*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Levy-yhtiö RIAA:n haastamien tueksi

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 1.2.2006 11:35 Kommentteja (14)

Levy-yhtiö RIAA:n haastamien tueksi Kanadalainen indie-levy-yhtiö Nettwerk on lupautunut tukemaan texasilaista Greubelin perhettä oikeustaistelussa levyteollisuuden etujärjestö RIAA:ta vastaan. Musiikinystävien pompotteluun kyllästynyt Nettwerk ei usko RIAA:n syytösten olevan oikeudessa pitäviä ja on lupautunut maksamaan kaikki kulut ja mahdolliset sakot, joita Greubeleille tuomitaan.
RIAA on haastanut jo tuhansia P2P-piratismista epäiltyjä musiikinkuuntelijoita oikeuteen, mutta kaikki tapaukset on sovittu korvauksella oikeuden ulkopuolella. Yksittäisille ihmisille asian vieminen oikeuteen on liian suuri riski, sillä oikeudenkäyntikulut ja mahdolliset sanktiot tappion uhatessa olisivat sietämättömän suuria. Siksi haastetut ovat olleet lähes pakotettuja hyväksymään RIAA:n ehdottamat sovittelumaksut.

Yleisesti on kuitenkin epäilty, etteivät RIAA:n satunnaiselta vaikuttavat, tavallisiin musiikinkuuntelijoihin kohdistuneet syytteet kestäisi oikeuden tarkastelua. Näin uskoo myös Nettwerk, joka haluaa saada asiaan kerralla selvyyden.

Greubelin perheen isä David sai elokuussa 2005 ilmoituksen, että häntä epäillään 600 luvattoman musiikkitiedoston hallussapidosta koneellaan. RIAA listasi myös yhdeksän nimettyä kappaletta, mukana oli myös Nettwerkin listoilta löytyvän Avril Lavignen Sk8er Boi. Asia olisi saatu sovittua oikeuden ulkopuolella 9000 dollarilla.

Greubelin perheen tapaus tuli Nettwerkin tietoisuuteen, kun perheen 15-vuotias tytär Elisa kirjoitti tilanteestaan eräälle toiselle levy-yhtiön artistille, MC Larsille. Elisa huomasi MC Larsin kappaleen "Download this song" sanojen sopivan hyvin tilanteeseen.

"Perheeni on yksi monista, jotka RIAA on ilmeisen satunnaisesti haastanut", Elisa kirjoitti. "Vastaan ei voi panna, sillä se voisi maksaa miljoonia." Nettwerkin ansiosta Greubelit ovat saaneet palkattua asianajajan.

"Fanien haastaminen oikeuteen ei ole ratkaisu, se on ongelma", Nettwerkin toimitusjohtaja Terry McBride kuvaa tilannetta. Hän näkee RIAA:n toiminnan olevan haitallista artisteille ja koko musiikkiteollisuudelle.

Greubeleiden tapaus muistuttaa newyorkilaisen äidin Patti Santangelon tapausta. Santagelo on saanut vastaavan haasteen RIAA:lta, ja p2pnet on järjestänyt tukikampanjan, jolla kerätään varoja tämän "Daavid vastaan Goljat" -kamppailun saamiseksi oikeuteen. Näyttääkin siltä, että viimein ollaan saamassa oikeuden päätöksellä ratkaisu siihen, onko RIAA:n toiminta oikeutettua.

Lähteet:
p2pnet
PC Pro

Edellinen Seuraava  

14 kommenttia

11.2.2006 15:13

Ei voi kun hattua nostaa Nettwerk:lle... ehkäpä lopultakin saamme tietää, miten nuo RIIA:n todisteet/syytökset pätevät oikeussalissa. ...toki ottaahan firma aika riskin. Häviön sattuesa kohdalle, saattaa kyse olla isoista summista. Tietty panee myös miettimään, miten RIAA:n käy, jos heidän pitävät todisteet paljastuisivatkin pelkäksi bluffiksi... ovathan he jo käyttäneet niitä jonkin aikaa sovittelurahojen keräämiseen.

21.2.2006 15:14

No onhan se joku sentään kääntynyt pienen ihmisen asialle... EDIT:typo

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.2.2006 @ 15:15

31.2.2006 17:58

Hienoa Nettwerk! Odotan innolla lopputulosta.

41.2.2006 18:31

Vielä interesting olis nähä jos riaan iso raha sattuis saamaan sormilleen tuossa jutussa. Mitenkäs olis korvaukset jo hoidetuista jutuista? jos heidän tutkintansa olis laitonta, eikös nuo ns. sovitut jutut olis jollain tapaa kiristyksen merkit täyttäviä???

51.2.2006 19:47

Tuon jos RIAA häviää niin eipä se kerkeä seuraavaan 10 vuoteen muuta tekemään kuin olemaan oikeudessa edellisistä "pakko" sovitteluista.

61.2.2006 23:14

Quote:
Greubelin perheen isä David sai elokuussa 2005 ilmoituksen, että häntä epäillään 600 luvattoman musiikkitiedoston hallussapidosta koneellaan.
Hetkinen siis... Onko muka jo pelkästään "laittomien" kappaleiden hallussapito laitonta?!?! Ei ainakaa tietääkseni suomessa... Toisaalta jenkeissä mikään ihme ku rahalla saa lait sellaseks kun ahneet ne haluaa...

72.2.2006 1:42

Todella ihailtavaa toimintaa nettwerk:iltä. Ymmärrän sinällään tuon erittäin hyvin, sillä nuo oikeustaistot ja muut "piratismin tappo yritykset" ovat vain kääntäneet vaakaa toiseen suuntaan ja nykyään moni ennen mm. p2p toimintaan kielteisesti suhtautunut on muuttanut näkökantojaan ja vihan kohteeksi on joutunut viihdeteollisuus etujärjestöineen.

82.2.2006 2:25

hyvähyvä asiat kehittyy parempaan suuntaan =)

92.2.2006 4:16

Valitettavasti menee varmasti vielä tovi, ennenkuin tästä saadaan oikeuden lopullista päätöstä. Ja siihen asti RIAA todennäköisesti jatkaa samaan malliin touhua. Oikea suunta on kuitenkin. Toivottavasti levy-yhtiöt sekä elokuvatuottajat alkavat pikkuhiljaa tajuamaan sen, että RIAA sekä Teostojen kaltaisten organisaadioiden mafiapolitiikka ei tuo haluttua julkisuutta eikä ole oikeanlaista asiakaspalvelua sitä rahanlähdettä, nimittäin yksityisiä kuluttajia kohtaan!

102.2.2006 7:04

Tästä on hyvä jatkaa. Toivottavasti muutkin koittais laittaa kapuloita RIAA:n rattaisiin...

112.2.2006 8:22

tätä on kyllä jännittävä seurata, että miten tulee käymään. Toisaalta, kyseiselle levyfirmalle loistavaa mainosta, saa varmasti paljon sympatioita kohdalleen.

122.2.2006 16:48

Tässä tuli heti artikkelin luettua sellainen olo että Nettwerk:iltä haluaisin ostaa levyn tai jopa useita.

132.2.2006 21:51
Darius6
Inactive

Hyvä Nettwerk! Nyt ollaan oikealla asialla. Aika kierolta kyllä kuulostaa tuo RIAA:n toiminta. Tosin,ikuisena pessimistinä kyllä vähän epäilen,että tuskinpa näpeilleen saavat,onhan tuollaisilla yhtiöillä aika isot rahat takanaan,divisioonan verran asianajajia ja mukavat pikku bonukset tuomareille takataskussa. Olishan se kyllä hienoa,jos joutuisivat liriin tuosta. Toivotaan parasta.

144.2.2006 7:11

Natseilla oli Gestapo, levy-yhtiöillä on RIAA.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin (2.12.2016 13:01)
PC-pelikehittäjät ovat viime aikoina laajentuneet mobiilipelimarkkinoille ostamalla sektorilla jo markkinaosuuksia kahmineita yrityksiä. Esimerkiksi Activision Blizzard osti Candy Crush -pelejä ....
Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
2 kommenttia
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....

Uutisarkisto