*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Etelä-Korean piraattijahdille iso takaisku

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 20.1.2006 17:16 Kommentteja (21)

Etelä-Korean piraattijahdille iso takaisku Etelä-Korea on päättänyt, ettei se ala jahtaamaan P2P-verkoista omaan käyttöönsä musiikkia lataavia. Maan musiikkiteollisuus oli aiemmin vaatinut oikeustoimien aloittamista vertaisverkkojen käyttäjiä vastaan, mutta syyttäjät katsoivat viisaammaksi keskittyä yksinomaan rahallista hyötyä tavoitteleviin musiikinlataajiin.
Päätöksen tehnyt Soulin piirisyyttäjien virasto perustelee päätöstään kansalaisten perusoikeuksien turvaamisella. "[Jos tutkinnat aloitettaisiin,] tutkittavana olisi yli 10 000 tapausta, ja mikäli syyttäjät aloittavat Internet-käyttäjiin kohdistuvan valtakunnan laajuisen tutkinnan, voi syntyä kiistelyä, ollaanko loukkaamassa ihmisoikeuksia", kertoi eräs viraston virkailija.

P2P-jahdin aloittamista ahkerasti lobbaamassa ollut ja musiikkiteollisuutta edustava yritys Nofree toivoi toimintansa johtavan vertaisverkkojen suosion laskuun. Yhtiö on kuitenkin joutunut myöntämään, että lopputulos voikin nyt olla päinvastainen.

"Toivoimme syyttäjien käyttävän voimakkaita keinoja, jotta ihmiset näkisivät seuraamukset siitä, kun jakaa laittomasti musiikkia vertaisverkoissa ja jää kiinni. Nyt syyttäjät ilmoittivatkin, että musiikkia saa ladata henkilökohtaiseen käyttöön", murehti Nofreen Kim Young-ki. Young-ki pelkää, että myös aiemmin vertaisverkoista pois pysytelleet voivat nyt harkita niiden käyttöä.

Lähde:
PC Pro

Edellinen Seuraava  

21 kommenttia

120.1.2006 17:30

Saman uutisen kun saisi lukea koskien Suomea..?

220.1.2006 17:45
poko
Inactive

Vihdoinkin positiivista! Eikun musikin hakuun etelä-koreasta!

320.1.2006 17:51

Voisivat ymmärtää virkatahot asiat noin suomessakin.

420.1.2006 17:51

Quote:
syyttäjät katsoivat viisaammaksi keskittyä yksinomaan rahallista hyötyä tavoitteleviin musiikinlataajiin.
Juuri näin sen pitäisi mennä. Ja tämä asia on saanut jo niin paljon julkisuutta, että käyttäjämäärät vain lisääntyvät, kun ihmiset ihmettelevät ja ottavat selvää, että mikä se p2p-ohjelma on..tosiaan päinvastainen vaikutus. Mutta ei sen pitäisi kenellekään yhtään maalaisjärkeä omaavalle henkilölle mikään yllätys olla.

520.1.2006 17:51

Mukavaa huomata, että tällä pallolla asuu vielä päättäjiä, jotka osaavat käyttää aivojaan. Harmi vaan ette he asustavat "väärällä" pallon puoliskolla.

620.1.2006 19:03

Hyvä homma. Toivottavasti muutkin maat rupeaisivat ajattelemaan samalla tavalla.

720.1.2006 19:20

Suomen poliiseilla taitaa olla liian tylsää, jos jahtaavat P2P-verkon käyttäjiä.

821.1.2006 5:28

sieni sanoi: Suomen poliiseilla taitaa olla liian tylsää, jos jahtaavat P2P-verkon käyttäjiä... Taitaapi siitä puuttua "äksöniä" ei takaa-ajoa yms rettelöintiä...mitenkähän siellä Soulissa se käytännössä toteutuu...

921.1.2006 6:18
Lamba
Inactive

"virasto perustelee päätöstään kansalaisten perusoikeuksien turvaamisella." Damn Right!

1021.1.2006 6:26

Minä muutan Etelä-Koreaan!!

1121.1.2006 8:36

Minä myös! ;)

1221.1.2006 10:20

no koreahan on mukava maa, lämmintä, halpaa ym. sinne siis :)

1321.1.2006 13:05

kyllä maailma on muuttumassa sekaisin kun ruvetaan tavallisia ihmisiä rankaisemaan ku lataavat sellaista mitä 95% varmuudella eivät kuitenkaan ostaisi. Poliisit ja eduskunta voisivat enemmän etsiä veropetollisia, raiskaajia sun muita "isoja" tekijöitä kun viattomia kansalaisia jotka joutuvat pelkäämään joutuvansa alistetuksi omassa hyvinvointivaltiossa. Viva le etelä-korea

1421.1.2006 17:23
yuni
Inactive

Menossa jo matkatoimistoon ^.^

1521.1.2006 17:40
jmpk
Inactive

Quote:
sieni sanoi: Suomen poliiseilla taitaa olla liian tylsää, jos jahtaavat P2P-verkon käyttäjiä... Taitaapi siitä puuttua "äksöniä" ei takaa-ajoa yms rettelöintiä...mitenkähän siellä Soulissa se käytännössä toteutuu...
Siis suomalaiset poliisit ovat laiskistuneet, ei jakseta nousta tuolista, vaan halutaan kytätä jotain internetliikenne lokeja, jos niistä vaikka hakuammunnalla saisi jonkun oikeuteen.....

1622.1.2006 9:28

Hitaasti järki tuntuu kasvavan. Stillbornia lainaten koskahan näemmä vastaavan uutisen suomesta? Vai keksiikö karpela hatusta lisää direktiivejä joilla sitten se uusintakäsittelyssä kaadettaisiin?

1722.1.2006 10:36

Tämmösiä uutisia tulee joka päivä laidasta toiseen. Niin ei se yhtään ihme olis jos jonkunajan päästä niillä ifpeillä ja muilla menee vaan hermot ja jättää koko aiheen sikseen ja alkaa keskittyä otsoni kerroksen katoamiseen

1823.1.2006 8:45

Quote:
kyllä maailma on muuttumassa sekaisin kun ruvetaan tavallisia ihmisiä rankaisemaan ku lataavat sellaista mitä 95% varmuudella eivät kuitenkaan ostaisi
Et varmasti kirjoittanut tuota vakavalla naamalla sillä kaikkihan sen tietää että kukaan ei lataa verkosta kovalevyään täyteen kamaa jota ei halua. On hyvä että tästäkin foorumista löytyy huumorimiehiä.

1923.1.2006 9:06

Xanadu kyllä minulta löytyy kovalevyltä paljon ladattua tavaraa jota en ostaisi, mutta ei se sitä tarkoita ettenkö niitä haluaisi.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.1.2006 @ 09:09

2023.1.2006 9:41

Quote:
kyllä minulta löytyy kovalevyltä paljon ladattua tavaraa jota en ostaisi, mutta ei se sitä tarkoita ettenkö niitä haluaisi.
Sama homma täällä.

2123.1.2006 18:04

Etelä-Koreassa soi mp3 koreasti. Nähtävästi Etelä-Korea ottaa kansalaisten perusoikeudet tosissaan, toisin kuin EU tai etenkään Suomi (Suoli). Valtion tehtävä ei todellakaan ole sortaa kansalaistensa perusoikeuksia viihdeteollisuuden sairaan ahneuden pyhittämiseksi.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
4 kommenttia

Uutisarkisto