*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Piraattipelejä Huuto.netissä kaupanneelle sakot

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 17.10.2005 10:20 Kommentteja (36)

Piraattipelejä Huuto.netissä kaupanneelle sakot PlayStation- ja Xbox-konsoleille pelejä kaupannut mies tuomittiin toissa viikolla (5.10.2005) tekijänoikeusrikoksesta. Jämsän käräjäoikeus määräsi miehelle sakkorangaistuksen, jonka lisäksi hän joutuu maksamaan hyvitystä ja korvauksia lähes 3 000 euroa.
Tuomittu kertoi oikeudelle ladanneensa pelit vertaivertaisverkoista. Lataamansa pelit hän oli sitten polttanut levyille ja aikoi myydä ne konsolien mukana Huuto.netissä. Miekkosen jäljille päästiin, kun toinen Huuto.netin käyttäjä teki poltetuista peleistä ilmoituksen Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskukselle (TTVK), joka taas teki asiasta tutkintapyynnön poliisille.

Mies olisi voinut saada kovemmankin tuomion, mutta tällä kertaa näyttöä myynnistä ei ollut, eikä tuomitulle siten ollut myöskään kertynyt taloudellista hyötyä. Tuomioistuin kuitenkin katsoi, että pelit on valmistettu myyntitarkoituksessa ja tarjottu myytäväksi ilman oikeudenomistajien lupaa.

Lähde:
Digitoday

Edellinen Seuraava  

36 kommenttia

117.10.2005 10:40

Periaatteessa ihan ok. Onhan pelien hankkiminen tuossa muodossa jo itsessään laitonta. Onneksi kuitenkin pitäydyttiin faktoissa eli vaikka pelit oli myyntiin tehty ei niitä kuitenkaan ehditty myydä. Tästä syystä jos laki kerran on kaikille sama (mikä ei kylläkään pidä paikkaansa) ei pidä tuomita rikoksista mitä ei ole vielä tehty.

217.10.2005 10:44

Kyllä, ihan oikein. Tuollaisesta aidosta piratismista kuuluukin rankaista.


317.10.2005 11:01

Quote:
Miekkosen jäljille päästiin, kun toinen Huuto.netin käyttäjä teki poltetuista peleistä ilmoituksen Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskukselle (TTVK), joka taas teki asiasta tutkintapyynnön poliisille.
Kehenkään ei voi enää luottaa :D Mut tuohan oli sitä piratismii, josta sietääkin jäähä kiinni ja saaha sakot sun muut.

417.10.2005 11:05

[quate]Kyllä, ihan oikein. Tuollaisesta aidosta piratismista kuuluukin rankaista.[/quate] Täysin samaa mieltä. Näitä voisi tulla lisää.

517.10.2005 11:06

typo quote...

617.10.2005 12:02

Warettaa saa jos ei myy näyttää olevan asenne täällä. :D

717.10.2005 12:58

Quote:
Warettaa saa jos ei myy näyttää olevan asenne täällä.
taitaa olla asenne jokapuolella internetiä ja suomea levy-yhtiöitä ja hallitusta lukuunottamatta. Itse olen sitä meltä että tällaisia tapauksia pitäisi valvoa enemmän, sillä tuo on toisen työstä hyötymistä 100% väärin keinoin. Törkeää...

817.10.2005 14:33

Näissä piratismiin liittyvissä uutisissa on aina paras toi kuva :D

917.10.2005 14:48

Quote:
Näissä piratismiin liittyvissä uutisissa on aina paras toi kuva :D
Quote:
Nyt kyllä repes. Uutista kommentoiden ihan oikein kun rahallisesti yritti hyötyä.

1017.10.2005 18:29

luulikohan toi tyyppi tosissaan, ettei jäisi kiinni? varmasti voi olettaa, että jokainen meistä tekis valituksen jos aidon pelin sijaan saiskin piraatteja..

1117.10.2005 18:32

No ihme äijä kuitenkin kun meni tollasesta vasikoimaan. Asia kun tuskin kyseiselle henkilölle kuului pätkääkään. Luulisi että warezin heittäjät ois kaikkien kavereita. Mun mielipiteeni on, että joku jolla itsellään ei riitä uskallus tuollaiseen hommaan narautti ihan narauttamisen ilosta, tai rahojen toivossa. Toisaalta myyjän omaa tyhmyyttä, kun meni noinkin julkiseen palveluun kuin huutonettiin niitä piraattejaan myymään. Tuhmiahan saa tehdä, kunhan ei jää kiinni.

1217.10.2005 19:37

Kyl fiksut on aina kautta aikojen pärjänny.

Quote:
Miekkosen jäljille päästiin, kun toinen Huuto.netin käyttäjä teki poltetuista peleistä ilmoituksen
Tää oli kyl loistava :D ..tais kaveri myydä sen verran hyvin, että kateellinen toinen myyjä käräytti.

1318.10.2005 6:38
nrautava
Inactive

@mika Siis pidetään kiinni omasta markkinaraosta =) Ja ihan hyvä että nää aidot piraatit (kuten LcD sanoi) saa ansionsa mukaan.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.10.2005 @ 06:40

1418.10.2005 6:54

Kyllähän tuossa todennäköisimmin on takana joku joka joko itse hyötyi tilanteesta (eli toinen kauppias) tai sitten jo valmiiksi joku "asianomainen" taho. Kuitenkin se, että todellakin harrasti piratismia sen perinteisimmässä ja minusta tuomittavimmassa muodossa ja vieläpä noin julkisesti niitä kaupitteli tekee yhtälön, jossa todellakin jouti jäädä kiinni. Ei kenelläkään ole oikeutta tehdä itselleen tiliä toisen tekemällä työllä, varsinki kun oikea omistaja ei siitä hyödy mitään.

1518.10.2005 10:36
yuni
Inactive

Itse olen sitä mieltä että aikapa säälittävää, jossain huuto-netissä myydä piraatti pelejä. Olikohan se sille jätkälle joku kiva päivä harrastus?! Sopi jäädä todellakin kiinni, toivottavasti käräyttäjä oli joku kateellinen kauppias kolleega eikä TTVK:n nettisalapoliisi :D (joka vahtii ettei tapahdu mitään kerrassaan näin JÄRKYTTÄVÄÄ) :-)

1618.10.2005 11:45

hmm.. Myiköhän kyseinen hlö suoraan piraatteja vai kappasikohan koneen mukana eli "xbox + 25 peliä" tyyppisesti.

1718.10.2005 12:38

taas yrittäjähenkistä ihmistä potkitaan päähän..

1818.10.2005 16:22

Omasta mielestäni kanssa nuo aidot piraattien myyjät jotka koittavat tienata toisten teoksella niin putkaan vaan tai sakkoja niin pirusti. Netistä lataus on toinen juttu esim. jos haluaa kuunnella kannattaako ostaa mitään? Esim. tuossa useampi viikko sitten kun tekijänoikeus systeemi alkoi niin alko nettipiuhat alko huutaa jo leipää :) nyt tossa cd-hyllyssä 100kpl dvd 4.7gb levyi jotka on täynnä kamaa :D n.30 levyy kaikkea musaa ja loput leffoja ;) eiköhän niillä nyt sen ajan pötki kunnes tuo tekijänoikeus lakia saadaan muutettua silleen, että netistä lataaminen on taas laillista =)

1918.10.2005 19:07

loistavaa, jhus näin sitä tehdää... viel ku se oikein paistaa että ei saa myydä piraatti tuotteita. saa nyt ainaki oman elämän tämän jälkeen, toivottavasti.

2019.10.2005 4:18
Gagadu
Inactive

Kateelliset vasikat on kauheita,jokaiseen pitäisi kohdistaa hoitomuoto 'kemoterapia'. Vasikoilla on yleensä lyhyempi ilinajanennuste kuin ei vasikoilla. warettaminen kunniaan.

2119.10.2005 10:49

vain idiootti myy huuto netissä Laittomia pelejä

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 19.10.2005 @ 10:49

2219.10.2005 11:07

Quote:
nyt tossa cd-hyllyssä 100kpl dvd 4.7gb levyi jotka on täynnä kamaa :D n.30 levyy kaikkea musaa ja loput leffoja ;) eiköhän niillä nyt sen ajan pötki kunnes tuo tekijänoikeus lakia saadaan muutettua silleen, että netistä lataaminen on taas laillista =)
Heh... toivottavasti poltit kunon levyille, ettei parin kuukauden päästä kaikki ole "tyhjiä" =D

2320.10.2005 0:55
Gagadu
Inactive

Voiko werbatiimillä warettaa,,,????

2420.10.2005 9:45

V*tun Lex Kampela! Tänpäivän iltalehdessä on juttu, kuinka Tanja Karpela edusti suomea runsas viikko sitten Sloveniassa väärennetty Pradan laukku olallaan. Ja tän lehmän kommentti asiaan (luonnollisesti) oli: "Voi kauhea! Kyllä laukku minulle aitona myytiin, ostin sen Italiasta." Ja lässyn lässyn, kaksnaamanen aivoton hihuli maitovalas.

2520.10.2005 13:45

Quote:
V*tun Lex Kampela! Tänpäivän iltalehdessä on juttu, kuinka Tanja Karpela edusti suomea runsas viikko sitten Sloveniassa väärennetty Pradan laukku olallaan. Ja tän lehmän kommentti asiaan (luonnollisesti) oli: "Voi kauhea! Kyllä laukku minulle aitona myytiin, ostin sen Italiasta." Ja lässyn lässyn, kaksnaamanen aivoton hihuli maitovalas.
HAHAHA... No mitäs voi ex-missiltä (+blondilta) odottaa... xD

2620.10.2005 14:46

http://koti.mbnet.fi/opairc/karpela_piraatti_laukku.JPG <- Tulta löytyy juttu siitä laukusta.

2721.10.2005 8:08

http://www.iltalehti.fi/2005/10/21/200510213636083_uu.shtml Kun kysymys on kansanedustajista itsestään, niin eihän piraattituotteiden ostaminen/myyminen/käyttäminen ole kuin "pikku kömmähdys". Kun kysymys on kuluttajista, se on välittömästi rangaistava rikos, ja korvausvaateet pannaan pilviin. Näin meillä Lex Kampelan suomessa. Kukakohan perkele senkin ministeriks laitto? Tai yleensä päästi eduskuntaan? Eikähän pidetä huolta siitä, ettei tää hanhi jatka suomen kansan"edustamista" ja "päätöksien" tekemistä enää jatkokaudella!!

2822.10.2005 6:35

Näitä neropatteja sitten riittää... Huoh... http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=22494250

2922.10.2005 8:15

Näyttää neropatteja riittävän...

3022.10.2005 8:49

Joo, meitä on moneen junaan. Ja toiset jää asemalle....


...jos tietää, se ei tarkoita että osaa...

3122.10.2005 9:44

Bluewer kirjoitti:

Quote:
hmm.. Myiköhän kyseinen hlö suoraan piraatteja vai kappasikohan koneen mukana eli "xbox + 25 peliä" tyyppisesti.
Juurikin näin tapahtui. Pelejä oli vain muistaakseni noin 100 kpl.

3223.10.2005 9:00
gurkku
Inactive

Järkevää myydä piraatteja noin näkyvästi. Mutta fiksuthan eivät jää kiinni :D

3325.10.2005 4:05

Joo on tullu tehtyä kopioita mutta itselleni omista levyistä, peleistä ym. mutta en lähde niitä myymään, kohtahan ei saa tehdä edes itsellekään minkäänlaista kopiota ja ei ole tarvettakaan, hoh munaus koko homma ja toinen taisi olla kateellinen, huvittava juttu, mitä tästä opimme taas pojat ja tytöt.

3428.10.2005 16:59

Tuli privaatti viesti Gagadulta: "Gagadu _ 17. lokakuuta 2005 @ 10:23 on yleensä julma ja raaka. Vasikoija oli varmaankin joku kateellinen nettipaska,millä omat taidot ja mahdollisuudet piratismiin on 00%. Kaikki vasikat konttiin ja mereen. olen klikannut kohdan KYLLÄ sadakseni viikottaisen kirjeenne,mutta en ole sdaannut olisiko aasewtukseni jotenkin väärin,en kyllä itse ymmärrä niin olevan. T: NOFIISI/ Gagadu." Että tämmöstä, voisiko ylläpito reagoida tuohon?

3528.10.2005 18:43

taisipa käyttäjä katsoa "lähetä yksityisviesti käyttäjälle" napin joksikin "vastaa" tai "lainaa" napiksi ja viesti tulikin ketjun sijasta sulle, ei näet ole mitään järkevää syytä että oisit ton viestin saanut =)


3617.3.2009 16:09

oho miten tää tänne tuli (oli kyl eri uutinen auki)

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.3.2009 @ 16:10

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto