*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

MP3-hakupalvelut vastatuulessa Hollannissa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 17.6.2006 16:49 Kommentteja (9)

MP3-hakupalvelut vastatuulessa Hollannissa Hollannin hovioikeus totesi torstaina, että on laitonta hyödyntää internetistä löytyviä tekijänoikeussuojattuja MP3-tiedostoja nettipalvelussa. Käytännössä Techno Design niminen yritys pyöritti siis MP3-hakupalvelua, jolla löytyi linkkejä tekijänoikeussuojattuun musiikkiin. Eli mitään musiikkitiedostoja ei sijainnut itse palvelussa, vaan käyttäjä saattoi etsiä haluamaansa linkkiä MP3-tiedostoon tietokannasta.
Zoekmp3 nimellä kulkeva palvelu määrättiin suljettavaksi seitsemän päivän sisällä. Jos palvelun sulkeminen kestää kauemmin tulee rangaistusmaksua 10 000 euroa per päivä tai 1 000 euroa per "laiton" linkki. Techno Design joutuu myös maksamaan toistaiseksi määräämättömän summan korvauksia ja oikeudenkäyntikuluja.

Tapahtumaketju lähti liikkeelle kun Techno Design halusi selvittää palvelunsa laillisuuden, sen jälkeen kun paikallinen piratismin vastainen organisaatio BREIN oli pyytänyt palvelua lopettamaan toimintansa. Alemmassa oikeusasteessa palvelu todettiin lailliseksi, jos linkit tekijänoikeussuojattuihin MP3-tiedostoihin poistetaan pyydettäessä.

Oikeuden mukaan palvelun pitäjät olivat tietoisia siitä, että suurin osa palvelun kautta löydettävistä MP3-tiedostoista oli tekijänoikeussuojattuja. Oikeuden mielestä palvelu myös helpotti tiedostojen etsimistä ja palvelun ylläpitäjien oli myös tiedettävä, että suurin osa käyttäjistä etsi vain tekijänoikeussuojattua musiikkia. Palvelun etusivulla kyllä varoitettiin käyttäjiä mahdollisista tekijänoikeusongelmista, mutta oikeus totesi tämän riittämättömäksi toimenpiteeksi asian suhteen. Oikeus ei myöskään lämmennyt yhdelle pääpuolustuksista, eli että hakukoneen on hankala erottaa "laillista" ja "laitonta" musiikkia.

Päätös saattaa vaikuttaa myös P2P-ohjelmiin. Torrent-tiedostojen kohdalla ongelmaa ei ole, koska ne sisältävät vain metadataa, mutta Bittorrent trackereille päätös saattaa olla ongelmallinen. BREIN tulee todennäköisesti hyödyntämään oikeuden päätöstä vaatimalla muita vastaavia palveluita lopettamaan toimintansa tai haastamalla näitä oikeuteen.

Lähde: Slyck News

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

117.6.2006 17:14

just ja juhannus on kohta... taas yks esimerkki, minkä pitäis johtaa siihen, että asevalmistajat olisivat syyllisiä jokaiseen heidän aseillaan tehtyyn tappoon ja autonvalmistajat jokaiseen ylinopeuteen jota heidän autoillaan tehdään jne... jne... luulis tuolla päättäjillä olevan aidosti tärkeämpääkin tekemistä mutta rikollisia kun suomessakin nykyään kait kaikki ollaan...

217.6.2006 17:49

Osu pahasti omaan nilkkaan tota Techno Designia.. Linkittämistä on vaikea mieltää laittomaks, missään tilanteessa.

317.6.2006 20:46

Bullshit..Kyllä noita on laillista kamaa ainoastaan välittäviä torrentteja. Sivun pitäjät pystyvät kyllä pitämään ainakin suurimman osan laittomasta kamasta sivussa, jos niin tahtovat. Varsin tekopyhää marista p2p ratsioista ym. 99.9% ihmisistä jakaa ja hakee pelkästään "warea"..

418.6.2006 0:32

@Kimmoman Osa postistasi on totta. Enkä halua puolustaa p2p:tä yms...mutta: 1. Kuinka ylläpitäjät pystyvät tietämään mikä on to-suojattua ja mikä ei, veikkaan että esim musiikin saralla _kukaan_ei tiedä kaikkia muusikkoja/bändejä jotka ovat jonkun yhtiön "omistamia".(toki nämä tunnetuimmat tiedetään..) 2. Joillekin p2p voi nykypäivänä olla se ainoa tapa levittää omaa musiikkiaan. mutta JOS linkittäminen todetaan laittomaksi niin miksi esim kuuluisia hakupalveluja pyydetä poistamaan tuota mahdollisuutta? googlella on hyvin, hyvin helppo hakea esim. torrentteja, jotka ovat julkisilla trackereilla. Ihan samalla tapaa nekin indeksoivat tietoa. Hetki hetkeltä tuntuu enemmän, että tästä internet"piratismista" on tullut vain tekosyy paisutella tappioita ja myynnin laskua. En voi jumalauta käsittää kuinka noissa firmoissa laskevat näitä. Ei jokainen ladattu levy/elokuva meinaa sitä että sen ostaisi kaupasta. Itse ainakin haluaisin tarkistaa tavaran ennekuin ostan sen. Tämä onneksi nykyään onnistuu jonkun kaverin kautta, joka on ostanut kyseisen ylihinnoitellun tuotteen. Niin paljon tulee paskaa nykyään elokuvissa, että ei siihen halua rahojaan haaskata. tosin poikkeukisia on.

518.6.2006 6:56

Otetaanpa vaikka esimerkiksi mtv3:n palvelut, jos/ja kun ne sijaitsevat eri palvelimella kuin itse "linkki" vaikka nyt mtv3:n ohjelmatlinkki, niin tuon hollanin päätöksen mukaan se olisi myös laiton, koska se sisältää kopiosuojattua materiaalia jne...JA samalla tavalla olisivat esim, ebay-linkit tuotteisiin, google hakulinkit jne....eli nuo hel...MPAA, RIAA jne. eivät ilmeiseti tajua mitä ovat tekemässä tuo päätös vaikuttaa kaikkeen, ainoastaan sillä jos pystyvät rajaamaan sitä ja sitähän ne tunnetusti eivät tee, itse en wareta, mutta ymmärrän sen miksi sitä tehdään. 1. koska nämä lailliset latauspalvelut ovat toiminnaltaan todella heikkoja. 2. dvd-cd levyjen hinta, mafia tyylistä kiskontaa. 3. kopiosuojat jotka tekevät osasta kaalíista laitteista kelvottomia. 4. Osa yrityksitäkin käyttää p2p-verkkoja kun ovat tehokkaita siirtomenetelmiä.. Mihkä hittoon tämä maailma on menossa? kaikkai epäillään jo laittomasta sisällön jaosta, rupeaa tuntumaan että tulevaisuus on corporation vs corporation jotka sotivat keskenää...ei Hitto.

618.6.2006 17:49

waretuksen kieltolailla ei ole tukea... ei kai se ole mikään ihme että warea löytyy, jos laki ei vastaa cyberkansan oikeustajua... mut hei laitetaan warettajat linnaan vaan... vihje.internet@krp.poliisi.fi

719.6.2006 10:45

Pistetäänpä tämä uutinen tähän jatkoksi: http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=11&news_id=57241 Itse ottaisin pienen huomion tuohon Lauri Kairan kommenttiin: Nettipiratismi kuuluu kotimaisen kulttuurialan elämän ja kuoleman kysymyksiin. Olemme siinä valtavasti muita haavoittuvaisempi. Jokainen ymmärtää, paljonko Jaffaa, Marimekon paitoja tai Nokian kännyköitä ostettaisiin, jos niitäkin voisi imuroida ilmaiseksi internetistä Itse en ymmärrä, Nokia tekee sellaisia kännyköitä joita voidaan käyttää. Kännykällähän voi myös tehdä laittomuuksia: Uhkailla tekstiviesteillä. Silti Nokia ei ymppää kännyköihin tekstiviestin lähetysrajoitusta. Marimekko valmistaa paitoja jotka ovat kestäviä. Paidalla voidaan myös tappaa ihmnen, laitonta tappaminenkin. Silti Marimekko tekee kestäviä paitoja, jos tekisivät heikompi laatuisia niin kuristettaessa pata menisi rikki. Jaffa valmistaa juomaa jota voi juoda rajoituksetta. Mitä mieltä jos Jaffa jättäisi Natriumhydroksidia juomiin, eräänlaisena estona ettei sitä annettaisi pultsarille joka tarvitsee lantrinkia.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 19.6.2006 @ 10:48

819.6.2006 16:13

Jep. ihmetelly oon itekki kuinka google on säilyttäny asemansa ilman isompia rutinoita tai haasteita... sillä kun löytää aikas paljon kaikkea. Ilmeisesti googlen takana tarpeeksi rahaa puolustautua, joten hakuammuntaa tekevät järjestöt eivät lähde kokeileen kumman rahat loppuvat ensin.

919.6.2006 18:00

Microsoftillahan jo oma hakupalvelu, www.live.com. Se on beta asteella tosin vielä ja mainoksia on kuulemma sivuilla tarpeeksi (itse käytän AdBlock plussaa niin ei tietoa mainoksista. Tuo live.com on ihan mielyttävän oloinen. Kuva haku on ihan eri kategoriassa googlen kanssa.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Huippusuosittu CCleaner meni myyntiin – Avast osti sen Huippusuosittu CCleaner meni myyntiin – Avast osti sen (21.7.2017 09:36)
Ilmaista virustorjuntaohjelmistoa kehittävä Avast on päättänyt ostaa huippusuosittua CCleaner-siivousohjelmaa kehittävän Piriformin. Tarkoituksena on tarjota CCleaneria jatkossakin omana tuotteenaan, ....
6 kommenttia
Applen ja akkuvalmistaja sopimukseen – Poikiiko tuotantoa Uudenkaupungin tehtaalle? Applen ja akkuvalmistaja sopimukseen – Poikiiko tuotantoa Uudenkaupungin tehtaalle? (21.7.2017 08:54)
Apple ja kiinalainen akkuvalmistaja Contemporary Amperex Technology (CATL) ovat solmineet salassapitosopimuksen, uutisoi Yicai Global . Mielenkiintoiseksi sopimuksen tekee suomalaisten näkökulmasta ....
Samsungin syksyn kovin julkistus nähdään elokuun 23. päivä Samsungin syksyn kovin julkistus nähdään elokuun 23. päivä (21.7.2017 08:26)
Ei tarvitse olla kovin kummoinen meedio arvatakseen, että Samsungin seuraava Note-malliston älypuhelin julkistetaan viime vuoden tapaan elokuussa. Vielä vähemmän selvännäkijän taitoja tarvitaan ....
2 kommenttia
OnePlussalta päivitys huippupuhelimelle, korjaa hätäpuheluongelman OnePlussalta päivitys huippupuhelimelle, korjaa hätäpuheluongelman (20.7.2017 23:10)
OnePlus on julkaissut päivityksen OnePlus 5 -huippupuhelimelleen. Oxygen OS 4.5.6 on kuitenkin vain minimaalinen päivitys, joka ainoastaan korjaa yhden, mutta mahdollisesti sitäkin kohtalokkaamman ongelman. ....
Windows levittäytyy kaikkialle – Tältä näyttää Windows termostaatissa Windows levittäytyy kaikkialle – Tältä näyttää Windows termostaatissa (20.7.2017 12:16)
Älypuhelinbuumin laantuessa teknologiayhtiöiden fokus on siirtynyt levittämään langattoman tiedonsiirron mahdollisuuksia arkipäiväisempiin laitteisiin, joissa tiedonkäsittelyllä saadaan aikaa ....
10 kommenttia

Uutisarkisto