorvauksia sakkojen ohella. :/ olettaisin.

1027.6.2006 6:09

Ruattalaisillahan on yritystä ainakin siitä heitä ei voi syyttää...hyvä pojaat

1127.6.2006 6:38

Quote:
Ja mikä edes estää ottamasta vakuutuksen esim. ruotsista?
Tuo jutun vakuutus pyörii siis täysin tankafritt.nu -sivuston kautta, eli sen isompaa vakuutuspuljua ei löydy taustalta. Ei muuta kuin itse pistämään samanlaista systeemiä pystyyn Suomeen! =) Sivulta http://tankafritt.nu/index.php?menu=villkor löytyy vakuutuksen käyttöehdot, joissa mm. rajataan asiakaskunta Ruotsiin. Sivusto myös pidättää oikeuden rajata asiakkaistaan pois ne, jotka jakavat tiedostoja ansaintatarkoituksessa tai jakavat tiedostoja www-sivuilla (pois lukien torrentit). Ehtoja on muutenkin mukava lueskella, esim. palvelun käyttö on kielletty elokuva- tai musiikkiteollisuuden nimissä tai muuten palvelua sabotoimaan pyrkiviltä tyypeiltä.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.6.2006 @ 06:40

1227.6.2006 6:45

no kun tuo ei ole laitonta, niin siitä vaan. ja toisaalta minkäs teet jos asia on noin ? seuraavaksi kai diplomatic immunity- diplomaattinen koskemattomuus.

1327.6.2006 7:40

Saattaahan se onnistuakkin suomessa... ainakin kuukauden ajan, kunnes meidän pikku nerot eduskunnassa keksivät sitä vastaan lain, ja se homma tyssäisi siihen. Tottakai sitä kannattaisi silti yrittää.

1427.6.2006 13:25

Olipa tuollaisesta keskustelua täälläkin jossain topicissa aikanaan ja silloin jotkut tyrmäsivät ajatuksen. Noh todistaa, että ainakin länsinaapurissa toimii, joten miksei täälläkin :) *EDIT:typo*

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.6.2006 @ 13:39

1527.6.2006 15:59

Loistavaa! Samanlainen vakuutus suomeen kun saatais. Vuoden vakuutuksesta olisin valmis maksamaan 15-80 ekeä vuodessa, rippuen korvauksen maksimi suuruudesta :)

1627.6.2006 15:59

Loistavaa! Samanlainen vakuutus suomeen kun saatais. Vuoden vakuutuksesta olisin valmis maksamaan 15-80 ekeä vuodessa, rippuen korvauksen maksimi suuruudesta :)

1727.6.2006 17:24

Niin toi maksaa kyllä sakot, mutta ei vahingonkorvauksia, jos sellasia tulee ja ne on ne isot maksut. Noilla mediayhtiöillä, kun on kumma kuva tappioistaan ko. tapauksissa ja, jos oikeus sitten lopulta päätyy niiden kannalle vahingonkorvauksissa, niin ne voi nousta monta kertaa suuremmaksi kuin sakot. Riippuu tietenkin vähän tapauksesta.

1828.6.2006 19:41

"jotka jakavat tiedostoja ansaintatarkoituksessa" mistä päästäänkin siihen, että jokainen p2p softa kait lähettää myös jotakin kyseisestä filusta (toisiin tarvitaan enemmänkin jakoja)... On jo oikeudessa todettua, että tiedoston jakamista saadakseen uuden tiedoston voidaan pitää kaupankäyntinä... eli ansaintatarkoituksessa... et silleen, tulipahan vain mieleen...

1928.6.2006 21:29

[OT]

Quote:
On jo oikeudessa todettua, että tiedoston jakamista saadakseen uuden tiedoston voidaan pitää kaupankäyntinä... eli ansaintatarkoituksessa...
mitäsmitäs? missäs oikeudessa tämmöseen on päädytty? Jos on kyse finnreactorista nii eihä sitä vielä ole oikeudessa käsitelty. Melko hatara syy muutes syytteen nostamiselle mielestäni. [/OT]

2029.6.2006 19:50

Hyvää yhteistyötä tuo kyllä kuullostaa (rikollinen auttaa toista rikollista? :D) Tuollanen pitää saada ehdottomasti suomeen heti eikä melkeen :D

2122.12.2006 7:23
madmann
Inactive

"tuopas oli hyvä idea, toimisokohan suomessa :) jos joku järjestäisi homman.."

No ei tommonen tulisi ikinä toimimaan suomessa! Tää on niin perseestä koko maa ..
Siinä olisi kuule kaikki SUPOt ja karhukoplat heti ovien takana hakkamassa teininörttejä ja laittamassa linnaanputkaan! :)

221.3.2007 14:27

Kätevää

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.6.2008 @ 11:47

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
3 kommenttia
Super Mario Runista tulossa uusi villitys? Peliä pääsee kokeilemaan Applen myymälöissä Super Mario Runista tulossa uusi villitys? Peliä pääsee kokeilemaan Applen myymälöissä (8.12.2016 12:23)
Nintendon on määrä julkaista odotettu Super Mario Run -mobiilipeli iPhonelle ja iPadille 15. joulukuuta. Esimakua uudesta pelistä on kuitenkin tulossa saataville jo tänään, paljasti Nintendon ....
Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus (8.12.2016 11:40)
Bluetooth SIG on julkaissut kehittämästään langattomasta tiedonsiirtostandardista viidennen version, jonka luvataan mahdollistavan monipuolisemmat IoT-laitteet sekä niiden joustavamman käytön kotona. ....

Uutisarkisto