*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Warner aloittaa ohjelmien tarjonnan vertaisverkon välityksellä

Kirjoittaja Jarkko Kohvakka @ 1.2.2006 07:55 Kommentteja (18)

Warner aloittaa ohjelmien tarjonnan vertaisverkon välityksellä Warner Bros. on julkistanut, että se aloittaa elokuvien ja TV-lähetysten tarjoamisen vertaisverkossa. Lähetykset näkyvät Euroopassa seuraavissa maissa: Saksa, Itävalta ja Sveitsi. Tulevaan In2Movies-palveluun rekisteröitymällä voi maksua vastaan ladata Warnerin tuotantoa. Tunnetuimmat näistä ovat Batman Begins -elokuva ja O.C.-televisiosarja. Lataaminen tapahtuu keskuspalvelimelta ja muiden käyttäjien koneilta. Palvelussa käytetään kopiosuojausta.
Elokuvia tulee ladattaviksi samana päivänä kun niistä julkaistaan saksankieliset DVD:t. Palvelussa tarjotaan myös paikallisia ohjelmia ja kolmansien osapuolten tuottamaa ohjelmaa. Elokuva-alan yritykset ovat kaataneet lakiteitse monia vertaisverkkopalveluita, koska palveluita on käytetty laittoman materiaalin levitykseen. Warner Brosin mukaan ensimmäisellä vuosipuoliskolla 2005 vuonna 1,7 miljoonaa internetin käyttäjää latasi 11,9 miljoonaa laitonta elokuvaa Saksassa.

Kevin Tsujihara Warner Brosin kotiviihdeyksikön puheenjohtaja kuitenkin uskoo, että piratismin parhaisiin nujertamiskeinoihin kuuluu helppokäyttöisten vaihtoehtojen tarjoaminen. Tsujihara kertoi, että lähikuukausina yhtiö pyrkii muokkaamaan tekniikasta paremmin eri markkinoita palvelevan. Palvelu aloitetaan lähiaikoina.

Lähteet:
CNET News
Digitoday

Edellinen Seuraava  

18 kommenttia

11.2.2006 8:22

Quote:
...piratismin parhaisiin nujertamiskeinoihin kuuluu helppokäyttöisten vaihtoehtojen tarjoaminen...
Täysin totta... harmi vaan, että tämäkin palvelu pilataan heti alkuunsa sisältösuoja ohjelmilla, joitten ansiosta nuo tiedostot ei kai näy kuin studion omalla playerillä.
Quote:
sectori.com ...In2Movies-palvelussa tarjotaan elokuvia suunnilleen samaan hintaan kuin DVD:lläkin, samana julkistuspäivänä....
Ja heti perään toinen kompastuskivi. Miksi ihmeessä maksaisin uuden elokuvan ladattavasta versiosta 20e, kun hyvin harvoin olen valmis maksamaan tuota edes valmiiksipainetusta DVDeestä. "Verkko piratismi" ei tule kukistumaan, ennen kuin noista kahdesta pahasta päästään eroon!
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.2.2006 @ 08:24

21.2.2006 8:38

Aivan samaan mieltä sun kanssa troopperi ;)

31.2.2006 8:45

Hyvä idea pistää leffat jakoon p2p verkkoon, se ainakin toimii. Hinta ja toteutus vain jäi huonoksi tässäkin palvelussa, mutta tuskin minä saksaksi dubattuja leffoja muutenkaan katselisin.

41.2.2006 9:50

Idea: SeedAid€ Miksi kukaan ostaisi kallista leffaa netistä? No koska voi pistää oman laajakaistansa hyötykäyttöön. Kun lataa esim Batman Begins leffan 20€ hintaan ja antaa luvan Warnerille käyttää omaa kopiotaan lähteenä muille käyttäjille, saa esim 1€/50GB jonka jakaa muille leffaa lataaville. Nyt käyttäjän kaista on hyötykäytössä muuhun kuin $eti@home yms Aid$ säästäjä palveluille, ja mikä tärkeitä poissa laittomasta p2p käytöstä! Warneri säästää joka tapauksessa kaistaa=rahaa, joten käyttäjille siitä osa ei firmaa kaada. Myös aktiiviset käyttäjät palkittaisiin aina välillä ilmaisella bonuksella, esim jokin vanha leffa josta ei jako€uroja tai ratio 1€/200GB yms... Näin käyttäjä saadaan koukutettua lataamaan aina vain uusia elokuvia/sarjoja koska saa lahjojen lisäksi alennusta uusista ostoistaan sen mukaan mitä on jakanut! Vain ostettulla materiaalilla voi osallistua, seediapuihin ei pääse waretetulla versiolla ja suojauskin vielä päällä. Warnerin oma träkkeri voi helposti pitää tietokantaa ja homma toimii. Jep, eikö?

51.2.2006 10:05

Quote:
Jep, eikö?
aivan... tosi tärkee pointti
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.2.2006 @ 10:05

61.2.2006 10:45

Tuo jopa saattaisi toimia, jos ne helv...suojaukset jätettäisiin pois ja antokaista olisi kohdallaan...

71.2.2006 11:00

Sinänsä tuli ovela olo lukiessani tätä uutista. Lähetin muutama kuukausi ennen joulua Warner Bros. -yhtiölle emailin uudesta levitysmuodosta. Kerroin heille, kuinka olisi järkevää käyttää yhtä internetin parhaista datansiirto metodeista, bittorrenttia, ohjelmien ja leffojen levittämiseen maksullisesti netissä. Käytin esimerkkeinä mm. O.C. sarjaa. Olin todella epäuskoinen, että tulisin edes saamaan vastausemailia yhtiöltä, mutta sellainen tuli. Viestissä luki, että tulemme miettimään ideaa tulevissa kokouksissa, saatamme ottaa yhteyttä. Tämä toki tarkoitti suoranaisesti samaa kuin, että terve menoa vaan. En tietenkään usko, että he minun ideastani olisi tätä palvelua alkanut kehittämään, mutta mietityttämään se laittoi silti.

Quote:
Lataaminen tapahtuu keskuspalvelimelta ja muiden käyttäjien koneilta.
Hyvä juttu, että bittorrent -protokollaa(tai sen tapaista) aletaan käyttää laajemminkin. *edit, typoja
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.2.2006 @ 11:04

Free and Legal torrents - http://www.datagalaxy.net
A site filled with facts - http://www.allfacts.tk
Free mobile phone stuff - http://www.sunflare.tk
Suomalainen media galleria - http://www.hiekkalaatikko.tk

81.2.2006 13:33

Quote:
BostonArc Sinänsä tuli ovela olo lukiessani tätä uutista. Lähetin muutama kuukausi ennen joulua Warner Bros. -yhtiölle emailin uudesta levitysmuodosta.
No hei, nyt kun ne selvästikkin kuuntelee sinua niin voisitko tulkata tuon minun ideani ja lähettää samalle taholle jolle pistit oman ideasi, en nimittäin löytänyt mistään netistä sopivaa osoitetta jonne ideani olisin lähettänyt joten ajattelin että kai Warnerilla joku lukee afterdawnia ja kirjoitin tänne, ;) kiitos.

91.2.2006 13:50

Selvät kompastuskivet. Kopiointisuojaus ja todennäköinen surkeampi kuvanlaatu kuin "kilpailevissa" p2p-verkoissa. Sarjojen kuvanlaadun taso pitäisi olla vähintään 350MB HDTV-Rippien veroista. Suurin moka on kuitenkin hinnoittelu. Antaisivat vielä porkkanaksi aidon HDTV-version. En näe mitään järkeä maksaa 20€ elokuvasta jonka lataan netistä. 4-5 € on ehkä jo kohtuullista. TV-Sarjojen jaksoista olisin valmis maksamaan 2-3€, mutta molemmat sillä varauksella että kuvanlaatu on hyvää ellei loistava, eikä mukana ole käyttöä rajoittavaa kopiointisuojausta. Myöskin käytettävän codecin täytyy olla yhteensopiva standalone divx/xvid pyörittimien kanssa.

101.2.2006 14:09

Alkoi itselle tulla aika ovela olo :) Mitäs jos Warnerit ja kumppanit ujuttaisivat uutuusleffoja vaikka jollekin ensipäivätrakkerille. Sitten napsivat lataajien IP:t ja lähettävät laskun perään. Kun yhtiöt sitten laittaisivat velkomuskanteen vireille, olisi tuomarille aika kehno selitys, että "mä luulin että se tulee ilmaseks" :D

111.2.2006 14:20

hei kaikki ideat, hyvät sellaiset BostonArc:lle ja hän välittää ne warnerille, hyvä että on joku meidänkin puolella ja jota tuolla jossakin kuunnellaan.. :-)

121.2.2006 14:31

trooper78 pisti kyllä hyvän kirjoituksen, täysin samaa mieltä!

131.2.2006 15:26

Myöhässä olet, Warner...

141.2.2006 23:19

Quote:
Alkoi itselle tulla aika ovela olo :) Mitäs jos Warnerit ja kumppanit ujuttaisivat uutuusleffoja vaikka jollekin ensipäivätrakkerille. Sitten napsivat lataajien IP:t ja lähettävät laskun perään. Kun yhtiöt sitten laittaisivat velkomuskanteen vireille, olisi tuomarille aika kehno selitys, että "mä luulin että se tulee ilmaseks" :D
Ei taida toimia ihan noin yksinkertaisesti, nykyään kun (onneksi) vielä tarvitsee oikeuden päätöksen että saa tietystä ip:stä operaattorilta tiedot (Varsinkin kun kyseessä dynaaminen ip).

152.2.2006 4:26

Mielenkiintoista nähdä näiden palvelujen hintakehitys. Jos on tuota trooperin veikkaamaa 20€ /gipale, niin tuskin tulee saamaan kovin suurta kannatusta, koska kaikki ostavat samalla rahalla mieluummin DVD-version kaupasta. Itse veikkaisin, että hinta on jossain 10€ hujakoilla, mutta se nähdään sitten. Uutisoinnista ei päässyt myöskään selville siitä mikä on kyseisten julkaisujen laatu. Tuskin sentään DVD-laatuista materiaalia jaossa. Tod.näk. jotain DivX tasoista pakattua mössöä, jota ei viitsi katsoa kuin tietokoneen ruudulta ja vielä Warnerin omalla softalla. Siitäkö pitäisi vielä maksaa? "Haloo"! Mielenkiintoista on myös yritysten ajatus vertaisverkkojen valjastamisesta kaupalliseen käyttöön. Pitäisikö siis jokaisen, joka jakaa eteenpäin Warnerin kaupallista matskua verkossa periä Warnerilta vuokraa internet-liittymänsä käytöstä jakelukanavana! Ja mikä olisi hinnoittelu... 1€/Mt? :)

162.2.2006 15:59

@creep82

Quote:
Ei taida toimia ihan noin yksinkertaisesti, nykyään kun (onneksi) vielä tarvitsee oikeuden päätöksen että saa tietystä ip:stä operaattorilta tiedot (Varsinkin kun kyseessä dynaaminen ip).
Niin tarvitsee jos haluaa operaattoreiltatietoja. Jos hankkii tiedot ihan itse liikennettä tarkkailemalla, niin eipä siinä tarvita operaattoreiden logeja päästä kaivelemaan. Dynaaminen IP ei tietääkseni ole tae mistään yksityisyydestä. IP antaa aina tarpeeksi infoa mistä imutus on tapahtunut. Henkilöä se ei aina suoraan paljasta, mutta se vääntö on sitten eri juttu.

174.2.2006 16:42

trooper78 kiteytti asian aika selkeästi :)

1826.3.2006 17:22

Uskomatonta tuohua.....

Quote:
http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=11&news_id=54691 ....Latauksen hinta on 20 puntaa uutuuksista ja kymmenen vanhemmista elokuvista. Lataus kestää 40-60 minuuttia....
...siis onko ihmiset tosiaankin valmiit maksamaan tuollaisia summia suojatuista digikopioista. Itse maksan 20-25e painetusta elokuvasta hyvin harvoin, ja silloinkin kyseessä on oltava todella hyvä elokuva (yleensä tupla julkaisu). Eniten ihmetyttää, mikä tuossa ykkösten ja nollien myynnissä nostaa hinnan noin ylös =/

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
3 kommenttia

Uutisarkisto