*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Steve Jobs kritisoi levy-yhtiötä ahneudesta

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 20.9.2005 19:58 Kommentteja (13)

Steve Jobs kritisoi levy-yhtiötä ahneudesta Apple-pomo Steve Jobs ei ole yhtään mielissään levy-yhtiöiden asettamista paineista nostaa iTunes-verkkomusiikkikaupan hintoja. Lehdistöä Pariisissa puhutellut Jobs kertoi, että jotkut levy-yhtiöt ovat yrittäneet saada häntä nostamaan iTunesin hintoja nykyisestä 99 sentin kappalehinnasta.
Jobs pitää hintojen nostamista huonona ajatuksena, ja näkee riskinä piratismiin yllyttämisen. Lisäksi Jobsin mukaan levy-yhtiöt tienaavat jo nykyisellään paremmin iTunesin kautta tapahtuvasta myynnistä kuin CD-myynnistä, kun huomioon otetaan levyihin liittyvät valmistus- ja markkinointikustannukset.

Applen pomon mukaan levy-yhtiöiden halu nostaa hintoja on vain osoitus niiden ahneudesta. Jobs varoitteleekin levy-yhtiöitä, etteivät ne pilaisi hyvin käyntiin lähtenyttä bisnestä. Hänen mukaansa iTunes taistelee piratisimia vastaan osoittamalla, että on olemassa laillinen ja edullinen vaihtoehto hankkia musiikkia netistä. Hintojen nosto voi ajaa ihmiset takaisin piratismin harrastajiksi, Jobs enteilee.

Lähde
Forbes

Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

120.9.2005 20:39
ipzu
Inactive

Ku ei ne vaan usko...

220.9.2005 21:16

Jos lisää voi saada, ni tottakai saamaan.

320.9.2005 21:44

Hah, saavat vaan levy-yhtiöt syyttää itseään jos piratismi kasvaa. Tyytisivät jo niihin miljoonihin mitä saavat.


421.9.2005 2:50
jmpk
Inactive

On muuten aika fiksu tyyppi, verrattuna levy-yhtiöiden pomoihin, älyää sentääs että hintoja nostamalla asiakkaat siirtyvät kilpailijalle. Selvä kauppias, kun taas levy-yhtiöissä riistäjiä. Mutta miten levy-yhtiöt muka voisivat perustella hintojen nostoa, eivät ainakan omilla kuluillaan, kun ne ovat aivan olemattomat verkkomusiikkikaupassa. Enemmän siitä Appelle kuluja tulee, kun pitää ylläpitää servereitä, ohjelmistoja, lakiasioita ja itse palveluja.

521.9.2005 5:23

Niin, valitettavasti kapitalismin ydin ei ole tehdä kohtuullisia voittoja, tai edes suuria voittoja, vaan niin paljon voittoa kun vaan ikinä on mahdollista. Bisnes se on tosin Jobsinkin lausuntojen takana, ne kun tekevät eittämättä hyvät rahat yli-kalliin ipodin sun muiden myymisestä, joissa iTunes, ja musa ylipäätään toimii vaan ns. sisäänvetotuotteena. Eli mitä enemmän ihmisillä on musiikkia, sitä enemmän myydään soittimia. Jobs varmaan jakaisi popit ilmaiseksi jos voisi. Mielenkiintoista sinänsä että tuossa on täysin päinvastainen ansaintalogiikka kuin konsoleissa, joissa itse laitetta myydään tappiolla ja sisällöstä rokotetaan sitten rahat. Tosin onhan siihen syynsä.

621.9.2005 6:15
brcane
Inactive

Piratismin kasvuhan olisi sinänsä toivottavaa levy-yhtiöiden silmissä. Jokainen piraattilevyjä warettamaan ja levy-yhtiöt haastavat kaikki oikeuteen tekijänoikeus lain rikkomisesta sillä suuremmat rahat noissa korvauksissa on kuin levy myynnissä per henkilö.

721.9.2005 8:45

[Pilkun nussintaa]

Quote:
Niin, valitettavasti kapitalismin ydin ei ole tehdä kohtuullisia voittoja, tai edes suuria voittoja, vaan niin paljon voittoa kun vaan ikinä on mahdollista
Kapitalismi periaatteen mukaan "rajaton kasvu" on yhtiön ainoa tavoite. Joka jo sinäänsä kuullostaa varsin järjettömältä, miten joku yhtiö voi kasvaa "rajattomasti"?

821.9.2005 9:14
yuni
Inactive

Yrityksen kannalta erittäin hyvä kohta nostaa hintoja,eipä ole mitenkään ovela veto-->oli arvattavissa.

921.9.2005 13:05

Sentää joku uskaltaa julkisesti arvostella levy-yhtiöitä... HYVÄ NIIN! Vähä edes jos saisivat kohtuuden tajua noi levy-yhtiöden johdossa toimivat ahneuden sokaisemat kapitalisti kusipäät.. PRKL!!

1021.9.2005 14:59

Laskeahan niitä hintoja pitäisi. 5oc on se hinta minkä olen valmis maksamaan kappaleesta, joka on hyvälaatuinen ja suojaamaton 320kbit Mp3 tai ogg.

1121.9.2005 17:33

Joo on se hienoa jos ne nyt typeryyksissä menee pilaamaan jo melkein toimivan järjestelmän, en kyllä itse ole ostamassa yhtään kappaletta netistä ennen kuin hinnat putoavat n.60 snt. uutuuskappale, ja kappaleet myydään _ILMAN_ suojauksia. <offtopic> Missäs xanadun trollit on? yleensähän niitä löytyy levy-yhtiöiden puolustajalta joka lähtöön, vai menikö tällä kertaa sormi pers... suuhun? </offtopic>

1221.9.2005 22:36

Musiikkia tuottavat yhtiöt odottavat saavansa melkoisen korvauksen siitä "luovuudesta" ja "ajankäytöstä" jota he tekevät - voidakseen jatkaa leveää elämää kuluttajien siivellä. Musiikkia tekevien henkilöiden toimeentulo ei ole riippuvainen siitä, hankitaanko musiikkia vastikkeellisesti eli ostamalla, vai waretetaanko sitä. Viimeksi mainittuun kuuluu musiikin välittäminen internetissä kaikkien arvioitavaksi ennen ostamista. Esimerkillisesti esim. opiskelijat ja yhteisöjen ja yritysten tietokoneita ja tietoverkkoja käyttävät työntekijät käyttävät yhteisön järjestelmiä ajoittain myös jakaakseen musiikkia internetissä, tai kopioidakseen musiikkitiedostoja lailliseen yksityiseen tai opetuskäyttöön. Kyse ei ole vain yhteisöjen ja yritysten resurssien hyödyntämisestä vaan myös laillisesta toiminnasta.

1322.9.2005 5:36

Hyvä Jobs ! Hyvä että joku isompikin herra antaa vähän takaisin noille ahneille pask...niin kyllähän sen ymmärtää että osakkeen omistajien rahapussia koitetaan lihoittaa keinolla millähyvänsä, mutta jos hinnat karkaavat ns käsistä niin ei niitä enää kukaan osta, jolloin firman pitää miettiä jotain muuta ja tuo piratismin kasvuhan oli kuin tilaus sille koska levyjen myynti oli jo selvästi ollut tippumassa ja mp3 selvästi nousussa ja kiitos siitä kuuluu applelle. Joten eiköhän olisi aika levy-yhtiöidenkin ottaa se lusikka kauniiseen(tai vähemmän) käteen ja alkaa miettiä miksi piratismi on niin laajaa...eli hinnan pudotusta pikkuisen niihin cd-dvd-levyihin...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
2 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
1 kommentti
VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun (6.12.2016 10:26)
Kyytipalvelu Uber on omalla esimerkillään osoittanut, että sijoittajapiireissä liikkuu paljon rahaa toimivien liikennepalveluiden kehittäjille ja kaupunkien liikennöinnin uudistaminen voi olla ....
Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua (6.12.2016 09:42)
Viime keväänä Microsoft esitteli tekoälyosaamistaan Tay-nimisellä Twitter-botilla, jonka luvattiin kykenevän keskustelemaan luontevasti muiden mikroblogipalvelun käyttäjien kanssa. Internet ....