*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Warner jakelusopimukseen BitTorrentin kanssa

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 11.5.2006 05:41 Kommentteja (23)

Warner jakelusopimukseen BitTorrentin kanssa Warner Bros. Home Entertainment Group on päässyt sopimukseen BitTorrent-yhtiön kanssa ja aloittaa elokuvien ja TV-ohjelmien jakelun BitTorrent-vertaisverkon välityksellä. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun elokuvastudio hyödyntää toiminnassaan avointa vertaisverkkoa. Lisäksi sopimus on hyvä osoitus siitä, kuinka paljon BitTorrentin asema on markkinoilla muuttunut -- aiemmin BitTorrent oli otsikoissa lähes yksinomaan piratismien suosikkiasemansa vuoksi.
Warnerin pomo Kevin Tsujihara kertoo, että jakeluun tulevat elokuvat ja TV-ohjelmat tulevat tarjolle palveluun aina samana päivänä niiden DVD-julkaisun kanssa. Kesällä aloittavaan palveluun tulee alkuvaiheessa tarjolle noin 200 nimikettä, mukana on mm. Harry Potter ja liekehtivä pikari, Tim Burton's Corpse Bride, The Matrix, Natural Born Killers ja TV-sarja Babylon 5. Palvelu toimii ainoastaan Yhdysvalloissa.

Laitonta materiaalia levittänyt BitTorrent Inc. oli vielä viime vuonna vaikeuksissa elokuvastudioita edustavan etujärjestö MPAA:n kanssa. Osapuolet pääsivät lopulta sopimukseen, kun BitTorrent lupasi karsia kaiken laittoman materiaalin palvelustaan.

Nyt BitTorrent pyrkii kovaa vauhtia laillisen, turvallisen ja nopean jakelukanavan tarjoajaksi elokuvayhtiöille. BitTorrent-tekniikan etuja ovat nopeat latausajat sekä pienemmät kustannukset jakelijalle. Yhtiön tekniikalla levitetään jo myytävien pelien freeware-kokeiluversioita. Yhtiön mukaan 10% pelilatauksista johtaa kaupan syntymiseen.

Lähteet:
The Inquirer
Hollywood Reporter

Edellinen Seuraava  

23 kommenttia

111.5.2006 6:02

Nyt näyttää jo pikkuisen paremmalta, jos vain hinta on kohdallaan :-)

211.5.2006 6:19

>Palvelu toimii ainoastaan Yhdysvalloissa. voiko joku kertoa miten ulkolaiset saadaan rajattua pois?

311.5.2006 6:35

Täysin arvaus, mutta IP osoitteiden avulla ?

411.5.2006 6:35

">Palvelu toimii ainoastaan Yhdysvalloissa. voiko joku kertoa miten ulkolaiset saadaan rajattua pois?" Eiköhän se ip-osoitteen perusteella saada karsittua muut kuin jenkki-ipt pois (samalla tapaa kuin tuo abcn iptv).

511.5.2006 7:01

Ja hintahan ei ole kohdallaan ja tavara on DRM-raiskattua, jota ei voi katsoa kuin yhdeltä koneelta (dvd-soitinta ei voi käyttää). Eli klassinen: Warner haluaa kiskoa korkeaa hintaa (sama hinta kuin dvd-levyillä) ja antaa vielä käyttäjien hoitaa jakelun (minimoidakseen kustannukset) ja vastineeksi käyttäjä saa huonolaatuista DRM-tuubaa. http://www.cdfreaks.com/news/13397

611.5.2006 7:21

Jos aion ostaa yli 20e maksavan elokuva, se ei todellakaan ole mitään tietokone tiedosto. Helkkari, tuohon hintaan en todennäköisesti osta edes painettua DVD-kiekko.

711.5.2006 7:53

Jop, euron minä voisin maksaa tuona DRM-suojattuna ja silloinkin pitäisi olla uutuusleffa.

811.5.2006 7:57

kyllähän uusista leffoista voisi maksaa jopa 5€uroa jos ei olisi DRM suojausta..jos DRM kuraa on niin en maksa mitään.

911.5.2006 9:04

Eipä tarvitse pelätä käyttävänsä tuotakaan palvelua.

1011.5.2006 13:20

Ja sitten kun tämä palvelu ei menestykkään (eihän ihmiset voi olla niin tyhmiä että käyttäisivät, eihän?) niin syylliseksi kaivetaan piratismi. Hinnalla ja suojauksillahan ei voi olla siihen mitään yhteyttä...

1111.5.2006 13:37

Ei maalata piruja seinille :) Tämä on ihan hyvä alku!

1211.5.2006 15:03
oappi
Inactive

Kyl huomaa et MPAA on asialla. En kyl maksais kovin montaa euroa sellasesta tiedostosta, jota ei voi käyttää ku asentaa windowssin uudestaan... No pikkuisen lähemmäs kuluttajia taas tultiin, mut kyllä aito levy taitaa olla mukavempi, koska sitä voi katsella myös uudelleen asennuksen jälkeen ja muissa koneissa. Vaikee tietysti sanoo kuinka helppoa tuo DRM on purkaa tuosta filestä..

1311.5.2006 16:07

Niin kauan ku näissä nettijakelu leffoissa jne. on yhdistettynä huono laatu, korkea hinta ja DRM ni ne kyllä unohdetaan samantien... Itse voin maksaa kohtuullisen 10€ leffasta jos voin sen katsoa niin montaa kertaa kuin haluan millä soittimella/tietokoneella haluan... Kyllä viihdeteollisuuden ahneudella pitää olla joku raja... Karsikoot omia (turhia) kulujaan jos haluavat tehdä isompia voittoja (mm. markkinoinnista/mainonnasta voi karsia aika paljon täysin turhaa pois)...

1411.5.2006 16:14

Kyllä tähän vois siirtä elokuvien osalta, JOS hinnat ovat puolet tai edes 1/4 halvempia kuin kaupasta ostetut. Kyllä tää tulee menestymään ja näin sitä piratismia saadaan vähennettyä, eikä mitään lakia muuttamalla!!

1511.5.2006 16:22

Täysin rajoittamaton käyttöoikeus, hd resoluutio ja max. 5€/leffa on siinä ja siinä, että saattaisi alkaakkin tukemaan. Tässähän kuitenkin asiakkaat itse hoitavat käytännössä aivan kaiken. Lisäksi seedauksesta pitäisi saada hyvitystä, koska warnerhan minun kaistastani hyötyisi. Nykyisillä malleilla täysin turhia palveluja, koska kilpailukyky ei vain yksinkertaisesti riitä.

1611.5.2006 16:31

Onx nää leffat niinku ilmasii ;) .

1711.5.2006 17:18

Jep, jos joku meinaa hyödyntää minun kaistaani, niin alennukset leffasta saa olla melkoiset. Itse en tajua miksei ne voi pistää niitä mainoksia niihin leffoihin ja myydä erittäin alhaisella hinnalla tai jopa ilmaiseksi. Jos vielä käytetään p2p teknologiaa niin ei menisi kaistaakaan. Tottakai mainokset kelataan, mutta ne mainoksetkin voi tunkea leffoihin ovelasti, esim pistämällä, lyhyitä 5-10s mainoksia, jona aikana ei kukaan ehtisi edes kaukosäätimen kimppuun. Myös sivuille joilta niitä ladattaisiin voi pistää mainoksia. Voi esimerkiksi pakottaa katsomaan tietyt mainokset ennenkuin pääsee lataamaan. Tapoja on monia. Totuus on, ettei hintoja saa alas ilman mainoksia. Torrentilla saadaan kaistaa ja mainoksilla hinnat alas. Itse ainakin tekisin noin.

1811.5.2006 18:34

Susi lampaan vaatteissa. "Hei, ladatkaas nyt omaan käyttöönne tästä leffa, vaikka voisitte sen ostaa levyineen päivineen samaan hintaan. Niin ja muistettiinko mainita, että DRM löytyy kanssa ja ettei palvelu toimi kuin jenkeillä? Ai niin, vielä sellainen juttu, että tämä on torrent-tiedosto..." jne.

1912.5.2006 6:56

Hahaha. Kyl ne yrittää vielä saada huikeita voittoja, vieläpä jopa enemmän kuin dvd-myynnistä. Voi elämä... Toivottavasti joku antaisi niille jenkeille edes sen verran älliä pälliin etteivät alkais dounaamaan tuosta palvelusta niitä yhden yhtä tsipaletta. Kuten tääl on jo sanottukin, warnerin mainostukseen, dvd:n tuottamisiin yms. menoihin menevät varat katoaa huitshelvattiin kun ei tarvitse kuin upata kämänen DRM-shit omalle palvelimelle, josta vaatimattomaan 20-30 euron hintaan saat tietokoneella katsottavan rupusen filminpätkän jota et kenties voi katsoa kuin kerran... Huhhuijaa, kun Warner huijaa. Ainakin yrittää.

2012.5.2006 9:32

Quote:
Warner Bros. Home Entertainment Group on päässyt sopimukseen BitTorrent-yhtiön kanssa...
Toikin "sopimus" on elokuvateollisuuden ja muiden tekijänoikeustotalitaristien vakiomenetelmillä hankittu: lahjonta, kiristys ja uhkailu. Minä en ainakaan imuroisi mitään DRM sontaa tai vaarantaisi tietoturvaa ja yksityisyyttä, vaikka puoli-ilmaiseksi tarjottaisiin. Myös tiettyjen yhtiöiden boikotti on päällä nettilevityksenkin suhteen.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.5.2006 @ 09:36

"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

2112.5.2006 19:28
kanttoori
Inactive

Hei jengi! Mun mielestäni olisi ihan aiheellista ajatella, itse kukin, t u l e e k o toimeen ilman tiettyä elokuvaa, tai ohjelmaa...? Siis jatkuuko elämä vaikka en saisikaan tuota tiettyä elokuvaa?? Mikä elämässä on oikeasti TÄRKEÄÄ...? Olen aivan varma, että iän karttuessa asenne muuttuu. Itselleni lähti juuri 40 käyntiin, on lapsia ja työtä... Ei ole kertakaikkiaan aikaa katsoa joka elokuvaa. Olen tyytyväinen, jos ehdin katsoa tyttöjeni kanssa Peppi Pitkätossun. Periaatteessa olen hengessä mukana siinä, että VAPAA TIEDONKULKU (sitähän tämä rajatauki-politiikka edustaa) pitää ehtottomasti sallia, sekä omaan tarkoitukseen tehty tiedostojen kopiointi sallia ilman mitään rajoituksia. Itse ostin laillisesti YÖ:n "Rakkaus on lumivalkoinen"-cd:n, ja yritin tehdä varmistuskopion siitä itselleni, mutta eipä onnistunut. MAKSOIN CD:STÄ 20 EUROA, enkä voi tehdä siitä varmistusta. KYSYN: Millä HELVETIN oikeudella joku levy-yhtiö tai YÖ-yhtye kieltää minulta tämän...? VASTATKAA ! T: Vihainen maksaja

2213.5.2006 7:19

:) "tekijänoikeudella"

2315.5.2006 16:20

LoL Warner!

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin (2.12.2016 13:01)
PC-pelikehittäjät ovat viime aikoina laajentuneet mobiilipelimarkkinoille ostamalla sektorilla jo markkinaosuuksia kahmineita yrityksiä. Esimerkiksi Activision Blizzard osti Candy Crush -pelejä ....
Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
2 kommenttia
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....

Uutisarkisto