*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Elokuvastudiot hyödynsivät P2P-logeja uudessa haasteaallossa

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 26.8.2005 07:44 Kommentteja (17)

Elokuvastudiot hyödynsivät P2P-logeja uudessa haasteaallossa Hollywoodin elokuvastudiot haastoivat jälleen eilen torstaina vertaiverkkojen käyttäjiä oikeuteen. Uutta haasteissa oli se, että yhtiöt hyödynsivät haasteissaan ensi kertaa P2P-sivustojen itse käyttäjistään keräämiä tietoja jäljittäessään elokuvia jakaneita piraatteja. Tiedot ovat päätyneet elokuvastudioden käsiin aiemmin tänä vuonna ratsattujen sivustojen sulkemisten yhteydessä.
Elokuvastudioiden etujärjestö MPAA ilmoitti, että haasteita luetaan tällä kertaa yhteensä 286 kappaletta. Haastetut ovat kaikki yhdysvaltalaisia. Aiemmista MPAA:n haasteista tuttuun tapaan haasteet ovat nimettömiä ja kohdistuvat vain ip-osoitteisiin -- todelliset syylliset selviävät vasta oikeusprosessin edetessä. Suurin osa haasteista kohdistuu BitTorrent-hubien käyttäjiin.

Yksi suurimmista ja suosituimmista hubeista, LokiTorrent, joutui oikeuden päätöksestä luovuttamaan lokitiedostonsa MPAA:lle. Järjestön edustajan mukaan nostetut kanteet eivät kuitenkaan liity helmikuiseen LokiTorrent-tapaukseen.

Elokuvastudiot ja Hollywoodin lakimiehet toivovat, että haasteet pelottavat ihmisiä siinä määrin, että piraattielokuvien lataus verkosta loppuisi. MPAA:n varapuheenjohtaja John Malcom on lausunnoissaan samoilla linjoilla. "Internetin elokuvavarkaita on varoitettu: tekijänoikeutta rikkovilla ei ole ystäviä verkkoyhteisöissä", Malcom veisteli.

Elokuvastudiot aloittivat voimakkaan P2P-vastaisen kampanjan viime vuoden lopulla. Silmätikuksi joutui erityisesti tehokkaat BitTorrent-trackerit, joista useiden toiminta onkin lakannut -- osa vapaaehtoisesti, osa pakon sanelemana.

Piratismin vuoksi ikävään valoon joutuneen BitTorrent-teknologian lailliset käyttötavat ovat vaarassa unohtua kokonaan. BitTorrent soveltuu hyvin suurten tiedostokokojen siirtoon, ja siksi se on loistava väline mm. avoimen lähdekoodin ohjelmien jakoon. Tämän on huomannut myös verkkoselaimestaan tunnettu Opera, joka on integroinut BitTorrentin osaksi selaintaan.

Lähde:
ZDNet News

Edellinen Seuraava  

17 kommenttia

126.8.2005 8:15

Hieman offtopic, mutta eikö juuri Lokitorrent ollut se sivusto, joka keräsi rahaa oikeudenkäyntiä varten ja kun rahaa oli hieman kertynyt, niin käytti rahat MPAA:n voitelun ja luovutti logit MPAA:lle? Kun rahaa kerättiin, niin niillä oli tarkoitus taistella oikeudessa viimeiseen asti, mutta kuinkas sitten kävikään...

226.8.2005 8:33

Quote:
Hieman offtopic, mutta eikö juuri Lokitorrent ollut se sivusto, joka keräsi rahaa oikeudenkäyntiä varten ja kun rahaa oli hieman kertynyt, niin käytti rahat MPAA:n voitelun ja luovutti logit MPAA:lle?
Jep, juuri näinhän se meni. Lyhykäinen maininta tapauksesta: http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/6231.cfm

326.8.2005 8:33

Kyllä oli. Onneksi en lahjoittanut.

426.8.2005 12:37
yuni
Inactive

Onneksi en itsekkään. Aika moisia riistäjiä..

526.8.2005 13:04

"Internetin elokuvavarkaita" On se kummaa, että nykyisin tekijä _KADOTTAA_ elokuvan jos se ladataan. Sitä nimittäin varkaus tarkoittaa. "tekijänoikeutta rikkovilla ei ole ystäviä verkkoyhteisöissä" Itseasiassa MPAA saa sovinnoillaan useitakin ystäviä, joilta he keräävät rahat, itselleen.

626.8.2005 16:40

Taas nähdään että Yhdysvallat on maailman älyvajain maa. Alkaa nyt haastamaan peruskäyttäjää joka on saattanu ladata jotai 10gb musaa... mulla itellä on päälle 200gb musaa ladattuna, haastais nyt MPAA mutki :D:D:

726.8.2005 16:45

No se kyllä olisikin ihmeellistä, MPAA kun on elokuvantekijöiden etujärjestö...Ei musiikin... ;)

826.8.2005 18:01
nrautava
Inactive

Quote:
mulla itellä on päälle 200gb musaa ladattuna
Ihan hyvä määrä... Itellä löytyy vain pelejä ja elokuvia yli 200g (kumpaakin). Mutta musiikkina toi on paljon. Ja aiheeseen: Aika natseja noi MPAAn väki

926.8.2005 18:18

taas näitä ikäviä mafiajuttuja.

Quote:
Haastetut ovat kaikki yhdysvaltalaisia.
Tottakai! Missään muualla tällainen epätasa-arvo ja paska ei menisi läpi.

1026.8.2005 19:12
jmpk
Inactive

Quote:
"Internetin elokuvavarkaita on varoitettu: tekijänoikeutta rikkovilla ei ole ystäviä verkkoyhteisöissä"
Lauseen voisi muotoilla moneenkin muotoon, jotta siitä saisi järkevämmän, esimerkiksi "Viihdeteollisuuden riistäjiä on varoitettu: tekijänoikeuksia vaalivilla ei ole ystäviä verkkoyhteisössä" ps. Väsyneenä ei oikein leikkaa, laittakaa oma ehdotus

1127.8.2005 5:02

Juu onhan taas. Tuo varastaminen on kyllä sellainen sanamuoto mitä en itsekkään ymmärrä mitä se tässä asia yhteydessä tekee, koska varastamisen perusideana on se, että viedään toisen omaa niin, ettei sitä toiselle enää jää. Jos p2p lataaminen vie elokuvat yhtiöiltä niin mistäs sitten tehdään ne miljoonat myyntidvd:t mitä kauppojen hyllyillä on? :) Ja eipä tuo Malcominkaan omasta mielestä nerokas toteamus kyllä paikkaansa pidä. Jmpk sanoo asian niinkuin se on, olet sitten rivikäyttäjä tai p2p:hen mitenkään liittymätön. Kyllä yleinen mielipide maailmalla on selväksi tullut.

1227.8.2005 5:11

Money talks and bullshith walks!

1327.8.2005 10:49
yuni
Inactive

Joo---

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.8.2005 @ 10:52

1427.8.2005 14:01

Quote: -------------------------------------------------------------------------------- "Internetin elokuvavarkaita on varoitettu: tekijänoikeutta rikkovilla ei ole ystäviä verkkoyhteisöissä" -------------------------------------------------------------------------------- Mitä tuolla verkkoyhteisöllä tarkoitetaan? Nettiä se ei ainakaan voi tarkoittaa, koska siellä näillä "varkailla" vasta ystäviä onkin.

1528.8.2005 15:10

Quote:
Taas nähdään että Yhdysvallat on maailman älyvajain maa. Alkaa nyt haastamaan peruskäyttäjää joka on saattanu ladata jotai 10gb musaa
Tjaa... Enpä menis tosta nyt niin vannomaan. Kiinnostais kyllä tietää minkätasoisia "varkaita" nuo haastetut ovat. Mulla ei kyllä mitään tietoa ole, mutta veikkaan että ei MPAA:kaan ihan harrastelijoita kehtaa haastaa.

1629.8.2005 3:53

"Elokuvastudiot ja Hollywoodin lakimiehet toivovat, että haasteet pelottavat ihmisiä siinä määrin, että piraattielokuvien lataus verkosta loppuisi." Joo ihan varmasti loppuu... kaikki varmasti lopettaa leffojen lataamisen netist...hmm mikähän leffa pitäis ladata seuraavaks...

173.9.2005 16:05

Taasko haastellaan mummoja yms. oikeuteen? IP:t voivat olla vaikka palomuurin takana isomman joukon/vieraiden käytössäkin tai vaihtuvia. Kuinka iso rangaistus olisi tullut IP-logien hukkaamisesta? Tekijänoikeusfasismi taas kerää kyseenalaista kunniaa. Kuinkahan iso rikos on lainata naapurille työkaluja kun siitäkin aiheutuu tappiota valmistajalle kun naapurin ei tarvitse ostaa omia työkaluja?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin (2.12.2016 13:01)
PC-pelikehittäjät ovat viime aikoina laajentuneet mobiilipelimarkkinoille ostamalla sektorilla jo markkinaosuuksia kahmineita yrityksiä. Esimerkiksi Activision Blizzard osti Candy Crush -pelejä ....
Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
2 kommenttia
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....

Uutisarkisto