*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Viroon MPEG-4 AVC -pakkaus digi-tv:lle

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 19.5.2006 08:16 Kommentteja (18)

Viroon MPEG-4 AVC -pakkaus digi-tv:lle Viro aloittaa syksyllä omat maanpäälliset digitelevisiolähetyksensä ja on päättänyt ottaa käyttöön DVB-T -verkoissa yleisimmin käytetyn MPEG-2 -pakkaustekniikan sijaan vuosikymmenen verran uudemman MPEG-4 AVC -pakkaustekniikan, joka tunnetaan myös nimellä H.264.
AVC-pakkausta käyttäen yksi televisiokanava vie alle puolet yhden MPEG-2 -pakkaustekniikalla lähetetyn kanavan kaistasta, tarjoten täten mahdollisuuden välittää samassa vapaassa kaistatilassa kaksi kertaa enemmän kanavia (tai vaihtoehtoisesti esim. HDTV-tasoista tarkkuutta normaalin TV-resoluution sijaan). MPEG-4 AVC on uusin MPEG-perheen standardoiduista pakkausprofiileista ja on pakkauslaadultaan tehokkaampi kuin esim. XviDin käyttämä MPEG-4 ASP -pakkausprofiili.

Lähde: ITviikko

Edellinen Seuraava  

18 kommenttia

119.5.2006 9:14

Suomi vois ottaa mallia "pikkuveljestä".

219.5.2006 11:05

Olisihan se kiva Suomeenkin saada. Eihän tuo edes vaatisi mitään laitteiston vaihtoa tms. kotikäyttäjällä?

319.5.2006 11:15

En ymmärrä oikein miksi DigiTV:tä yleensäkään ruvettiin väsäämään hiton vanhan codekin päälle...onhan se luotettava ja tunnettu, mutta ei MPEG4 ole mikään susi. Jos nyt vaihtaisivat tohon H.264 niin varmaan menis boxit uusiksi...ainakin softat.

419.5.2006 12:00

Suomi haluaa taas tehdä kaiken liian vaikeasti, mpeg4 kuitenkin jossain vaiheessa joudutaan siirtymään.

519.5.2006 12:09

Kyllähän tuo Suomeenkin saisi jo tulla

619.5.2006 12:24

Ei auta softapäivitykset, menee koko rauta vaihtoon. Itse odottelen tässä, että Canal siirtyy myös MPEG4 lähetyksiin oman HD kanavansa kanssa (tällä hetkellä MPEG2), niin voisin vihdoin ostaa HDTV boksin (satelliitti), syksyä odotellessa...

719.5.2006 12:51
jarzza
Inactive

Voisko joku kääntää selkokielelle "uunoa" varten ylemmän keskustelun???

819.5.2006 13:21

loppuis nämä analogiset lähetykset suomessa niin eiköhän sitte aleta vähän kehitämään näitä digitaalisia lähetyksiä. talvalliset ihmiset vain kärsivät kun ensiksi kauhea säätäminen näitten ensimmäisten digiboksien kanssa(mpeg-2) ja sitten pitäisikin jo hankkia uusi boksi(mpeg-4).

919.5.2006 15:20

Eiköhän suomessa tule Mpeg4 käyttöön maksullisten kanavien myötä. Peruskanavat varmaan on vielä pitkään Mpeg2 koodattuja.

1020.5.2006 17:04

Kyllä taas naurattaa kun ei ole tullut ostettua boxia.

1120.5.2006 17:19

Mikäs himpoa naurattaa? Tuskimpa Suomessa vielä pitkään aikaan siirrytään H.264 pakkaukseen digilähetyksissä. Digi tekniikka on suomessa ja varmaankin suurimmassa osassa maailmaa rakennettu MPEG2 pakkaukselle ja tekniikan vaihtaminen toisi isoja kustannuksia.

1220.5.2006 19:16

heh..... :-) Himpoa naurattaa kun on onnistunut säästämään kokonaiset 50 euroa kun on jättänyt boxin ostamatta! Hyvä Himpo! Nyt sun kannattaa tosiaan vielä odotella niin pysyy fyrkat säästössä varmasti. parin, kolmen, neljän tai viiden vuoden päästä saat upouuden nelosboxin varmasti tosi halvalla. Tai jos vielä hiukan odottelisit niin voisit naureskella lisää kun uudestaan(?) säästät saman viis kypää kun odottelet vielä MPEG5 tai 6-boxia.

1321.5.2006 7:05

Ihan hyvä päätös sinänsä. Tosin MPEG-4 AVC-videota purkavia maanpäällisen verkon bokseja on tasan 0 kpl markkinoilla. Satelliittiverkkoon on saatavilla 2-3 mallia Saksasta tilaamalla, ja hinnat vaihtelevat 350-500 euron välillä. Ns. tavallinen digiboksi ei osaa purkaa tuota uudempaa koodausta, eikä siihen auta ohjelmistopäivitykset. MPEG4-AVC-videon purkaminen vaatii enemmän tehoja ja uudet signaalikäsittelyprosessorit bokseihin. Tätä tekniikkaa tukevia bokseja tulee markkinoille todennäköisesti vielä tämän vuoden aikana ja aluksi h.264-perusboksin hinta on 5-10 kertainen perinteiseen digiboksiin verrattuna. Suomessakin otetaan mahdollisesti tuo koodaus osittain käyttöön syksyn 2007 jälkeen, kun analogisen verkon lähettimet sammuvat ja eetteristä vapautuu tilaa uusille digilähetyksille. Tosin vapautuvasta tilasta suurin osa on jo 'jobattu' kännykkätv-verkolle ja laajakaista-DVB:lle. Nämä (huonosti harkitut) verkot toivon mukaan kuopataan nopeasti ja annetaan tila MPEG-4 HDTV-lähetyksille.

1421.5.2006 8:46

suomi vois melkeen ruveta menemään perässä..

1522.5.2006 3:58

Rahastusta, Suomi olisi hyvin voinut siirtyä suoraan MPEG-4 pakkaukseen. Ei olisi tullut ylimääräisiä välivaiheita.

1623.5.2006 8:32

Miten suomi muka olisi voinut suoraan MPEG4:seen siirtyä, kun laitteitakaan ei ole? (kuten bltoha sanoi) Ainoastaan odottamalla. Ja aina tulee parempaa tekniikkaa, jos vain jäädään odottamaan. Kyllä suomessakin tilannetta seurataan: http://www.ficora.fi/suomi/ajankoht/digitv.htm Hankaluutena näissä asioissa on se, ettei koskaan tiedä uuden hienon tekniikan elinkaarta (eli milloin tulee parempi korvaava tekniikka) Kuten uutisessakin sanotaan: "MPEG-4 AVC on uusin..." ja verrataan MPEG-4 ASP:hen. mistä sitä ikinä tietää vaikka kohta esittelevät taas uuden standardin? Ratkaisut ovat sen verran isoja ja hintavia, että ihan hyvä että mietitään tilanne kunnolla. Tämä ei tietenkään mitenkään oikeuta kaikkiin niihin ongelmiin, joita nyky-digissäkin on. Niin, ja itsellänihän ei edelleenkään vielä ole digiboksia, kun kaapeli tulee taloon, niin ei yksinkertaisti ole ollut tarvetta. Digi puoltaa paikkansa sitten kun rupeaa hdtv:tä tulemaan, joten uskoisin että ilman muuta tehokkaampaan pakkaukseen jossain vaiheessa siirrytään. (tosin tekisi kyllä jo nyt mieli ostaa kiintolevyllinen digiboksi, kätsy nauhoitus kiinnostaisi)

1724.5.2006 5:17

Ihmeteyttää nämä "Rahastusta, Suomi olisi hyvin voinut siirtyä suoraan MPEG-4 pakkaukseen. Ei olisi tullut ylimääräisiä välivaiheita" kommentit. Suomessa digitvtoiminta alkoi syksyllä 2001, siis viitisen vuotta sitten. Miten silloin olisi voitu aloittaa toiminta käyttäen MPEG-4 pakkausta, laitentarjontaa tuskin oli sen enempää lähetys kuin vastaanottopuolellekkaan. Koittakaa nyt edes himpun verran ajatella ennenkuin kirjoittelette näitä kommenttejanne.

1824.5.2006 5:20

en ajattelut ihan loppuun asti sanomisiani, myönnän olevani väärässä. :)

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

OnePlus 5 sai uuden Android Oreo -esiversion OnePlus 5 sai uuden Android Oreo -esiversion (15.12.2017 22:50)
Uskaliaimmat OnePlus 5 -käyttäjät pääsevät nyt kokeilemaan uutta esiversiota, joka tuo Androidin uuden Oreo-version ominaisuuksia. OnePlus on aloittanut tänään Oreo-beetaohjelmassaan uuden version jakelun. ....
Samsungin patentti kertoo kahdella näytöllä varustetusta pelipuhelimesta? Samsungin patentti kertoo kahdella näytöllä varustetusta pelipuhelimesta? (15.12.2017 22:08)
Samsung, kuten monet muutkin älypuhelinvalmistajat, kehittää jatkuvasti uusia patentteja, joilla pyritään uudistamaan älypuhelinkonseptia. Tietysti tarkoituksena on löytää uudenlainen innovaatio, ....
Samsungin uusi huippumalli, Galaxy S9, esitellään jo MWC-messuillla? Samsungin uusi huippumalli, Galaxy S9, esitellään jo MWC-messuillla? (15.12.2017 21:15)
Huippupuhelimet ovat todennäköisesti tämän vuoden osalta esitelty, mutta kauaa ei tarvitse odottaa, että uutta lippulaivamallia on jälleen tarjolla. Monet valmistajat tähyävät jo vuoden alkuun ....
AIM-pikaviestin haudattiin virallisesti tänään AIM-pikaviestin haudattiin virallisesti tänään (15.12.2017 19:44)
Vaikka nyt elämme pikaviestimien kulta-aikaa, kiitos mobiilisovellukset kuten WhatsApp, niin sovellusten historia on tietokoneiden viestimissä parin kymmenen vuoden päässä. Yksi ensimmäisistä ....
Netflixiltä heti vuoden alkuun läjäpäin uutta, tässä tammikuun uusi Originals-sisältö Netflixiltä heti vuoden alkuun läjäpäin uutta, tässä tammikuun uusi Originals-sisältö (15.12.2017 19:32)
Jouluunkin on vielä toista viikkoa aikaa ja senkin jälkeen Netflixillä on tarjolla ennen vuoden loppua muun muassa uusi Black Mirror -kausi, mutta jo nyt on hyvä ottaa katsaus tulevan kuun Netflix-uut....

Uutisarkisto