*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Windows Vista Beta 2 julkiseen jakeluun

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 8.6.2006 07:19 Kommentteja (111)

Windows Vista Beta 2 julkiseen jakeluun Microsoftin uusin käyttöjärjestelmä Windows Vista, joka tunnettiin myös aikaisemmin Windows Longhorn työnimellä on edennyt ensimmäiseen julkiseen beta-testaukseen.
Kuka tahansa voi siis ladata käyttöjärjestelmän ja asentaa sen tietokoneelle. Lataaminen ja testaaminen on täysin ilmaista, ladattavana on levykuva tai tutummin image joka pitää vielä polttaa DVD-levylle esim. Nero tai Imgburn ohjelmalla. Valmiita asennuslevyjä voi myös tilata Microsoftilta. Beta-testi on kuitenkin ensisijaisesti tarkoitettu edistyneemmille käyttäjille, jotka tietävät beta-testien vaarat ja riskit.

Ladattavana on sekä 32- että 64-bittiset versiot englannin, saksan ja japanin kielillä. 32-bittisen version latauskoko on noin 3.5 gigatavua ja 64-bittisen version noin 4.4 gigatavua. Käyttäjän pitää vielä rekisteröityä koekäyttäjäksi jolloin hän saa sähköpostiin rekisteröintiavaimet, joilla käyttöjärjestelmä toimii kesäkuun ensimmäiseen päivään 2007 asti.

Asennustapoja on kaksi, puhdas asennus eli Windows Vista asennetaan omalle osiolleen tai olemassa olevan Windows XP päivittäminen Vistaksi, jota kannattaa välttää siitä syystä että XP:n palauttaminen ei onnistu kun Vista on asennettu ilman että XP:n asentaa kokonaan uudelleen.

Itse lataamisen voi aloittaa täältä.

Jos Vista on vielä outo ja tuntematon niin kannattaa tutustua kattavaan suomenkieliseen Wikipedia-artikkeliin, josta selviää paljon Vistan sisällöstä ja muutoksista edelliseen XP versioon verrattuna, myös järjestelmävaatimukset löytyvät sieltä.

Lähde: msblog.org

Edellinen Seuraava  

111 kommenttia

18.6.2006 7:31

Palvelimet "hieman" tukossa. Yrittänyt koko aamun ladata sitä.

28.6.2006 7:49

Miks ihmeessä ei voi käyttää olemassa olevaa teknologiaa. Totaki vois jakaa torrenttina.

38.6.2006 7:56

vempula.... tuli ihan sama mieleen.

48.6.2006 7:57

Koska torrentit on EVIL ja piratismi rehottaa...

58.6.2006 7:59

Tukossa tuntuu olevan. Torrent-jako olisi kova sana.

68.6.2006 8:08

heh. Tuli muuten mieleen, että toisiko posti tuon nopeammin kotia kuin microsoftin palvelimet. :D

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 8.6.2006 @ 08:09

78.6.2006 8:08

Microsoft pelkää, että se leimattaisiin piratismia levittäväksi yritykseksi :D

88.6.2006 8:17

Eihän itse torrentissa mitään piratismia oo. Ei saa betaa ladattua sitte millään eikä viittis tilatakkaan ku seki tulis varmaan 2 vuoden päästä.

98.6.2006 8:18

se on www.isohunt.com

108.6.2006 8:52

Olisi tässä pieni kysymys. Jos asennan tuon Beta version puhtaana asenuksena eli Windows Vista asennetaan omalle osiolleen, niin vaikuttaako se mitenkään XP:n toimimiseen? Siis jos haluankin sitten poistaa Vistan, niin voiko käydä niin, ettei XP enää toimi? Kone on perheen yhteisessä käytössä, eikä muut riemastuisi, jos se ei enää toimisi. Täytyykö minun tehdä Vistaa varten oma kiintolevyasema? Tällä hetkellä on C- ja D-asema, joista C:llä on XP.

118.6.2006 9:06

Jop tukossa tuntuu olevan..

128.6.2006 9:14

Ei vaikuta muihin windowsseihin, kun sen asentaa omaan osioonsa. eli C:lle et sitä voi asentaa, mutta esim. tuolle D:lle voit, kunhan sielä vain on tarpeeksi tilaa...

138.6.2006 9:24

kyl olis saanu tehä torrentin tosta mistään ei voi ladata

148.6.2006 9:38

Minä ainakin laitan ulkoiselle kiintikselle joka tyhjänä rehottaa vielä..

158.6.2006 9:46

palvelimet ihan tukossa, pitää kokeilla joku toinen päivä uudestaa.

168.6.2006 9:57

Eikös siihen uuteen macciin aiota integroida bittoreent? Siitähän spekuloitiin, että päivitysten yms. lataus onnistuu paljon paremmin ja keventää macintoshin omaa taakkaa, kun ei tartte muuta kuin laittaa liikkeelle. Kuulostaa hyvältä.

178.6.2006 10:15

Voisko joku laittaa jonkun "nopeen" torrent linkin tohon vistaan ku saa varmaan vuoden muuten odottaa et noilt palvelimilt saa lada jotain :D

188.6.2006 10:22

Quote:
Beta-testi on kuitenkin ensisijaisesti tarkoitettu edistyneemmille käyttäjille, jotka tietävät beta-testien vaarat ja riskit.
Eli n00biet, älkää vaivautuko. Ei pahalla, mutta tosiaan jos ei ole kokemusta windowsin asennuksista/säätämisestä, niin saatte koneenne vain format kuntoon. Itseä ei kiinnosta edes kokeilla. Tällä hetkellä toimiva XP alla ja Vistaan siirryn siinä vaiheessa kun tulee uuden koneen hankinta eteen. (jos ja kun Vista on julkaistu jo toimivana silloin)

198.6.2006 10:39

Quote:
Voisko joku laittaa jonkun "nopeen" torrent linkin tohon vistaan ku saa varmaan vuoden muuten odottaa et noilt palvelimilt saa lada jotain :D
jos m$:n sivuilta löytyy torrent niin sit ;) mut täällä ei warez keskustelua.. vaikka sama .iso on kun mitä m$ jakaa ilmaiseks, niin laillisia reittejä se pitäis hommata..

208.6.2006 10:42

Jos DVD:n tilaatte niin muistakaa että joudutte maksamaan tuotanto-, toimitus- ja käsittelykustannukset. Lisäksi hämmästyttää että tuota Betaa voi käyttää aina 2007 kesään asti. :O e. korjattu vuosilukua.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 8.6.2006 @ 11:37

218.6.2006 10:43

Nojoo mut aattelin vaan et jos kerran mikkisofta kerran ilmatteeks jakaa sitä niitten sivuilla nii ei torrentist oo haittaa mut kai se pitää oottaa et palvelimit vähän vapautuis ja antais mulle tilaa ;D

228.6.2006 12:31

Ei helkkari, kait se on pakko torrentilla ottaa epävirallisista lähteistä.

238.6.2006 13:07

Sama täällä. te jotka sen olette saaneet laittakaa jakoon...hitto eihän tonne ms:n servulle pääse ikinä. Ja ilmaisuudesta vielä esim: visual studio 2005 basic on ilmainen vaatii vain rekisteröinnin. Ja muistaaksen jossakin sanottiin että ms:n uutuus palomuuri+virustutkakin olisi ilmainen, kun sellainen on kehitteilla ja jos en väärin muista niin apua antaa panda...ja tuostakin olisi ollut puhetta että tämä beta 2:n voisi ostaa(koodiavaimet) netistä saada ostettua sen omaksi kuten xp:nkin saa, tosin en ole varma...eli jonkun päivityksen kautta siitä tulisi joku home-versio...

248.6.2006 13:15

Quote:
ms:n uutuus palomuuri+virustutkakin olisi ilmainen, kun sellainen on kehitteilla ja jos en väärin muista niin apua antaa panda
Jos tarkoitat tätä OneCare-ohjelmistoa niin se sisältää virustutkan, palomuurin, anti-spywaren ja maksaa 60 $ ja on tällä hetkellä vain saatavana USAssa. Kokeilu versio on jaossa mutta kestää 60 päivää.

258.6.2006 13:59

[quote="Wikipedia"]Uutta on myös käyttöjärjestelmään sisäänrakennettu DRM (Digital Rights Management).


Ei kuulosta hyvältä!

268.6.2006 14:25

Uskomatonta kun ei voi maikrosoft laittaa torrenttia jakoon niin olisi paremmin saatavilla ketkä sitä haluaa.

278.6.2006 14:31

Tahtoo sen! ..Mut piuhat on niin tukossa että ei taida vielä onnistua lataaminen..

288.6.2006 15:29
pisberg
Inactive

onhan toi torrentina mutta ei varmaan microsofin laittama =D

298.6.2006 15:33

Jotenkin tuntuu, kun on wikipedian artikkelin lukenut, että tulossa toimivuudeltaan WinXP:n ja Win95 väliin sijiottuva kyhäelmä, joka toimii, jos toimii, kun toimii, eikä aina silloinkaan kunnolla. Esim. juuri tuo DRM ja DHCP "tietoturvan edistämis" -hankkeet ovat kiinteästi mukana järjestelmässä ja UAC-pannukakun kanssa ne saavat taas aikaan hyvin viihdyttävän -ellei jopa viihdyttävämmän- paketin niille, jotka saavat mitä suurinta tyydytystä windows ongelmien selvittelystä. Toisaalta AfterDawn voisi saada kyllä lisää käyttäjiä windows ongelmien osiosta, mikä voidaan laskea plussaksi. Plagiointi syytteet useista yhtäläisyyksistä Mac OS X:n ja Linux:iin yms. Ei mielestäni näytä kovin lupaavalta. Noiden integroitujen "tietoturvaratkaisuiden" takia en ollut vaihtamassa winukka koneeseeni Vistaa, kunnes olen aivan varma, että se on edes hiukkasen XP:tä parempi (Esim. Vakaampi). Tietoturvasta sanoisin vielä sen verran, että koska windows on ATM suosituin käyttöjärjestelmä sekä helppo virusten ja muiden haittaohjelmien pesiytymispaikka, niin tuskimpa Vista käyttäjien on parin vuoden päästä yhtään helpompi hengittää kuin nykyisten XP käyttäjien. Luojan kiitos meillä on vielä Mac OS X ja Linux.

308.6.2006 15:48

Mitä enemmän Visvasta lukee juttuja sitä onnellisempi olen, että siirryin Linux maailmaan syksyllä. Ei tosta hommasta tule kuin sanomista. Peruskäyttäjät ovat varmaan ihan tyytyväisiä kun eivät parempaa osaa vaatia, mutta kun testaisivat vaikka OSX:ää kunnolla olisivat varmaan jo eri mieltä MS:n virityksistä.

318.6.2006 15:56

OFFTOPIC: LaLLi80: Aivan... Itse siirryn Mac maailmaan 22.päivä, kun MacBook tulee. (Sekin muuten iso ero Mac ja windows maailmassa: Mac-tuotteet tuodaan yleensä[eli kaikki yli 100€ ostot] ilmaiseksi kotiovelle asti kannettuina)

328.6.2006 16:42

Onkos ketään vielä saanut ladattua tota vistaa joko mikrosoftin sivuilta tai jostain muualta omista lähteistä ?

338.6.2006 16:47

Toimiiko tuossa ihan kunnolla esim pelit? Tuskin toimii. Entä kaikki muu, esim. ladatut ohjelmat, täytyykö sopia erikseen vistaan vai ei? Jos täytyy, ei ainakaan vielä tule meille käyttöön. Lisäksi varmaan aika bugista tuo käyttö.


AMD Athlon 3200+ | Asus A7V8X-LA | 1024MB (512MB x2) | 7600gs core 500mhz mem. 400mhz | 160Gt + 250Gt

348.6.2006 16:59

Quote:
Mitä enemmän Visvasta lukee juttuja sitä onnellisempi olen, että siirryin Linux maailmaan syksyllä. Ei tosta hommasta tule kuin sanomista. Peruskäyttäjät ovat varmaan ihan tyytyväisiä kun eivät parempaa osaa vaatia, mutta kun testaisivat vaikka OSX:ää kunnolla olisivat varmaan jo eri mieltä MS:n virityksistä.
Oisko liikaa vaadittu että te ainaiset microsoftin mollaajat jättäisitte edes yhden tälläisen keskustelun rauhaan ja jättäisitte omat joutavan päiväiset kommentit muille. Tuntuu vaan olevan vaan niin ylitsepääsemättömän vaikeaa olla mollaamatta mikkisoftaa aina kun mahdollista. Ja sen vastapainoksi kehumassa omia "täydellisiä" valintojaan. Sinäkin arvostelet tuotteen edellisten versioiden arvosteluiden perusteella. Ei ole varmaan tullut koskaan mieleen että beetta versioiden perusteella ei kannata tehdä johtopäätöksiä.

358.6.2006 17:08

Ohjelmien toimivuus on itseasiassa yllättävän hyvä. Pelejäkin toimii hyvin, yksi minkä muistan joka toimisi hyvin on Call Of Duty 1. Muitakin on. Toimivista ohjelmista oli wikipediamainen sicusto johon on kerätty lista bugeista ja toimivista ohjelmista/ajureista/peleistä. Lisäksi eroteltuna ne jotka tarvitsevat säätöä toimiakseen. En löydä enään kyseistä sivustoa :( mutta yritän vielä. Löytyihän se oikeilla taikasanoilla:D http://www.iexbeta.com/wiki/index.php/Windows_Vista_Software_Comp... ja World of Warcraft v1.930 toimii. Ja mitä tuohon Linux/Mac plagioitiin tulee niin tuota plagiointia on suoritettu toisinkin päin. Lisäksi peliteollisuudessa harrastetaan tätä plagiointia melko reippaallakädellä. Eli tuo on täysin turhaa spekulointia mielestäni. Mitä olen enkkufoorumeita selaillut niin sieltä on tullut yllättävän positiivista palautetta liittyen x86-versioon. Toimii kuulemma odotettua vakaammin. Mutta ongelmat ovat ollet lähinnä x64-puolella.

Quote:
niin tuskimpa Vista käyttäjien on parin vuoden päästä yhtään helpompi hengittää kuin nykyisten XP käyttäjien.
Vienna tulee paikkaamman varmasti tuon :D tai mahdollisesti Windows Fiji, tosin veikkaan ettei Fijiin tule juuri kummoisia uudistuksia. Ehkä EFI-tuki (joka kyllä on suuri asia). Ja mitä edellä mainittuun UAC:hen tulee niin kriitikot arvelevat että se vähentää 80% tietoturva-aukoista. Kriitikoista mm. Paul Thurrott. Paul on tosin haukkunut pystyyn nykymuotoisen UAC:n mutta korjauksia on luvassa :D.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 8.6.2006 @ 17:17

368.6.2006 17:16

DirectX10 tulee vain Vistalle, eli siis pelien takia tulee hankittua toi.

378.6.2006 17:24

teppoI olet oikeassa tuota OneCare juuri tarkoitin vai on sekin jo maksullinen, sen piti olla maksuton ja vain xp ja vistaan ladattavissa ilmaiseksi, no eipä tuota taida tulla hankittua. Vistasta vielä, juuri physicX-korttitukikin kuulemma on parempi vistalla kuin xp:llä ja DX10 tulee vain vistaan. Itselläni on kaksi konetta, toisessa työkoneessa on Linux suse 9.2 pro ja xp, ja toinen vanha mac g4-prossulla ja siinä on vielä vanha os 9...joten kokemusta on, mutta tuo mac vaihtuu siihen pieneen osx:n..

388.6.2006 18:06

Kele kun on paljon ruuhkaa tuolla mikkisoftan sivuilla. no tuskin sitä kummiskaan lataan.

398.6.2006 18:23

Jaa'a, eiköhän tuo lataus ole aamusella valmis niin pääsee testailemaan.

408.6.2006 18:27

ei taida saada ladattua tuolta tän vuosi tuhannen aikana tuota- ihan testi mielessä. http://download.windowsvista.com/preview/beta2/en/x86/download.htm eng 32bit versio.

418.6.2006 19:45

Jos sivusto sattuu taas jumiutumaan niin tässäpä suorat linkit:

Quote:
Windows Vista Beta 2, English 32-Bit Edition http://download.windowsvista.com/dl/preview/beta2/en/x86/iso/vist... Windows Vista Beta 2, English 64-Bit Edition http://download.windowsvista.com/dl/preview/beta2/en/x64/iso/vist...
EDIT: Nyt linkit antavat ACCESS DENIED.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.6.2006 @ 07:25

428.6.2006 20:44
Pupukello
Inactive

tossa linkki sivuille missä kyseinen rellu on torretina.. tuo on mikin sivu.. jos ei muuten niin mainos mielessä.. jos ylläpito erimieltä niin tuhotkoon käyttäjätilini.. ja kaikille !! lets Vist again..in the might night summer.. linukka myös käytössä eli oottan vieläkin sitä hyvää http://www.about-vista.com/windows-vista-download/windows-Vista-download.htm

439.6.2006 8:09

Toimiikohan tää xp:n kaa samaan aikaan eli xp ja vista eri osioille ? Ja entäs bootloaderi sit näihin winukoihin jos toimii ? Edit: Vista asennettu ja mukana tulee bootloaderi jonka avulla saa käynnistettyä windows xp:n

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.6.2006 @ 14:31

449.6.2006 8:20
jmpk
Inactive

No nyt saa windowsinkin ilmaiseksi. Mihin on maailma menossa...... parempaanpäin


-JMPK-

459.6.2006 8:50

No niin, nyt on vista ajossa. Nettiin ainakin meni ihan heittämällä. Kovin se koittaa tuossa ajureita etsiskellä, väittää löytäneensä ja asentaneensa ajurit Pinnaclen PCTV-kortille. Tiedä sitten...

469.6.2006 9:39

No nyt on täälläkin Vista ajossa. Ei voi muuta sanoa kuin nätti on. :D Ehkä hieman hidas, mutta ei kauhean häiritsevän. Nettiin meni täälläkin saman tien. Asensin samalle osiolle kuin XP:n en ole kokeillut päästä XP:lle mutta uskon että onnistuu. Ja kohta hakemaan Firefoxia.. Ja screenshotti: http://img143.imageshack.us/my.php?image=vista8ho.jpg

479.6.2006 9:40

Pakko tuota on kokeilla, vaikka koneeni on juuri ja juuri minimi vaatimusten mukainen :(

489.6.2006 10:11

Firefoxi asentu ainakin heittämällä. Täytyy varmaan XP:n bootloaderiin lisätä vista, kun yritin vistassa muokata boottilistaa, niin tulee access denied, vaikka on järjestelmänvalvojan oikeuksilla sisällä.

499.6.2006 10:56

Onks kukaan kokeillut toimiiko usb2:ssa olevassa kiintiksessä...

509.6.2006 10:58

hyvin näyttää tulevan vista tällä hetkellä, 800kb/sec tullu jo ja ladannu ~45%. ei kestä enää kauaa- vähän reipas 30min.

519.6.2006 12:53

Mitenköhän tuo toimii directX 8 näyttiksellä? Kun vaatimuksena on 9 onkos tietoa miten vaikuttaa? Latauseen laitoin vistan kuitenkin...

529.6.2006 13:12

Torrenttina saatavina mm. http://www.datagalaxy.net/torrents/vista

539.6.2006 13:49

Toimii mutta et saa toimimaan kaikkia herkkuja. Ilman herkkuja vaati saman kuin win 2000

549.6.2006 13:58

Osaatkos tarkemmin kertoa mitä tuo "herkut" tarkoittaa?

559.6.2006 14:04

Quote:
Beta-testi on kuitenkin ensisijaisesti tarkoitettu edistyneemmille käyttäjille, jotka tietävät beta-testien vaarat ja riskit.
Quote:
Mitenköhän tuo toimii directX 8 näyttiksellä? Kun vaatimuksena on 9 onkos tietoa miten vaikuttaa? Latauseen laitoin vistan kuitenkin...
Pitäsikö tässä nyt itkee vai nauraa? Ite tyydyn ainaki täl hetkel nykyseen käyttikseen, on sen verran ollu säätöö kaikkien laitteiden kans.

569.6.2006 14:22

Herkut, eli Aero sama kun OSX:n Aqua. Eli nuo tehtäväpalkit yms. ovat läpinäkyviä. Ja kaikkia muita erikoistehoisteita. Shakkiakaan et varmaan saa pelattua 3D tilassa (?). e. Ja tää Vista on ehkä jopa helpompi käyttöisempi kuin XP ihan peruskäytössä. Eli surffailuun soveltuu tällä hetkellä loistavasti. Yhtäkään ohjelmaakaan ei ole tullut vastaan joka ei toimisi.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.6.2006 @ 17:22

579.6.2006 14:34

Itellä meinas tulla aluks 2 näytön kanssa vähän ongelmii mut nyt toimii loistavasti ja noi näytön ongelmatki johtu siitä kun 1. näyttö toimii pelkästään 75-120hz + pelkästään tietyillä resoluutiolla...


589.6.2006 17:10

Eihän tuota vistaa meinaa osata käyttää.. (alkoholilla osuutta?) ..Ensinnäkin, meinasin operan nuo käyttäjäasetukset kopsata suoraan xp:n puolelta, mutta enhän minä keksiny minne ne vistan puolella pitää änkeä.. Nooh, huomen aamulla sit vähän paremmassa hapessa..

599.6.2006 17:19
ToniJ
Inactive

Mulla ei tapahdu mitään! :(


Toni J.

609.6.2006 17:21

@ToniJ Missä ei tapahdu mitään? Jos asentelet nii ole huoleti, pitkään kestävät blackscreenit kuuluvat asiaan.

619.6.2006 17:22

Niin muuten olen kuullut juttua siitä, että tuossa vistassa olisi esim omat musiikkitiedostot jotain muuta ja niin edelleen. Ja onko kaikki samalla tavalla kaikki windows, program files, documents and settings jne?


AMD Athlon 3200+ | Asus A7V8X-LA | 1024MB (512MB x2) | 7600gs core 500mhz mem. 400mhz | 160Gt + 250Gt

629.6.2006 17:26
ToniJ
Inactive

Mulla ei tapahdu mitään! :(


Toni J.

639.6.2006 17:32

Vähäsen tarkempi kerronta olisi kiva. Edelleenkän tämä ei ole mikään noobijuttu, että näin.


AMD Athlon 3200+ | Asus A7V8X-LA | 1024MB (512MB x2) | 7600gs core 500mhz mem. 400mhz | 160Gt + 250Gt

649.6.2006 17:33
AfterDawn Addict

Hmm.. etkai yritä millään daemon toolsilla sitä imagea mountata :P





| P5W DH Deluxe | E6400 @3.0Ghz | 4GB DDR2 @ 750mhz | GF 8800GT 512MB | Vista Ultimate x64 |

659.6.2006 17:36

Onko muuten kukaan huomannut seuraava: Äänet ovat Vistassa selkeämmät(mp3)? XP:ssä parissa biisissä laulajan ääni hukkui musiikin sekaan. Vistassa erottu hyvin(??). Todenmukaisuudesta en tiedä muuta näin minulla. Onko muut huomannut sellaista bugia kun painaa maximize painiketta niin läpinäkyvyys katoaa, tehtäväpalkista ja muualta. Kun taas vetää sen koko ruudun kokoiseksi niin läpinäkyvyys säilyy.

Quote:
Hmm.. etkai yritä millään daemon toolsilla sitä imagea mountata :P
LOL. Eikai kukaan voi niin noobi olla.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.6.2006 @ 17:39

669.6.2006 17:39

Tuo on ehkä tahallaan tehty noin, näyttää joittenkin mielestä kivemmalta.

679.6.2006 18:00

Quote:
Äänet ovat Vistassa selkeämmät(mp3)? XP:ssä parissa biisissä laulajan ääni hukkui musiikin sekaan. Vistassa erottu hyvin(??). Todenmukaisuudesta en tiedä muuta näin minulla.
Jotain vippaskonsteja on tehty tai sitten XP oli mössinyt joidenkin yhteensopivuusongelmien äänen sekaisin. Ohjelmallisesti ääntä ei pysty alkuperäisestä parantamaan.

689.6.2006 18:25

Ylke: Kyllä minä mounttasin alcoholilla, ja ihan hyvin toimi.. Sebu: Ei oo enää selkeä program files jne meininki.. täytyy tosiaan aamulla tutkia tarkemmin, mutta oudolta vaikutti, jos aattelee just niiden vanhojen user-filujen siirtämistä vistan ohjelmiin.

699.6.2006 19:05
AfterDawn Addict

Jaahas, kyllä tähän asti ainkin on käyttöjärjestelmät asennettu boottaen levyltä. Puhtaat asennukset ainakin.

709.6.2006 19:07
AfterDawn Addict

Vielä sen verran, jos omistaa 64 bittisen prossun niin onko tota 64 -versiota siltikään järkevää ladata, etenkin linux puolella nuo ovat vielä aika lapsen kengissä joten onko tässä vähän sama juttu?

719.6.2006 19:18

Siis onko enää mitään juttuja tyyliin omat musiikkitiedostot, kuvat jne.? Entä mihin ohjelmat tulee?

729.6.2006 19:29
vebo
Inactive

Millonkahan tulee kokonainen ja paljonkohan se tulee maksaa??


amd athlon 3000+, 1024mb, x800xl, 200gb+80gb
Itsetehty sivu: www.SuomiAnime.arkku.net

739.6.2006 19:41

"Siis onko enää mitään juttuja tyyliin omat musiikkitiedostot, kuvat jne.? Entä mihin ohjelmat tulee?" Onhan nuo edelleen, mutta jos joku on oikeasti keksinyt, mihin nuo omat asetukset tuolta xp:n documents and settings/application datasta jne saadaan toimimaan vistassa, niin olisin aika kiitollinen..ei tarttis ite ettiä.. Ei millään viittis opettaa operalle taas kaikenmaailman tunnuksia ja linkkejä..

749.6.2006 23:27

Juu kyllä daemonilla ihan hyvin mountattuna asentaa.. :)

7510.6.2006 4:42

Quote:
Siis onko enää mitään juttuja tyyliin omat musiikkitiedostot, kuvat jne.? Entä mihin ohjelmat tulee?
On mutta niissä ei käytetä enään "my"-sanaa. Eli esim. My Computer (oma tietokone) on nykyään vain Computer. Ja My Music on vain Music. Lisäksi tuo käynnistä->kaikki ohjelmat ovat hyvin outo mielestäni. Enään ei XP-tyyliin tule toista "siipeä" vierelle vaan ne ohjelmat tulee vain viimeksi käytettyjen tilalle. e. Onko Afterdawnilla syntymäpäivät?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 10.6.2006 @ 04:44

7610.6.2006 7:41

Eli mennään käytännössä takapakkia tuolla käynnistä valikossa. Kai sitten tuo omat musiikkitiedostot on musiikki vai? Tai no eihän sitä voi vielä varmasti tietää, kun ei saada suomeksi tuota systeemiä. Voiko tuota käyttää ihan normaalisti? Eli siis netti, pelit ja kaikki sellaiset? No minä hommaan tuon sitten marraskuussa 2007, kun saan uuden koneen.

7710.6.2006 7:44

Eli mennään käytännössä takapakkia tuolla käynnistä valikossa. Kai sitten tuo omat musiikkitiedostot on musiikki vai? Tai no eihän sitä voi vielä varmasti tietää, kun ei saada suomeksi tuota systeemiä. Voiko tuota käyttää ihan normaalisti? Eli siis netti, pelit ja kaikki sellaiset? No minä hommaan tuon sitten marraskuussa 2007, kun saan uuden koneen. Sinäänsä outo juttu windowsilta, kun saa nyt ilmaiseksi tuon winukan. Ja kaikenlisäksi toimivana versiona. Voikohan tuon kusettaa toimimaan myöhemmin kuin 1.6.2007?

7810.6.2006 7:51

Kyllä voi. Itse asensin vain Vistan ja boottasin niin kaikki alkoi toimimaan. Aina netistä alkaen. Käynnistä valikon lisäksi ollaan menty takapakkia myös winukan eheytys-työkalussa, siihen on taidettu unohtaa täysin analysointi-työkalu sekä graaffinen esitys pirstoutumisesta. Eikä myöskään ole mitään arvioitua aikaa koska eheytys loppuu. Ohjelmat toimii hyvin, Kerio on ainoa joka ei ole asentunut. Mutta kyllä tällä Vistan palomuurilla pärjää vielä. Winukan omista peleistä sen verran että shakissa on yllättävän hyvä tekoäly. Ihan aloittelija asteellakn. Itsekkin välillä joutuu miettimään mitä tekee :D JA sitten niin todellisista peleistä. Mitä olen katsellut niin valtaosa peleistä toimii vistalla. CoD2, WoW, Fear, Oblivion, BF2, HL2, Ghost Reacon, Civilization IV, Sims 2 ja Guild Wars nyt ainakin. Ja ieXbetassa on lisää. En usko että pystyy kikkailemaan yli ensi kesäkuun. Niin ja muistakaa: Vista täytyy aktivoida 14-päivän kuluessa. Jolle mene automaattisesti niin saat aktivoitua näin: Start-> Control Panel-> Welcome Center-> Show all 12 items-> Product keyn voi vaihtaa samasta paikasta mutta painaa ikkunan yläkulmasta "More Details"-> Change Product key.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 10.6.2006 @ 08:00

7910.6.2006 8:07

Juu toimiihan se, mutta sattuisiko kukaan muistamaan että tämä on ns "not ready final product" eli kokeilu versio jolla it, grafiikka, verkko yms ihmiset viilailevat ja ilmoittelevat ms:lle ongelmista, parannus-ehdotuksista jne...minulla toimii open gl-puolella ut 2004...

8010.6.2006 10:56
leksi
Inactive

Terve! Latasin torrenttina tän vistan mut en saan siihen mistään sarjanumeroo :/ Eli mistä saisin siihen sarjanumeron?


Intel Pentium4 3.06ghz
Zalman 9500led
Sapphire x1950pro 512mb
1024mb
Fortron 350W
2x Seagate Barracuda 160gb SATA
Logitech g15
Microsoft-Razer Habu

Nokia n93

8110.6.2006 12:01

Quote:
Äänet ovat Vistassa selkeämmät(mp3)? XP:ssä parissa biisissä laulajan ääni hukkui musiikin sekaan. Vistassa erottu hyvin(??). Todenmukaisuudesta en tiedä muuta näin minulla.
Vistassa tuo äänen laskenta on toteutettu 32 bit floateilla vakiona (XP 16bit integerit), joten äänenlaatu saattaa olla parantunut joiltakin osilta. Ja tuolta lataussivulta kun valitsee sen maan niin se kyselee Windows Live™ ID tunnusta jonka kautta ne Product ID:t saa.

8210.6.2006 16:55

Millä mahtaisi saada tuon boottivalikon toimimaan että saisi valittua käynnistääkö vistan vai XP:n?

8310.6.2006 17:09

Mites saitte Nerolla poltettua, ei ala grillaa vaikka kuinka paat UDF:iä tms peliin? Ei jaksais muita softiakaan kokeilla. Vaatiiko tuo "Live ID" hässäkkä jonkun rekisteröitymisen?

8410.6.2006 17:16

Quote:
Vistassa tuo äänen laskenta on toteutettu 32 bit floateilla vakiona (XP 16bit integerit), joten äänenlaatu saattaa olla parantunut joiltakin osilta.
Hyvä tietää.
Quote:
Käynnistä valikon lisäksi ollaan menty takapakkia myös winukan eheytys-työkalussa, siihen on taidettu unohtaa täysin analysointi-työkalu sekä graaffinen esitys pirstoutumisesta. Eikä myöskään ole mitään arvioitua aikaa koska eheytys loppuu.
Syynä tähän on todennäköisesti se että eheytys tulee turhaksi sitten kun vista saa sen uuden levyjärjestelmän. Se kun on pirstoutumaton :)

8510.6.2006 17:20

Kiitos tiedosta Agent_007

Quote:
Syynä tähän on todennäköisesti se että eheytys tulee turhaksi sitten kun vista saa sen uuden levyjärjestelmän. Se kun on pirstoutumaton :)
Paljon mahdollista :D Mutta asiaan voi vaikuttaa myös se että eheytyksens aa automaatille, eli sitä työkalua ei välttämättä itse tarvitse käyttää.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 10.6.2006 @ 17:21

8611.6.2006 9:32

Mikähän lienee kun näytön asetukset nollaantuu aina kun koneen boottaa?? Toinen vika on ettei videot näy selaimella esim. riemurasia en tiedä mikä plugi sitten puuttuu? ffdshow, quiktime alternative ja real alternative on asennettu.. Mitenkähän kauan tämä aktivoitu versio mahtaa toimia? eilen unissani asentelin ja meni ohi täysin se jos jossain luki?


HelpDesk

8711.6.2006 9:34
leksi
Inactive

Oon miettiny ihan samaa miks nuo näyttöasetukset nollaantuu. Jos joku osais kertoo miks nii ois aika kiva :D


Intel Pentium4 3.06ghz
Zalman 9500led
Sapphire x1950pro 512mb
1024mb
Fortron 350W
2x Seagate Barracuda 160gb SATA
Logitech g15
Microsoft-Razer Habu

Nokia n93

8811.6.2006 10:46

Akttivoitu versio säilyy aina ensi vuoden kesään, eli vuoden 2007 kesäkuussa ei enää vista toimi. Olettekos asentaneet oikeat ajurit näytönohjaimelle?

8911.6.2006 10:53

Atin ajurit kävin mitkä oli vistalle tarkoitettu.. saman tekee oli ajurit asennettu tai ei.. aina nollautuu.. ja toinen on tuo etten saa selaimessa (firefox) noita videoita toimimaan.. muuten kyllä ihan pelittää :)

9011.6.2006 10:58

BulkHead: Burn/polta image valinnalla saa tuon .ISO imagen poltettua oikein Nerossa. Ja pitää rekisteröityä, mutta se on ilmaista. Ossi: http://tinyurl.com/fdxx2 tuota voi kokeilla jos AVI tiedostot ei näy selaimessa (firefox).

9111.6.2006 11:19

Miten vistan saa poistettua?

9211.6.2006 12:02

Quote:
Miten vistan saa poistettua?
- Eiköhän se poistu samalla tavalla kuin muutkin käyttikset, eli formatoimalla. Tietenkin boottisektori täytyy tarvittaessa korjata jos haluaa aikaisemman käyttiksen takaisin toimivaksi. - Tuo näyttöasetusten nollaantuminen voisi johtua vääristä emolevyn/piirisarjan ajureista, itselläni ainakin emolevyn mukana tulleiden nvidian ajureiden asentaminen sai aikaan näytönohjaimen palautumisen vga-tilaan, eli kannattaa käyttää niitä vistan omia ajureita ja asentaa tarvittaessa ainoastaan sata/raid ajurit erikseen. Sitten niitä omia kokemuksia, hyvältähän tuo vaikuttaa tuo Vista, taisi monille kokeilijoille olla huomattavasti toimivampi kuin ennakkopuheista olisi voinut päätellä, kaikista ennakkoasenteiden värittämistä pelotteluista huolimatta tuo tuntuu toimivan ihan normaalilla tietokoneella, ei tarvitse mitään hyber super konetta ja 4 gigaa keskusmuistia, ja ihan radeon 9800se näyttikselläkin tuntuu tehosteet ja grafiikkakin toimivan täysillä, ja taitaa toimia lähes kaikki samat ohjelmatkin kuin XP:llä, eli eipä tunnu olevan ongelmaa niidenkään suhteen, osaapa tuo jo automaattisesti tarjota yhteensopivuustilaakin jos jokin xp:lle tarkoitettu ohjelma tai ajuri ei asennu muuten. Extra vihjeenä vielä, on näköjään myös uusi Office Professional 2007 Beta myös julkisessa jakelussa ilmaiseksi, istuu aika nätisti samaan pakettiin tuon Vistan kanssa ;-) http://www.microsoft.com/office/preview/default.mspx
AMD X2 5000+ black edition @ 3100mhz

9311.6.2006 13:46

Quote:
Mikähän lienee kun näytön asetukset nollaantuu aina kun koneen boottaa??
Kokeile päivittää laite laitehallinasta. Itselläni tuon, muuten näytti poraavan että ajurit ovat väärät.

9411.6.2006 20:51

Quote:
Quote:Hmm.. etkai yritä millään daemon toolsilla sitä imagea mountata :P LOL. Eikai kukaan voi niin noobi olla.
No voi no0b, oox vähäx teinix???? :X:X:X
Quote:
Rikoupe (Newbie) 9. kesäkuuta 2006 @ 20:27 Juu kyllä daemonilla ihan hyvin mountattuna asentaa.. :)
Totta, ja hyvin asentaakin!

9512.6.2006 15:41

Agent_007 kirjoitti:

Quote:
Vistassa tuo äänen laskenta on toteutettu 32 bit floateilla vakiona (XP 16bit integerit), joten äänenlaatu saattaa olla parantunut joiltakin osilta.
En tiedä mitä hokkuspokkusta lienee microsofti harrastanut, mutta kyllä täytyy myöntää mahdottamaksi luultu mahdolliseksi, eli vanhat huonolaatuiset mp3 musat tuntuu jotenkin heränneen ihan uudella lailla henkiin Vistan MediaPlayer11:llä kuunnellessa :-O Karkki mikä karkki... mutta mieluummin karkki kuin kalkkitabletti ;-)
AMD X2 5000+ black edition @ 3100mhz

9713.6.2006 16:02

Ainakin mulla Vista haluaisi ottaa muistia enemmän kuin tarpeeksi. 512 ei riitä, kone hidastelee. Tiede-lehden sivuilla käypi jotain keskustelua http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=8131&postdays=0&p... saa toimimaan myös pienemmällä muistinkulutuksella http://img212.imageshack.us/my.php?image=vistamuisti1674tl.png

9813.6.2006 23:19

Quote:
Microsoft pelkäsi Vistan kaatavan internetin Microsoft on rajoittanut Windows Vista -käyttöjärjestelmän betaversion saatavuutta verkossa. Financial Timesin mukaan yhtiö pelkäsi innostuksen kasvavan niin mittavaksi, että seurauksena olisi internetin kaatuminen. - Sanomme kirjaimellisesti, että jos lisäisimme kaistanleveyttä yhtään enempää, olisi vaarana internetin kaatuminen - ihmisillä voisi olla ongelmia esimerkiksi jalkapallon MM-kisojen seuraamisessa, edustajaa lainattiin.
huh huh. itse ainakin haen vistat torrentilla @ http://www.vistatorrent.com

9915.6.2006 11:02

eipä mua oikeen tää vista beta 2 hätkäytä, omasta mielestä vähän liian raskas käyttöympäristö. mutta, onhan tää ihan ok näkönen. no, saakoot olla koneella xp:n ja debianin rinnalla testikäytössä niin kauan kun jaksan kattella ;)

10015.6.2006 14:31
noobster
Inactive

ihan kivan näköinen ulkoasu, ja näppärää vielä kun sai betan vielä officestakin ;-D (ei vielä ainakaan mitään negatiivista)

10131.7.2006 10:40

Itselläni AMD AThlon 64 prosessori 1024mt muistia ja ATI Radeon x550 näytönohjain. Pitäisi varmaan toimia? Entä kannataako ladata 32 vai 64 bittinen versio. Ja jos haluan sen sitten poistaa niin miten se onnistuu. Ajattelin asentaa sen D asemalle kun XP on C:llä. Entä saako sen sitten käynnistysen yhteydessä valita että käynnistääkö XP:n vai vistan.

10231.7.2006 15:24

32 bittinen kannattaa ottaa, parempi ajuri ja ohjelmatuki. Saa valita kumpaa käyttää kun asentaa Vistan omalle osiolleen.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 31.7.2006 @ 15:24

10316.8.2006 18:40

Minkäs lainen tuo bootloaderi on oikein? onko se samanlainen kuin esim jos asentaa kaksi xp:tä? mietin vain tuota poistamista sitten.. normaalisti kun se on lähtenyt boot.iniä käsin muokkaamalla eli poistaa toisen käyttiksen rivin sieltä.. tähän asti kun ollut aivan eri koneella tuo vista.. nyt olisi tarkoitus tälle ykkös koneelle laittaa..

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.8.2006 @ 18:41

HelpDesk

10417.8.2006 10:26
noobster
Inactive

bcdedit.exe :llä voi muokata vistan boottia ainakin, jos tästä on apuja...

10517.8.2006 15:19

Quote:
Minkäs lainen tuo bootloaderi on oikein? onko se samanlainen kuin esim jos asentaa kaksi xp:tä? mietin vain tuota poistamista sitten.. normaalisti kun se on lähtenyt boot.iniä käsin muokkaamalla eli poistaa toisen käyttiksen rivin sieltä.
Minä tein tuon raa'alla tavalla, eli XP:n recovery consoleen, siellä fixboot ja fixmbr, sen jälkeen XP käyntiin vikasietotilaan ja kaikki Vistan juureen luomat kilkkeet pois, samaten tietysti myös Vistan oma hakemisto toiselta levyltä. Eipä tuo Beta vielä alkuunkaan toiminut, kun ei kauhean hyvin tukenut laitteita, kiva katsoa kakkosmonitorilta 8-bitin värejä 800*600 resolla ja pärjätä ilman skanneria, tv-korttia ja mitähän kaikkea... kun se ei noille huolinut edes XP:n ajureita.

10626.12.2006 9:01

pistäkää joku linkki mistä voi ladata tuon vistan..
plizz.. ku en löytäny noista..

10728.12.2006 13:07

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti "majuri92":
pistäkää joku linkki mistä voi ladata tuon vistan..
plizz.. ku en löytäny noista..
http://www.microsoft.com/windowsvista/getready/preview.mspx

Ilmaiseksi ei saa enää mistään. Jos välttämättä haluat ladata tuon Visvan ilmaiseksi, kannattaa ottaa yhteyttä tänne.

10828.12.2006 14:12

Ja miksiköhän poliisiin pitäisi ottaa yhteyttä?

1099.2.2007 16:53

kuinka se vista ladataan kun olen ladannut jo sen upgrade adivisorin nii pitääkö sieltä ladat vielä ne valitut ohjelmat että voi käyttää vistaa ja voisiko joku laittaa tänne sen vistan lataus ohjet alusta loppuun asti

1109.2.2007 19:11

itellä ainaki vistan beta 2 asennus oli niin että hain vain iso tiedoston, mountasin sen ja vola. vai poltin, no kuintekin. itse en kyllä ollut tyytyväinen vistaan, turhan raskas ja karkki toisaalta ;) noh, jokaisella oma mielipide.

11111.2.2007 8:19
rookieGen
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti leksi:
Oon miettiny ihan samaa miks nuo näyttöasetukset nollaantuu. Jos joku osais kertoo miks nii ois aika kiva :D

Taitaa olla vähä vanhat kamat sul?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
3 kommenttia

Uutisarkisto