*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

iPod Nanon näytöt viemässä Applen oikeuteen

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 24.10.2005 22:15 Kommentteja (21)

iPod Nanon näytöt viemässä Applen oikeuteen Apple on saanut joukkokanteen sen iPod-soitinperheen tuoreimman lisäyksen, Nanon viallisista näytöistä johtuen. Nanon näytöt naarmuntuvat erittäin helposti jo normaalikäytössä, mikä on suivaannuttanut laitteen hankkineet kuluttajat. Heidän mukaansa Apple tiesi viasta, mutta päätti silti julkaista soittimen.
Oikeudessa tapahtumaa verrataan aikaisempiin vastaaviin tapauksiin. Kanteen mukaan Applen Nano-MP3-soittimen näyttö naarmuuntuu häiritsevästi normaalikäytössä. Applea syytetään siitä, että yhtiö olisi uskotellut laitteen olevan kestävä, vaikka tiesikin sen olevan susi.

Näytön naarmuuntumisen epäillään johtuvan siitä, että näyttöä suojaava muovikalvo on liian ohut. Vanhemmissa iPodeissa kyseinen kalvo on ilmeisesti ollut paksumpi. Applen reagointi esille tulleisiin ongelmiin ei myöskään jää kritiikittä: "Sen sijaan, että Apple olisi myöntänyt kyseessä olevan suunnitteluvian, kun kuluttajat alkoivat valittaa laajemmalla rintamalla, salasi yhtiö ongelman ja opasti ostamaan ylimääräisiä näyttöä suojaavia varusteita", valituskirje jatkuu.

Apple on myöntänyt ongelman olevan olemassa, mutta vain osittain. Hyvin pienessä osassa laitteita (alle prosentin kymmenyksessä) oli viallinen näyttö, joka murtui herkästi. Yhtiö suostui korvaamaan kyseiset soittimet uusilla.

Californiassa nostetutun kanteen asianomistaja Jason Tomczak kertoo iPod Nanon olleen hänen kohdallaan hyvin oikukas. Ensin Tomczakin iPodissa oireili akku, mutta hän sai vaihdettua soittimensa uuteen. Hänen uuden ja vanhan Nanon näyttönsä kuitenkin molemmat kuluivat niin surkeiksi, ettei hän enää voinut käyttää niitä videoiden katseuluun.

Tomczak ja muut kanteen nostaneet vaativat korvausta kuluista,joita heille on tullut laitteen palautuksesta sekä laitteen alkuperäistä hintaa vastaavan summan hyvittämistä. Kanteessa myös väitetään, että Apple olisi poistanut viestejä verkkosivuiltaan, joissa naarmuntumisongelmaa puitiin.

Lähde:
Reuters

Edellinen Seuraava  

21 kommenttia

124.10.2005 22:38

Huh, onneks en menny ostamaan :)

224.10.2005 22:39

Sama onni :) Ostin toisen minin vaikka tämä jo markkinoilla.

325.10.2005 3:54

Paha moka paha sot sot.....ja onneksi en ostanut koko laitetta....

425.10.2005 6:06

Oma moka. Olisi kannattanut keksiä soitin missä vaihtokuoret niin kuin kännyköissä.

525.10.2005 6:51
nrautava
Inactive

Onneksi jätin kaupan hyllyyn. Toivottavasti Applle tulee kunnon sakot tosta että oppis tekeen edes toimicia/kestäviä tuotteita.

625.10.2005 7:34
phron
Inactive

No just joo ... menestysmerkille joku påolakki keksii vian ja alkaa nyhtää fyffee niin jotkut heti suomeski käy molaan sitä ... kaifalla on sellane ja naarmuja saa ettii suurennuslasilla!

725.10.2005 7:47
yuni
Inactive

Harkitsin tosiaan ton ostamista, onneksi en vielä ole ostanut, täytyy harkita uudelleen oikeudenkäynnin jälkeen! :D Mutta silti haluaisin tuon itselleni, pitää vain jollain tavalla varmistua ettei heti ekana päivänä käsiin hajoa...

825.10.2005 7:47

Muovileluja ne on applella poikkeuksetta, tyyliä on mutta missä se kestävyys? Ihan sama mitä applen tuotetta kokeilee.

925.10.2005 10:27

Laittakaa joku foorumin threadin osoite, jossa luetellaan vikoja? Mulla on toi näyttövika, ja "hold switch" (http://img452.imageshack.us/my.php?image=img08850tg.jpg) on irtoava. Jos kukaan ei ole sitä huomannut, propsit mulle vikalöydöstä!

1025.10.2005 11:58

"..ettei hän enää voinut käyttää niitä videoiden katseuluun." Eihän nanolla voi videoita katsoa. Vai voiko? Nyt vähän aikaa sittenhän tuli video iPod, joka oli ensimmäinen videoita toistava iPod.

1125.10.2005 13:10

Quote:
Huh, onneks en menny ostamaan :)
Mitään Applea ei tueta! Liian kalliita laatuunsa ja kapasiteettiinsa nähden. Creative Zen Touch 20gb <33

1225.10.2005 13:22

Paha moka applelta, onneksi hyllyssä se alkuperäinen ipod joa on toiminut moitteetta...ja onkeksi ostanut tuota, ajattelin kyllä...

1325.10.2005 14:58

Quote:
"..ettei hän enää voinut käyttää niitä videoiden katseuluun." Eihän nanolla voi videoita katsoa. Vai voiko? Nyt vähän aikaa sittenhän tuli video iPod, joka oli ensimmäinen videoita toistava iPod.
Käännöskukkanen alkuperäisestä artikkelista. "He said it quickly became so scratched he could not view the screen." -> "näyttö naarmuuntui katselukelvottomaksi"
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.10.2005 @ 15:01

1425.10.2005 15:24

zmuli: Kyl iPod Photolla ja muillakin värinäyttöllisillä katsoa videoita -> http://www.engadget.com/entry/3756421320807387/

1525.10.2005 15:49

Ok. Perun sanani. :)

1625.10.2005 16:56
Heletee
Inactive

Meinasin ostaa, mutta hyvä etten ostanut

1725.10.2005 18:08

Promillessa vika. Hui. Harva elektroniikkatuote säästyy viallisilta tuotantoeriltä. Viallinen tuote takaisin kauppaan ja uutta tilalle, sillähän siitä selviää (Suomessa).

1826.10.2005 14:34

Quote:
Hänen uuden ja vanhan Nanon näyttönsä kuitenkin molemmat kuluivat niin surkeiksi, ettei hän enää voinut käyttää niitä videoiden katseuluun.
Eihän nanolla voi katsoa videoita?!?! Itellä on nano ja hyvin on näyttö vielä kestäny, ei kaduta yhtään. Tosin olen sitä hyvin pitänytkin.

1926.10.2005 15:08

hape: lueppa heapin kommentti...

2011.1.2006 15:52

zmuli: Kyl iPod Photolla ja muillakin värinäyttöllisillä katsoa videoita -> http://www.engadget.com/entry/3756421320807387/ Miten on ipod nanolla videoiden katsominen? ja miten tuo tapahtuu kun tuo lontoo ei taivu?

2111.11.2006 7:34

Itse en ainakaan jätä ostamatta sen takia että jollain ameriikan pellellä on sattunut olemaan huono yksilö.. Ja kyllä Nanollakin voi katsoa "videoita" nanolla voi myös pelata pelejä. ei tossa ei ipod nanossa ole muuta eroa 30 gigan video ipodeihin, kuin että siinä on vähemmä muistia ja pienempi näyttö.. mutta toisaalta se on paljon pienempi ja halvempi ja sen akku kestää pidempään :)

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun (6.12.2016 10:26)
Kyytipalvelu Uber on omalla esimerkillään osoittanut, että sijoittajapiireissä liikkuu paljon rahaa toimivien liikennepalveluiden kehittäjille ja kaupunkien liikennöinnin uudistaminen voi olla ....
Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua (6.12.2016 09:42)
Viime keväänä Microsoft esitteli tekoälyosaamistaan Tay-nimisellä Twitter-botilla, jonka luvattiin kykenevän keskustelemaan luontevasti muiden mikroblogipalvelun käyttäjien kanssa. Internet ....
Tekoälyn testaus avautuu: Googlen DeepMind julkaisi testialustansa lähdekoodin Tekoälyn testaus avautuu: Googlen DeepMind julkaisi testialustansa lähdekoodin (5.12.2016 18:50)
Alphabetin tekoälytutkimusta harjoittava DeepMind-yritys on päättänyt avata sen omien algoritmien testaamiseen käytetyn testiohjelman lähdekoodin kaikkien hyödynnettäväksi. DeepMind Lab -niminen ....

Uutisarkisto