*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Eduskunta hyväksyi tekijänoikeuslain

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 5.10.2005 14:25 Kommentteja (143)

Eduskunta hyväksyi tekijänoikeuslain Kuten oli odotettavissa, hyväksyi eduskunta tänään kiistellyn uuden tekijänoikeuslain. Edustaja Jyrki J.J. Kasvin hylkäävä ehdotus hävisi äänin 121 - 34. Äänestyksessä hallitusrintama pysyi yhtäläisenä -- ainoastaan SDP:n Marjaana Koskinen sekä Esa Lahtela äänestivät lakia vastaan.
Lain vastustajien määrä jäi äänestyksessä masentavan alhaiseksi. Oppositioryhmistä vain kristillisdemokraatit ja perussuomalaiset äänestivät kokonaisuudessaan lakia vastaan, eli myös lakia kritisoineet kokoomuksen edustajat äänestivät lain läpimenon puolesta.

Paljon kritisoitu laki kieltää murtamasta kopiosuojattujen äänilevyjen suojausta silloinkaan kun kopioi musiikkia omaan käyttöönsä, kuten esimerkiksi MP3-soittimeen. Laki kieltää myös järjestäytyneen keskustelun suojausten murtamisesta.

Eduskunta hyväksyi samalla suuren valiokunnan lausuman, jossa toivotaan, että kuluttajien mahdollisuus ottaa muutamia kopioita omaan käyttöön mahdollistetaan "vapaaehtoisin toimin". Koska tämä lause ei ole millään lailla ketään sitova, on sen painoarvo ja merkitys käytännössä nolla.

Laki tulee vaikuttamaan varmasti myös Afterdawn.comin toimintaan. Kun vertaa laissa kiellettävien asioiden listaa sivustomme sisältöön, on yhtäläisyyksiä melkein mahdotonta olla löytämättä.

Keskustelu lain järkevyydestä ja tarpeellisuudesta kiihtyi viime viikkoina paikoin hyvinkin railakkaaksi. Kommentteja ja vastaväitteitä lenteli lähinnä lakia läpipuskeneen kulttuuriministeri Karpelan sekä vastapuolta edustaneen J. Kasvin välillä.

Tiistaina eduskunnan täysistunnossa väiteltiin siitä, onko pakko hyväksyä laki sellaisessa muodossa, joka herättää niin paljon närkästystä kuluttajissa. Kritiikkiä on sadellut myös siitä, että laki on ristiriitainen, eikä siinä oteta tarpeeksi huomioon kuluttajien oikeuksia. Myös se, ettei lain noudattamista voi käytännössä valvoa mitenkään (ja sitä itse asiassa on vaikea noudattaakin), tuntuu täysin käsittämättömältä että laki hyväksyttiin.

On surullista, etteivät kansanedustajamme reagoineet huolestuneiden kansalaisten hätähuutoon kuin pelkällä olankohautuksella. Kun yleinen mielipide tuntui olevan vahvasti lakia vastaan, ei voi kuin hämmästellä miksi se silti hyväksyttiin. Toivottavasti ei ainakaan siksi, että "jotain vain täytyi päättää".

ITviikko muuten kritisoi lakia vastustanutta kansalaisaktivismia "myöhään heränneeksi". Mielenkiintoinen kommentti -- mielestäni reagointi oli aivan oikea aikaista, ja kertoo vain kansalaisten valitsemiinsa päättäjiin kohdistuvasta luottamuksesta (joka tässä tapauksessa valitettavasti aiheettomaksi osoittautuikin). Yleensä pitäisi voida luottaa siihen, että päättäjät ottavat selvää asioista ennen mielipiteensä muodostamista -- kun tämä oletus havaittiin tässä tapauksessa vääräksi, oli kansalaisten reagointi nopeaa.

Lisää juttua aiheesta luvassa vielä myöhemmin tänään (mm. EFFIn kommentit päätöksestä).

Lähteet:
Yle
ITviikko

Edellinen Seuraava  

143 kommenttia

15.10.2005 14:31

Laintakana olleille kansanedustajille: Haistakaa paska, ette tiedä mitä saitte taas kerran aikaan. Aika sanattomaksihan tämä tosiaan vetää.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 5.10.2005 @ 14:33

25.10.2005 14:38
NJR
Inactive

Hienoa, lisää missejä vaan eduskuntaan! No nyt jää ainakin minun osalta cd-levyt ostamatta, kun kerta en voi niitä siirtää mp3-soittimeeni.

35.10.2005 14:39

Quote:
Laintakana olleille kansanedustajille: Haistakaa paska, ette tiedä mitä saitte taas kerran aikaan.
Laitetaan harkintaan. Taas kerran nähtiin, että eduskunta on liian tyhmä ymmärtääkseen tästä laista mitään, saati sitten päättääkseen.

45.10.2005 14:40

Joo, ne, ketä me äänestimme eduskuntavaaleissa, ne pettivät meidät.

55.10.2005 14:40

Häpeän olla SUOMALAINEN. Kyllähän eu on direktiivin antanut, mutta myös joustoa kyseiseen direktiiviin. eli jokainen jäsenmaa saa sitä viilailla omiin lakeihinsa soveltuvaksi, Karpela vain on ajatellut että laitetaan nyt sitten hirmulaki että ei eu pääse nälvimään että ei tehdä mitään, kun suomehan on jo siitä asiasta huomautettu, taidanpa ruveta pakkaamaan tavaroita norjaan muuttoa varten, toivottavasti karpela saa asiasta hyvän oman tunnon ai niin sehän on londi=eli ei pääkopassa mitään...

65.10.2005 14:43

Voi HELVETTI mitä saivat aikaan!!!Nyt alkoi CD-LEVY boikotti! En perkele osta YHTÄ ainoaa levyä ennen kun laki muuttuu! Nauhoitan taas radiosta ja rippaan koneelle.Analogia kunniaan taas! Ja MP3 soittimesta käyn vaatimassa rahat takaisin...

75.10.2005 14:47
-Rumba-
Inactive

Quote:
Laintakana olleille kansanedustajille: Haistakaa paska, ette tiedä mitä saitte taas kerran aikaan.
Kyllä. Mä yhdyn tohon. Kävi vähän v*tuttaa koko homma.

85.10.2005 14:47

Aivot puuroa päättäjillä tai sit ei tienny ees mistä äänestää

95.10.2005 14:48

Nyt olisi paikkallaan masinoida pienoinen "kiitos kierros" s-postin muodossa lain puolesta äänestäneille. Olisi hyvä muistuttaa, että kansalaiset ovat täällä edelleen, mutta kaikille ei seuraavaa kautta eduskunnassa tule.

105.10.2005 14:50

Hyvä huomio -Rex-, mä pistin meiliä jo.

115.10.2005 14:58

Quote:
ITviikko muuten kritisoi lakia vastustanutta kansalaisaktivismia "myöhään heränneeksi". Mielenkiintoinen kommentti -- mielestäni reagointi oli aivan oikea aikaista, ja kertoo vain kansalaisten valitsemiinsa päättäjiin kohdistuvasta luottamuksesta (joka tässä tapauksessa valitettavasti aiheettomaksi osoittautuikin). Yleensä pitäisi voida luottaa siihen, että päättäjät ottavat selvää asioista ennen mielipiteensä muodostamista -- kun tämä oletus havaittiin tässä tapauksessa vääräksi, oli kansalaisten reagointi nopeaa.
ITviikko on aivan oikeilla jäljillä koska EFFI on informoinut tulevasta laista jo viimeiset 2 vuotta joten "valveutuneet" kansalaiset ovat nukkuneet ruususen unta. "Kansalaisten päättäjiin kohdistuva luottamus" on totaalista kukkua kun tiedetään ihmisten antipatiat eduskuntaa kohtaan asiassa kuin asiassa.

125.10.2005 15:01

taidan alkaa warettaan musiikkini kun jokatapauksessa rikon lakia..

135.10.2005 15:04

Quote:
"Kansalaisten päättäjiin kohdistuva luottamus" on totaalista kukkua kun tiedetään ihmisten antipatiat eduskuntaa kohtaan asiassa kuin asiassa.
Vuosien saatossa henkilökohtaisesti myönnän moista tunteneeni, mutta syy on ollut valtion oman toiminnan niissä asioissa joissa se on hyötynyt. Jos kyseessä olisi vaikkapa autoverotuskysymys en ihmettelisi päätöstä hetkeäkään. Nyt kyseessä on asia, jossa valtiolla ei ole monopoliasemaan niin itse (kuten varmaan noin 2-3 miljoonaa muutakaan suomalaista) en odottanut heidän toimivan kyseisellä järjettömyydellä. Kuitenkin ensimmäisen käsittelyn jälkee silmät aukenivat näkemään korruption voiman ja se kyllä pitää paikkansa, että myöhäinen ajankohta alkoi olla. Reiluuden nimissä vastapuolle pisteet oikea aikaisesta lobbauksesta. Tulevaisuudessa vastaavat tilanteet eivät liene mene yhtä helposti "ohi".

145.10.2005 15:10

muistakaa nyt jengi ketä äänestelette seuraavissa vaaleissa ja ennenkaikkea ÄÄNESTÄKÄÄ! Jos äänestysprosentti olisi lähempänä 100% kuin 50% niin Arkadianmäellä ei varmasti istuisi sellaista pösilöjoukkoa kuin nyt.


Maailmassa on vikana se, että tyhmät ihmiset ovat niin varmoja kaikesta - ja älykkäät niin epävarmoja.

Bertrand Russell

155.10.2005 15:15

Quote:
Eduskunta on täysistunnossa 5.10.2005 hyväksynyt uuden tekijänoikeuslain äänin 121-34 toisessa käsittelyssä. Poissa oli 44 edustajaa. Asiassa oli jätetty kolme lausumaehdotusta, jotka kaikki hylättiin.
ainakin tiedämme ketä ei tullu äänestämään seuraavissa vaaleissa kaikki kyllä äänestetään ja poissa olijat (minä lasken poissa olijat kyllä ääniksi) lisätietoja: http://uutisruutu.eduskunta.fi/Resource.phx/pubman/templates/4.ht... tietääkseni laki ei astu heti voimaan kuitenkaan vaan se vaatii vielä sen pressan allekirjoituksen tai jotain tällästä...
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 5.10.2005 @ 15:16

165.10.2005 15:16

Joo, nyt voisi joku ottaa tekijänoikeuslain kaatamisen eduskunassa vaaliteemakseen, tai veikkaan että niitä saattaa olla useampiakin. Jollekin AD:n "aktivistille" avautuisi tässä hyvä poliittinen ura ja varmasti pitkäksikin aikaa.

175.10.2005 15:20

Noh. Kummasti ainakin kaventui oma ehdokaslistani seuraaviin eduskuntavaaleihin.

185.10.2005 15:23

Quote:
muistakaa nyt jengi ketä äänestelette seuraavissa vaaleissa ja ennenkaikkea ÄÄNESTÄKÄÄ! Jos äänestysprosentti olisi lähempänä 100% kuin 50% niin Arkadianmäellä ei varmasti istuisi sellaista pösilöjoukkoa kuin nyt.
Allekirjoitan tämän väittämän kyllä! Jokainen joka ei viime vaaleissa äänestänyt on osasyyllinen tavallansa. Ikävä kyllä..

195.10.2005 15:25

"Laki tulee vaikuttamaan varmasti myös Afterdawn.comin toimintaan. Kun vertaa laissa kiellettävien asioiden listaa sivustomme sisältöön, on yhtäläisyyksiä melkein mahdotonta olla löytämättä." vink. Nyt pitäisi arkistoida oppaat ulkomaisille palvelimille ja laittaa keskustelupalsta myös sinne.

205.10.2005 15:28

Kellonajoista päätellen...

215.10.2005 15:29

Se ketä minä äänestin viime vaaleissa, äänesti nyt jaa. Eipähän äijä saa enää minun ääntä!

225.10.2005 15:45

Tässähän nyt ollaan siinä mielestäni siinä tilanteessa ettei lakia voi valvoa muuten kuin kieltämällä myös MP3 soittimet,winamp,media player yms. ne yllyttää lain rikkomiseen. Itse en tiedä (eikä enää kiinnosta) mitä laki pitää sisällään. Onko netistä lataaminen omaan käyttöön nyt kiellettyä?? Taidanpa laittaa muutamille edustajille postia.

235.10.2005 15:57

Vaikken ole niin tyytyväinen ollut kaikkiaan oman edustajani toimiin ja päätin etten häntä enää äänestä, niin voipi asiaan vielä tulla muutos kun hän kerran vastusti lakia. Siitä pisteet hänelle. Viimeksi päätin äänestää edustajaa joka ei kannattanut niitä järjettömiä palkankorotuksia, pidin lupaukseni. Pidän myös lupaukseni että en seuraavissa vaaleissa varmasti äänestä ketään joka nyt oli lain puolella.

245.10.2005 16:04

TAAS kerran yks PASKA laki mille voi haistattaa ERITTÄIN pitkän PASKAN!! Tällasilla laeilla pyyhitää PERSETTÄ! Vastedes vähennän todellakin musiikin ostamista (tosin näillä SURKEILLA duunarin liksoilla muutenkaa tässä YLIHINTAISESSA PASKA valtiossa oo pahemmi levyjä varaa ostaa!! PERKELE!!)... Eli musiikin lataaminen netistä JATKUU enkä ainakaan ihan heti EDES harkitse levyjen ostamista oli niissä kopiosuojaus tai ei...

255.10.2005 16:26

Suomen hallitus on korruptoitunut ja MÄTÄ. Kaikenmaailman saatanan rumia sekä epäpäteviä missejä, muusikoita ja televisiokuuluttajia istuu päättäjien palleilla. Hävettää olla suomalainen

265.10.2005 16:38

Ahne xanadu... Vastaa siihen Rexin viestiin, jossa hän selitti miten 97% kopioinnista muuttuu laittomaksi (ennenkuin puhut lisää bullshittiä)

275.10.2005 16:49

taas nää mukamas kansan edustajat teki ison virheen ne tekee ainaa erillailla kuin kansa haluaa ! ja toi laki on ihan sekava ne ei osaa tehdä siittä selkokielellä ymmärrettävää vaan tekee siittä sellasen mistä on mahdollista saada monta eri käsitystä ja sen voi tulkita eri lailla minä en enään osta cdeetä ennenkun laki suomen kansan tahdon mukainen

285.10.2005 16:53
Akomon
Inactive

Käykää vaan laittamassa omia mielipiteitänne sille Karpelalle! www.eduskunta.fi ja sieltä palaute kansanedustajalle

295.10.2005 16:59
gurkku
Inactive

Onneksi ei tullu vielä ostettua sitä ipod miniä. Lakihan käytänössä tekee kyseisen laitteen "laillisesta" käytöstä mahdotonta.

305.10.2005 17:02

Joo eiköhän poijjaat avata kunnolla kaistaa niille, joita homma kanssa vituttaa. Lopetetaan se levyjen ostaminen kokonaan waretetaan kaikki...vittu mitä touhua. Ihan oikeesti...

315.10.2005 17:06

Jaahas. Boikotti siis jatkukoon.

325.10.2005 17:07
Copone
Inactive

Siin on sit sellasii ihmisii äänestämässä ketkä ei tiiä asioista mitää... Ens vaaleis sellasii ei ainakaa äänestetä!!!

335.10.2005 17:10
Copone
Inactive

Ihme porukkaa. Aattelee et opiskelijoin olis jotenki varaa elokuvii, biiseihin ja peleihin ku ne maksaa nii vietävästi... Tiputtais sit ainaki pelien hintaa puolel :D. No hyvähän on ku niillä on palkan loisto luokkaa ja palvelu pelaa.. :(

345.10.2005 17:21

menee hermot! kivaa nyt jos vaikka istuu pysäkillä kuunnellen mp3-soittimesta musiikkia niin joutuu rautoihin lain rikkomuksesta. atanan luolaihmiset eduskunnassa!

355.10.2005 17:29
Elementti
Inactive

Huhhuh.. Pikkuhiljaa koko laki alkaa naurattaa. Mitä eduskunta oikeasti ajattelee? Eihän laki tavallansa koske muutakuin niitä, jotka todella haluavat noudattaa lakia. Tuskin tämä warettajia ym. sakkia kovinkaan paljon painaa. Vihastuttaa niin, että tätä lakia rikon mielelläni, vaikka tähän asti olenkin elänyt lakeja noudattattaen.

365.10.2005 18:02

Siis tarkoittaaks tää nyt sit sitä, ettei mitään (musiikkia, elokuvia, tv-sarjoja, soundtrackeja, kuvia tms.) saa enää ladata ?

375.10.2005 18:04

Quote:
Copone puheli että Ihme porukkaa. Aattelee et opiskelijoin olis jotenki varaa elokuvii, biiseihin ja peleihin ku ne maksaa nii vietävästi... Tiputtais sit ainaki pelien hintaa puolel :D. No hyvähän on ku niillä on palkan loisto luokkaa ja palvelu pelaa.. :(
Tätä minä en tässä ymmärrä. Jatkuvasti valitetaan että kun kaikki maksaa niin paljon, siksi otetaan ilmaiseksi netistä. Kai täten myös asumisen, ruoan ja kaiken muunkin pitäisi olla ilmaista.. Jos ei ole johonkin varaa niin sitten ollaan ilman. Ja tuskin sitä Eduskunnalla on vaikuttamista siihen paljonko pelien ja leffojen pitäisi maksaa.. Mutta asiasta itsestään. Tämä laki on susi. Hankaloitetaan vaan ihmisten elämää. Tuntuu että koko direktiivi on ajanlaskun alusta ja jäänyt täysin jälkeen teknologian kehityksestä. Itse ainakin aion vaatia esim. Free Record Shopissa kopiosuojaamatonta versiota levystä, jos ei löydy niin jää levy ostamatta. Netanttilasta puolestaan en levyjä uskalla tilata kun eivät ilmoita onko levy suojattu vai ei. Autooni en alkuperäistä levyä vie. Lisäksi vuoden vanha lapseni saattaa tehdä yllättävän paljon vahinkoa levylle. Samoin matkapuhelinmyyjältä odotan vastausta kysymykseeni mistä saan siihen tulevaan puhelimeeni mp3:t (tai vastaavat) laillisesti kun sellaisia puhelimen mainoksessa mainitaan (Mainos: "Muisti laajennettavissa jopa 1 gigatavuun saakka, tilaa 750 kappaleelle"). Joo. Muutosta lakiin, kiitos.

385.10.2005 18:07

Tässä nähtiin mitä suomalaisten palkkaama joukko sai aikaan. Joku ämmä valittaa että kansa masinoi kun kansa ottaa kantaa, ja siihen isot puolueet näyttävät uskovan.

395.10.2005 18:13

Quote:
Tätä minä en tässä ymmärrä. Jatkuvasti valitetaan että kun kaikki maksaa niin paljon, siksi otetaan ilmaiseksi netistä. Kai täten myös asumisen, ruoan ja kaiken muunkin pitäisi olla ilmaista.. Jos ei ole johonkin varaa niin sitten ollaan ilman. Ja tuskin sitä Eduskunnalla on vaikuttamista siihen paljonko pelien ja leffojen pitäisi maksaa..
Tässä tapauksessa on kyl ihan PUHTAASTI kyse rahastuksesta! Nykysellä surkealla palkkatasolla/hintojen törkeän korkealla tasolla on jostai karsittava, valitettavasti se vaa ny sattuu ole viihteestä maksaminen, ainaki näillä kiskuri hinnoilla. Ei multa ainakaa onnistu pelkästää peukaloitten pyörittely himas ja hiljasuudessa oleminen!... Niin ja radiosta tulee 99% PASKAA musiikkia... Vaan yhelt kanavalt tulee siedettävää musaa mitä tosin en enää koko päivää jaksa kuunnella, sentää 2 tuntia viikossa (seki pe iltana) tulee ASIALLISTA musiikkia!
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 5.10.2005 @ 18:17

405.10.2005 18:17

JEP on nimittäin 100% varma että kannatan perus-suomalaisia ja äänestän kanssa timo soinin presidentiksi

415.10.2005 18:19
jpekkam
Inactive

LAKI jota ei voi valvoa ja lisää samantapaisia lakeja tulee varmasti aina lisää. Tätä on hyvä verrata Hands-free lakiin ja lyijyhaulikieltoon, näitäkään kukaan ei voi valvoa, ne on vaan tehty!! Päättäjät tienaa liikaa, unohtuu järjen käyttö! Siinä meni roskiin 500 ekun iPod-soitin! Huomaa, että ollaan suomessa.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 5.10.2005 @ 18:20

425.10.2005 18:33

Kannattais ex-missien pysyä vaan lestissään eikä leikkiä ministeriä, jos ei tajua asioista yhtään mitään vaan käy mokailemassa pitkin maailmaa Suomea maailman kartalle veronmaksajien rahoilla. Kaikille artisteille,misseille sun muille julkimoille pitäisi pistää automaattisesti esto eduskuntaan pääsylle,... kumma kun Matti Nykänen ei muuten ole siellä vielä ja Mervi avustajana =)

435.10.2005 19:00

[qoute] Tätä minä en tässä ymmärrä. Jatkuvasti valitetaan että kun kaikki maksaa niin paljon, siksi otetaan ilmaiseksi netistä. Kai täten myös asumisen, ruoan ja kaiken muunkin pitäisi olla ilmaista.. Jos ei ole johonkin varaa niin sitten ollaan ilman. Ja tuskin sitä Eduskunnalla on vaikuttamista siihen paljonko pelien ja leffojen pitäisi maksaa..


Asiasta valitetaan, koska se on totta. Viihde, kuten kaikki muukin, maksaa paljon (kiitos EU:n). Ja valtaosa noista hinnoista on silkkaa rahastusta! Tuosta viestistäsi voisi päätellä, että jos joku sattuu olemaan vähätuloinen, hän ei ole oikeutettu nauttimaan viihdeteollisuuden tuotteista. Helkkari, lopetataan saman tien toimeentulotuki työttömiltä, suurperheiltä ym... muuttakoot roskalaatikoihin jos ei ole varaa maksaa vuokraa tai ostaa lääkkeitä. Jos nälkä tulee, niin metsässähän sitä löytyy pienriistaa ja marjoja. Miksei saman tien suljeta kirjastoja, niitten takiahan tekijänoikeuksien omaavat menettävät pitkän pennin. Elämä on mitä on, eikä siitä näköjään saa nauttia kun varakkaimmat kansalaiset.

445.10.2005 19:19

Syökääpä eduskunnan porukka persettä, kiinnostaa ku kilo paskaa tää uus laki. Ei tuu hidastamaan kyllä yhtään. Loppu levyjen osto ku seinään tästä sekunnista alkaen. :)

455.10.2005 19:24

Vasemmistosta yli puolet äänesti lakia vastaan.

465.10.2005 19:29

trooper78: Kyllähän levyt (lp & cd) ja leffat maksoi mielestäni turhan paljon jo ennen EU:ta. Silti korkea hinta ei vaan käy selitykseksi suoranaiseen varastamiseen.

Quote:
Tuosta viestistäsi voisi päätellä, että jos joku sattuu olemaan vähätuloinen, hän ei ole oikeutettu nauttimaan viihdeteollisuuden tuotteista.
Höpö höpö. Voitko avoimesti myöntää, ettet olisi millään pärjännyt ilman yhtä netistä lataamaasi levyä niiden kymmenen muun joukossa? (pyydän anteeksi, mikäli oletukseni että olet joskus lataillut jotain matskua, on väärä) Miksei suoraan panosteta määrän sijasta laatuun? Kyllä joissain levykaupoissa ja marketeissa saa edelleen kuunnella levyjä ennen ostamista, jotta tietää mihin on kätensä tunkemassa. Ostaa sen jälkeen yhden levyn, kyllä siihen rahat saa (vaikka pikkuhiljaa) säästettyä. Ja jos oikeasti ei ole varaa ostaa viihdettä, niin kyllä siihen apua löytyy. Esimerkiksi nettiradiot, ihan tavallinen radio, televisio jne.. Toistoahan noissa medioissa on väkisin, mutta kai noilla jollain tavalla saa jonkinlaisen viihdepläjäyksen päivittäin hankittua.
Quote:
Helkkari, lopetataan saman tien toimeentulotuki työttömiltä, suurperheiltä ym...
Hohhoijaa.. Lain tarkoitus on suojella ihmisiä (osittain tässä tapauksessa artisteja) saamaan korvauksen työstään. Kuten työttömiä "suojellaan" maksamalla heille päivärahaa. Se millä tavalla tätä artistien suojelua yritetään nyt toteuttaa, on mielestäni väärin.
Quote:
Miksei saman tien suljeta kirjastoja, niitten takiahan tekijänoikeuksien omaavat menettävät pitkän pennin.
Niinpä, luuletko etteikö Lex Karpela saa vielä jatkoa...? (sarkastinen hymiö tähän)

475.10.2005 19:36

Ota nyt sitten selvä tosta. Kanja Tarpela k.s. Kopiointioikeus koskee kaikkea laillisesti saatavilla olevaa aineistoa. Laittomasti tarjolla olevien aineistojen kopionnista yksityiseen käyttöön ei kuitenkaan rangaista. Jos aineistoa kopioi lähteestä, jonka tietää olevan laiton tai jonka laittomuudesta olisi pitänyt olla selvillä, laki mahdollistaa hyvitykseen tuomitsemisen. Myös laittomasti valmistettu teoksen kappale voidaan oikeudessa määrätä menetettäväksi. Koska kyseessä on asianomistajarikos, on hyvin epätodennäköistä, että yksittäiselle kuluttajalle tulee mitään seuraamusta, jos aineisto todella pysyy yksityisessä käytössä. http://www.tanjakarpela.net/

485.10.2005 19:52

heh.. mun silmiin toi tarkoittaa sitä et jos lataat biisit netistä nii saat myös kopioida niitä omaan käyttöö, mutta jos ostat levyn kaupasta ja haluat sen MP3 muotoon teet rikoksen :D korjatkaa jos olen väärässä, mutta suomessa ei ole vielä laitonta ladata piraatti musiikkia? Eli en taida enää ostaa levyjä vaan ladata ne vaikkapa torrentill.. kiitos eduskunta. Ei tarvitse enää vaivautua levykauppaan.

495.10.2005 19:52

onneksi en ehtinyt sitä MP3-soitinta ostamaan, karpela ei varmaankaan olisi korvannut sitä. Kiinnostaa tietää mitä poliisi sanoo kun soitan sinne että omistan tietokonenn missä on windows mediaplayer winamp ym. että tulevatko he pidättämään minut :) epäilen mutta saitin voisi tosissaan siirtää sellaiseen paikkaan mihin eu:n koura ei yletä

505.10.2005 20:29

Huolestuttavaa on myös se,että jos kaikki näyttää tulevan laittomaksi, alkaako joku sitten valvoa esim. latailua? Ja jos alkaa, eikö se polje jotenkin kansalaisoikeuksia? Vai onko poliisilla ym. nyt rajattomat oikeudet vakoilla jokaista(en ihmettele vaikka olisikin, sellainen poliisivaltio tästä on tulossa..), joka nettiä käyttää ja joskus sieltä jotain lataakin? Kuinka saadaan selville, että onko ip 01234:n lataava peli laiton(Sims 2) vaiko ihan laillinen(Grand Theft Auto)? Mistä resurssit kaikkeen tähän urkkimiseen? En tiedä paljoakaan, siitä tyhmät kysymykseni, toiv. kukaan ei vedä hernettä nenäänsä(ja ei,en kysy siksi että pelkäisin KRP:tä, olen vain utelias)... Mutta tärkein kaikista: miten käy meille animehulluille..? :(

515.10.2005 20:52

Quote:
Tuosta viestistäsi voisi päätellä, että jos joku sattuu olemaan vähätuloinen, hän ei ole oikeutettu nauttimaan viihdeteollisuuden tuotteista. Helkkari, lopetataan saman tien toimeentulotuki työttömiltä, suurperheiltä ym... muuttakoot roskalaatikoihin jos ei ole varaa maksaa vuokraa tai ostaa lääkkeitä. Jos nälkä tulee, niin metsässähän sitä löytyy pienriistaa ja marjoja. Miksei saman tien suljeta kirjastoja, niitten takiahan tekijänoikeuksien omaavat menettävät pitkän pennin.
Olipa lapsellinen vertaus. Mistä lähtien viihdeteollisuuden tuotteiden käyttö on määritelty kansalaisen perusoikeukseksi?;) Eikö asia ole niin että ensin tehdään työtä ja sitten hurvitellaan jos on jäänyt fyrkkaa säästöön.:) Vaikka vanha sananlasku kuuluu "The best thing in world are free" niin tuskin sillä kuitenkaan tarkoitettiin leffojen ja musan lataamista netistä...;-)

525.10.2005 20:52

Eipä sitten tartte seuraavissa vaaleissa äänestää seuraavia henkilöitä (jaa ja poissa ja tyhjät)... itse oon printannu kysyisen listan ja kiinnittäny seinällä vetän punaisella tussilla kaikki jaa ja poissa olevat henkilöt ja vihreällä jotka vastas ei(joita nyt ei hirveesti ole) elikkä lista on tässä: http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw/trip/?${BASE}=aanestys&${THWIDS}=0.8/469884&${html}=aan5000&${THWURLSAVE}=8/469884&${maxhits}=1000 edelleen sitä mieltä suomen suurin virhe oli liittyä eu:hun..

535.10.2005 21:39
SLiDE(f)
Inactive

Jos nyt jatketaan vielä vähän aiheen sivusta, eihän viihde olekaan mikään jokamiehenoikeus, mutta kyllä elämä ilman olisi aika h*lvetin tylsää. En tiedä muista, itse en voisi elää ilman musiikkia, mutta ainakaan tämän jälkeen en cd:itä enää osta, ja laittomaksi muuttui juuri mp3-soittimenikin. Kansanedustajien tulisi edustaa kansaa ja kansan tahtoa, siksi heidät sinne on äänestetty, ei siksi, että mielenosoitukset, kirjeet, sähköpostit ja puhelut kansalaisilta voisi jättää huomiotta ja äänestää lakia, jossa ei ole päätä eikä häntää. Itse taidan protestoinniksi jättää äänestämättä, pääsisinpä pian muuttamaan pois Suomesta; työtä tekemällä ei rahaa saa, mp3-soittimet ovat lähestulkoon laittomia (paitsi nettikauppojen musiikeilla täytetyt, joissa musiikki on riistohintaista ominaisuuksiin nähden) ja kansanedustajat ovat pikemminkin itsevaltiaita. Hyvästi Suomi, demokratia, sekä suo, kuokka ja Jussi.

546.10.2005 1:10

Quote:
Eipä sitten tartte seuraavissa vaaleissa äänestää seuraavia henkilöitä (jaa ja poissa ja tyhjät)... itse oon printannu kysyisen listan ja kiinnittäny seinällä vetän punaisella tussilla kaikki jaa ja poissa olevat henkilöt ja vihreällä jotka vastas ei(joita nyt ei hirveesti ole)
Ihme että Mikko Alatalo oli poissa..?!? Onkohan äijä vielä masentunut siitä kun sen musiikkia on waretettu miljoonia gigoja vai miten se juttu nyt menikään..? Jos jotain hyvää tästä farssista täytyy kaivaa niin se on se, että ehkä nyt ihmisten (kuluttajien) tietoisuus kasvaa ja into vaikuttaa yhteisiin asioihin lisääntyy ja se päivä lähestyy jolloin voidaan sanoa, että maassamme kansa ja sen enemmistö päättää asioista.
Maailmassa on vikana se, että tyhmät ihmiset ovat niin varmoja kaikesta - ja älykkäät niin epävarmoja.

Bertrand Russell

556.10.2005 1:59

Nyt sitten vain odotellaan cd levyjen hintojen putoamista kun piratismi vähenee uuden lain myötä,niinhän ne on lupaillu... :)

566.10.2005 3:11
jmpk
Inactive

Hulluinta minusta on tässä lain sääto prosessissa(ei siis lain sisällössä) se että kansa osaa perustella todella hyvin, miksi lakia ei pitäisi hyväksyä, kun taas lain kannattajilta ei ole kuulunut yhtään edes tyydyttävää perustelua, varsinkaan perustelua joka olisi parempi kuin kansan. Ja sitten vielä ei kuunnella järjen ääntä, vaikka sitä kuinka yritetään takoa niille. Vielä kun tulee joku *y**ä*ä ja sanoo että se menee läpi, sanoi kuka tahansa mitä tahansa..... ei auta kuin kukkarolla- ja äänestää

576.10.2005 3:31

"Huolestuttavaa on myös se,että jos kaikki näyttää tulevan laittomaksi, alkaako joku sitten valvoa esim. latailua? Ja jos alkaa, eikö se polje jotenkin kansalaisoikeuksia?" Ja lataaminen on kansalaisoikeus?

586.10.2005 3:44

"Hohhoijaa.. Lain tarkoitus on suojella ihmisiä (osittain tässä tapauksessa artisteja) saamaan korvauksen työstään. Kuten työttömiä "suojellaan" maksamalla heille päivärahaa. " Itse asiassa tuo ei kunnolla juuri suojele tekijänoikeuden haltiaa vaan levy-elokuva- ja softan hallitsijaa eli tässä tapauksessa levy-yhtiötä.. JA lataaminenhan on ihan normaalia koska moni on ladannut myös normaalia matskua, koska siihen kuuluu musiikki, elukuvatrailerit, 30 pv kokeilu softat, pelit yms..älkää vain väittäkö ettette ole KOSKAAN ladannut mitään masiinallenne? ette edes ajureita? Epäilempä ja muistutan myös että ne kuuluvat tekijänoikeuden piiriin... että sillai, ps lähetin muuten karpellalle laskun 2 kpl mp3 soittimestani katsotaampa mitä tapahtuu...

596.10.2005 3:50

ostin kans pari kuukautta sitten uuden 5 gigasen creativen ja jos joku laki estää minua käyttämästä soitintani ja levyjäni niin kuin haluan niin johan pomppas!! Taidan alkaa tosiaan warettaan kaikki musiikkini, tähän asti olen kannatuksen vuoksi joistain jopa maksanutkin. Vaikka tulisi lakia rikottua niin ei se yöuniani vie, ei todellakaan!


Maailmassa on vikana se, että tyhmät ihmiset ovat niin varmoja kaikesta - ja älykkäät niin epävarmoja.

Bertrand Russell

606.10.2005 4:22

"Itse asiassa tuo ei kunnolla juuri suojele tekijänoikeuden haltiaa vaan levy-elokuva- ja softan hallitsijaa eli tässä tapauksessa levy-yhtiötä.. JA lataaminenhan on ihan normaalia koska moni on ladannut myös normaalia matskua, koska siihen kuuluu musiikki, elukuvatrailerit, 30 pv kokeilu softat, pelit yms..älkää vain väittäkö ettette ole KOSKAAN ladannut mitään masiinallenne? ette edes ajureita? Epäilempä ja muistutan myös että ne kuuluvat tekijänoikeuden piiriin... " Artisteilla ei ole siis mitään tekemistä levy-yhtiöiden kanssa? Laki ei kiellä laillisen matskun lataamista netistä.

616.10.2005 5:11

Quote:
Laki ei kiellä laillisen matskun lataamista netistä.
Tosin tässäkin tapauksessa koitettiin kriminalisoida isp. Lisäksi jos vaikkapa firmassa taikka oppilaitoksessa on normaali proxy on tämäkin rikoksen saastuttama ja kaikki kavahtakaa noita supportin nörttejä, nykyajan rikollisista pahimpia! Saattavat vielä saastuttaa teidätkin kun joudutte lataamaan noissa syntisissä palvelimissa olevaa dataa... Todistaa ainoastaan sen, ettei missin ja muiden järjellä ilmeisesti edes ymmärretä internetin ja sisäverkkojen toimintaa. Tai ainakin erittäin heikosti. *EDIT: typo*
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 6.10.2005 @ 05:13

626.10.2005 5:22

Quote:
Ja lataaminen on kansalaisoikeus?
Yksityisyydensuoja pitäisi olla. Sitä tosin enää uudenlain mukaan ei ole. Kannattaa siirtyä suosiolla vaikkapa raiskaajiksi tai turpiinvetäjiksi (itä-suomen hovissa taas pedofiileilla tuntuu menevän hyvin mitä vanhoja uutisia on seurannut) niin pääsee tuomioistuimessa vähemmällä eikä tulla turhaan urkkimaan ja häiritsemään harrastuksia. Tosin on se huono puoli, ettei himota noista mihinkään suuntaan sitten piirun vertaa, joten joutuu jättämään ne muiden tehtäviksi. Yhteenveto tästä: Tee rikos, jossa on rahallinen "kärsijä" = olet todellakin yhteiskunnan silmätikku. Piekse joku henkihieveriin tai raiskaa joku minihametyttönen kun hän tulee humalassa baarista ja on mahdollista, että kävelet ulos käräjiltäkin ilman tuomiota. Jokin sotii omassa oikeustajussani tätä yhtälöä vastaan. Olen siis ilmeisesti hullu ja häiriintynyt.

636.10.2005 5:32

feg tiedätkö kuinka paljon artisti (musiikki) saa myydystä cd:stä? Todella VÄHÄN. Eli ajatellaan että levy maksaa kaupassa 20€, josta levykustannus n. 0.01 cen, sitten tekijän palkat (levyn) n. 1€, artistille n. 2€ (sisältää myös muusikkojen palkat), sitten tulee rojaltit + verot n.1.20€ ja levitys palkat (kaupat) 1.20€ eli paljonko jää levytys-studiolle...siis voittoa...osaatko laskea...eli tulisi levyn hinnaksi 5.41€ eli jos tuohon vaikka lisäisi 3€ voittoa silloin levyn hinnaksi tulisi 8.41 jonka voisi jo puolipaskasta musiikista maksaa, mutta tuo 20€ on jo selvästi liikaa...eli noista tekijänoikeus laeista hyötyy kaikista eniten levy-yhtiöt. Onko kukaan muuten huomannut että mp3-soittimia saa nyt aika edullisesti, kauppiaat ovat kait tehneet jonkinasteisen kantelun laista koska se polkee yksilönoikeuksia ja haittaa kauppaa koska pelkäävät soittimien oston romahtavan.

646.10.2005 5:36

"feg tiedätkö kuinka paljon artisti (musiikki) saa myydystä cd:stä? Todella VÄHÄN. Eli ajatellaan että levy maksaa kaupassa 20€, josta levykustannus n. 0.01 cen, sitten tekijän palkat (levyn) n. 1€, artistille n. 2€ (sisältää myös muusikkojen palkat), sitten tulee rojaltit + verot n.1.20€ ja levitys palkat (kaupat) 1.20€ eli paljonko jää levytys-studiolle...siis voittoa...osaatko laskea...eli tulisi levyn hinnaksi 5.41€ eli jos tuohon vaikka lisäisi 3€ voittoa silloin levyn hinnaksi tulisi 8.41 jonka voisi jo puolipaskasta musiikista maksaa, mutta tuo 20€ on jo selvästi liikaa...eli noista tekijänoikeus laeista hyötyy kaikista eniten levy-yhtiöt." Tiedänhän minä. Tiedätkö sinä kuinka moni jää julkaisematta, jos joku yhtiö ei julkaisisi sitä?

656.10.2005 5:40

Kyllä, kun ystävpiirissä sattuu olemaan artisteja ja muutama näyttelijäkin on omassa suvussa, myös muusikoitakin muutama jotaka ovat vanhoja koulukavereita...

666.10.2005 5:44

Juuri tässä vähän aikaa sitten keskustelimme tästä laista ja sen kerrannaisvaikutuksista tulevaisuudessa. Kaikki olivat sitä mieltä että lakia tulisi muuttaa koska se rikko yksilönvapautta, heidän mielestään (kuten omanikin) omaan kättöön kopionti cd-mp3-soittimeen esim, ei ole piratismia...kun tuolla laillahan sitä yritetään kitkeä, osui vain vääran nilkaan.

676.10.2005 5:48

"Juuri tässä vähän aikaa sitten keskustelimme tästä laista ja sen kerrannaisvaikutuksista tulevaisuudessa. Kaikki olivat sitä mieltä että lakia tulisi muuttaa koska se rikko yksilönvapautta, heidän mielestään (kuten omanikin) omaan kättöön kopionti cd-mp3-soittimeen esim, ei ole piratismia...kun tuolla laillahan sitä yritetään kitkeä, osui vain vääran nilkaan." Olen samaa mieltä siinä, että ostettu cd on saatava kopioida mp3-soittimeen, se kun on se laissa määritelty "laillinen" kohde. Siis tämähän on laillista, toisin kuin täällä näytetään uskovan.

686.10.2005 5:49

Quote:
Tiedänhän minä. Tiedätkö sinä kuinka moni jää julkaisematta, jos joku yhtiö ei julkaisisi sitä?
Tuohon täytyy kyllä kommentoida, että ainakin omasta mielestä muutamat levyt, eräät "artistit" kokonaisuudessaan ja osa elokuvista olisi kyllä saaneet jäädäkkin julkaisematta ;)
Quote:
Siis tämähän on laillista, toisin kuin täällä näytetään uskovan.
Ei ole. En tiedä mitä vikaa lukutaidossasi on, mutta näin asia ei ole. Mikäli sinulla on levy, jossa on kopiosuojaus mikä ei salli kopion tekoa (myös uudet kopiosuojaukset ovat tällaisia, koska kopio on 1:1 kopio, ei mikään 50% heikennetty versio) ET voi sitä LAILLISESTI kopioida. Mikä tässä lauseessa on niin vaikeaa? Sekö, että elvis taas unissasi sanoi sinulle, että vaikka se laissa kielletään niin ei se haittaa? Lähipiiristä löytyy niin paljon oikeusoppineita, että se on lukemattomia kertoja tullut todistetuksi, että oikeudessa pykälät määräävät, piste. Näissä on selkeästi sanottu kopiosuojauksen kiertämisen/murtamisen kopiointi tarkoituksessa olevan laitonta ja presidentin vahvistaessa uuden lain ja saattaessa sen voimaan laki on se.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 6.10.2005 @ 05:55

696.10.2005 6:09

Feg, et saa kopioida cd:tä mp3:soittimeesi jos siinä on suojaus, kun tuo uusilakihan kieltää sen murtamisen/kiertämisin, ja tämä uusi laki tulee jossakin vaiheessa tuottamaan muun laisia ongelmia kuin tuon ainostaan...Mietittiin vain ystävien kanssa sitä että kannaisiko olla ostamatta levyjä, ja jos ostaisi niin ns suojaamattomia levyjä...toinen vaihto ehto olisi myydä kaikki laitteet jolla voisi kuunella musiikkia, tosin kauppiaat taitaisivat repiä peliverkkarinsa aika nopeasti, ja taas ystäväni eivät oleet innostuneita siitä että ei ostaisi levyjä, kun saavat juuri tulonsa sieltä :-)

706.10.2005 6:22

"Feg, et saa kopioida cd:tä mp3:soittimeesi jos siinä on suojaus, kun tuo uusilakihan kieltää sen murtamisen/kiertämisin, ja tämä uusi laki tulee jossakin vaiheessa tuottamaan muun laisia ongelmia kuin tuon ainostaan...Mietittiin vain ystävien kanssa sitä että kannaisiko olla ostamatta levyjä, ja jos ostaisi niin ns suojaamattomia levyjä...toinen vaihto ehto olisi myydä kaikki laitteet jolla voisi kuunella musiikkia, tosin kauppiaat taitaisivat repiä peliverkkarinsa aika nopeasti, ja taas ystäväni eivät oleet innostuneita siitä että ei ostaisi levyjä, kun saavat juuri tulonsa sieltä :-)" Tiedän. Tarkoitin, että siinä uusi laki menee vikaan. Tosin ostan paljon levyjä eikä kopiosuojattuja levyjä ole kovinkaan paljon tullut vastaan. Henk. koht. kopioinnilla ei ole mulle väliä kun en sitä harrasta, mutta olen edelleen kuitenkin sitä mieltä, että jos tulevat kopionsuojaukset mahdollistavat muutaman kopion tekemisen (myös linuxilla ja macilla), niin laki on mun puolesta ok.

716.10.2005 6:26

Minäkin kyllä kannatan tekijäinoikeuksia mutta en tuossa muodossa kun uudessa laissa on määriteltynä..

726.10.2005 6:38

okkim, Jep on pakko kommentoida tota sun viestiä, jossa sanoit ettei eduskunta voi päättää mitä viihde maksaa. Juttuhan on ihan oikeasti niin, että musiikin, pelien ja elokuvien suurkuluttajia ovat lapset, teinit, opiskelijat ja nuoret aikuiset, joilla ei välttämättä ole vakituisia tuloja. Otetaanpa meikäläinen esimerkkinä: Saan opintotukea 404e/kk mistä menee vuokraan 267,5e. Peruskoulumatikalla saadaan laskettua, että ruokaan yms. jää 130e/kk. Kun CD maksaa tästä 15%, arvaa ostanko sitä? Puhumattakaan elokuvasta joka parhaimmillaan maksaa lähes 25% käteenjäävästä rahasta. Lisäksi kun tiedän että artisti saa siitä levyn hinnasta parhaimmillaan kai muutaman hassun centin ja loput menee levymogulille, en todellakaan maksa pyydettyä hintaa. Ja ne jotka ovat perillä asioista, tietävät että 99% "tuotanosta" on puhdasta paskaa...britneyspearsseja ja erinäisiä homopoppareita sikiää joka nurkalla. Näille tekee biisit joku vitun nylonbeat-Asikainen joka kääntää edellisen hitin riffit ympäri ja kas, uusi tähti on syntynyt. Jälleen puhumattakaan elokuvateollisuudesta. Joskus käy niin että levyllä sattuu olemaan hyvä biisi. YKSI hyvä 3min levyllä joka maksaa 20e. Arvaahan taas ostanko levyn sen takia ja olen viikon syömättä vai imasenko biisin esim. DC:stä. Kustantajat eivät hyväksy sitä, että viihteen hinnoitelu on aikansa elänyttä, varsinkin kun vertaa sisältöön. Ja tähän porvari sanoo taas, että eihän kukaan pakota sitä levyä ostamaan jos ei tykkää....niinpä, mutta kaikki eivät ole syntyneet kultalusikka suussa. Ainoa tapa, korostan vielä sanaa AINOA, kitkeä kopiointia on jakaa tavaran hinta _ainakin_ kolmella ja lisäksi tuntuvaa panostusta sisältöön. Ja jos niitä voittoja käytettäisiin sen ihan oikeastikin sen sisällön kehittämiseen eikä haaskattaisi miljardeja kopiosuojauksiin, jotka joku 16-vee norjalainen kiertää kuitenkin kahdessa viikossa. Itunes on jo askel oikeaan suuntaan hinnoittelun suhteen. Mutta entäpä me, jotka emme halua kuunnella musiikkia pakattuna? Milloin voisin ladata netistä CD-imagen esim. 5e hintaan, polttaa sen itse ja lisäksi tulostaa itse kannet levyyni. Levyjen hintaan voivat päättjät vaikuttaa esim. myöntämällä verohelpotuksia tekijöille(olettaen että ne suunnataan suoraan hinnanalennukseen ja esim. laskemalla alvia(joka muuten on oikeasti aivan sikamainen). No tätä voisi jatkaa loputtomiin...ja kyllähän te kaikki nämä asiat tiedätte. Koko tarinan voisi tiivistää lyhyesti: Hinnat alle kolmannekseen, sisältöön tuntuvaa parannusta ja kuluttajan kiusaaminen(kopiosuojaukset, jatkuva formaattisota yms. yms.) on loputtava. Siinä on ainoat keinot karsia laitonta kopiointia.

736.10.2005 6:47

"Saan opintotukea 404e/kk mistä menee vuokraan 267,5e. Peruskoulumatikalla saadaan laskettua, että ruokaan yms. jää 130e/kk. Kun CD maksaa tästä 15%, arvaa ostanko sitä? Puhumattakaan elokuvasta joka parhaimmillaan maksaa lähes 25% käteenjäävästä rahasta. Lisäksi kun tiedän että artisti saa siitä levyn hinnasta parhaimmillaan kai muutaman hassun centin ja loput menee levymogulille, en todellakaan maksa pyydettyä hintaa. Ja ne jotka ovat perillä asioista, tietävät että 99% "tuotanosta" on puhdasta paskaa...britneyspearsseja ja erinäisiä homopoppareita sikiää joka nurkalla. Näille tekee biisit joku vitun nylonbeat-Asikainen joka kääntää edellisen hitin riffit ympäri ja kas, uusi tähti on syntynyt. Jälleen puhumattakaan elokuvateollisuudesta. Joskus käy niin että levyllä sattuu olemaan hyvä biisi. YKSI hyvä 3min levyllä joka maksaa 20e. Arvaahan taas ostanko levyn sen takia ja olen viikon syömättä vai imasenko biisin esim. DC:stä." No et kyllä ainakaan ole opiskellut kansantaloustiedettä. Jos nainen ei anna sulle aina kun haluat, niin vietkö sen takaisin kauppaan ja sanot, että haluat vaihtaa toisenlaiseen?

746.10.2005 7:08

mie en jaksanu lukea kaikkia mutta miten se uus laki nyt menee. siis eikö saa mp3 soittimeen ladata enää mitään.

756.10.2005 7:10

Quote:
Jos nainen ei anna sulle aina kun haluat, niin vietkö sen takaisin kauppaan ja sanot, että haluat vaihtaa toisenlaiseen?
Tuskimpa tällaista kukaan tekee, koska seksin ostaminenkin kriminalisoitaneen hetken kuluttua. Muutenkin ihmiskauppaan ja prostituutioon sentään taidetaan edes hieman puuttua suomessakin niin tuollainen marketti tuskin enää "takuupalautukseen" asti pysyisi pystyssä. Mutta sen suhteen voit olla varma, että jos vaikkapa autoni alkaa temppuilla mistä kohtaa tahansa painun sen kanssa huoltoon samantien ja mikäli kyseessä on selkeä valmistajan virhe joka estää auton käytön siinä käytössä missä sitä itse käytän ei asia kyllä painu villaisella. Onneksi autoissa takuu tekee jo kummia, mutta levyissäpä moisia ei näy.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 6.10.2005 @ 07:43

766.10.2005 7:21

Quote:
Olipa lapsellinen vertaus. Mistä lähtien viihdeteollisuuden tuotteiden käyttö on määritelty kansalaisen perusoikeukseksi?;)
En tiedä.. sanopa se. Miksi sosiaalihuolto kustantaa tv-luvat jos ei ole sita vara maksaa? ENtä miksi ensi vuonna digiaikaan siirryttäessä vähävaraisille kustannetaan digiboxit?
Quote:
Eikö asia ole niin että ensin tehdään työtä ja sitten hurvitellaan jos on jäänyt fyrkkaa säästöön.:)
Niinhän voisi luulla... silti esim. puliveivareille kustannetaan se joka viikkoinen "tuliliemi" valtion varoilla =/

776.10.2005 7:28

Joo tulisi hitonmoinen pakkanen että pummit kuolis... Demokratia=raha..

786.10.2005 7:32

Quote:
silti esim. puliveivareille kustannetaan se joka viikkoinen "tuliliemi" valtion varoilla =/
Ja sitten vielä ilmainen elvytys feat. vatsahuuhtelut ja muut, jotta nämä yhteiskunnan tukipilarit saadaan taas viikoksi virkoamaan ennen seuraavaa kertaa. Nämä vielä ajetaan viikosta toiseen jonon ohi. Olipa tuossa taannoin tapaus, jossa eräs tuttu meni erittäin huonoon kuntoon kun umpisuoli vaati leikkausta jota sitten siirrettiin jonkun deekun alkoholimyrkytyksen takia. Siinä odotellessa sitten suoli puhkesi ja kaukana ei hautakiven valinta ollut. Että näin meillä suomessa.

796.10.2005 8:18

Laki ja oikeus <> oikeudenmukaisuus. Ei todellakaan!

806.10.2005 9:21

Jää nyt nekin viimeiset levyt ostamatta mitä harvoin olen ostanut... ja kun vain löydän jostain kopiosuojatun levyn niin kopioin ja lähetän kopion karpelalle... vituttaa kaikki kopiointi suoja paska... missä on ihmisten oikeudet nykyään ? kohta joudumme varmaan jo maksamaan siitä että hengitämme normaalia ilmaa... ja happipullot kielletään lailla kun ovat tallennettu pulloihin jne... noh.. kyllä minä tykkään tukea artisteja jotka oikeasti tekevät hyvää musiikkia mutta sitten markkinoilla on tyyliin jotain antti tuiskuja joka suoltaa täyttä paskaa markkinoille... ja millä se myydään sitten pikku pennuille ? no tietysti sillä yhdellä tai kahdella radiosta tai tvstä tulleella kappaleella.. olen monesti tehnyt niin että lataillut jotain musiikkia netistä ja todennut myöhemmin että tämä levy on oikeasti hyvä ja hakenut kaupasta... (tosin tästä aikaa koska nykyään vain paskaa tulee kun ostaa levyn) jääpähän näiden muutamankin hyvän levyn ostaminen... eipähän Teoston tai Grameksi kusipäät saa penniäkään rahaa.. Itellä on suvussa muutama joka pulailee musiikkia maailmalle mutta eivät hekään kovinkan laista ole innostuneita... miten ihmiset muka nyt voivat tutustua uuteen musiikkiin edes ? ostavat tilipäivänä 10 cdtä ja toteavat että ehkä noin 5¨ssä levyssä oli 1 hyvä kappale ? tuskin... moni artisti on lyönyt itsensä juurikin netin kautta läpi... kuten esimerkiksi pizza enricoa ei koskaan olisi ilman p2p verkkoja jossa ensimmäinen biisi sitten levisi ihmisten tietoisuuteen.. kait joku levy firmankin mies sen sieltä kaivoi.... en itse pidä pizza enricon musiikista mutta tulipahan esimerkkinä mieleen... monet isotkin artistit levittävät musiikkiaan netin kautta jotta ihmiset tietäisivät mitä tulee jos ostaa levyn... ja miksei ne jotka eivät pidä eivät pety ja uudetkin tuttavuudet saattavat löytää omasta mielestään helmiä meressä.. heitänkin että ehdoituksen että kukaan suomalainen ei ostaisi yhtäkään CD/DVD/MD sun muuta tallennetta ainakaan viikkoon vaikka joulukuun ensimmäinen viikko... olisi siinä Teostolla ja Gramexilla miettimistä mihins ne rahat katosi ja miksi ? Tämä vain protestina kaikelle sille paskalle minkä ovat eduskunnasta saaneet läpi...

816.10.2005 9:49

"No et kyllä ainakaan ole opiskellut kansantaloustiedettä. Jos nainen ei anna sulle aina kun haluat, niin vietkö sen takaisin kauppaan ja sanot, että haluat vaihtaa toisenlaiseen? " No eipä tässä tarvitse mikään taloustieteilijä olla, että näkee miten vituillaan toi koko bisnes on. Tai siis ainakin kuluttajan näkökulmasta. Levypampullahan on vaan hauskaa, kun paskalla on niin kova kilohinta. Ja toi kommentti naisesta oli kyllä harvinaisen lapsellinen. Ei niiden kanssa tartte takuun kanssa taistella, riittää kun näyttää ovea ;). Niin tämä oli vitsi, jos et satu ymmärtämään.

826.10.2005 9:52
nrautava
Inactive

Tämä asia vaikuttaa siltä että minusta on tulossa lainrikkoja. Vai mitenkä luulette jos lähetän levy-yhtiölle levyn jossa on naarmu ja sanon että tarvitsen uuden -> saanko uuden vai en? Kai se on pakko mennä asiakaspalaute hyllyle vaatiin uutta siinä tapauksessa kun ei saa varmuuskopioita tehdä. Juuri niin, koska ei tulisi mieleenkäin ostaa sitä uudestaa.


836.10.2005 11:07

Tanja Karpelan sivuilta suora lainaus: "Yksityiseen käyttöön kopioiminen on luvallista jatkossakin, kunhan se tapahtuu teknisiä suojauksia murtamatta. Kopiointioikeus koskee kaikkea laillisesti saatavilla olevaa aineistoa. Laittomasti tarjolla olevien aineistojen kopionnista yksityiseen käyttöön ei kuitenkaan rangaista. Jos aineistoa kopioi lähteestä, jonka tietää olevan laiton tai jonka laittomuudesta olisi pitänyt olla selvillä, laki mahdollistaa hyvitykseen tuomitsemisen. Myös laittomasti valmistettu teoksen kappale voidaan oikeudessa määrätä menetettäväksi. Koska kyseessä on asianomistajarikos, on hyvin epätodennäköistä, että yksittäiselle kuluttajalle tulee mitään seuraamusta, jos aineisto todella pysyy yksityisessä käytössä"

846.10.2005 11:26

"Jos ja jos..." Tämä on hiukka asian vierestä, mutta: Onko kukaan saanut vastausta Karpelalle lähettämäänsä sähköpostiin. Esimerkiksi itse tässä viimeisimmässä viestissäni tiedustelin, voisiko hän lain läpi vieneenä ministerinä, valistaa minua miten tämä laki auttaa pysäyttämään järjestäytyneet piraattikauppiaat ...vielä en ole vastausta saanut =(

856.10.2005 11:56

Minulla on noin 1200 cd-levyä, joista yksikään ei ole kopiosuojattu --- soittimeni eivät pysty soittamaan niitä. Valitettavasti muutaman suosikkiartistinkin levyt ovat saaneet jäädä kaupan hyllylle. Tähän asti olen hankkinut aikanaan DVD-levyn kyseiseltä artistilta ja etsinyt nettikaupasta parhaat biisit mp3-soittimeeni. Jos tämä kopiosuojaus vielä tästä yleistyy, niin levyjen ostamiseni senkun vähenee. Ei se taatusti ole voitollista liiketoimintaa, että asiakas ei enää osta kuin ne pari hyvää biisiä netistä. Enkä suostu hankkimaan enää yhtäkään cd-soitinta lisää. Minulla on Panasonicin kannettava soitin, joka sanoo No disc sekä kaksi DVD-soitinta, jotka molemmat herjaavat samaa. Musiikin suurkuluttajia on muuten myös meissä vanhemmissa ihmisissä, itse olen yli kolmikymppinen ja omistan valtavan valikoiman kaikenlaista trancesta etnoon ja tavalliseen poppiin. Sama DVD-puolella.

866.10.2005 11:59

Quote:
Esimerkiksi itse tässä viimeisimmässä viestissäni tiedustelin, voisiko hän lain läpi vieneenä ministerinä, valistaa minua miten tämä laki auttaa pysäyttämään järjestäytyneet piraattikauppiaat ...vielä en ole vastausta saanut =(
Eihän ministeri vastaa, koska ministeri ei ymmärrä. Ministerin ei tietysti ole aiheellistakaan ymmärtää, koska laki ei anna tuohon asiaan mitään mitä pitäisi ymmärtää. Tämä onkin juuri se kohta mikä ministerin OLISI PITÄNYT YMMÄRTÄÄ lakia valmisteltaessa. Voidaan myös kysyä ymmärsikö ministeri kaiken ja antoi sen silti vielä tapahtua tukien sitä äänekkäästi itsekkin? Nämä on kysymyksiä, jotka jääneevät avoimeksi, mutta vaihtoehdot lienee seuraavat: Joko ministeri uskoi viihdeteollisuuden valheellisen propagandan ja teki sokeasti päätökset ja tuohtui kun joku uskalsi hänen missi missiotaan maailman parantamiseksi (kenties myös hänen älykkyyttään) arvostella ja kyseenalaistaa. Tai sitten ministeri tiesi vallan hyvin mitä ollaan päättämässä ja antoi sen tapahtua, koska olihan lakiin käytetty jo isot rahat ja paljon aikaa kuten hän asian ilmaisi. Tämä kielisi nimenomaan siitä, että laista oli maksettu päättäville tahoille niin suuret rahat, että tässä vaiheessa jarrun painaminen saattaisi jopa tuoda korruption ilmi. Oli asia kumminpäin tahansa se ei muuta sitä, ettei ministeri lopultakaan tajunnu mihin soppaan on lusikkansa työntänyt. Ainakin puoluetoverinsa Matti Vanhasen presidentti kilpaa tämä tulee sotkemaan ja se on omalla tavallaan sääli. Mutta yleensähän lahjattomat ryssivät kaikkien mahdollisuudet.

876.10.2005 12:24

Eipä lex karpela ole vastaillut ainakaan minulle..

886.10.2005 12:25

Ei tuo laki mitään lopeta. Aiheuttaa vaan närästystä vähän aikaa. Muttaman kuukauden jälkeen ei sitä muista kukaan. Ja normaalit "imut ja poltot" jatkuu. Mistä ne saa mukamas näitä "tutkijoita", kun poliisien määrärahat ovat nyt jo kortilla?.

896.10.2005 13:24

Harmi että vain 34 kansanedustajaa pääsee jatkoon halutessaan.... ;)

906.10.2005 13:26

"Ei tuo laki mitään lopeta. Aiheuttaa vaan närästystä vähän aikaa. Muttaman kuukauden jälkeen ei sitä muista kukaan. Ja normaalit "imut ja poltot" jatkuu. Mistä ne saa mukamas näitä "tutkijoita", kun poliisien määrärahat ovat nyt jo kortilla?." Taitavat sitten jos näkevät henkilön kuuntelevan mp3-musiikkia, heittää vuodeksi linnaan... Suomi, vapauden maa....

916.10.2005 13:41

Näin aluksi onnittelut ministeri Karpelalle,onnistuit tekemään levyjä ostavista rehellisistä kansalaisista rikollisempia kuin p2p verkon käyttäjistä,jos haluaa kopioida ostamansa levyn autosoittimeen,kun kuka hullu niitä alkuperäsiä autossa pilaa.Suojakusen kiertävä/rikkova,levyn ostanut kansalainen kun joutuu maksamaan sakot ja tekijänoikeuskorvaukset oltuaan käräjillä,kun taas netistä biisinsä imaissut "laittoman" p2p verkon käyttäjä on vastaavasta rikoksesta(jäätyään ensin kiinni teostaan)syyllistynyt laissa määriteltyyn moitittavaan tekoon,joten kumpi on suurempi rikollinen? ja sitten se huolestuttavin asia joka heittää perustuslain romukoppaan,eli tämä ===> Laki kieltää myös järjestäytyneen keskustelun suojausten murtamisesta.Kysymys kuuluu,missäs on perustuslaillinen sananvapaus laki? menikö tässä vaiheessa tekijänoikeuslaki perustuslain yläpuolelle? tietääkseni ainoa asia jota sananvapauslaki ei suomessa koske ja joka on kriminalisoitu on rasismiinliittyvä kiihotus jotain kansanosaa,rotua ym vastaan,eli sananvapauslakiin on tullut uusi pykälä joka ihan ministeriön siunauksella estää sananvapauden ja ilmaisun käyttämisen = sensuuri.Kiitos Ministeri Tanja Karpela tästä ihanasta,meidän niinkutsuttujen vapaiden suomen kansalaisten mielipidevankien "rikollisia puheita" sensuroivasta perustuslain lisäyksestä,en ole aikaisemmin tiennytkään että eduskunta pystyy näin helposti rajoittamaan perustuslaillisia oikeuksia,kuten ed.mainittua sananvapaus lakia.Ja sitten minä olen vielä uskonut eläväni vapaassa ja itsenäisessä valtiossa jossa lait vahvistaa eduskunta eikä tekijänoikeuslakeja omistavat levy-yhtiöt,kaikkein viimesimpänä on tullut mieleen että ne pystyvät näin helposti vaikuttamaan perustuslakiin.

926.10.2005 13:50

Jos epäilyttää että ei seuraavissa vaaleissa muista ketä äänesti vastaan ja kuka puolesta niin tuolla (http://isokyynel.com/) on mukava muistutus banneri kotisivuille laittaa.. :)

936.10.2005 15:32
BTR84
Inactive

Ehdotan että kun uusi tekijäinoikeuslaki tulee voimaan pystytämme organisoidun keskustelualueen kopiosuojausten murtamisesta. Nähdään kuinka moni joutuu käräjille, ja samalla suomi saa mainosta maailmalla sanavapauden rajoittamisesta. Toivottavasti meistä moni joutuu linnaan, ja niin pohjolaan on syntynyt uusi kiina:)

946.10.2005 16:16

Ainut positiivinen asia Karpelassa on, et hänellä oli joitain vuosia sitten. Hyvä runko.http://www.sunpoint.net/~mavijo/tanja.html

956.10.2005 16:37

Katsokaa ketä äänestätte: KD Jaa 0 Ei 6 Poissa 0 Kesk Jaa 37 Ei 0 Poissa 18 Kok Jaa 25 Ei 9 Poissa 7 PS jaa 0 ei 3 poissa 0 RKP jaa 7 ei 0 poissa 2 SDP Jaa 38 Ei 2 Poissa 13 Vas Jaa 7 Ei 11 Poissa 1 Vihreät Jaa 8 Ei 3 Poissa 3

966.10.2005 17:23

Quote:
Hohhoijaa.. Lain tarkoitus on suojella ihmisiä (osittain tässä tapauksessa artisteja) saamaan korvauksen työstään. Kuten työttömiä "suojellaan" maksamalla heille päivärahaa.
korvauksen työstään??? no ehkä jotain?? en minäkään käy 4 tuntia töissä ja kinua sitten työnantajalta kuukauden palkkaa! kyllä ne artistit voi tehdä työtäkin leipänsä eteen, esim. keikkoja mielestäni levyt nyt vaan on artistin "markkinointia" että immeiset kävis keikoillakin jne. vetäkää vaan hernettä nenään jos huvittaa. mä ainakin waretan kaiken ja juoksen keikoilla joista kyllä voikin jo maksaa!! eipähän mene levymogulille mitään. Valknut päälle ja kaikki 25000 mp3:sta jakolistaan =)

976.10.2005 17:26

Quote:
eipähän mene levymogulille mitään.
Masentaa varmaan kuulla että artisti joka on sielunsa myynyt levy-yhtiölle, ei saa edes esittää tekemäänsä musiikkia ilman että levy-yhtiö sillä tienaa, kun se musiikki ei enään ole artistin omaa..

986.10.2005 18:45

(VIISASTEN KERHO) ÄKT, Gramex, Teosto, Liedes, BMG ja Warner hyväksyivät keskiviikkona selvällä ääntenenemmistöllä uuden tekijänoikeuslain. Päättäjien mielestä uusi laki on erittäin hyvä, paras, ellei jopa kaikkein paras. “Kyllä tämä laki on hyvä laki. Valmistelussa kuultiin oikeita tahoja eikä mitään tekijänoikeusterroristeja. lisäksi lakiteksti on erittäin selkeä ja yksitulkintainen”, totesi uuden diskurssin hyvin omaksunut päätöksentekijöiden edustaja Suuri Pääoma. Asiassa pikaisesti konsultoitu Suomen eduskunta nyökytteli myös innokkaasti päätökselle. “Kyllä meistä tavaroiden vapaan liikkumisen ja sananvapauden rajoittaminen on aina paikallaan. Laki osuu juuri piratismin ytimeen rajoittaessaan yksityishenkilöiden oikeuksia. Juuri levyjä kopioivat pikkupojat ovat suurimpia piraatteja”, toteaa hallitusryhmien puolesta kansanedustaja Hyvin Informoitu. Eduskunta pohtii jatkossa myös, pitäisikö yksityisestä radionkuuntelusta maksaa teostokorvauksia, jos sen ääni voisi edes teoriassa kuulua jonkun ulkopuolisen korviin. Lisäksi sivistysvaliokunta selvittää, pitäisikö kasettimaksut ulottaa kyniin, kumeihin ja vihkoihin. “Haemme myös lisää keinoja pelotella pikkulapsia poliisilla”, huikkaa Tanja Karpela, jonka järkeviä kannanottoja on aina ilo kuulla. poiminta sivulta http://lehti.samizdat.info/osasto/politiikka/

996.10.2005 19:09

Mutta eikös presidentin pidä hyväksyä toi vielä? lähettäkää haloselle että kukaa ei äänestä sitä tulevissa presidentti vaaleissa jos se hyväksyy ton. Kerätkää joku iso lista ja lähettäkää sille :D

1006.10.2005 19:33

http://www.vaalikone.info/crazy_karpela.html karpela kertoo miten lakia tulee tulkita

1016.10.2005 19:52

Jos haluaa olla kyyninen, niin Suomestahan tulee kohta oikeusvaltio... Kuluttajan oikeudet "omistamissaan" äänitteissä... ...o... ...o... ooooo ...o... ...o... ...o... ...o... ja kuopattu...

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 6.10.2005 @ 19:54

1026.10.2005 20:51

Milloin Laki astuu voimaan?

1036.10.2005 22:22

sohlo:

Quote:
kyllä ne artistit voi tehdä työtäkin leipänsä eteen, esim. keikkoja
Ok. Ilmeisesti meillä on täysin erilainen musiikkimaku sillä yhtyeet/artistit joita kuuntelen keikkailevat valtavan paljon.
Quote:
mielestäni levyt nyt vaan on artistin "markkinointia" että immeiset kävis keikoillakin jne. vetäkää vaan hernettä nenään jos huvittaa. mä ainakin waretan kaiken ja juoksen keikoilla joista kyllä voikin jo maksaa!!
Itse ainakin tykkään kuunnella artisteja sekä keikoilla ja festareilla että levyltä kotona, autossa ja käytännössä melkein missä tahansa. Hyvä artisti ansaitsee rahallisen tuen, vaikka se tuki jää pieneksi muiden (vaikkapa isojen pahojen levy-yhtiöiden) takia. Aiemmin Lemonware ehdotti
Quote:
heitänkin että ehdoituksen että kukaan suomalainen ei ostaisi yhtäkään CD/DVD/MD sun muuta tallennetta ainakaan viikkoon vaikka joulukuun ensimmäinen viikko... olisi siinä Teostolla ja Gramexilla miettimistä mihins ne rahat katosi ja miksi ?
Mukana! On siinä ihmettelemistä kun joulunalusmyynti ei olisikaan niin kovaa kuin aiemmin (paitsi jos äänestämättä jättänyt kansanedustaja Alatalo julkaisee jonkun kokoelman). Nyt EFFI tai muu median seuraama taho järkkäämään tätä ostoboikottia jotta saadaan ihmiset liikkeelle, ehkä sen jälkeen en ole Lemonwaren kanssa kahdestaan boikotoimassa. Toisaalta, viikon mittainen boikotti juuri kun jotkut saavat veronpalautuksia.. Malttavatko ihmiset olla laittamatta niitä eurojaan levyihin?

1046.10.2005 23:12

Quote:
heitänkin että ehdoituksen että kukaan suomalainen ei ostaisi yhtäkään CD/DVD/MD sun muuta tallennetta ainakaan viikkoon
Juu täällä toiminut jo viimeiset viisitoista vuotta 0 cd.tä. Kusetushan alkoi välittömästi kun cd.itä alkoi tulla markkinoille.
Sitä saa mitä tilaa, joskus enemmänkin.

1057.10.2005 3:31

Mukana ollaan boikotissa, eilisestä lähtien.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.10.2005 @ 11:46

1067.10.2005 3:53

Quote:
karpela kertoo miten lakia tulee tulkita...
Tuohan oli selvästi videotallenne Karpelan puheenvuorosta eduskunta keskustelussa =D Juu, ja levyjä ei ostella!

1077.10.2005 5:30

Mites nuo tallentavat digiboksit? Tuli alkukesästä hankittua kovalevyllinen digiboksi, jossa on kaiken lisäksi usb-liitin. Muistelisin kuulleen, että tv lähetysten tallennuskaan ei ole sallittua ilman jotain lupaa. Tv -lupahan tietysti ei liity tähän mitenkään, vai onko materiaali laillisesti hankittua kun maksaa itsensä kipeäksi tv lupamaksulla. Olenkohan nyt suuri rikollinen kun tallennan tv:stä elokuvan digitaalisella "laadulla" ja teen siitä 1:1 kopion dvd:lle tietokoneella??? Pitäisköhän kokeilla kanssa vajaa 600 euron digiboksin laskun lähettämistä eräälle ex-misssille jos tv:stä tallennuskin tulee laittomaksi.


MSI K9AG Neo2-Digital , AMD Athlon 64 X2 5600+ ,ASUS Silent Square Cooler , PQI 4x1Gt DDR2 800MHz , Sapphire Radeon 3870 , Seagate 2x80 Gt RAID 0 + 320Gt, LG 20x dvd +/-rw, Nexus Clodius 400w

Asus Aspire one 751h

1087.10.2005 5:35

Mä oon kanssa mukana. Tai no...olen ollut jo pari vuosikymmentä :).

1097.10.2005 15:44

Joku voisi infota ulkomaita, että Suomessa on mennyt kansan kovaa vastustama tekijänoikeuslaki lävitse mielenosoituksesta huolimatta ja että monet nuoret käyvät kapinaan ja uhkaavat olla ostamatta kopiosuojattuja cd:tä (EI PUHUTA PASKAA VAAN KAPINAHAN TÄMÄ JO ON!!!). Ajatelkaa, kun ulkomailla olevat ihmiset lähtee kanssa TUKILAKKOON!!! Alkaa levy-yhtiöillä housut tutisemaan, kun puhutaan monista kymmenistä miljoonista dollareista ja euroista, varsinkin nykyisellä kvartaalijohtamisella. Itselläni ei ole tarpeeksi hyvä kielitaito tähän, mutta voisi mainita jotain tapaan, että Suomen leijonaa yritetään alistaa ja lyödä polvilleen. Heittäkää kaikki parhaat osoitteet mihin voisi infota ja jos joku parempi kielitaitoinen voisi tehdä tämän: (linkit mielenosoituksen sivuille voisi olla kanssa kova sana, niin kaikki tajuaa, että ei ole paskapuhetta). Sitten kun saadaan ihmiset liikkeelle, niin alkaa tapahtumaan. Myös Sonyn juhlimisuutisesta kannattaa mainita, koska jos mikä ärsyttää ihmisiä, niin tuo uutinen. http://www.slyck.com/ http://slashdot.org/ T: Konkurssi uhkaa!!!

1107.10.2005 19:03

Quote:
Toisaalta, viikon mittainen boikotti juuri kun jotkut saavat veronpalautuksia.. Malttavatko ihmiset olla laittamatta niitä eurojaan levyihin?
Eipä oo kauheen vaikeet ku palautukset menee autolainan lyhennykseen.

1117.10.2005 19:34

taitaa se sitten meikänkin levyn osto lopullisesti tyrehtyä kun se olisi suurempi synti ottaa ne kappaleet kerran kopio suojatulta levyltä kun ladata netistä tai ainakin yhtä suuri synti... ei mitään järkeätässä touhusa kyllä ole... O.o

1127.10.2005 19:47

Luonneanalyysi tekijänoikeuslakiuudistusta tehneistä/lobanneista löytynee tuolta: http://www.yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=terveys&osann... http://www.lessig.org/blog/archives/Copywrong_fascism.jpg


"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

1137.10.2005 21:19
ipzu
Inactive

Quote:
Itse ainakin tykkään kuunnella artisteja sekä keikoilla ja festareilla että levyltä kotona, autossa ja käytännössä melkein missä tahansa. Hyvä artisti ansaitsee rahallisen tuen, vaikka se tuki jää pieneksi muiden (vaikkapa isojen pahojen levy-yhtiöiden) takia.
Niinpä, mutta oletko todellakin sitten niin tyhmä, että pidät ostettuja kalliita levyjäsi autossa varastettavissa/naarmuuntumassa? Kun itselleen ei nyt tunnu saavan enää tehdä edes varmuuskopiota autokäyttöön, se kun sattuu olemaan laitonta. Ja "Käytännössä melkein missä tahansa" voisipa tarkoittaa vaikkapa MP3-soitinta. Entäpäs kun herra lainkuuliainen ei voi tehdä kopioita levystä mp3-soittimeensa? Kun se on saakeli laitonta!! Ja ihan tottahan tuo on, että tässä perustuslakia jyrätään, hyvähyvä rouva karpela! <3
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 7.10.2005 @ 21:22

1148.10.2005 12:55

Ja tässä gramexin harjoittaamaa paskapolitiikkaa:

Quote:
Gramex hävisi kiistan Radio Novan musiikin esityskorvauksesta STT–TIINA SALUMÄKI-IA, 6.10.2005 Korkein hallinto-oikeus on päättänyt, että Gramex ei olisi saanut periä Radio Novalta minimikorvauksia musiikin soittamisesta. Kyseessä on Gramexin ja Novan erityiskorvaussopimus, joka tuli voimaan vuoden 2000 alussa. Nova irtisanoi sopimuksen vuoden lopussa. Esittävien taiteilijoiden ja äänitteiden tuottajien tekijänoikeusyhdistys, Gramex ry, laskutti Novalta sopimuksessa puolen miljoonan markan eli yli 84 000 euron minimikorvauksen musiikin soittamisesta. Gramex perusteli Novan esityskorvausten poikkeavaa hinnoittelua muun muassa sillä, että radio on asiakkaana poikkeava. Nova tavoitti myös valtakunnalliset mainostajat ja oli soittoprofiililtaan erilainen maanlaajuinen media. Gramexin mukaan suuri kuulijakunta sai aikaan laajemman kulutusvaikutuksen, joka tarkoittaa tilannetta, missä levymyynti vähenee, kun musiikkia kuulee riittävästi radiosta. Kuuntelijat voivat kyllästyä myös artistiin tai yhtyeeseen, joiden suosion elinkaari sitten lyhenee. KHO korostaa ratkaisussaan, että markkinaoikeus on ollut oikeassa, kun se päätti Gramexin menetelleen lain vastaisesti sopimuksessa. Oikeus piti uhkasakon voimassa Sopimus johti siihen, että Gramex peri Novalta vuonna 2000 korvauksia yhteensä 1 000 000-1 400 000 markkaa enemmän kuin mikä olisi ollut vastaava korvaussumma aiemmin vahvistetun hinnoittelun mukaan. KHO:n mukaan Gramex toimi säännösten vastaisesti myös silloin, kun se teki Kiss FM:lle, Groove FM:lle, Star FM:lle ja Classic FM:lle toisistaan poikkeavat tarjoukset sopimuksesta. Radiot eivät koskaan allekirjoittaneet sopimusta Gramexin kanssa. KHO hylkäsi Gramexin markkinaoikeuden päätöksestä tekemän valituksen. Markkinaoikeus päätti jo vuonna 2002, että Gramex ei saa periä Radio Novalta kiisteltyä minimikorvausta. Lisäksi markkinaoikeus asetti määräämiensä kieltojen tehosteeksi Gramexille 150 000 euron uhkasakon. KHO piti uhkasakon voimassa. Kilpailuvirasto esitti, että Gramexin vaatimukset pitää hylätä. Viraston mukaan yhdistyksellä on taloudellisen voimansa vuoksi mahdollisuus käyttäytyä itsenäisesti asiakkaistaan ja kuluttajista riippumatta. KHO oli asiasta samaa mieltä.

1159.10.2005 16:19

Tos jutus ei mun mielestä ollu et koska tuo tulee voimaan. Eli tuleeko se heti vai koska? Kellään tietoo?

1169.10.2005 16:21

Presidentin täytyy vielä hyväksyä tuo laki.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.10.2005 @ 16:24

1179.10.2005 17:21

Niin ja ihan varmaan hyväksyy ja vielä tollasenaan.

1189.10.2005 17:50

Eikös toi Microsoftin oma mediaplayeri ole nyt laiton suomessa, kun voihan silläkin purkaa sen levyn suojauksen koneelle ? :D

1199.10.2005 21:38

Tuolta löytyy viimeisin suuren valiokunnan mietintö, sen lähetti minulle yksi kansanedustaja kun kyselin DVD levyjen teostomaksujen turhuudesta uuden lain tullessa voimaan. http://www.netikka.net/eagle-no1/edusk.htm


And on the eighth day, god created Chevrolet.

12010.10.2005 17:54

Nyt jos koska on jälleen mahdollisuus vaikuttaa, www.masinointi.org masinoi vetoomusta itselleen Haloselle. Asialla on EHDOTON KIIRE, joten laittakaapa viestiä eteenpäin esim muille foorumeille MAHDOLLISIMMAN PIAN. Vaikka Halonen vetoomuksesta huolimatta allekirjoittaisi lain, ei työ mene hukkaan, sillä paine lain uudistamiselle kasvaa koko ajan.

12111.10.2005 19:51

ipzu puhui kummia:

Quote:
Niinpä, mutta oletko todellakin sitten niin tyhmä, että pidät ostettuja kalliita levyjäsi autossa varastettavissa/naarmuuntumassa?
Niinpä, mutta oletko todellakin sitten niin tyhmä, että et ymmärrä lukemaasi? Jos kiinnittäisit aiempiin kirjoituksiin enemmän huomiota niin huomaisit että kritisoin warettamista, enkä omistamieni levyjen kopioimista. Itselläni ei luonnollisestikaan ole yhtään alkuperäistä levyä autossani, vaan ne ovat turvallisesti cd-torneissa kotosalla. En todellakaan kannata tuota uutta lakia juuri tuon varmuuskopioimisen hankaloittamisen takia. Vaikka artistin tulee saada ansaitsemansa, ei hän sitä tule minulta saamaan kuin kerran per teos. En aio ostaa eri laitteisiin sopivia samoja tuotteita yhä uudelleen ja uudelleen. Kuten sanoin jo aiemmassa postauksessani, laki on susi.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.10.2005 @ 20:02

12212.10.2005 9:59

Huvittavaa, että jatkuvasti koitetaan markkinoilla taistella monopoliasemaa vastaan ja sitten tämä itse aiheutetaan lakiteitse. Ja myös se, samalla lailla mikä vain vaikuttaa murto-osaan maailman taloudesta ajetaan voimaan myös suunnaton määrä muita rajoitteita ja tuhotaan vapaan maailman periaatetta. Mistä horisen? Lukekaa alla olevasta linkistä. http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=11&news_id=49021

12312.10.2005 10:07

Jos kerta media player on laiton niin miksi kukaan windowsin ostaja mene, ja haasta microsoftia oikeuteen siitä että järjestelmä sisältää ohjelmia jolla voi rikkoa lakia. saisi hyvät rahat.

12412.10.2005 10:14

Quote:
Jos kerta media player on laiton niin miksi kukaan windowsin ostaja mene, ja haasta microsoftia oikeuteen siitä että järjestelmä sisältää ohjelmia jolla voi rikkoa lakia. saisi hyvät rahat.
Lukaiseppas joskus M$ Windowsin EULA joskus läpi (ennen kuin hyväksyt sen painamalla F8 näppäintä asennuksen aikana). Siinä kyllä hyvin kerrotaan miksi tuo olis turhaa..

12512.10.2005 17:53

taisivat luulla että kun tekee uuden lain saavat p2p verkon ja torrenttejen käyttäjät ostamaan mutta saivatkin vain isomman sotkun aikaan kattoo nyt pari kk ja miten käy jatkuuko maailma samalla lailla (ja kysymys artisteille eikös artisit tee sitä musiikkia koska rakastaa sitä ei rahan takia)

12613.10.2005 6:25

Kuka tän leikin loppupeleissä maksaa, kävi miten kävi? -Kuluttaja, eli me. Hallitus tekee maailman parasta bisnestä: Olipa uusi voimaantuleva laki susi tai ei, ei se hallituksen eikä eduskunnan jäseniltä ole palkkapussista pois. Ei niiden ostovoima heikkene. Ja jos näin on vaarassa käydä, nostetaan edustajien ja muiden palkkoja sekä kokouspalkkioita. Niillä on maailman parhaat takaajat. Kuluttajat. Me. Mä en V*TTU kyykkää noiden rahanahneiden K*SIPÄIDEN edessä, hankin mediani just miten haluan ja teen äänite- sekä kuvatallenteillani just mitä haluun. Nyt ja aina.

12715.10.2005 15:59

jeps,Suomen kansa on siitä mukavan leppoista sakkia että kun seuraavat vaalit tulee,niin taas äänestetään samat naamat tonne istumaan,ens vuonna on presidentinvaalit ja Halonen valitaan toden näkösesti uudelleen istumaan,sama Tarja joka juuri vahvisti tämän lain eikä välittänyt suuresta kohusta mitään.Entäs sitten toi Karpela ja muut jotka tuolla istuu? todennäkösesti niistä 95% ainakin valitaan taas uudelleen jotta pääsevät tekemään lisää yhtä onnistuneita lakeja.Jos haluatte vaikuttaa,niin ne joilla on äänioikeus,muistakaa tämä lakiuudistut kun vaalit on ajankohtaiset,vaikka luulen kyllä että kukaan ei muista tätä kohua enään siinävaiheessa.Tähän väliin uusi sananlasku: P'''skat sananvapaudesta sano eduskunta kun levy-yhtiöt bonukset maksoi.Omalta osaltani ainakin väheni alkuperästen äänitteiden osto,no onhan noita tuossa jo aikamoinen hylly,mitäpä niillä alkuperäsillä enää sit tekeekään,ja Sony n levyjä ei kyl ainakaan tähän taloon enään tule periaatteestakaan.Nyt kaikki vain ostoboikotoimaan,ja jos hyvä onni on niin saadaan äänitteiden myynti tippumaan ihan oikealla ja laillisella tavalla,pitäähän kuluttajiakin kuunnella eikä vain EU n suurta ja mahtaa jylinää.Mitäs toi EU oikein sitten edes pystyy tekemäänkään asialle,erottaa Suomen EU sta? olisko sekään nyt niin paha vaihtoehto.Kansanedustajat on unohtanut miksi ne tuolla istuu,ne on valittu edustamaan suomen kansaa,ei kumartamaan EU ta ja pyyhkimään pers'''nsä kansan mielipiteille.

12815.10.2005 16:32

Nyt menee mulla jo vähän off-topic, mutta... Seuraavien vaalien alla joku voisi ottaa tehtäväkseen rakentaa sivuston joka kertoo minkä vuoksi EI KANNATA äänestää jotain kansanedustajaksi. Parempi ottaa myös vaaleissa tuo amerikkalainen käytäntö käyttöön kun kaikessa muussakin juostaan niiden perässä. Tärkeintä ei ole voitto vaan vastustajan täydellinen nöyryyttäminen ja mollaaminen. Siinä olisi taas poliitikoilla ihmettelmistä kun kansalaiset alkaisivat perustaa kampanjoita ehdokkaita vastaan. Luulen että on paljon helpompi perustella minkä vuoksi ei kannata äänestä jotain kansanedustajaa sen sijaan, että kertoisi henkilön parempia puolia. Luulen että olisin valmiimpi menemään toreille huutamaan edustajia vastaan sen sijaan, että yrittäisin saada niitä eduskuntaan. Olen jo vakavissani miettinyt Anti-Karpela fun clubin perustamista. :/

12915.10.2005 17:36

Alexisa:n ehdotuksessa on kyllä järkeäkin.

13021.10.2005 19:08

http://www.iltalehti.fi/2005/10/21/200510213636083_uu.shtml Karpelan piratisminvastaisuus on varsin venyvä käsite :) Eli mitä isot edellä, sitä pienet perässä.. Menisköhän se selitys itselläkin sit poliiseille/teostolle läpi: "tää nyt oli tämmöinnen hassu kömmähdys.."

13224.10.2005 12:22
blond73
Inactive

Voiskohan sitä haastaa mm. Nokian,Sonyn,yms. mp3-soittimien valmistajat oikeuteen rikokseen yllyttämisestä ja vaatia korvausia,kun on ennen Lex-Karpelan voimaantuloa hyvässä uskossa ostanut soittimen ja tahtomattaan joutunut rikolliseksi?Tässä täytyy warettaa tästä lähin musat,kun se on vain moitittavaa, kun taas omistamansa levyn siirtämisestä MP3 soittimeen voi saada vuoden linnaa ehdottomana.siinä on rangaistukset kohdillaan, kun 14 tulipalon sytyttämisestä saa vuoden ehdollista.

13326.10.2005 16:55

Siis jos jollekkin jäi epäselväksi että mitä toi IHQ karpsu meinas tolla hienolla lailla niin tässä neiti itse selventää asiaa -> http://milkboy.yone.fi/mirrors/www.vaalikone.info/crazy_karpela.html


Q9550 / Asus P5Q-PRO / Gainward 4850 / DDR2 Kingston HyperX 8GT / Zalman ZM600-HP Silent 600W / SATAII 2TB

Bite IT!
Fight IT!

13426.10.2005 17:01

@DimaWee Heheh! Toi piristi kesken huonon subbarileffan! :) EDIT: Ohos, mäkin luin vain uusimman.. :S

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.10.2005 @ 18:14

13526.10.2005 18:07

DimaWee, Wanha! Katoppas vaikka pikkusen postaustasi ylempää linkkiä :P

13626.10.2005 20:00

minä en viittiny tohon enää mitään saatetta laittaa, mut mul o ollu hauskaa koko viikon ku, oon katellu kyrpelaa, ding dong ja laki on selvä!!!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.10.2005 @ 20:08

epr

13730.10.2005 15:45

Millonkas tämä laki astuu voimaan? Eli milloin se netistä musiikin lataaminen tai oman levyn varmuuskopiointi yms. muuttuu kielletyksi?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 30.10.2005 @ 15:45

13830.10.2005 15:49

Eikös se tässä vuoden vaihteessa astu voimaan. Näin muistelisin kuulleeni.

13930.10.2005 17:52

Niinhän sen pitäisi olla että kansan mielipidettä kuunnellaan ja sen pohjalta tehdään laki, ellei lakia ole pakko tehdä esim. kansan tulevaisuuden kannalta, vaikka kansa vastustaisi. Nyt vain näytti suomessakin käyneen niin että edustajat tekevät lain jonka vaikutusta eivät ajattele kuin itseensä. Kyllä heillä varaa on, mehän heidät olemme palkanneet. Harmillisen kehno ajattelukyky on yllä Karpelalla ja hänen seuraajillaan.

14012.11.2005 14:24

Mistä tiedän, onko jossain levyssä kopiosuojaus vaiko eikö? Entä mitä tapahtuu, kun hallituksessa huomataan, että mp3 soittimet ovat edelleen joulumyynnin top kympissä.. Hastetaanko elektroniikkakauppiaat oikeuteen, jos he myyvät mp3 soittimia vielä vuodenvaihteen jälkeen? Voiko poliisisetä tulla kadulla koputtelemaan olkapäälle huomatessaan, että käytän mp3 soitinta? Tuleeko ennen lain voimaanastumista waretetuista/ripatuista tiedostoista laittomia ensi vuonna? Tuleeko vain ulkomailla esitettyjen tv-sarjojen lataus laittomaksi? Entä muiden? Entä televisiosta suoraan koneellenauhotus, laitontako sekin? Mitenkäs netissä toimivat maksulliset musiikinlataussivustot, ovatko nekin nyt sitten pannassa? Vaikuttaako tuo oikeastaan mitenkään tiedostojen lataukseen? Perskeles, kun tuo jättää ilmaan niin paljon aukkoja ja kysymyksiä, ettei enää tiedä yhtään, mitä voi tehdä ja mitä ei.. Hulluksihan tässä tulee!!!

14112.11.2005 17:15

Quote:
Mistä tiedän, onko jossain levyssä kopiosuojaus vaiko eikö?
Cd-levyn kannessa lukee yleensä pienellä präntillä, onko se kopiosuojattu vai ei.
Quote:
Entä mitä tapahtuu, kun hallituksessa huomataan, että mp3 soittimet ovat edelleen joulumyynnin top kympissä.. Hastetaanko elektroniikkakauppiaat oikeuteen, jos he myyvät mp3 soittimia vielä vuodenvaihteen jälkeen?
Asialle ei varmaankaan tehdä mitään, eihän ne mp3-soittimet laittomiksi uuden to-lain takia tule.
Quote:
Voiko poliisisetä tulla kadulla koputtelemaan olkapäälle huomatessaan, että käytän mp3 soitinta?
Voi toki, mutta ei siinä olisi mitään järkeä koska mp3-soittimet eivät tule olemaan laittomia. Ja tuskin kukaan sinivuokka jaksaa alkaa selvittää, mistä mp3-soittimessa olevat tiedostot ovat peräisin.
Quote:
Tuleeko ennen lain voimaanastumista waretetuista/ripatuista tiedostoista laittomia ensi vuonna?
Tulee, jos ne ovat tekijänoikeuksilla suojattua materiaalia.
Quote:
Tuleeko vain ulkomailla esitettyjen tv-sarjojen lataus laittomaksi?
Tästä en ole varma, mutta luulisin että Suomenkin valtakunnallisilla kanavilla tulevien/tulleiden tv-sarjojen latailu ja jakelu on laitonta.
Quote:
Entä televisiosta suoraan koneellenauhotus, laitontako sekin?
Ei minun tietääkseni kai, ellei laita niitä jaettavaksi nettiin.
Quote:
Mitenkäs netissä toimivat maksulliset musiikinlataussivustot, ovatko nekin nyt sitten pannassa?
Eivät, koska näiltä sivuilta ladatuista musiikkitiedostoista pitää maksaa ja artistit saavat kappaleista korvaukset.
Quote:
Vaikuttaako tuo oikeastaan mitenkään tiedostojen lataukseen?
Siis uusi to-laki vai? Ei pahemmin, koska laittomien tiedostojen latailua ei tällä uudella lailla pahemmin pystytä merkittävästi valvomaan tai varsinkaa lopettamaan. Ja kopiosujausten kiertoa ei varsikaan pystytä mitenkään valvomaan.
Quote:
Perskeles, kun tuo jättää ilmaan niin paljon aukkoja ja kysymyksiä, ettei enää tiedä yhtään, mitä voi tehdä ja mitä ei.. Hulluksihan tässä tulee!!!
Kyllä, niinhän se on, että uudessa to-laissa on kaikenlaisia tyhmiä kohtia ja lain soveltaminen oikeudessa on hankalaa

14212.11.2005 18:18

Sanokoot laki mitä tahansa, itse ainakin aion ladata jaksot netistä, mitä en pysty tv:stä katsomaan (kaksi ohjelmaa menee yhtäaikaa, jää jakso välistä ym)... jos tuosta tulevat sakottamaan, niin tulkoot. Mites muuten on näitten tuonti DVD kauppiaiden laita. Saavatko he jatkaa esim R1 boksien myyntiä ensi vuonna? Vai pitääkö tässä ruveta jo miettimään vaihtoehtoisia tapaja ostaa kiekot.

1436.1.2006 8:00
BennyJ
Inactive

Siis mitä V*? Eihän se voi olla mitenkään mahdollista, että viime vuonna tehdyt kopiot tulisivat laittomiksi. Tämähän olisi aivan järjetöntä. Samalla periaatteellahan voitaisiin vaikka nopeusrajoituksia alentaa takautuvasti ja lähettää kaikille ajokortillisille sakko ylinopeudesta. Suomen historiassa on ainoastaan kerran kirjattu laki, jossa aiemmin laillisesta teosta on jälkikäteen tehty laitonta. Tämä tehtiin suuren ja mahtavan painostuksesta sodan jälkeen ja näin saatiin valtiomme silloinen johto tuomittua sotarikoksista. Nyt meillä näyttääkin olevan toinen Suuri ja Mahtava, jota meidän on kunnialla kumarrettava!

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
5 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
2 kommenttia