*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

The Pirate Bay kuohuttaa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 5.6.2006 08:20 Kommentteja (22)

The Pirate Bay kuohuttaa Mediamyllerrys The Pirate Bayn ympärillä ei ota laantuakseen. Sekä Ruotsin hallituksen että poliisin internetsivut ovat joutuneet palvelunestohyökkäysten kohteeksi viime viikolla. Poliisin internetsivuja kohtaan tehdyn hyökkäyksen on Aftonbladet-lehden mukaan tehnyt 17-vuotias opiskelija. Hallituksen sivuja koskeneen hyökkäyksen taakse ilmoittautui Aftonbladet-lehden mukaan World Wide Hackers -niminen ryhmä.
Paikalliset iltapäivälehdet Aftonbladet ja Expressen ovat uutisoineet asiasta päivittäin. Expressenin eräässä jutussa mainintaan erään Pirate Bayn ylläpidon jäsenen murtuneen kuulusteluissa ja että hän oli myöntänyt Olof Palmen murhan. Kyseessä on jälleen hyvä esimerkki ylläpidon huumorintajusta tai paikallisten iltapäivälehtien journalismin tasosta.

Youtube-videopalvelusta löytyy video, jonka ovat kuvanneet valvontakamerat Port 80:n toimitiloissa Pirate Bayn ratsian aikaan. Videossa miehet tulevat palvelinhuoneeseen ja peittävät kamerat mustilla muovipusseilla. Videon aitoudesta ei toistaiseksi ole virallista kommenttia.

Ruotsin Piraattipuolue (Piratpartiet) piti lauantaina mielenilmauksen asian johdosta sekä Tukholmassa että Göteborgissa, joissa vaadittiin muutosta sekä hallituksen, viihdeteollisuuden että poliisin toimiin. Paikalla oli myös muiden puolueiden nuorisoedustajia.

xmule.ws sivustolta löytyy myös englanniksi lista eri asioista, joissa toimittiin väärin ratsian yhteydessä. Esim. yhdeltä ylläpidon jäsenistä oli otettu DNA-näyte, mikä ei Ruotsin nykyisen lain mukaan ole mitenkään perusteltua mahdollisen tekijänoikeusrikkomuksen yhteydessä.

Itse sivusto palasi toimintaan viikonlopun aikana kun se muutti Hollantiin. Etusivun kuva koki pieniä muutoksia ja piraattilaivan tykit on nyt suunnattu kohti Hollywoodia. Sivusto kulki myös hetken nimellä The Police Bay. Ongelmia on kuitenkin edelleen sivuston toiminnassa, sillä torrent-tiedostojen haku ei toimi vieläkään. Myös torrent-tiedostot tuntuvat olevat osittain kateissa. Tracker näyttää myös olevan vielä Ruotsissa eikä toimi oletetulla tavalla.

Päivitys:
Youtube palvelusta löytyvä video on aito, videon aitouden varmisti Rixin hallituksen puheenjohtaja Carl Lundström, joka hyväksyi videon laittamisen levitykseen.

Lähteet:
Kaleva
Expressen
xmule
YouTube
Piratpartiet
tpbeng.blogspot.com
digitoday

Edellinen Seuraava  

22 kommenttia

15.6.2006 8:33

Onhan tuo hyvä, että ratkesi sekin kansallinen mysteeri :) Tosin jos murtunut oli pidätetyistä nuorin on se jo selkeä todiste miksi hänestä on tullut tuollainen yhteiskunnan vihollinen nro. 1. Eihän hän Palmenkaan murhatessa ole ollut kuin noin 2-vuotias :D

25.6.2006 8:59

no saivat ruotsin poliisit sentään JOTAAN kouriintuntuvaa aikaiseksi,tuossa palmejutussa lieventäväksi asianhaaraksi voidaan kyllä tulkita tekijän tuskainen vaippaihottuma ja se ettähän oli tekohetkellä kovassa talkkipöllyssä :)

35.6.2006 9:17

Hyvä että selvis toi Palmen juttu samalla :) Tuntuu että ratsaajat on itse kohta enemmän kusessa kuin tpb.

45.6.2006 9:48

tosin tekijä ollut vielä syntynyt Palmen murhan tapahtuessa.

55.6.2006 10:47

ai jai jai! Kyllä piratebayn kaverit on raakoja sällejä... Kyllä tosta olis jenkkilässä jo sähkötuoliin joutunu. =)

65.6.2006 11:25

Tunnustanut Olofin murhan, kuulostaa kyllä todella pissis uhoamiselta. Voisihan sitä vastustaa aikuisemmassakin mielessä, milloin kuulijoita voisi olla hieman enemmän.

75.6.2006 12:06

Aika hyvä vittuilu/läpppä toi Palmen murhan tunnustaminen :)

85.6.2006 13:07

Pikkasen mä repesin ku luin ton "Olof Palme" kohdan..

95.6.2006 13:42

Naapurini: Eiköhän kuulijoita ole aika reilusti enemmän kun tunnustaa Palmen murhan, kuin että sanoisi "en mä mitään pahaa tehnyt" tms. Oletko muuten kuullut vanhaa suomalaista sananlaskua "vain pissis käyttää sanaa pissis".

105.6.2006 13:52

Quote:
...yhdeltä ylläpidon jäsenistä oli otettu DNA-näyte...
Ehkä poliisi oli saanut vihiä, ettei O.P. olisikaan kuollut, vään että hän oli leikkauttanut itsestään "uuden miehen" ja alkanut johtaa Pirate Baytä =/

115.6.2006 15:10

Mä en kyl tajuu miks tollases tilantees otetaan DNA-näyte. Vielä ihmeellisempää on se että se otettiin lakiasioita hoitaneelta tyypiltä, ihme ettei se kyseenalaistanu sitä mitenkää. Vaikka Pirate Bay ei täysin vielä toimikkaan, niin kuitenkin se todistaa sen että ei piratismia/warettelua kitketä tälläsellä toiminnalla. Muutaman ruotsalaisen alottelevan it-firman tollanen toiminta taitaa kaataa :(

125.6.2006 16:45

Tiedä tässäkään enää mitkä kaikki on totta. Tuosta Palmen jutusta sanon kyllä, että aika typerä läppä. Joka tapauksessa saa nahdä miten tuolle Piraatti paratiisille tapahtuu. Aina se jostakin porsaareijästä lakipykälät kiertää.


135.6.2006 16:46

Nyt eletään piraattien uutta kulta-aikaa. Pari vuotta eteenpäin ja päästään taas lynkkauksiin.

145.6.2006 17:11

http://chaosradio.ccc.de/cri009.html Kannattaa ehdottomasti kuunnella tuo haastattelu, jos on aiemmin jäänyt väliin.

155.6.2006 18:06

höh... milloin pääsee jakamaan thepiratebay.org mun *laillisia* .torrentteja... kuten ANONYM.OS-SHMOO ?!?!?! :) :) :)

165.6.2006 20:01

Kyllä minulla torrentin haku toimii =|

176.6.2006 0:14

ei heh, kyllä nauratti tuo olof palmen murha juttu ;Dd mitähän ruotsin poliisit vaan sanonu tai reagoinu tuohonkin..?? :Ddddddddd

186.6.2006 6:29

Aika hyvin sinällään, kiertotietä yritetään ajaa Piratebay alas.. http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=14&news_id=56812

196.6.2006 7:04

Quote:
Syyttäjän mukaan "Pirate Bayhyn liittyvää materiaalia" on löydetty myös muilta kuin sivustolle suoranaisesti kuuluneilta palvelimilta, minkä vuoksi laajamittainen palvelinten takavarikointi oli perusteltua.
eikö noilla pavelimilla ollut mitään suoja ym Kovalevyn kryptaus kun poliisi "heti" lyösi tiedot tai ainakin sanoo lyötäneensä

206.6.2006 20:28

Quote:
Roswallin mukaan on aivan totta, ettei Pirate Bay ole pitänyt hallussaan tekijänoikeudellisesti suojattua materiaalia vaan on ainoastaan linkittänyt käyttäjiään tahoille, joilla tällaista materiaalia on ollut. - Olemme tienneet tämän koko ajan. Tunnetaan kuitenkin myös käsite rikokseen yllyttäminen, Roswall huomauttaa
kaikkea kanssa, ei p*rkele oikeesti?

217.6.2006 13:29

Eiköhän ne kohta syytä tpb jengiä herjauksista ja panetteluista - viitaten: http://thepiratebay.org/legal.php

2210.6.2006 7:37

Aika hurjan kuuloista. Tai siis järkevä ehdotuskin jopa. Ja mitä Ruotsi edellä, niin Suomi perässä: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/sahkeet/Ruotsi+py%F6rt%E4%E4+ehk%E4+kantansa+tiedostojen+nettijaosta/1185973

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto