*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Levy-yhtiö RIAA:n haastamien tueksi

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 1.2.2006 11:35 Kommentteja (14)

Levy-yhtiö RIAA:n haastamien tueksi Kanadalainen indie-levy-yhtiö Nettwerk on lupautunut tukemaan texasilaista Greubelin perhettä oikeustaistelussa levyteollisuuden etujärjestö RIAA:ta vastaan. Musiikinystävien pompotteluun kyllästynyt Nettwerk ei usko RIAA:n syytösten olevan oikeudessa pitäviä ja on lupautunut maksamaan kaikki kulut ja mahdolliset sakot, joita Greubeleille tuomitaan.
RIAA on haastanut jo tuhansia P2P-piratismista epäiltyjä musiikinkuuntelijoita oikeuteen, mutta kaikki tapaukset on sovittu korvauksella oikeuden ulkopuolella. Yksittäisille ihmisille asian vieminen oikeuteen on liian suuri riski, sillä oikeudenkäyntikulut ja mahdolliset sanktiot tappion uhatessa olisivat sietämättömän suuria. Siksi haastetut ovat olleet lähes pakotettuja hyväksymään RIAA:n ehdottamat sovittelumaksut.

Yleisesti on kuitenkin epäilty, etteivät RIAA:n satunnaiselta vaikuttavat, tavallisiin musiikinkuuntelijoihin kohdistuneet syytteet kestäisi oikeuden tarkastelua. Näin uskoo myös Nettwerk, joka haluaa saada asiaan kerralla selvyyden.

Greubelin perheen isä David sai elokuussa 2005 ilmoituksen, että häntä epäillään 600 luvattoman musiikkitiedoston hallussapidosta koneellaan. RIAA listasi myös yhdeksän nimettyä kappaletta, mukana oli myös Nettwerkin listoilta löytyvän Avril Lavignen Sk8er Boi. Asia olisi saatu sovittua oikeuden ulkopuolella 9000 dollarilla.

Greubelin perheen tapaus tuli Nettwerkin tietoisuuteen, kun perheen 15-vuotias tytär Elisa kirjoitti tilanteestaan eräälle toiselle levy-yhtiön artistille, MC Larsille. Elisa huomasi MC Larsin kappaleen "Download this song" sanojen sopivan hyvin tilanteeseen.

"Perheeni on yksi monista, jotka RIAA on ilmeisen satunnaisesti haastanut", Elisa kirjoitti. "Vastaan ei voi panna, sillä se voisi maksaa miljoonia." Nettwerkin ansiosta Greubelit ovat saaneet palkattua asianajajan.

"Fanien haastaminen oikeuteen ei ole ratkaisu, se on ongelma", Nettwerkin toimitusjohtaja Terry McBride kuvaa tilannetta. Hän näkee RIAA:n toiminnan olevan haitallista artisteille ja koko musiikkiteollisuudelle.

Greubeleiden tapaus muistuttaa newyorkilaisen äidin Patti Santangelon tapausta. Santagelo on saanut vastaavan haasteen RIAA:lta, ja p2pnet on järjestänyt tukikampanjan, jolla kerätään varoja tämän "Daavid vastaan Goljat" -kamppailun saamiseksi oikeuteen. Näyttääkin siltä, että viimein ollaan saamassa oikeuden päätöksellä ratkaisu siihen, onko RIAA:n toiminta oikeutettua.

Lähteet:
p2pnet
PC Pro

Edellinen Seuraava  

14 kommenttia

11.2.2006 15:13

Ei voi kun hattua nostaa Nettwerk:lle... ehkäpä lopultakin saamme tietää, miten nuo RIIA:n todisteet/syytökset pätevät oikeussalissa. ...toki ottaahan firma aika riskin. Häviön sattuesa kohdalle, saattaa kyse olla isoista summista. Tietty panee myös miettimään, miten RIAA:n käy, jos heidän pitävät todisteet paljastuisivatkin pelkäksi bluffiksi... ovathan he jo käyttäneet niitä jonkin aikaa sovittelurahojen keräämiseen.

21.2.2006 15:14

No onhan se joku sentään kääntynyt pienen ihmisen asialle... EDIT:typo

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.2.2006 @ 15:15

31.2.2006 17:58

Hienoa Nettwerk! Odotan innolla lopputulosta.

41.2.2006 18:31

Vielä interesting olis nähä jos riaan iso raha sattuis saamaan sormilleen tuossa jutussa. Mitenkäs olis korvaukset jo hoidetuista jutuista? jos heidän tutkintansa olis laitonta, eikös nuo ns. sovitut jutut olis jollain tapaa kiristyksen merkit täyttäviä???

51.2.2006 19:47

Tuon jos RIAA häviää niin eipä se kerkeä seuraavaan 10 vuoteen muuta tekemään kuin olemaan oikeudessa edellisistä "pakko" sovitteluista.

61.2.2006 23:14

Quote:
Greubelin perheen isä David sai elokuussa 2005 ilmoituksen, että häntä epäillään 600 luvattoman musiikkitiedoston hallussapidosta koneellaan.
Hetkinen siis... Onko muka jo pelkästään "laittomien" kappaleiden hallussapito laitonta?!?! Ei ainakaa tietääkseni suomessa... Toisaalta jenkeissä mikään ihme ku rahalla saa lait sellaseks kun ahneet ne haluaa...

72.2.2006 1:42

Todella ihailtavaa toimintaa nettwerk:iltä. Ymmärrän sinällään tuon erittäin hyvin, sillä nuo oikeustaistot ja muut "piratismin tappo yritykset" ovat vain kääntäneet vaakaa toiseen suuntaan ja nykyään moni ennen mm. p2p toimintaan kielteisesti suhtautunut on muuttanut näkökantojaan ja vihan kohteeksi on joutunut viihdeteollisuus etujärjestöineen.

82.2.2006 2:25

hyvähyvä asiat kehittyy parempaan suuntaan =)

92.2.2006 4:16

Valitettavasti menee varmasti vielä tovi, ennenkuin tästä saadaan oikeuden lopullista päätöstä. Ja siihen asti RIAA todennäköisesti jatkaa samaan malliin touhua. Oikea suunta on kuitenkin. Toivottavasti levy-yhtiöt sekä elokuvatuottajat alkavat pikkuhiljaa tajuamaan sen, että RIAA sekä Teostojen kaltaisten organisaadioiden mafiapolitiikka ei tuo haluttua julkisuutta eikä ole oikeanlaista asiakaspalvelua sitä rahanlähdettä, nimittäin yksityisiä kuluttajia kohtaan!

102.2.2006 7:04

Tästä on hyvä jatkaa. Toivottavasti muutkin koittais laittaa kapuloita RIAA:n rattaisiin...

112.2.2006 8:22

tätä on kyllä jännittävä seurata, että miten tulee käymään. Toisaalta, kyseiselle levyfirmalle loistavaa mainosta, saa varmasti paljon sympatioita kohdalleen.

122.2.2006 16:48

Tässä tuli heti artikkelin luettua sellainen olo että Nettwerk:iltä haluaisin ostaa levyn tai jopa useita.

132.2.2006 21:51
Darius6
Inactive

Hyvä Nettwerk! Nyt ollaan oikealla asialla. Aika kierolta kyllä kuulostaa tuo RIAA:n toiminta. Tosin,ikuisena pessimistinä kyllä vähän epäilen,että tuskinpa näpeilleen saavat,onhan tuollaisilla yhtiöillä aika isot rahat takanaan,divisioonan verran asianajajia ja mukavat pikku bonukset tuomareille takataskussa. Olishan se kyllä hienoa,jos joutuisivat liriin tuosta. Toivotaan parasta.

144.2.2006 7:11

Natseilla oli Gestapo, levy-yhtiöillä on RIAA.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Kiina aikoo päihittää Yhdysvallat tekoälyssä – Esitteli kunnianhimoisen ohjelman Kiina aikoo päihittää Yhdysvallat tekoälyssä – Esitteli kunnianhimoisen ohjelman (25.7.2017 11:23)
Kiinan valtioneuvosto on asettanut kunnianhimoisen tavoitteen, jonka mukaan maa olisi tekoälytutkimuksen johtava valtio vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena on rakentaa tekoälyn ympärille kokonainen ....
Artisti saa vähemmän – Spotify haluaa itselleen isomman palan liikevaihdosta Artisti saa vähemmän – Spotify haluaa itselleen isomman palan liikevaihdosta (25.7.2017 09:14)
Spotify on saamassa läpi haluamansa uudet lisenssiehdot levy-yhtiö Warnerin musiikkiin. Aiemmin tänä vuonna suoratoistopalvelu on solminut uudet ehdot Universalin ja Sonyn kanssa. Reutersille ....
5 kommenttia
32 vuotta Windowsissa – Microsoft poistaa Paintin syksyllä 32 vuotta Windowsissa – Microsoft poistaa Paintin syksyllä (25.7.2017 08:42)
Microsoft aikoo poistaa legendaarisen Paint-piirustusohjelman Windows 10:stä syksyllä julkaistavan Fall Creators Update -päivityksen myötä. Muutos on haikea, sillä Paint on ollut osa Windowsin ....
1 kommentti
Netflixiin syyskuussa saapuvasta Star Trek -sarjasta julkaistiin vaikuttava traileri Netflixiin syyskuussa saapuvasta Star Trek -sarjasta julkaistiin vaikuttava traileri (24.7.2017 20:18)
Star Trek: Discovery -sarjasta julkaistiin virallinen traileri. Sarjan tapahtumat sijoittuvat ajalle kymmenen vuotta ennen alkuperäistä sarjaa ja siinä seurataan USS Discoveryn miehistöä. ....
Jenkkifirma asentaa kaikille työntekijöilleen mikrosirut - lupaa ettei seuraa heitä Jenkkifirma asentaa kaikille työntekijöilleen mikrosirut - lupaa ettei seuraa heitä (24.7.2017 12:38)
Yhdysvaltalainen Three Square Market aikoo istuttaa jokaiseen työntekijäänsä riisinjyvän kokoisen mikrosirun. Skenaario, joka kuulostaa tutulta monista tulevaisuuteen sijoittuvista dystopiaelokuvista, ....
5 kommenttia

Uutisarkisto