*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

BitTorrent ja palveluntarjoaja sopimukseen videojakelusta

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 11.2.2006 18:17 Kommentteja (12)

BitTorrent ja palveluntarjoaja sopimukseen videojakelusta Brittiläinen palveluntarjoaja NTL, CacheLogic sekä BitTorrent ovat päässeet sopimukseen BitTorrent-verkkoa hyödyntävän videopalvelun aloittamisesta. Palvelun kautta tullaan tarjoamaan Internetin käyttäjille laillinen tapa ladata TV-ohjelmia, elokuvia ja musiikkivideoita.
Palvelussa materiaali tullaan säilömään NTL:n verkkoon käyttäen hyväksi CacheLogicin verkon kuormitusta vähentävää tekniikkaa. Itse tiedostojen siirrossa käytetään luonnollisesti BitTorrent-teknologiaa. Pyrkimyksenä on saada siirrot mahdollisimman edullisiksi tarjoajalle, mutta samalla mahdollisimman nopeiksi ja mukaviksi käyttäjille. Ensi kuussa alkavalla testijaksolla palvelua koestetaan sadan käyttäjän ryhmällä.

BitTorrent on Bram Cohenin kehittämä vertaisverkkotekniikka, jonka avulla voi nopeasti, luotettavasti ja kaistanleveyttä säästäen siirtää suuria tiedostoja. Vuonna 2001 esiteltyä tekniikkaa käytetään jo yleisesti pelien, ohjelmien ja videoiden siirtämiseen. Mutta vaikka tekniikalla on jo monia laillisia käyttötapoja, ei sen ympärille vielä olla onnistuttu rakentamaan kannattavaa liiketoimintaa.

Yhtiömuotoon siirtynyt BitTorrent onkin pyrkinyt viime aikoina tekemään tuotteestaan sellaista, että se kelpaisi elokuvastudioille. Osana tätä prosessia yhtiö sopi elokuva-alan etujärjestö MPAA:n kanssa poistavansa laittoman materiaalin BitTorrent.com-palvelimelta.

BitTorrentin puheenjohtaja Ashwin Navin kertoo yhtiön tiedotteessa uskovansa, että P2P-teknologiaan perustuva videoiden jakelu hyödyntää tulevaisuudessa kaikkia osapuolia. CacheLogicin teknologiajohtaja Andrew Parker taas odottaa kokeilun tuovan tietoa siitä, kuinka hyvin P2P-verkkoihin pohjautuva jakelu onnistuu täyttämään sekä kuluttajien sisällölliset että toimittajien taloudelliset tarpeet.

Navin myös vihjaili Reutersille, että jo vuosia käytössä olleella BitTorrentilla on etumatkaa muihin Internet-videojakelua suunnitteleviin nähden. Lisäksi Navin uskoo Euroopan olevan Yhdysvaltoja valmiimpi ottamaan videoiden Internet-jakelun käyttöön, vaikkakin eri maiden välillä on eroja vertaisverkkojen käytön suhteen.

Lähteet:
Reuters
BitTorrent.com (tiedote)

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

111.2.2006 20:18

Melkeinpä olis ihan sama maksaa vähäsen jos saa uusimmat jaksot hyvistä sarjoista.

212.2.2006 1:22

Hieno homma mutta todellakin se laatu ja hinta tulee olemaan avain asemassa. Millähän DRM;lllä videot on vielä suojattu ja minkähänlaisen soittimen tulee vaatimaan toistoon.... kysymyksiä on moni mutta oikeaan suuntaan mennäään....

312.2.2006 5:11

minuakin rupesi mietityttään tio DRM-versio olisiko tuo sony jollakin tavalla mukana? toivottavasti ei

412.2.2006 6:22

Mikäli hinnasto on järkevä (siis kiinteä), myös kuluttajan kaistan käyttö huomioidaan ja DRM poistuu odottelisin palvelua todellakin mielenkiinnolla ja olisin varmasti liittymässä välittömästi käyttäjäksi kun moinen olisi mahdollista.

512.2.2006 6:33

Hyvä hyvä, näin sitä pitää! On (olisi) huomattavasti mukavampaa saada pelit, tv-ohjelmat ja elokuvat suoraan samana julkistuspäivänä, kuin että elokuvaa joutuu odottelemaan 3kk perämettään. Toivottavasti tätä ei pilata DRM:llä, sillä jos tiedostoissa on DRM-suojaus, voitte olla varmoja, etten osta yhtäkään videota, sillä ne saa ilman DRMmää P2P-verkoista.

612.2.2006 15:14
yuni
Inactive

Hyvähän tuo on tosiaan ilman DRM mössötystä.. Tulee ainakin vaihtoehto innokkaille- ja laillinen sitä hakeville :D

712.2.2006 16:38
AfterDawn Addict

Kiva idea, mutta olen aika 99.9% varma että nää ihan ekat viritelmät eivät vain toimi.

813.2.2006 3:23
mlinuxko
Inactive

Kyllähän tuohon muutaman kokeilun jälkeen toimiva konsepti löydetään. Jos operaattori tarjoaisi sanotaan nyt vaikka 70€/kk liittymän (nopeus 8/1) niin allekirjoittanut ottaisi heti tuollaisen liittymän.

913.2.2006 11:01

Jos "palvelun hinta" on inhimillinen, olen melkein varma että jonkun "piilomaksun" keksivät, taikka sitten kyseessä on joku erikoisformaatti, joka vaatii jonkun erillisen playerin tai jotain muuta vastaavaa, mikä tulee lataajille ikävänä yllätyksenä, esim. vain yksi katselukerta per lataus. Toivottavasti olen liian pessimistinen ja väärässä...

1013.2.2006 11:54

Quote:
Toivottavasti olen liian pessimistinen ja väärässä...
Ikävä kyllä veikkaan, että et suinkaan ole liian pessimistinen. Kun kyseessä kuitenkin on viihdeteollisuus, jolla ei perinteisesti ole pienintäkään halua palvella asiakkaitaan tulos mitä luultavimmin on kuitenkin tuota. Täytyy vaan edelleen ihmetellä sitä typeryyden määrää mikä tuolla vallitsee. Kun kerran julkisesti mutustetaan, että näitä viritelmiä rakennellaan, jotta olisi tarjolla laillinen vaihtoehto niin miksi sitten ei edes yritetä tarjota oikeasti samaan yltävää tuotetta, mutta laillista kanavaa pitkin ja kohtuu hinnalla? Aivan varma on se, että jokainen teknisesti valveutunut kiertää kaikki kopiosuojaukset niin kaukaa kun voi eikä muutenkaan suostu heikompiin tuotteisiin kuin mitä p2p-verkoista nykyisellään saa. Lisäksi toinen puoli eli hinta on sellainen, jolla peli ratkaistaan. Kiinteä kohtuullinen hinnoittelu ja tuotteen rajaton käyttöoikeus ovat avainsanoja.

1113.2.2006 16:00

Toivon parasta ja pelkään pahinta(aamen).

1213.2.2006 18:22

Kun otataan huomioon miten viihdeteollisuus on viime aikoina suhtautunut asiakkaisiinsa. Voi olettaa että jonkinlainen DRM tulee olemaan ja tietysti oma formaatti. Vielä on turhanaikaista toivoa mitään kuluttaja ystävällistä suhtautumista media jäteiltä.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna (19.8.2017 17:39)
Yhdysvaltalaiset elokuvastudiot ovat aloittaneet neuvottelut suurien digitaalisten elokuvavuokraamojen kanssa uutuuselokuvien tarjolle tuonnin nopeuttamiseksi. Ajatuksena on, että elokuvia voisi ....
2 kommenttia
Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti (19.8.2017 12:15)
Tietokoneen tallennustila täynnä? Löydä oppaamme avulla mikä kovalevyltä vie eniten tilaa ja vapauta näin helposti ja ilmaiseksi lisää tilaa käyttöösi.
3 kommenttia
Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville (18.8.2017 13:35)
Toukokuun lopulla ryminällä älypuhelinmarkkinoille yrittäneen Essentialin kompurointi kesän aikana on ollut hirvittävää katsottavaa, mutta yhtiö näyttää vihdoin saanen rivinsä kuntoon ja se ....
1 kommentti
Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita (18.8.2017 12:57)
Aikoinaan kyseenalaisilla keinoilla käyttäjiä Facebookista kahminut deittipalvelu Badoo on lisännyt sovellukseensa mahdollisuuden käydä videopuheluita "mätsien" kesken. Ajatuksena on, että ....
iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi (18.8.2017 11:40)
Nimimerkkiä xerub käyttävä hakkeri väittää selvittäneensä iPhone 5s -älypuhelimen Secure Enclave -tietoturvapiirin firmwaren salausavaimen. Secure Enclave -piiri on osa älypuhelimen A7-järjestelmäpiiriä ....

Uutisarkisto