*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Uusi lisäys Applen soitinperheeseen -- iPod Nano

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 7.9.2005 20:41 Kommentteja (9)

Uusi lisäys Applen soitinperheeseen -- iPod Nano Apple esitteli lehdistötilaisuudessaan odotetun iTunes-puhelimen lisäksi myös toisen, jopa mielenkiintoisemman uutuuden. Yhtiö toi markkinoille minikokoisen iPod Nanon, flash-pohjaisen soittimen, joka ei juurikaan häviä kookkammille sisarmalleilleen vertailussa.
Nano on fyysiseltä kooltaan hyvin pieni, ainoastaan 8,9cm korkea, 4cm leveä ja 0,7cm paksu. Verrattaessa iPod Shuffleen Nano on siis käytännössä samankokoinen, ainoastaan leveyttä on noin puolitoista senttiä enemmän.

Pienestä koosta huolimatta soittimesta myydään 2 ja 4 gigatavun versioita. Laite on varustettu 1,5 tuuman LCD-värinäytöllä, ja se pystyykin musiikin toiston lisäksi näyttämään kuvia. Soittimeen luvataan mahtuvan noin 25000 kuvaa.

Ulkonäöltään soitin muistuttaakin enemmän "aitoa" iPodia kuin iPod Shufflea, jossa näyttöä ei ole lainkaan. Myös eri audiomuotojen tuki on sama kuin iPodilla. Laite ladataan USB-kaapelin kautta, ja mehua pitäisi riittää 14 tunninmusiikkinautintoon tai 4 tunnin kuvien katselusessioon.

Applen kiinnostavaa uutuustuotetta on alkuun saatavina mustana sekä valkoisena versiona. Kevyt ja pienikokoinen Nano korvaa täysin valikoimasta poistuvan Mini-mallin. Hintaa soittimella on Yhdysvalloissa 160 euroa tai 200 euroa flash-muistin koosta riippuen. Suomessa vastaavat hinnat ovat 209 euroa 2 gigan ja 269 euroa 4 gigatavun mallille.

Lähde:
Gear
Apple

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

17.9.2005 20:51

Suomen Applestore sanoo hinnoiksi 209 ja 269€, eli nuo eurohinnat lienee suoria käännöksiä jenkkimarkkinahinnoista?

28.9.2005 5:55

Quote:
Suomen Applestore sanoo hinnoiksi 209 ja 269€, eli nuo eurohinnat lienee suoria käännöksiä jenkkimarkkinahinnoista?
Kyllä näin, korjataanpa. Tnx.

38.9.2005 7:07

Eipä tarvitse kenenkään ihmetellä miksi äänitekauppa on romahtanut. Kun jengi ostaa 200-500 euron mp3-soittimia niin kenellä riittää rahat enää cd-levyihin joita on kaiken lisäksi mahdotonta tunkea kaiken maailman 'nanojen' toistettaviksi. Apple kumppaneineen repii valtavat voittonsa muusikoiden selkänahasta. Ihmetellä täytyy kuinka levykauppiaat tulevat toimeen kun vastassa on P2P-verkkojen ilmaistarjonta ja kovalevyllisten mp3-soittimien 'vajavaisuus'.

48.9.2005 9:25

Quote:
cd-levyihin joita on kaiken lisäksi mahdotonta tunkea kaiken maailman 'nanojen' toistettaviksi
Häh? Miten muka cd-levyt on mahdotonta tunkea "nanojen" toistettavaksi? Ainoa pieni este on levy-yhtiöden omat kopiosuojaukset, mutta onneks niiden kiertämiseen on keinot.
Quote:
kovalevyllisten mp3-soittimien 'vajavaisuus'.
Ja perusteleppa tuo "vajaavaisuus" -käsite. ---------------- Digisydan.net

58.9.2005 9:55

Nyt hieman pilkunnussintaa....

Quote:
Ihmetellä täytyy kuinka levykauppiaat tulevat toimeen kun vastassa on P2P-verkkojen ilmaistarjonta ja kovalevyllisten mp3-soittimien 'vajavaisuus'.
Kyseessä ei ole kovalevyllinen mp3-soitin vaan flashmuistilla toimiva sellainen. Ei kovalevyllinen. Ja mietihän kumpi on mukavempaa kulettaa mukana, ikivanha cd soitin (joka pätkii joka hypyn aikana) vai todella pieni mp3 soitin johon mahtuu moninkertainen määrä musiikkia cd-tallenteeseen verrattuna.

68.9.2005 11:13

Hahaahaha, Xanadu lähinnä vitun hukassa taas. Ootsä kuullu että musiikkia voi ladata semmosista nettikaupoista ihan laillisestikkin, niin ettei tartte ostaa ees cd:tä? Ja voihan cd:n kopioida laillisesti tietokoneelle ja siirtää sitä kautta mp3-soittimeen. Toistaiseksi ainakin.

78.9.2005 12:23

Quote:
Eipä tarvitse kenenkään ihmetellä miksi äänitekauppa on romahtanut. Kun jengi ostaa 200-500 euron mp3-soittimia niin kenellä riittää rahat enää cd-levyihin joita on kaiken lisäksi mahdotonta tunkea kaiken maailman 'nanojen' toistettaviksi.
Eihän cd-levyä ole edes mitään järkeä ostaa tuon "mp3-soittimen" jälkeen? Toivottavasti ei, mutta kohta niistä musiikin rippaus mp3-soittimelle on laitonta. Ainut lohtu on se, että musiikki nettikaupat on keksitty.
Quote:
Apple kumppaneineen repii valtavat voittonsa muusikoiden selkänahasta.
Muusikothan saa myydyistä levyistä niin paljon, että huh huh! Ettei vaan olis levy-yhtiöt, jotka kiskoo rahat kotiin noista? Kuka biisien myyntiluvan esim. applen iTunesiin myy? Ettei vaan olis samainen levy-yhtiö?
Quote:
Ihmetellä täytyy kuinka levykauppiaat tulevat toimeen kun vastassa on P2P-verkkojen ilmaistarjonta ja kovalevyllisten mp3-soittimien 'vajavaisuus'.
Pitäisiköhän heidän alkaa myydä biisejä netissä tai puljussaan mp3-soittimille? Ja mikä ihmeen mp3-soittimien 'vajavaisuus'? Itse ainakin olen mp3-soittimeeni todella tyytyväinen.

89.9.2005 9:09

Yök Xanadu, taas whineä kun et ilmeisesti saa ainuttakaan sopimusta aloittaaksesi oman iXanadu mussiikipalvelusi??? Mahtaa ottaa * kun kelpaat verkkokauppiaaksi muttet pääse kiinni kunnon rahoihin? Perustaisit vaikka FAXanadu palvelun ja alkaisit tehdä oikeita töitä korjaamalla vanhoja faxeja! ;) - Tilasin juuri eilen itselleni jo toisen MP3-soittimen että ei tarvitse siirrellä yhtä soitinta housuista verkkareihin kun lähden koiraa ulkoiluttamaan. Ja muistan kyllä aikoinaan kun verkkarin nyörit piti vetää syvälle läskeihin kun Walkmani ja myöhemmin CD-soitin yritti vetää housuja kinttuihin! ;p

911.9.2005 17:15
yuni
Inactive

iPod nano, GRAU :P hintakin alkaa olla itselleni sopiva...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Kevään hittielokuva uhattiin vuotaa nettiin – Kiristäjälle kävi köpelösti Kevään hittielokuva uhattiin vuotaa nettiin – Kiristäjälle kävi köpelösti (24.3.2017 18:51)
Apple ei ole ainoa bitcoin-kiristyksen kohteeksi joutunut suuryritys, sillä myös 20th Century Foxilta ja Dreamworksilta on yritetty lypsää rahaa virtuaalivaluutan muodossa. Elokuvajättien ....
1 kommentti
Operaattori saa jatkossa myydä käyttäjien selailuhistorian mainostajille Operaattori saa jatkossa myydä käyttäjien selailuhistorian mainostajille (24.3.2017 13:06)
Republikaanienemmistöinen senaatti on ehdottanut muutosta lainsäädäntöön, joka sallisi operaattorien myydä käyttäjistään keräämää selailuhistoriaa ja muuta dataa suoraan mainostajille.
5 kommenttia
Microsoft tarjoaa patenttejaan älyautojen valmistajille Microsoft tarjoaa patenttejaan älyautojen valmistajille (24.3.2017 10:32)
Teknologiapatenttien ja -lisenssisopimusten tärkeys on tullut näkyvästi esille tietokoneiden ja mobiililaitteiden yleistymisen myötä, kun oikeussaleissa on väännetty kättä graafisista käyttöliittymistä ....
2 kommenttia
Vain puolet Android-laitteista sai tietoturvapäivityksiä Vain puolet Android-laitteista sai tietoturvapäivityksiä (24.3.2017 09:17)
Androidin tietoturvatiimiin uuden blogikirjoituksen mukaan sen tavoitteena on huolehtia kaikkien käyttäjien tietoturvasta, mutta lukujen valossa tässä onnistuttiin viime vuonna vain osittain. ....
1 kommentti
Hakkerit uhkaavat tyhjentää iPhonesi – Vaativat Applelta bitcoineja Hakkerit uhkaavat tyhjentää iPhonesi – Vaativat Applelta bitcoineja (24.3.2017 08:36)
Turkish Crime Family -niminen hakkeriryhmä on vaatinut Applea maksamaan sille 75 000 dollarin arvosta bitconeja huhtikuun 7. päivään mennessä, muutoin ryhmä aikoo tyhjentää miljoonien Applen ....

Uutisarkisto