*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Kampanja kansalaistottelemattomuudesta tekijänoikeuslain suhteen

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 22.12.2005 09:12 Kommentteja (53)

Kampanja kansalaistottelemattomuudesta tekijänoikeuslain suhteen Mikko Rauhala on organisoimassa Netin kautta tapahtuvaa kansalaistottelemattomuuskampanjaa, jonka tarkoituksena on levittää ohjeita kopiointisuojausten kiertämiseksi vuonna 2006, jolloin hyvin epäselvän lakitekstin perusteella kyseinen toiminta saattaa tulla laittomaksi.
Tarkoituksena on siis organisoida ohjeiden levityskampanja, jolloin toiminnasta saadaan täyteen "organisoitu" kriteeri. Lisäksi kampanjan alullepanija lupaa ensimmäiselle tuhannelle kampanjaan osallistuvalle viiden sentin (€0,05) suuruisen palkkion mukanaolosta, jolloin saadaan myös "kaupallinen" kriteeri, johon laki myös viittaa, täyttymään.

Lisää ohjeita kampanjaan liittyen löytyy kampanjan sivuilta, eli täältä:

http://mjr.iki.fi/eucd/rikkomistosu

AfterDawn Oy osallistuu kampanjaan yhdellä suomenkielisellä sekä yhdellä englanninkielisellä oppaalla, eli oppaamme "DVD:n kopiointi DVD-R:lle DVD Decrypterillä" sekä "Bypassing DVD copy protections" ovat 1.1.2006 lähtien vapaassa jakelussa, olettaen, että tekstin ja kuvien mukana pidetään myös alkuperäisen tekstin tuottajan nimi eli AfterDawn Oy sekä linkki sivuillemme tallessa. Lisäksi teksti tulee olla muokkaamattomassa muodossa (toki HTML-formaattia saa muuttaa, mutta tekstin sisältöä ei). Suomenkielinen oppaamme löytyy täältä:

http://fin.afterdawn.com/artikkelit/arkisto/pieni_dvd_dvdrlle.cfm

sekä englanninkielinen oppaamme täältä:

http://www.afterdawn.com/guides/archive/bypassing_dvd_protection.cfm

Edellinen Seuraava  

53 kommenttia

122.12.2005 10:07

Hyvä Afterdawn!! Voin jo sieluni silmin nähdä koko AD:n porukan membereistä ylöspäin istumassa kaltereiden takana ;)

222.12.2005 10:30

Loistavaa!

322.12.2005 10:36

Todella hyvä homma!

422.12.2005 10:43

Tätä jo kaipailinkin! Erittäin hyvää toimintaa jälleen kerran :)

522.12.2005 11:12

Quote:
Hyvä Afterdawn!! Voin jo sieluni silmin nähdä koko AD:n porukan membereistä ylöspäin istumassa kaltereiden takana ;)
joo pakkotyö kutsuu, on siinä murhaajat ja tuhopolttajat ja lapsenraiskaajat ihmeissään kun porukkaa alkaa virrata sisään..pidetään kaikki sitten Afterdawnin t-paidat päällä eikä kumarrella suihkussa...??
Maailmassa on vikana se, että tyhmät ihmiset ovat niin varmoja kaikesta - ja älykkäät niin epävarmoja.

Bertrand Russell

622.12.2005 11:18

Quote:
pidetään kaikki sitten Afterdawnin t-paidat päällä eikä kumarrella suihkussa...??
Kas siinäpä uusi hittituote. Jos kerran alkaa tiilenpäitä tippumaan niin kaikille peltikalsarit missä on etupuolella afterdawn logo ja takapuolella copyprotected tarra, sillä onhan murtaminen rikos ;)

722.12.2005 11:19

Hyvä hyvä... :-)

822.12.2005 11:25

Quote:
Kas siinäpä uusi hittituote. Jos kerran alkaa tiilenpäitä tippumaan niin kaikille peltikalsarit missä on etupuolella afterdawn logo ja takapuolella copyprotected tarra, sillä onhan murtaminen rikos ;)
LOL!1! Nauretaan ja nautitaan vapaudesta vielä kun voidaan.

922.12.2005 11:53

:D Nuo peltikalsarit oli hyvä ajatus :D Kaikkien tulisi myös katsoa Prison Break-sarja ihan vaan oppimielessä...


If Its Not Broken - Dont Fix It!

1022.12.2005 12:07

loistavaa!!!

1122.12.2005 12:29

kaikki mukaan vaan yvän asian puolesta! nyt pitänee varmaan ostaa jo valmiiksi afterdawn t-paita kun lähden vankilaan ;)

1222.12.2005 13:02

Hieno homma!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.12.2005 @ 13:03

1322.12.2005 13:26

Heh. Jos joku joutuu tosta tiilenpäitä lukemaan, mä lupaan takoa sille noi peltihousut. Rautaa väännetty vuodesta 76. lähtien... Ja, jos tosta linnaan joutuu varmaan pitää tuomareillekin työstää uudet rattaat.


Sitä saa mitä tilaa, joskus enemmänkin.

1422.12.2005 13:39

Afterdawnin kova kanta! Erittäin hyvin ja nopeasti toimittu! Mahtava juttu.. On nimittäin tuo Karpela alkanut vähän syömään miestä....

1522.12.2005 15:28

Lainaus ITviikosta:

Quote:
Rauhala aikoo järjestää myös "joukkoilmiantautumisretkiä" poliisiasemille.
Tuo vois olla hauskaa :D

1622.12.2005 15:42

Aivan mahtavaa! Go Afterdawn!

1722.12.2005 17:00

Joko on aD:n väellä suunnitelmia Poliisiasemaretkistä? :)

1822.12.2005 17:07

Kyllä. Hyvän asian takia minä ainakin vankilaan menisin. Suomessa vankilat ovat muuten eräänlaisia luxushotelleita, oletteko koskaan käyneet tutustumassa? Kaikista huoneista löytyy TV, warekone ja muut tärkeät jutut, kuten kylpyhuone. Näkymä ikkunasta on usein kaunis, ellei joudu selliin, jonka ikkuna on sisäpihalle päin. Ruoat ovat ilmaisia ja missään ei ole mitään vikaa. Kaikki palvelut ovat kätevästi lähellä! Vankilaan! sitten asiasta viidenteen. Onko teitä muita muuten levy-yhtiöiden toiminta alkanut säälittää? Sattuvat olemaan varmaan ainoa yritystyyppi, jotka ei edes yritä etsiä vikaa itsestään vaan alkavat itkeä ja mennä valittamaan lainsäätäjille heti kun tulokset kääntyvät pikkuisenkin laskuun. Kaiken lisäksi artisteilta vielä pitää ryöstää niidenkin elanto. Mistäköhän tämä johtuisi? Mitä jos minä omistaisin vaikkapa ravintolan, pitäisikö huonon suosioon etsiä syytä laista vaiko pahasta ruoasta? Sääääälittävää!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.12.2005 @ 17:09

1922.12.2005 17:23

No on tosiaan kerrankin asiallista toimintaa! Hatun nosto näille puuhamiehille ja AD:lle! Tais olla paras joululahja tämä. Me suomalaiset kun tuppaamme olemaan kansaa joka nielee lähestulkoon mukisematta kaiken skeidan mitä valtiovalta vaan tarjoilee. Kyllä ilahduttaa nähdä, että tässä asiassa kerrankin "joku tekee jotain". Näyttäshän toi kyllä CV:ssä ihan hyvältä; 2006 - 1 kk kovana, kopioi omistamansa CD:n Saishan sitä sitte CD:n hinnalla lämpösen ruuan :)

2022.12.2005 17:34
jmpk
Inactive

tuosta tulisikin hyvä, kun ihmiset menisivät oikein sankoin joukoin myöntäämään tekonsa, ilmiantamaan toisiaan, ostamaan kaupoista tyhjiä cd/dvd-levyjjä ja polttavia asemia ja organisoimiaan ohgjeiden levitystä, joita voidaan sitten tutkia......... Suomesta tulisi tekijänoikeusjärjestöjen luvattu maa ja kun lopulta 60%kansalaisista on saatu linnaan kuluttamaan niitä 20-30%:n kansalaisista maksamia veroja(vai voiko ne saada niillä tekijänoikeuskorvauksilla ja sakoilla kustannettua kaiken).... josko sitten huomattaisiin ettei tässä hommassa ole mitään järkeä

2122.12.2005 17:34

Pakko kysyy et onks tää totta et kaikki memberist ylöspäi menee kaltereiden taakse? Anteeksi tyhmyyteni.

2222.12.2005 17:41

Quote:
Pakko kysyy et onks tää totta et kaikki memberist ylöspäi menee kaltereiden taakse?
Ei nyt sentäs :) Olis aikapaljon porukkaa kaltereiden takana sen jälkeen :) Tuskimpa sinne kukaan joutuu..

2322.12.2005 17:50

Eli onko tässä nyt sitten turvana se ettei korvausvelvolliseksi joudu, että luotetaan siihen että tuhannet ihmiset myöntävät tekonsa poliisille, jolloin poliisilaitos "tukkeutuisi" eikä resurssit riittäisi rangaistusten jakamiseen?

2422.12.2005 18:00

Quote:
Pakko kysyy et onks tää totta et kaikki memberist ylöspäi menee kaltereiden taakse?
Kaikki sinne joutuu, Newbiet selviää sakoilla. Noh tosissaan.
Quote:
Jake (Moderator) Ei nyt sentäs :)
Samaa mieltä, tuskin. Edit: TeleHell Kyse keskustelusta kopiosuojauksesta, ei siintä korvausvelvollisuuta eri asia mikä sanktio sakkoja? vankeutta? Eihän niistä pässeistä tiedä, saatta organisaatori vaikka saada vankeutta "ehdollisena" tuskin istumaan joutuu.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.12.2005 @ 18:08

Sitä saa mitä tilaa, joskus enemmänkin.

2522.12.2005 18:12

Ja tarkoituksena on myös ilmiantaa ja ilmiantautua, vai? Mutta on tämä ainakin askel kohti itsenäisempää kansaa :D.. Hyvä vain näyttää ettei kaikki paskalait läpi mene kansallekkaan.

2622.12.2005 18:37

Quote:
Kaikista huoneista löytyy TV, warekone ja muut tärkeät jutut
toi ei oo kyllä totta, vangit ei surffaile netissä.

2722.12.2005 18:39

Heh, mielenkiinnolla odotan, että mitä tästäkin seuraa :)

2822.12.2005 18:41

Samoin. Toivottavasti ei käy niin että kiertäminen katsotaan laittomaksi ja sitten alkaakin suomen suurin käräjävyyhti

2922.12.2005 20:06

Hyvä IDEA! Jään mielenkiinnolla odottamaan mitä tuleman pitää. NÄin se homma etenee... :)

3022.12.2005 20:56

Ja nyt vasta sitten löytyi tuo Jaken sivusto, jo kauan tarvinnut tietoa noista. Hyvä kaima! :D

3123.12.2005 4:40

Joo kyllä porukalle laki löytyy jos ei muuten niin (vert.v1918) uudelleenkoulutus leireillä esim: Terveellistä liikuntaa raittiissa ulkoilmassa vaikkapa halonhakkuun muodossa ja turvalisesti piikkilankojen sisällä. Poikkeuslakeja on ennenkin sovellettu nuijankopauksella.

3223.12.2005 5:35

Quote:
Suomesta tulisi tekijänoikeusjärjestöjen luvattu maa ja kun lopulta 60%kansalaisista on saatu linnaan kuluttamaan niitä 20-30%:n kansalaisista maksamia veroja(vai voiko ne saada niillä tekijänoikeuskorvauksilla ja sakoilla kustannettua kaiken)
Ja tuo on yksi mikä muodostaa ongelman. Paljon on itselle kopioita tekevissä ja levittäjissä juuri tuota suomen veronmaksajien pääryhmää (onhan se vanha tapa joka on edelleen voimissaan) ja tästä syystä olisikin mielenkiintoista katsoa kuinka valtion rattaan kestäisi jos tuo porukka lähtisi lusimaan sen takia, että kopioivat "cd"-levynsä, tappoivat tätä kautta artistin nälkään, kaatoivat 12 levy-yhtiötä ja veivät karpelalta unet.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.12.2005 @ 05:36

3323.12.2005 6:00

sinääsä ihan mielenkiintoinen tapa esittää mieltä laista joka on ihan pe****stä...

3423.12.2005 7:11

Ajattelinkin että kyllä tästä pitäisi uutisoida ja ehdinkin jo sitä pyytämään http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/274503 Nyt kaikki mukaan että saadaan ihmiset tajuamaan lain typeryys.

3523.12.2005 7:11

:D saatte kyllä tehdä aika suuret rötökset että "pääsette" linnaan, tai no tietty jos jättää noista cd:n kopioinneista/tms. saadut sakot maksamatta, ni sit =) ja kun ottaa vielä huomioon että Suomen vankilathan on jo muutenkin tupaten täynnä...

3623.12.2005 7:23

No kyllä näin vakavasta rikollisuudesta rakennetaan lisää vankiloita tai vapautetaan raiskaajat ja huumeitten myyjät että saadaan tilaa todellisille rikollislle :)

3723.12.2005 7:33
yuni
Inactive

MAHTAVAA, AfterDawn. Urhoollinen teko, ansaitsette mitallin! :D

3823.12.2005 7:35

Jos tämä hirveästi yleistyy, säätävät seuraavaksi lain, joka tuomitsee toisin ajattelevat "rikolliset", jotka tunnustavat tekonsa poliisille.

3923.12.2005 9:05

Quote:
djpepe Hyvä IDEA! Jään mielenkiinnolla odottamaan mitä tuleman pitää.
ei jäädä odottamaan vaan kaikki mukaan!

4024.12.2005 0:11

tähän pitää osallistua tottakai... onneksi DeCSS sorsat ovat olleet vuosia sivuillani... katsotaan vain olenko heti 1.1.2006 00:00 liikkeellä. kilpaillaan siitä kuka on ensimmäinen "rikollinen" tässä tempauksessa.

4125.12.2005 9:17

ihan vaan uteliaisuudesta kyselen, etta eikos tama o jo itsessaan rikos, kun yllytetaan kansalaistottelemattomuuteen...?

4225.12.2005 10:29

No niin no niin, tästä se maaliman loppu alkaa :D Kaikki joukolla jäätä särkemään... ;)

4326.12.2005 13:17

Jos suomessa järjestettäisiin suuria mellakoita lakia vastaan, niin ehkä ne "kaataisivat" lain.. :)

4427.12.2005 15:47
noobster
Inactive

Hmm, asiaa! suomesta on tulossa siis toisinajattelioiden luvattu maa! ei muuta kuin viestiä kiinalaisille kyllä tulevat joukolla mukaan ;D ps. montakohan päivää tulee 1 kiekon kopioimisesta...

4529.12.2005 15:09

Jos kerron kuinka ihminen tapetaan, saanko murhasyytteen?

4629.12.2005 17:55

Quote:
Jos kerron kuinka ihminen tapetaan....
Noh et, muutenhan kaikki kapiaiset olisi linnassa. Yllytyksestä kylläkin.
Sitä saa mitä tilaa, joskus enemmänkin.

4730.12.2005 8:56

Quote:
ps. montakohan päivää tulee 1 kiekon kopioimisesta...
Ajattelin samaa, mikäli kopioinnilla tarkoitat lataamista. Miten hitossa suomen poliisilaitos aikoo valvoa kymmenien ellei satojentuhansien ihmisten netin käyttöä ja latauksia :S Mistä tiedetään onko tiedostot ylipäänsä oikeita? Koskeeko myös netistä lataaminen VAIN kopiosuojattuja äänitteitä/videoita??? Ja vaikka Poliisi valvoisikin asiaa, niin eihän poliisi mitään syytteitä voi nostaa. Joten, olen aivan sekaisin. Tuo kampanja kuulostaa pirun hyvältä. Mutta kaiketi lakiin on vielä jotain muutosta tulossa kun katsotaan parin vuoden päähän, koska mitä ruotsi edeltä, sitä suomi perässä. Mitä eurooppa(ranska) edeltä, sitä ruotsi perästä. Eli toisinsanoen nyt kun Ranskassa kaikki kopiointi on tulossa lailliseksi niin sama voi tapahtua ruotsissakin. EDIT: pitänee silti lopettaa ja katsoa millaiseksi tilanne kehittyy...
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 30.12.2005 @ 09:17

4830.12.2005 11:52

Quote:
pitänee silti lopettaa ja katsoa millaiseksi tilanne kehittyy...
Oma asiasihan tuo toki on mitä teet, mutta itse olen sitä mieltä, että kaikkien kannattaa jatkaa toimintaa ennallaan. Nimittäin nyt luovuttamalla viihdeteollisuus on jo saavuttanut merkittävän osan tavoitteistaan ja kehitystä parempaa ei tule koskaan tapahtumaan. Esim. Ranskan malliin päätyminen vaatii nykyistäkin voimakkaampaa p2p-verkkojen käyttöä, joten jokainen nyt luovuttava tuhoaa omalta osaltaan toivoa paremmasta. Kannusta en toki lakeja rikkomaan, mutta kannustan miettimään haluaako ihmiset joskus tämän hulluuden muuttuvan parempaan johtuen siitä, että hitaimminkin käyvät (kuten missit ja liialla viihdepropagandalla aivonsa turruttaneet) ymmärtävät taistelevansa ehtymätöntä voimaa vastaan vai jatkaa tiellä missä tämä tiukennus ja teletunnisteet olivat vain ensimmäinen osa matkalla elinkelpoisen yhteiskunnan täydelliseen tuhoon?

4930.12.2005 18:40

@REX: Lopetan siis pariksi viikkoa ja katson mikäli tilanne kehittyy siihen että ihmisiä haastetaan satamäärin oikeuteen. Jos ei niin asia on aivan eri :D EDIT: ja vielä lisäys. Kopiosuojattua cdtä en tule ostamaan kertaakaan elämäni aikana, enkä luultavasti ota sellaista vastaan vaikka ilmaiseksi saisin. Boikotoin aktiivisesti asioita joista en pidä(kuulostaa varmaankin tyhmältä), kuten lähi-itää tai usaa. Ainoat usaan liittyvät tuotteet mitkä tästä huushollista löytyy on kitaran kielet sekä tietokoneen kajarit. lähi-itää boikotoin sen takia, etten pidä sananvapauden riistosta, enkä siitä että suomessa pestään rahaa. Kuulostaa tyhmältä, mutta suosittelen, boikotoikaa yksinkertaisesti kaikkea mistä ette pidä. Jos ihmisiä on tarpeeksi niin se näkyy tuloksissakin, hyvänä esimerkkinä Sony BMG:n rootkit. Siitä ei paljoakaan pidetty ja nyt sony joutui poistamaansen kun se pelkäsi.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 30.12.2005 @ 18:49

5031.12.2005 5:40

Quote:
Kas siinäpä uusi hittituote. Jos kerran alkaa tiilenpäitä tippumaan niin kaikille peltikalsarit missä on etupuolella afterdawn logo ja takapuolella copyprotected tarra, sillä onhan murtaminen rikos ;)
Joka AD:n jannulle liivit päälle, AD:n logo selkään ja alle teksti ADFFDA sekä liivien rintaan promille-merkki. Sit melonit kainaloon ja pullistelemaan. *LOL*
...jos tietää, se ei tarkoita että osaa...

517.1.2006 15:08

No nyt tuli uutisista juttua ilmoittautuneista eli julkisuutta asia sai joka on tärkeintä ja sitten odotetaan minkä laisen "tuomion" henkilöt saavat =)

527.1.2006 16:14

tutkinta tulee kestämään vuosia :) mutta odotellaan ihmeessä mitä tapahtuu.

537.7.2006 14:18

Liekkö tästä nyt mitään selvinny? Jäänyt hieman unholaan


AMD FX-8320, AM3+, 3.5GHz, 8-core | Kingston HyperX 2x4GB, DDR3 1600MHz | Samsung F3 500GB | Asus M5A97 EVO R2.0, AM3+, AMD 970, DDR3, ATX | AMD Radeon HD 7750 | XFX 450W | Windows 7 Ultimate 64

Acer TM5520 Vista
Acer 7736ZG Windows 7
Samsung Note 4G
XBOX360 Elite 120Gb

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset (9.12.2016 16:51)
Uutisvahtipalvelu HIGH.FI:hin on tänään lisätty uusi sisältökategoria. Vaikka päivitys on periaatteessa pieni, saattaa siitä olla keskimääräistä enemmän iloa palvelun käyttäjille. Palvelun ....
Näin estät henkilöitä WhatsAppissa Näin estät henkilöitä WhatsAppissa (9.12.2016 14:01)
Mikäli et halua enää vastaanottaa puheluita tai tekstiviestejä WhatsApp-kontaktiltasi, voit estää yhteystiedon erittäin helposti. Kun asetat henkilölle eston WhatsAppissa, hän ei enää näe viimeksi ....
Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa (9.12.2016 11:58)
Jos WhatsAppissa estämältäsi henkilöltä alkaa tulla häirikköpuheluita ja -tekstiviestejä tai olet joutunut esimerkiksi aggressiivisen telemarkkinoinnin maalitauluksi, voi omaa arkea helpottaa ....
Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle (9.12.2016 10:08)
Suomalaisen Fingersoftin kehittämä Hill Climb Racing 2 -mobiilipeli on julkaistu iPhonelle ja iPadille. Peli julkaistiin Andridille jo viime viikolla. Androidilla Hill Climb Racing 2 on menestynyt ....
Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
3 kommenttia

Uutisarkisto