*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Digisovitin kolmanneksessa suomalaiskodeista

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 14.10.2005 12:58 Kommentteja (11)

Digisovitin kolmanneksessa suomalaiskodeista Finnpanelin elo-syyskuun vaihteessa tekemän tutkimuksen mukaan erityyppisiä digisovittimia löytyy tällä hetkellä noin 785 000 suomalaisesta kodista. Tämä tarkoittaa sitä, että kolmannes kotitalouksista on varustettu joko antenni-, kaapeli- tai satelliittivastaanottoon tarkoitetulla digisovittimella tai digi-TV:llä.
Suurin osa sovittimista on antennivastaanottoon tarkoitettuja sovittimia tai televisioita, joita on yhteensä hieman vajaassa 600 000 taloudessa. Kaapelivastaanottoon tarvittavia sovittimia on 154 000 taloudessa ja lautasantennivastaanottoon tarvittavia digisovittimia on 76 000 taloudessa. Maksukorttipaikkavalmiudella varustettuja sovittimia reilu 60%:a, noin 488 000 kappaletta. Kanavasurffailua ja perhesopua tukemassa on 134 000 taloudessa useampi kuin yksi sovitin.

TV-mittaritutkimuksen mukaan keskimäärin 19 % kaikesta television katselusta katsottiin elo-syyskuun aikana digitaalisesti. Tästä valtaosa oli kotimaisten, myös analogisesti välitettyjen kanavien, kuten TV1:n, TV2:n, MTV3:n, Nelosen, Subtv:n ja Urheilukanavan katselua.

Lähde:
Finnpanel (lehdistötiedote)

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

114.10.2005 15:45

Tämä nyt ei varsinaisesti liity mitenkään tuohon uutiseen mutta kysynpä nyt kuitenkin, "pätkiikö" teidän boxinne?

214.10.2005 16:15

Se on antennista lähinnä kiinni. Pieni sisäantenni ottaa yllättävän hyvin häiriötä. Malliesimerkkinä kotiväen televisio pimenee tai alkaa pätkimään kun pesukone pistetään päälle 20 metrin päässä.

314.10.2005 17:16

Joo mun tapauksessa on kyseessä keskusantenni eli ollaan kaapelitv-verkossa.

414.10.2005 19:46

Pätkii. Päivällä ei näy kuin A-nippu ja illalla kun aurinko häviää näkyvistä niin rupeaa näkymään B ja C nippu??? Vaikuttaako auringon uv säteet niin paljon vai mikä hitto tämä ominaisuus tuli tänä kesänä ja ehkäpä se nyt talventullen häviää.

515.10.2005 11:44

Quote:
..."pätkiikö" teidän boxinne
Jo vain... ääni tokkii huonon signaalin takia. Sään huonotessa vähääkään häviää koko kuva. Toivottavasti saavat kunnon signaalit liikkeelle ens syksyyn mennessä. Muuten loppuu nääs tää telkkarin kattominen =(

615.10.2005 13:12

Ja se peitto pitäisi olla nykyään 100% :D. Ehkäpä helsingissä niillä herroilla se voi olla 100% mutta ei missään tapauksessa koko Suomessa. Saa nähdä kun analogiset kanavat lakkaa näkymästä, kuinka moni lähettää television katselemisen lopettamisilmoituksen. Toivottavasti tuo jäljellä oleva osa eli kaksi kolmannesta äänestää lompakollaan ja ei osta digisovitinta. Menee herroilla sormi suuhun, että mites tämä nyt näin meni...

715.10.2005 15:21

Tuosta pätkimisestä vielä, että boxista (tallentava) käsin singnaalit on tsekattu ja ne on hyvät, ja tyhmää kysyä asiaa tässä, kun asiasta on keskusteltu muualla, mutta mitä boxia kaapelitv-verkkoon suosittelette kun pitäisi hankkia noita useampi.

815.10.2005 16:30

Ei löydy vielä digiboxia. Enkä tähän hätään keksi mitään syytä miksi semmoisen hankkisin tavallisten lähetyksen loppuessakaan. Ei oo laadulla pilattuja ohjelmat mitä sieltä tulee.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.10.2005 @ 16:31

916.10.2005 13:35

Onhan noita jo jokunen. Mutta kuten eräs tuttu elektroniikan myyntipuolelta totesi, niin ei ainakaan kasettimaksun ulottaminen kiintolevyboxeihin tule myyntiä edistämään ja tätä kautta hallitus myös, jälleen kerran, laskee vesiä omiin muroihinsa. Varsinkin, kuten BSA:kin on julkisesti useaan kertaan todennut, ei enää voida uusien lakien astuessa voimaan perustella millään koko maksuja.

1020.10.2005 12:38

Quote:
Ei löydy vielä digiboxia. Enkä tähän hätään keksi mitään syytä miksi semmoisen hankkisin tavallisten lähetyksen loppuessakaan. Ei oo laadulla pilattuja ohjelmat mitä sieltä tulee.
ei ole boxia vielä minullakaan. Eikä kyllä yhtään huvita semmoista hankkiakkaan, kun nyt jo kaapelin kautta näkee tarvittavat kanavat. Toivottavasti tarpeeksi moni jättää digiboxinsa kauppaan, ni analogiset lähetykset jatkuvat vielä ainakin vähän pidempään(kun eikös siihen joku tietty määrä vaadittu, että ne lähetykset loppuisivat suunniteltuna ajankohtana?) tämä on vain minun mielipiteeni =)

1113.12.2006 13:49

Minä olen yrittänyt myydä digibokseja vanhusväestölle huonolla menestyksellä. Otin "mummomallin" myyntiin, joka käy vanhaan telkkariin, jopa mustavalkoiseen, mutta ei ole kiinnostusta. Lupasin asennuksenkin 5 km säteellä kaupan päälle. Nouseva nuoriso sen sijaan ostaa uusia laitteita. Ilmeisesti vanhusten televisiot pimenevät eleivät lapset ja lastenlapset pane töpinäksi ja vie isäpapoille ja äitimuoreille ja isovanhemmille bokseja vaikka lahjaksi.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
1 kommentti
Super Mario Runista tulossa uusi villitys? Peliä pääsee kokeilemaan Applen myymälöissä Super Mario Runista tulossa uusi villitys? Peliä pääsee kokeilemaan Applen myymälöissä (8.12.2016 12:23)
Nintendon on määrä julkaista odotettu Super Mario Run -mobiilipeli iPhonelle ja iPadille 15. joulukuuta. Esimakua uudesta pelistä on kuitenkin tulossa saataville jo tänään, paljasti Nintendon ....
Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus (8.12.2016 11:40)
Bluetooth SIG on julkaissut kehittämästään langattomasta tiedonsiirtostandardista viidennen version, jonka luvataan mahdollistavan monipuolisemmat IoT-laitteet sekä niiden joustavamman käytön kotona. ....
Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen (8.12.2016 11:09)
Vuoden 2015 kesällä lanseerattu Apple Music -suoratoistopalvelu on kerännyt tähän mennessä 20 miljoonaa tilaajaa. Pitempään markkinoilla toimineella Spotifylla on syyskuussa päivitetyn tilastotiedon ....

Uutisarkisto