*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Sony luopuu ongelmallisesta rootkit-DRM:stä

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 13.11.2005 18:49 Kommentteja (27)

Sony luopuu ongelmallisesta rootkit-DRM:stä Sony BMG:n joillain CD-levyillään käyttämä kopiosuojausmenetelmä on saanut levy-yhtiön huonoon valoon. Tietoturvayhtiöiden mustille listoille joutunut 'rootkit-DRM' on vihastuttanut kuluttajia, ja yhtiötä vastaan on nostettu jo ainakin kolme syytettä. Tämän lisäksi levyillä oleva käyttöehtosopimus yrittää rajoittaa kuluttajan oikeuksia kohtuuttomaksi, ja kaiken hyvän lisäksi on osoittautumassa, että koko DRM paradoksaalisesti rikkoo tekijänoikeuslakia. Sony on kuitenkin ilmoittanut luopuvansa kiistellyn DRM:n käytöstä.
Sonya vastaan on nostettu joukkokanne Kaliforniassa ja New Yorkissa. Kansainvälinen kuluttajien etujärjestö EFF kerää materiaalia ja tutkii, onko tapausta järkevää viedä oikeuteen. Ratkaisevaa on, löytyykö tarpeeksi näyttöä siitä, että Sonyn XCP2-kopiosuojaustekniikka on aiheuttanut todellista vahinkoa kuluttajille.

Rootkit-haittaohjelmien tavoin käyttäytyvä XCP2 piilottaa itsensä Windows-käyttöjärjestelmältä ja avaa reitin viruksille ja haittaohjelmille. Jos suojauksen yrittää omatoimisesti poistaa koneelta väärin keinoin, voi seurauksena olla epävakaa järjestelmä.

Sony julkaisi hätäisesti kätkennän poistavan päivityksen, mutta asiantuntijoiden mukaan päivitys ei juuri tilannetta paranna. Tähän mennessä on ilmaantunut kaksi virusta, jotka hyödyntävät Sonyn DRM:ää.

Lisää vettä myllyyn saatiin, kun osoittautui, että DRM:n lähdekoodi sisältää LGPL-lisenssin alaisen LAME-projektin koodia. EFFI:n Ville Oksanen kirjoittaa tilanteesta blogissaan.

"Jos tämä pitää paikkansa, Sony voi olla isommissa ongelmissa kuin arvaakaan. Vaikka LGPL:n ehdot eivät ole yhtä tiukat kuin GPL:n, on hyvin todennäköistä, että ko. rootkit ei niitä täytä. Näin koko ohjelmakoodia ei saisi levittää ja Sony olisi (heidän omaa retoriikkaansa käyttäen) varas ja piraatti."

Oksasen mukaan seuraamukset tästä voisivat olla paljon muutakin kuin pelkästään kosmeettisia julkikuvavahinkoja Sonylle. LAME:n kehittäjillä olisi oikeus vaatia kaikkia "varastettua" koodia sisältäviä CD-levyjä tuhottavaksi, korvauksia sekä mahdollisesti jopa rikosoikeudellisia sanktioita asiasta vastanneille henkilöille.

Huomautettavaa ei ole löytynyt ainoastaan arvostellun kopiosuojauksen koodista, vaan P2P.net listaa yhdeksän epäkohtaa levyn käyttöehtosopimuksesta (ns. EULA). Tässä parhaita paloja.

Varastettiinko alkuperäinen ostamasi CD? Siinä tapauksessa joudut poistamaan kappaleet myös tietokoneeltasi ym. paikoista, sillä oikeutesi niihin päättyy samalla kun alkuperäinen levy ei enää ole hallussasi.

Sony BMG saa asentaa ja käyttää takaoviohjelmia kopionsuojausohjelmaan ja mediasoittimeen etunsa varmistaakseen. Tästä ei tarvitse varoittaa käyttäjää millään lailla.

Yhtiö ei myöskään ota vastuuta mistään ongelmista, joita kopiosuojaus aiheuttaa. Korvauksia voi vaatia, mutta Sony on velvoitettu maksamaan korkeintaan 5 dollarin korvaukset tapauksessa kuin tapauksessa.

Mikäli menet konkurssiin, ei Sonyn tallin artistien musiikki pääse lohduttamaan. EULAn mukaan konkurssitapauksessa musiikki pitää poistaa tietokoneelta.

Musiikin siirtäminen tietokoneen avulla on myös kiellettyä, vaikka alkuperäinen CD olisi hallussa. Tämän jälkeen ei liene yllättävää, että EULAssa kielletään myös tietokoneen avulla toteutettu CD:n sisällön muuntelu ja käyttö muiden teosten osana. Tämän käyttöehtosopimuksen puitteissa voi siis heittää hyvästit myös perhevideoille, joiden taustalla soi omat suosikkikappaleet.

Nämä epäkohdat ja koko fiaskoksi muodostunut XCP2-kopiosuojaus voidaan toivottavasti pian kuitata pelkkänä erään levy-yhtiön hysteerisenä ylilyöntinä. Sony BMG on nimittäin ilmoittanut, että se luopuu XCP2:n käytöstä, eikä myöskään ota sitä käyttöön uusilla levyillä.

Lähteet:
BBC News (1)
BBC News (2)
Herald Tribune
Ville Oksasen EFFI:n blogi
P2P.net

Edellinen Seuraava  

27 kommenttia

113.11.2005 19:13

Ei voi muuta sanoa, kuin että hieno homma. Noita "parhaita paloja" lukiessa oli kyllä nauru herkässä.

213.11.2005 19:41

Hahhaa. :D Hauskoja paloja.

313.11.2005 19:47

Aivan tajutonta! Käy mahottoman mielenkiintoseksi

413.11.2005 20:54

Ei voi henk. koht. kuin toivoa, että joutuvat maksamaan isot korvaukset kuluttajille ja/tai LAMElaisille, sen verran törkeää tuo firman käyttäytyminen kuluttajia kohtaan on lehtijuttujen valossa ollut.

513.11.2005 21:11

Ihmettelen kyllä mistähän he joutuisivat maksamaan? Suurimmalla osalla jenkeistä on tietoturva muutenkin rappiolla, joten tuskin pari uutta virusta kymmenien joukkoon mitään meinaa :).

614.11.2005 4:05

Kuulin tuossa tovi sitten itsekkin tuosta mahdollisesti lisenssi ongelmasta ja empä ole eläessäni monta asiaa niin paljon toivonut kuin sitä, että tuo osoittautuisi todeksi ja Lamen:n kehittäjät vetäisivät kovimmat mahdolliset syytteet peliin. Saisivatpahan maistaa kerrankin omaa lääkettään ja samalla testattaisiin hieman oikeusjärjestelmää. Eihän Sony (tai kukaan muukaan) tästä mitään opi ilman tuntuvia rapsuja, koska johan se on vuosien aikana tullut todistettua, ettei viihdeteollisuus kumarra, palvo ja usko mihinkään muuhun kuin rahaan.

714.11.2005 6:11

Nythän tämä näyttää hyvältä....hyvä sony !

814.11.2005 6:21

LAME vois haastaa sonyn oikeuteen ja kunnolla: voisivat pakoottaa vaikka sonyn näyttämään mitä koodia he käytävät mp3-osoittimissaan ja dvd/cd-laitteissa jotka toistavat myös mp3-muodossa olevia biisejä, ihan vain varmistuakseen että niissä ei ole käytetty laitonta koodia. -- Ysf

914.11.2005 6:46

Tässähän oikein suositaan varkaita. Varastaa vain muitten levyt. Jos kerran henkilö, jolta levy varastetaan, menettää oikeutensa, niin saako sitten levyn varastanut kaikki oikeudet levyn käyttöön mitä nyt niitä enää on olemassa.

1014.11.2005 8:28

Sony ei jätä asiaa tähän vaan nyt on jo uudet kujeet. On löydetty jo toinen ohjelma joka lisää tavaraa koneelle ilman omistajan tietoa. Linkki ohessa. http://www.itviikko.fi/uutiset/uutinen.asp?UutisID=71170

1114.11.2005 8:28

Sony voisi nyt saada kuluttajia puolelleen luopumalla kaikista kopiosuojauksista ja laskemalla levyjen hintoja.

1214.11.2005 10:18

Sony taitaa olla kohta paskassa ja syvällä.

1314.11.2005 10:24

Ihme kun MS ei haasta Sonya oikeuteen koska se tuo windossin huonoon valoon... Eli jos olen oikein käsittänyt tuo ei toimi linuxissa, vai olenko väärässä?

1414.11.2005 10:28

teme565: Eikös sony jo ole? :D Todella naurettavaa ja halveksittavaa tuollainen käytös. Tätä on vaikea verrata, mutta esim jos minulta varestettaisiin auto niin varas saisi ajella sillä autolla ihan huvikseen ja mun pitäis jäädä himaan itkee avaimet kourassa? Ehkäpä huono vertaus, mutta tälläisen käsityksen sain.

1514.11.2005 11:18

Mikkisoftakin ilmoittaa olevansa huolestunut Sonyn touhuihin, pitäiskö tavallisen tallaajan olla sitten jo paniikissa, kun tietoturvan suurimpiin kämmääjiin kuuluva pulju on "huolissaan".

1614.11.2005 12:09

Mitähän tapahtuu jo markkinoilla oleville levyille, jotka sisältävät tämän rootkit-tekniikan? Aikooko Sony vetää ne pois markkinoilta, vai jääkö niiden ostamatta jättäminen kuluttajan harkinnan/tiedon varaan... on jäänyt itselle epäselväksi kuinka paljon noita levyjä on tuotettu, mutta voipi silti olla melkonen investointi laittaa kaikki uusiksi? :/

1714.11.2005 13:32

Quote:
Eihän Sony (tai kukaan muukaan) tästä mitään opi ilman tuntuvia rapsuja, koska johan se on vuosien aikana tullut todistettua, ettei viihdeteollisuus kumarra, palvo ja usko mihinkään muuhun kuin rahaan.
Joo ei näköjään... Raha se näköjää voi nykyään myös täysin sokaista eräät ihmiset... PRKL... No luulis vähintää siinä vaiheessa jotai tajuavan ku päitä alkaa tippumaan...

1814.11.2005 15:27

Hyvä näin! Minun osaltani kuitenkin luottamus Sonyyn ja sen ainatoimiviin maailmanlaajuisen takuun piirissä oleviin laitteisiin on menetetty. Lähes mikä tahansa muu käy.

1914.11.2005 15:41

"Lähes mikä tahansa muu käy." älkää nyt hyvät ihmiset mulla on sony-erickson puhelin k700i, täytyykö mun vaihtaa samsungiin. :-)

2014.11.2005 17:33

Täytyy:) Ja kaikki pleikkarin omistajat siirtyvät heti huomenna X-boxiin.

2114.11.2005 18:01

Asia harvinaisen selvä, siis samsung. Totta puhen olen jo muutavan tovin miettinyt tuosta luopumista mutta kun en ole vielä löytänyt sellaista minun näköistäni, ja varmaan se on joko samppa/noksu, kun vielä vain tietäisi mallin :-)

2215.11.2005 11:17
yuni
Inactive

jeahh!!! ihan oikein niille..

2315.11.2005 17:58

Tossa vähän osviittaa kuinka laajalle se sonyn crapware on oikein levinnyt: http://www.doxpara.com/?q=sony iloisesti siellä näkyy suomikin listassa olevan.

2417.11.2005 5:31

Lisää piratismia sonyn kopiosuojauksessa. Nyt löytynyt myös Dvd-Jonin GPL lisenssin alla olevaa koodia. Asiasta lisää: http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=14&news_id=50316

2517.11.2005 6:46

Toivottavasti Lamen porukka aikoo vaatia päitä vadille, rikoksista pitää tulla sanktiota ja kunnolla. Vielä kun tiedetään sellainen seikka, että he ovat tuon asian varmasti tietäneet. Ihan uskomatonta touhua jokatapauksessa. Kun on rahaa niin on varaa ottaa riskejä-->eli niin suuret korvaukset että loppuu tuollainen!

2617.11.2005 8:38
realtuke
Inactive

No nyt syyllistyy mm. Afterdawnkin jo rikoksiin..http://www.itviikko.fi/uutiset/uutinen.asp?UutisID=71071

2717.11.2005 14:23

Quote:
Kun on rahaa niin on varaa ottaa riskejä-->eli niin suuret korvaukset että loppuu tuollainen!
Joo yhtä älyttömät kuten tekijänoikeusrikoksista, eli vaikka >3x rikoksen tekijän (tässä tapauksessa Sony BMG) vuosituloista tai omaisuudesta...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Googlen Pixel puhelimet tulevat pian – Sisältävät täysin uuden piirin Googlen Pixel puhelimet tulevat pian – Sisältävät täysin uuden piirin (24.8.2017 13:22)
Google aikoo esitellä toisen sukupolven Pixel-puhelimet lokakuun viidentenä päivänä, kertoo Evan Blass Twitterin välityksellä. Paremmin @evleaks-nimimerkillä tunnettu vuotaja tietää kertoa myös, ....
Samsung vihjasi – Täysin uusi tuote on kehitteillä ja julkaistaan pian Samsung vihjasi – Täysin uusi tuote on kehitteillä ja julkaistaan pian (24.8.2017 12:38)
Samsung kehittää parhaillaan omaa älykaiutinta, joka toimisi älykodin keskushubina ottaen vastaan käyttäjän antamia puhekomentoja ja suorittamalla niitä tai lähettämällä käskyjä eteenpäin. Tuote ....
Nintendon käsikonsolista tulossa SNES-teemainen retroversio Nintendon käsikonsolista tulossa SNES-teemainen retroversio (24.8.2017 11:39)
Nintendo on esitellyt uudesta 3DS XL -käsikonsolista Super Nintendo -teemaisen version. Legendaarisen retropelikonsolin perinnettä ylistävä käsikonsoli tulee myyntiin Euroopassa lokakuun puolivälissä. ....
Pirate Bayn perustajat määrättiin Suomessa maksamaan yli 400 000 euron edestä korvauksia Pirate Bayn perustajat määrättiin Suomessa maksamaan yli 400 000 euron edestä korvauksia (24.8.2017 09:49)
Helsingin käräjäoikeus on kieltänyt uhkasakon uhalla The Pirate Bayn kahta perustajaa jatkamasta luvatonta tiedostojenjakamista. Tuomio annettiin elokuun 23. päivänä yksipuolisena, sillä käräjäoikeus ....
1 kommentti
Uusi Galaxy Note8 ei toimi vanhoissa Gear VR -laseissa – Samsung esitteli taas uuden Uusi Galaxy Note8 ei toimi vanhoissa Gear VR -laseissa – Samsung esitteli taas uuden (24.8.2017 09:36)
Menneiden vuosien aikana ainakin yksi asia on tullut selväksi Samsungin tuotelanseerauksista: Gear VR -katselulaseja ei kannata ostaa ajatellen, että kyseinen malli olisi kovin pitkäikäinen. ....

Uutisarkisto