*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Maxellilta 300GB holografinen levy syyskuussa 2006

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 29.11.2005 06:34 Kommentteja (37)

Maxellilta 300GB holografinen levy syyskuussa 2006 Hitachiin tytäryhtiö Maxell ilmoitti eilen tuovansa vuoden 2006 syyskuussa myyntiin 300 gigatavun tallennuskapasiteetilla varustetun optisen tallennusmedian, holografisen levyn.
Holografiset levyt ovat nousseet kuluneen vuoden aikana pikkuhiljaa "seuraavaksi isoksi jutuksi" teknologiayhtiöiden sisäisissä muistioissa ja jo tämän vuoden helmikuussa ryhmä teknologiayhtiöitä, etunenässä Fuji, ilmoittivat muodostaneensa holografisten levyjen kehitykseen tähtäävän allianssin, jonka tavoitteena on kehittää yhden teratavun tallennuskapasiteettiin pystyvä HVD -nimellä kulkeva holografinen levy.

Huolimatta useiden yhtiöiden lehdistötiedotteista holografisten levyjen tiimoilta, ei yksikään yhtiöistä ole tuonut vielä mitään konkreettista pöytään ja näin ollen Maxellin julkistus voikin toimia lähtölaukauksena uudesta kilvasta seuraavaksi "sitä seuraavan sukupolven tallennusmediaksi". Kyynisesti voisi olettaa myös, että osa Blu-ray ja HD-DVD -tekniikkaan satsanneista yhtiöistä on pitänyt tarkoituksella matalaa profiilia vielä suuremman tallennuskapasiteetin omaavista tallennusmedioista, koska muuten Blu-ray/HD-DVD -sukupolvi saattaa jäädä täysin väliinputoajaksi, jos kuluttajat päättävätkin odottaa holografisten tuotteiden esiinmarssia. Vertailukohtana voidaan mainita, että nyt julkistettu ensimmäisen sukupolven 300 gigatavun holografinen levy on tallennuskapasiteetiltaan noin 20 kertaa suurempi kuin yksikerroksinen HD-DVD (jonka tallennuskapasiteetti on noin 15 gigatavua per kerros) ja 11 kertaa suurempi kuin Blu-ray (27 gigatavua per kerros).

Maxell on solminut yhteistyösopimuksen yhdysvaltalaisen InPhase Technologiesin kanssa, tarkoituksena myydä tuotetta aluksi yhtiöille, jotka tarvivat toiminnassaan suurta tallennuskapasiteettia helposti siirrettävässä muodossa. Noin 13cm kokoiset levyt maksavat aluksi 120 dollaria (noin 102 euroa) ja levyjä lukeva asema hulppeat 15'000 dollaria (noin 12700 euroa).

Lähde: Red Herring

Edellinen Seuraava  

37 kommenttia

129.11.2005 6:43

Aika tyyris vehje jos reilu 12000e maksaa asema joka lukee noita sitte jos satasen maksaa disketti... voi olla että tyydyn ostamaan vaikka ulkosia kovalevyjä :D

229.11.2005 6:59
PjotrT
Inactive

Ainahan sitä kauhistellaan kun jotain uutta tulee markkinoille, että onpas kallis. Onhan tuo, mutta mennäänpä 5 vuotta eteenpäin ja jutellaan hinnasta sitten. 5 vuotta siitä siis kun noita aletaan myydä. Mutta joo, eipähän meille matti meikäläisille tästä vielä mitään hyötyä ole.

329.11.2005 7:32

Tosta oli juttua et ne toivoo saavansa 5 vuotta ton julkasun jälkeen 1.6teran HVD levyt ulos. Aluksi siirtonopeus on vain 20mb/s ja 5vuotta siitä 120mb/s

429.11.2005 7:52

Nyky teknologian kehityksellähän ei tunnu olevan rajoja.

Quote:
Noin 13cm kokoiset levyt maksavat aluksi 120 dollaria....
Ja n.20 vuoden päästä porukka nauraa että millaisia "lerppuja" silloin muinoin oli.

529.11.2005 8:32
jule100
Inactive

Toivottavasti tekniikkaa kehitetään loppuun saakka , ettei tule vastaavanlaisia laatu ongelmia mitä DVD:n kanssa on.

629.11.2005 9:00

Aika hyvä keksintö, mutta ainakin yksi miinus siitä löytyy.. Ja se on tuo laitteen hinta 12700€ :S Ei taida olla ihan joka pojalla varaa tuommoiseen :D


Älä Yritä Jos Et Osaa!!


Säännöt: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/2717

729.11.2005 9:05
kumipuu
Inactive

jos ammattilaiset käyttävät kyseistä tuotetta niin hinta ei ole heille kallis. tavalliselle kuluttajalle kylläkin. lisää juttua tuosta http://www.theregister.co.uk/2005/11/24/maxell_holo_storage/

829.11.2005 9:36

Hintaa arvioidessa kannattaa muistaa se, että 90-luvulla esim. DVD-soitinten hinnat olivat suhteellisen kovat. Nyt jo myynnissä pari vuotta olleet ensimmäiset Blu-ray -asematkin taisivat maksaa useamman tuhannen euroa ja kun ne ensi vuonna tulevat kuluttajien saataville, hinta on pakostakin jotain paljon maltillisempaa. Eli uudesta tekniikasta firmat maksavat ensin, sitten hinta tipahtaa "tosifriikkien" ulottuville, sitten "high end"-tasolle, seuraavaksi ns. järkevään hintaan ja lopulta Lidlin 49 euron vehkeiden tasolle. Näinhän DVD:llekin kävi.

929.11.2005 10:09

Ihan jees, mutta eiks HVD:t pitiny olla 1 - 3 teran kokoisia?

Quote:
Maxell arvioi nostavansa hologrammilevyn kapasiteetin viidessä vuodessa 1,6 teratavuun.
Aha, juups. :)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.11.2005 @ 10:22

1029.11.2005 10:27

Mielenkiinto tuota tuotetta kohtaa ajoittuu tuonne 2008-2009 tietämille kun hinnat oletettavasti alkavat olla aikash sopivia. Pojot jokatapauksessa Maxell:ille julkaisemisesta.

1129.11.2005 11:00
jule100
Inactive

Quote:
lopulta Lidlin 49 euron vehkeiden tasolle.
69 euroa. ;) http://www.lidl.fi/fi/home.nsf/pages/c.o.20051205.p.DVD-soitin_7in2-muistikortinlukijalla

1229.11.2005 11:49
kumipuu
Inactive

ei tuota lidlin hintajuttua pidä ottaa niin kirjaimellisesti! drD kertoi lähinnä oksviittaa mihin hinnat kehittyvät.

1329.11.2005 13:06

"ei tuota lidlin hintajuttua pidä ottaa niin kirjaimellisesti! drD kertoi lähinnä oksviittaa mihin hinnat kehittyvät. " No shit, Sherlock? :D

1429.11.2005 13:15
kumipuu
Inactive

vinepeelo: tuollaiset kannanotot eivät ole oikein asiallisia. jos ei ole parempaa sanottavaa niin ole hiljaa. katsoppa nyt kuitenkin vielä säännöt. jos jatkat tuollaisia "kannanottoja" niin minä en ole se joka on vihainen.

1529.11.2005 13:27
jule100
Inactive

@kumipuu Älähän nyt jäykistele liikaa. Pitäähän asioihin hieman suhtautua pilke silmäkulmassa. Juttuja on paljon kivempi lukea kun joku on heittänyt sinne väliin jonkun hyvän välihuomautuksen. Ja mitä sääntöihin tulee niin Jannejt(mod.) sanoi:

Quote:
toi wannabe mod -esitys on sen verran ärsyttävää kun oikeiden modejen hommaan puututaan ja jokaisesta pienestä jutusta huomautellaa vaikka ei asia kuuluiskaa itelle.. http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/246007
Joten jätetään juttu tähän.

1629.11.2005 14:44

Itse maksoin ensimmäisestä CD-soittimestani (euroiksi muunnettuna) melkein 600 €. Vuosi oli 1984 ja ensimmäiset soittimet tulivat kauppojen hyllyille kaiken kansan ostettaviksi. Pari vuotta myöhemmin soittimia sai alle 200 eurolla. Nykyisin hintojen lasku on varmaan nopeutunutkin tuosta selvästi.

1729.11.2005 16:20

Quote:
@kumipuu Älähän nyt jäykistele liikaa. Pitäähän asioihin hieman suhtautua pilke silmäkulmassa. Juttuja on paljon kivempi lukea kun joku on heittänyt sinne väliin jonkun hyvän välihuomautuksen.
Jep, ei pilata säännöillä maailmaa niinkuin jenkit tekee. Yksi kommentti sinne sun tänne ei haittaa mitään. Itseäni jäi tässä jutussa kismittämään kaksi kohtaa. a)Hinta, joka todennäköisesti putoaa muutamassa vuodessa. ja b) Toivon todella ettei tästä tule samanlaista selkkausta kuin aluksi Blu-raysta ja HD-DVDstä. Jos joku patentoi levyn ja alkaa pyytämään satojen eurojen maksuja muilta yrityksiltä niin siitä ei tule yhtään mitään! Se johtaa vain siihen että on pian HVD, HV2D BluVD yms.. levyformaatteja, joilla kaikilla on eri ominaisuudet merkattuina eri tavoilla. Tällainen vain sotkee kuluttajia. Mutta kai sekin on väistämätöntä nykyään jokaisessa tietotekniikkatuotteessa :(

1829.11.2005 18:11

kyllä toi hinta päätä huippaa... onko kellään tietoa että voiko tommonen HVD-asema lukee myös "vanhoja" cditä ja dvditä? ei sen takii että oisin ostamassa, ihan vaan mielenkiinnosta... ja tähän on veil ihan pakko heittää, vaikka turhasta nipottamisesta jo puhuttiinkin, niin tuo satojen eurojen vaatimukset ei varmaan pahemmin tunnu minkään elktroniikkajätti sonyn kukkarossa :P (ellet sä sit meinannut satoja euroja per levy)

1929.11.2005 19:04

Quote:
...satojen eurojen vaatimukset ei varmaan pahemmin tunnu minkään elktroniikkajätti sonyn kukkarossa...
Pelkkä speksin tilaaminen saati sitten SIGiin kuuluminen maksaa firmalle yleensä kymmeniä kertoja enemmän. Esimerkkinä nyt vaikka MMC, PCI jne..

2030.11.2005 10:41
yuni
Inactive

Hyi miten kallis, eipä ole pelkoa että kuluttajat ainakaan näin aluksi innostuisi, mutta selväähän se on että tuo halpenee ja tulee olemaan varmasti tulevaisuuden tallentamis laite, huom. jos ei tule taas jotain yllätys haastajia :D

2130.11.2005 11:46

Tässähän jää kiintolevyt pieneksi. Ja aika kalliita noi levyt..

2230.11.2005 14:01

kyllähän tuollaista voisi todellakin harkita, mutta hinta on kyllä todella suolainen. ainakin tällä asemalla, eikä kyllä voi kehua levyjenkään hintaa. hinta sais tulla alaspäin huimasti! muuten hienoa, mukavasti mahtuu tavaraa levylle ja kirjoitus nopeuskin varmasti on nopea :)

2330.11.2005 14:09
nikopa
Inactive

Kyllä kohta kovalevytkin alkaa vastamaan noita kokoja :D Paljonkos levyjä kirjoittava ja lukeva asema tulee maksamaan :)

2430.11.2005 17:23
Tapiox
Inactive

Kapasiteetti vaan kasvaa, toivottavasti HVD:t on kans "nopeita", ettei tartte odotella kun parin sadan gigan tiedosto valuu koneelle yhtä hitaasti kuin korpulta. Vielä kun hinta tippuu niin vois vaikka yleistyä.

2530.11.2005 18:43

Kyllähän kun noita ruvettaisiin tekemään suuremmasssa mittakaavassa niin hinta putoaisi muutamaan euroon. Ei DVD-levytkään olisi niin halopoja jos niitä tehätisiin vain muutamia. Mutta kun ajattelee niin 300gt on aika iso tila, puhumattakaan jos tulee teran levy. Kysytään vaikka että kuinka monella täällä on yli 300gt kiintolevytilaa. Ei varmaankaan monilla (vaikka joillain kyllä varmaan on). Itse en usko että kyseiset levyt tulevat yleistymään hirveän nopeasti, koska noin suurelle tilalle ei ole vielä tarvetta yksityisillä käyttäjillä.

2630.11.2005 19:02

itsellä on tässä 1 koneessa 3x 200gb + 1x 120gb kovot eli yhteensä 720gb. tarkoituksena vielä hommata / vaihtaa 120gb kovo 200 tai lisätä vielä yksi kovo rinnalle. sekä hommata vähintään 200gb kovo 2 koneeseen. 3 koneessa on jo 240gb (200+40)

271.12.2005 10:26

Kyllä nopeus on valttia näissä ulkoisissa medioissa. Nimittäin odottavan aika on pitkä ja tuskalla sitä odotti kun: Pakkasi rarreja suoraan disketeille 486kaudella, tai siirti 100 MB zipin iomegan zip asemalle LPT portin kautta pentiumilla, tai kopioi ulkoiselle kovalevylle dvdrippiä usb1.1 kautta p3, ja nyt kun purkaa dvdr:n ulkoiselle kovalevylle usb 2.0 kanssa... Eli aina sitä saa odotella että tieto siirtyy, kun nyt sitten tulee HDTV ja dvd:n seuraaja niin odottelu senkun pitenee 25 GB tiedostoja siirrellessä ja poltellessa! Eli kyllä tuolle 1 TB levylle on myös kysyntää muutaman vuoden päästä, sillä kovalevyt on äkkiä täynnä kun tiedostojen koko kasvaa.

281.12.2005 10:57

uskon myös että kiintolevy tilat myös kasvaa, vai? nykyisin suurin kiintolevy on 500gb ja maksaa n. 350e(?) tietysti kun tulee uudempia tekniikoita niin kirjoitus nopeuskin on lähestulkoon sama, tai jos kiintolevyltä polttaa niin täytyy kiintolevyn olla myös nopea lukemaan sisästä dataa ja lähettämään sitä.

291.12.2005 18:14

Tuli vaan mieleen, et kiva kun olet siirtänyt 300 gigaa tärkeitä tiedostoja tolle levylle, sit kovalevy poksahtaa ja tähän ainoaan varmuuskopioon minkä olet ko. levylle tehnyt tulee naarmu...? Kuten sanottu, toivottavasti kehittävät ongelmaan ratkaisun mikä on nykyisten cd- ja dvd-levyjen ehdottomasti suurin ja suuri miinus...

303.12.2005 8:56

sitä vartenhan ihmiset varmuuskopioivat tietoja, jos kovalevy pamahtaisi..

313.12.2005 9:31

Quote:
sitä vartenhan ihmiset varmuuskopioivat tietoja, jos kovalevy pamahtaisi..
Lueppas nyt uudestaan ylläoleva postaukseni. Eli jos HOLOGRAMMI-LEVY, jolle olet varmuuskopiot tehnyt naarmuuntuu, eli menee pilalle yhtä helposti kuin nykyiset CD- ja DVD-aihiot ja kovalevy rikkoutuu, niin se on 300 gigaa varmuuskopioituja tiedostoja kertaheitolla datataivaseen!!!??? Tulikohan nyt sulle tarpeeks selvästi? ;)

323.12.2005 15:27

itse en ikinä maksais tollasta sammuu vaikka kuinka olisin ammattilainen tai tämmönen... 12700 euroa meinaa pikkasen liikaa... sillä hinnalla ostaa vaikka 1000 500 gigasta kovalevyä.

333.12.2005 16:51

Kallis on. Vielä. Mutta kuten on jo kaiken muunkin elektroniikan kohdalla nähty, niin hinta tulee laitteen yleistyessä putoamaan kuin lehmän häntä. Ja nyt kyl kerrot heti mistä saa 500 gigasii kovoja 12,70 euroo kappale!!

344.12.2005 17:39

Itse pidän varmuuskopiota ulkoisella kovalevyllä, jos tulee virus tms niin menee varmaan sekin, mutta eipähän ainakaan naarmuunnu.

359.12.2005 11:48

niin no, eipä se sinänsä haittaa vaikka kovalevy naarmuuntuisikin.. jos ei ole mitään syviä uria sun muut, ainakaan kiekon kohdalla.

369.12.2005 14:00
koju
Inactive

hyvä vaan että tulee uusia tekniikoita. kilpailu kovenee ja aiemmat aihiot vaan halpenee.


Empire moninpeli (värväämme pelaajia mukaan). - http://www.strategiaa.net/

3710.12.2005 21:25

vielä kun tulisi enemmän tämänkin median valmistajia, niin hinnatkin laskis. samaten polttavat.


Asus P8Z68-V PRO/GEN3 | 2500K + H2O | 8GB Vengeance | HD6870 + H2O | Samsung 830 SSD | Antec P180 + NeoHE 550W | Samsung SyncMaster 2333SW

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
2 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
1 kommentti
VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun (6.12.2016 10:26)
Kyytipalvelu Uber on omalla esimerkillään osoittanut, että sijoittajapiireissä liikkuu paljon rahaa toimivien liikennepalveluiden kehittäjille ja kaupunkien liikennöinnin uudistaminen voi olla ....
Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua (6.12.2016 09:42)
Viime keväänä Microsoft esitteli tekoälyosaamistaan Tay-nimisellä Twitter-botilla, jonka luvattiin kykenevän keskustelemaan luontevasti muiden mikroblogipalvelun käyttäjien kanssa. Internet ....

Uutisarkisto