*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

EFFI: Tekijänoikeuslain korjausten valmistelu aloitettava välittömästi

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 5.10.2005 14:38 Kommentteja (46)

EFFI: Tekijänoikeuslain korjausten valmistelu aloitettava välittömästi Eduskunta hyväksyi tänään hallituksen esityksen tekijänoikeuslain uudistamisesta. Sekä hallitus- että oppositiopuolueiden kansanedustajat kiinnittivät puheenvuoroissaan huomiota siihen, että hyväksytty esitys sisältää edelleen vakavia ongelmia. EFFI vaatii, että ongelmien korjaamiseen tähtäävän uuden lakiesityksen valmistelu aloitetaan siksi pikimmiten.
"Laki on epäselvä ja sisäisesti ristiriitainen, asettaa epämääräisen rajoituksen teknisiä suojakeinoja koskevalle keskustelulle ja polkee kuluttajien oikeuksia", EFFIn puheenjohtaja Ville Oksanen listaa lain ongelmia.

Eduskunnan hyväksymän ponnen mukaan opetusministeriö seuraa tilannetta ja esittää korjauksia lakiin siinä vaiheessa, jos kopiosuojaukset rajoittavat kuluttajan oikeutta yksityiseen kopiointiin. EFFI toteaa, että kyseinen tilanne on jo käsillä.

"Esimerkiksi DVD-elokuvista ei ole mahdollista tehdä varmuuskopiota rikkomatta kopiosuojausta. Paljon puhutut toisen sukupolven kopiosuojaukset koskevat vain CD-levyjä, eivätkä nekään luultavimmin toimi kuin tietyillä laitteilla ja ohjelmilla", sanoo Oksanen.

EFFI vaatii, että korjausten valmistelu aloitetaan nyt, kun ongelmat ovat vielä tuoreessa muistissa. Korjaukset eivät saa rajoittua pelkästään kopiosuojauksia koskeviin pykäliin.

"Lyhyellä aikavälillä laki tuskin vaikuttaa kansalaisen elämään näkyvästi. Sen sijaan pitkällä aikavälillä valittu tie on huolestuttava. Yhteisöraukeamispykälä ja DRM- eli käytönrajoitusjärjestelmät antavat mediateollisuudelle työkalut kansalaisten sisällönkulutuksen sääntelyyn. Nyt puhutaan vain musiikista, mutta tulevaisuudessa myös digitaalinen televisio ja muu mediaympäristö kuuluvat rajoitusten piiriin", muistuttaa EFFIn hallituksen jäsen Vili Lehdonvirta.

Lähde:
EFFI (lehdistötiedote)

Edellinen Seuraava  

46 kommenttia

15.10.2005 14:43

Pisteet effille....

25.10.2005 14:47

Saisivat peruttaa koko lain samantien, mutta EFFIlle pisteet.

35.10.2005 14:54

Ehdottomasti käsittelyyn samantien. Se, että odotetaan (mikä viihdeteollisuudelle ja sen kätyreille sopisi) johtaa siihen, että ongelmat saadaan hiljalleen lakaistua maton alle. Nyt jos koskaan on pidettävä huolta, ettei ongelmat ja ennenkaikkea kansalaiset unohdu.

45.10.2005 14:57

Pisteet EFFIlle

55.10.2005 14:58

Laki ei ole vielä voimassa. Presidentin on ensin hyväksyttävä se eli mikä on muuten halosten sähköpostiosoite mä aloitan uuden masinointi yrityksen

65.10.2005 15:02

Heh.... Olishan se aikamoinen paukku kun Tarja kieltäytyisi allekirjoittamasta lakia.

75.10.2005 15:04

Epäilen että menee läpi viimeisestäkin hyväksynnästä..

85.10.2005 15:11

Tuo lakiehdotus on kuin M$-Window$. Tuote ei kerkeä edes markkinoille kun sitä pitäis ruveta jo korjaamaan.. :D

95.10.2005 15:33

Onneksi on edes jotain joka vaikuttaa tähän lakiin. Ei näyttänyt kuluttajien valitukset riittävän.

105.10.2005 15:46

Tasavallan presidentille postia asiallisesti perusteltuna lakiehdotuksen kelvottomuudesta ja etenkin siihen sisältyvistä uhista sananvapaudelle, ihmis-/perusoikeuksille ja kuluttajanoikeuksille. http://www.presidentti.fi/suomi/ Viihdeteollisuuden ahneuden pyhittäminen kansalaisten oikeuksia polkemalla tuskin miellyttää presidenttiämmekään. Tuskin hän haluaa tietoyhteiskunnan sijasta digitotalitarismia. Viihdeteollisuuden logiikalla tavaroidenkin valmistajat voisivat vaatia lakia joka kieltää lainaamisen tai tuotteen käyttämisen useammassa paikassa. Aiheutuuhan siitäkin tappiota kun lainaajan ei tarvitse ostaa omaa tai kun asiakkaan ei tarvitse ostaa montaa tuotetta eri käyttöpaikkoihin. Siivousfirmat voisivat vaatia omatoimisen siivoamisen kieltämistä kun sekin aiheuttaa siivousfirmalle tappiota. Näköjään sairaan ahneuden ilmentymisellä ei ole rajoja! Sairaimmillaan yhdistyvät kapitalismin ja kommunismin pahimmat puolet. Omistamisen estäminen myymällä vain "käyttöoikeuksia" ja samalla alasajamalla kuluttajansuoja ym. kansalaisten oikeuksia. PS. Kai Amnestyllekin asia jo kuuluisi? http://www.amnesty.fi PPS. Kiitosviestiäkin voisi laittaa lakiehdotusta vastaan äänestäneille: Mustajärvi Markus, Nepponen Olli, Nurmi Tuija, Essayah Sari, Halme Tony, Polvi Iivo, Hemmilä Pertti, Puhjo Veijo, Holmlund Anne, Rauhala Leena, Immonen Mikko, Räsänen Päivi, Kallis Bjarne, Salo Petri, Kangas Matti, Kankaanniemi Toimi, Kasvi Jyrki, Soini Timo, Soininvaara Osmo, Tiusanen Pentti, Koskinen Marjaana, Tynkkynen Oras, Uotila Kari, Kuoppa Mikko, Kuosmanen Pekka, Kärkkäinen Kari, Vielma Ahti, Laakso Jaakko, Lahtela Esa, Virtanen Erkki, Lamminen Kalevi, Vistbacka Raimo, Lapintie Annika ja Laxell Jouko.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 5.10.2005 @ 16:05

115.10.2005 15:51

Mistä mahtäs löytää listan kuka äänesti mitäkin

125.10.2005 15:58

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw/trip/?${BASE}=aanestys&$... Tuollapa lista. Äänestystulos eduskuntaryhmittäin —- Jaa Ei Tyhjiä Poissa Kesk 37 0 0 18 55 Sd 37 2 0 13 52 Kok 25 9 0 7 41 Vas 7 11 0 1 19 Vihr 8 3 0 3 14 Rkp 7 0 0 2 9 Kd 0 6 0 0 6 Ps 0 3 0 0 3

135.10.2005 16:00

Kiitoksia Jokke tietää vaan ketä äänestää seuraavissa vaaleissa.

145.10.2005 16:03

Ole hyvä vaan. Kelle viime vaaleissa ääneni annoin äänesti jaa. Vaihtuu seuraavassa vaaleissa, äijä johonkin toiseen kelle ääneni annan!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 5.10.2005 @ 16:04

155.10.2005 16:06

Pressan ossa: http://www.tpk.fi/suomi/ tuolla on e-mail osote, mut ei oo mulle ainakaan vastannut, niin ei tiedä onko aito/tarkastaako Hän sähköpostejaan...

165.10.2005 16:11

jos pressa hyväksyy lain ni astuuks se välittömästi muka voimaan?ei kai...?

175.10.2005 16:13

kiitokset effille sekä ei äänestäneille ja dissaukset "jaa" äänestäjille. Sähköpostii lähtee menemään vielä tämän viikon puolella. :)

185.10.2005 16:19

Suomen hallitus on korruptoitunut ja MÄTÄ. Kaikenmaailman saatanan rumia sekä epäpäteviä missejä, muusikoita ja televisiokuuluttajia istuu päättäjien palleilla. Hävettää olla suomalainen.

195.10.2005 16:29

Tästä se JOKAISEN suomalaisen KRIMINALISOINTI alkaa... Ja minkä takia? RAHAN... Ei NÄIN!

205.10.2005 16:30

Pisteet EFFI:lle... Saa nähä onko tosta tosin mitää apua tässä maassa...

215.10.2005 16:51

http://pcworld.com/news/article/0,aid,122738,00.asp Siinä mielenkiintoinen artikkeli tulevasta HDTV-suojauksesta. Kiitos tulevan uuden lain on laitonta etsiä kiertoa oheiselle estolle ja hieno HDTV-näyttösi saattaa olla pian arvoton.

225.10.2005 17:00
gurkku
Inactive

Edes vähän valoa pimeyteen.

235.10.2005 17:02

Quote:
http://pcworld.com/news/article/0,aid,122738,00.asp Siinä mielenkiintoinen artikkeli tulevasta HDTV-suojauksesta. Kiitos tulevan uuden lain on laitonta etsiä kiertoa oheiselle estolle ja hieno HDTV-näyttösi saattaa olla pian arvoton.
Juuri mm. tuosta (eli hdcp:n tuomista ongelmista) olen täällä jo kirjoitellutkin. Pahin veikkas on, ettei kaikkia tuonkaan keksinnön ongelmia ole vielä edes tajuttu. Siis kuluttajissa asti. Vastapuoleltahan moisista vaietaan kuollakseen, ettei vain joku tajuaisi kyseenalaistaa moista "edistysaskelta".

245.10.2005 17:39

Taisi tulla tälle laille hyväksi kutsumanimeksi "Lex Karpela".. Digitodaylla on mielenkiintoinen näkemys laista sivuillaan: http://www.digitoday.fi/tekijanoikeus/?p=63#comments P.S. Taitaa olla hieman ironiaakin pelissä ;)

255.10.2005 17:43

Hyvä Halme! :D äänesti vastaan :)))

265.10.2005 18:03

Hannu Karpolle olis ny töitä tarjolla, ja paljon!!! http://www.mtv3.fi/karpo/minierikoissivu.shtml?145024


"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

275.10.2005 18:27

Kiitos ei vastanneille. Tällä olisi saanut helposti muutkin suosiota, mutta ei väkisin. P.S. Onko tämä demokratiaa(sadat jopa tuhannet kansalaiset haluavat, ettei lakia tule. 200 päätää) :/

285.10.2005 18:29

täytyy kyllä ehdottomasti antaa EFFI:lle kiitokset tuosta

305.10.2005 19:34

Tekaisin kuvakkeen www-käyttöön: http://www.easy-sharing.com/15642/copyrightfacism-s.gif.html Sitä saa käyttää vapaasti (ladata/kopioida/levittää) tekijänoikeuslainsäädännön ja viihdeteollisuuden kritisoinnin sekä kansalaisten oikeuksien puolustamisen ohessa. Käyttö sananvapauden, ihmisoikeuksien, perusoikeuksien vastaisesti on kielletty. Erityisesti tiedoston lataaminen/levittäminen/kopioiminen/katsominen tekijänoikeusjärjestöjen, niihin kuuluvien henkilöiden/järjestöjen/yritysten osalta on ehdottomasti kielletty. Kieltoa rikkovat joutuvat heti edesvastuuseen (kun uusi tekijänoikeuslaki on astunut voimaan). >:)

315.10.2005 20:02

avthein: hieno kuvake =D Pitipä tuota minunkin ajankuluksi laittaa Rouva Presidentille postia. Jos nyt ei pysty estämään lain hyväksymistä, pyysin häntä tekemään kaikkensa, että lain epäkohtien korjaaminen aloitettaisiin välittömästi eikä vasta ensi vuoden lopulla.

325.10.2005 20:55

Laitoin presidentille (asiallista)postia :). Ei ehkä iso teko, mutta onhan se edes jotain... Kiitin myös Kasvia ja vastauskin tuli!

335.10.2005 21:41
SLiDE(f)
Inactive

Kuten jo edelliseen otsikkoon laitoin: hyvästi Suomi, demokratia, sekä suo, kuokka ja Jussi. Täällä en lapsiani kasvata, eduskunnan diktatuuri jyrää pienet kansalaiset rahan takia.

346.10.2005 1:31

Quote:
Tekaisin kuvakkeen www-käyttöön
kiitti kuvakkeesta, tullaa käyttämään varmasti ja olisin käyttänyt vaikka et lupaa olisi antanutkaan :) ps. millä softalla teit?

356.10.2005 3:26

Arvoisa ministeri Tanja Karpela: Voisitko värjätä hiuksesi hieman vaaleammiksi??? Saisit tällä keinolla ihmiset ymmärtämään käsittämättömiä tekojasi edes hieman paremmin.... Sama efekti oli aikoinaan, kun autoissa käytettiin 80-lätkää takaikkunalla.

366.10.2005 5:13
yuni
Inactive

Kiitosta vaan vastaan äänestäjille, ja keskaria puolesta äänestäneille. :)

376.10.2005 5:19
Tabulator
Inactive

Karpela Tanja /kesk poissa? WTF.... ei viitsinyt edes olla paikalla? sikäli mikäli luin tota eduskunnan listaa oikein?

386.10.2005 5:36

Hei oletteko huomenneet että demokratia=raha.... voi hitto että kismittää vaikka itse puolustan tekijänoikeuksia mutta tuo uusi laki on ihan per...paljonkohan taposta saisi linnaa....

396.10.2005 6:05

Quote:
Karpela Tanja /kesk - poissa
Näköjään, ei uskaltanut tulla eduskuntaan kun pelkäsi saavansa kakusta naamaan eduskuntatalon rappusilla Lex Karpelan (http://fi.wikipedia.org/wiki/Lex_Karpela) protestoijilta, tai joutuvansa kivitetyksi MP3-soittimilla!!
Quote:
...paljonkohan taposta saisi linnaa....
Muutaman vuoden varmaan, mutta einkautisen jos kysyt että miten sen parhaiten tekisit! Sama juttu siis jos kysyt että miten purat DVD-levysi CSS suojauksen! Ja jos joku erehtyy vastaamaan niin avunanto rikokseen (CSS) tai ekasta sitten 'Conspiracy To Murder' ja varmaan myös sama tuomio! Hellurei!

406.10.2005 6:29

Aivan, juuri tuota ajoin takaa, saat sunnittelemattomasta taposta about 1 vuoden (ens.kertalaisena pääset tuon jälkeen pois) ja purat suojuksen cd:levyltä mp3-soittimeesi ja jäät kiinni helähtää 1-vuosi linnaa, jossakin pikkuisen mättää...

416.10.2005 11:48

Kappas vaan... jotkut päättäjistä vielä viitsii lähettää postia jälkikäteenkin. Sari Essayah kiitteli viestissään kaikkia postia lähettäneitä kiinnostuksesta asian kulkuun. Toivotteli myös hyvää syksyä häviöstä huolimatta. Olipa liitetiedotona vielä html lista, josta näkyy kuka äänisti mitenkin =)

426.10.2005 15:17

Trooper78 voisitko postata sen listan tänne?

436.10.2005 15:50

Yllättävää että EFFI jauhaa vain kuluttajien oikeuksista mutta ei tunnusta sitä minkä Kasvi kertoi eilen uutisissa eli tämä uusi laki on jo nyt vanha. Juuri tästä johtuen koko laki oli päivitettävä 2000-luvulle ja tämän jälkeen on mahdollista päivittää sitä edelleen. Ei kai kukaan tosissaan kuvittele, että voitaisiin elää tekijänoikeusrintamalla 1980-luvun pykälillä?

446.10.2005 16:01

Quote:
P.S. Onko tämä demokratiaa(sadat jopa tuhannet kansalaiset haluavat, ettei lakia tule. 200 päätää) :/
Kyllä, ne sadat ja tuhannet ehkä jopa sadattuhannet kansalaiset ovat ne 200 sinne äänestäneet ;-) Demokratiahan tarkoittaa enemmistöpäätöstä. Ja koska suomessa on valittu kansanedustajat edustamaan kansaa tarkoittaa se kansanedustajien enemmistöpäätöstä. Esimerkki demokratiasta: On vaikka kolme kaveria ja pistetään olutpullo etikettipuoli alaspäin. Kysytään onko etikettipuoli alaspäin. 2 vastaa että ei ole ja yksi vastaa että on. Mikä oli demokraattinen tulos? Se, että etiketti ei ole alaspäin vaikka totuus on jotain ihan muuta ;-) Tämähän opetetaan jo yläasteella.

4615.10.2005 9:37
blond73
Inactive

Tää on syytteen ja korvausien paikka,kun olen tahtomattani joutunut rikolliseksi.Ostin pahaa aavistamatta Nokian luurin mp-3 soittimella eli siis rikoksen teko on mahdolistettu antamalla siihen väline.Eikös Suomeen rantautunut tää joukkokanne?Pannaan joukko pystyyn ja haastetaan Apple,Sony,Nokia yms. yllyttäjät oikeuteen,niin eiköhän kohta saada muutoksia siihen Lex Karpelaan

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset (9.12.2016 16:51)
Uutisvahtipalvelu HIGH.FI:hin on tänään lisätty uusi sisältökategoria. Vaikka päivitys on periaatteessa pieni, saattaa siitä olla keskimääräistä enemmän iloa palvelun käyttäjille. Palvelun ....
Näin estät henkilöitä WhatsAppissa Näin estät henkilöitä WhatsAppissa (9.12.2016 14:01)
Mikäli et halua enää vastaanottaa puheluita tai tekstiviestejä WhatsApp-kontaktiltasi, voit estää yhteystiedon erittäin helposti. Kun asetat henkilölle eston WhatsAppissa, hän ei enää näe viimeksi ....
Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa (9.12.2016 11:58)
Jos WhatsAppissa estämältäsi henkilöltä alkaa tulla häirikköpuheluita ja -tekstiviestejä tai olet joutunut esimerkiksi aggressiivisen telemarkkinoinnin maalitauluksi, voi omaa arkea helpottaa ....
Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle (9.12.2016 10:08)
Suomalaisen Fingersoftin kehittämä Hill Climb Racing 2 -mobiilipeli on julkaistu iPhonelle ja iPadille. Peli julkaistiin Andridille jo viime viikolla. Androidilla Hill Climb Racing 2 on menestynyt ....
Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
3 kommenttia

Uutisarkisto