*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

KRP setvii yhä Finreactor-tapausta

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 24.8.2005 13:14 Kommentteja (23)

KRP setvii yhä Finreactor-tapausta Joulukuussa 2004 tehdyn Finreactor-torrentin ratsian selvittely jatkuu yhä, selviää Digitodayn jutusta. Jutun mukaan Keskusrikospoliisi (KRP) on pitkin kesää takavarikoinut tietokoneita osana tapauksen selvittelyä. KRP arvioi, että tutkintapöytäkirjat saadaan torrent-sivustoa ylläpitäneiden osalta valmiiksi vielä tänä vuonna.
Suomalaista, Finreactor.com-osoitteessa toiminutta torrent-trackeria piti yllä neljä pääkäyttäjää sekä noin 30 muuta ylläpitäjää ympäri Suomen. Käyttäjiä palvelulla oli noin 10 000, jotka polisiin mukaan olivat kaikki suomalaisia. Torrentien lisäksi Finreactor.comin keskustelualueilla jaeltiin mm. ed2k-linkkejä (eli mm. eMulella toimivia linkkejä) varsin vapaasti.

"Tutkinta jatkuu edelleen. Me yritämme saada ylläpitäjien osalta pääpöytäkirjan valmiiksi tämän vuoden aikana", kommentoi KRP:n Vesa Isokuortti tutkintojen etenemistä Digitodaylle.

KRP:n tutkintoja on hidastanut resurssipula ja rivikäyttäjien hajanainen sijainti ympäri Suomen. KRP:llä ei ollut mahdollisuutta kerätä kaikkien epäiltyjen käyttäjien tietokoneita joulukuussa, ja takavarikointi on jatkunut pitkin kevättä ja kesää. Kaikkia koneita ei vieläkään ole kerätty tutkittavaksi.

Rivikäyttäjien koneista tarkoitus on tutkia ne, joista asianomistaja on tehnyt tutkintapyynnön. Ylläpitäjiä palvelulla oli kolmisenkymmentä, ja heidän kaikkien koneet tutkitaan. Joillakin ylläpitäjillä koneita on ollut kuitenkin useampia, joten tutkintakuormaa kertyy tätäkin kautta. Isokuortti uskoo kuitenkin, että tutkintaurakka saadaan päätökseen pian ensi vuoden alusta.

Lähde:
Digitoday

Edellinen Seuraava  

23 kommenttia

124.8.2005 13:32

Kuluttais noiki rahat mielummin johonki murhan selvittämiseen paljon hyödyllisempää ku jonku pikkusivun laittomien pelien ja muiden torrenttien tutkinta.

224.8.2005 14:03

Ja mitä KRP luuleee löytävänsä juuri takavarikoiduista koneista? Todisteita tiedostojen levittämisestä? Luulenpa että kyseiset koneomistajat ovat aikoja sitten ehtineet putsata koneistaan kaikki torrenteihin viittaavat jäljet.

324.8.2005 14:04

Jotenki ei jaksa oikeen uskoa tähän hommaan... Siis onko nyt olemassa IHAN OIKEASTI ihminen/ihmisiä, joilta on viety koneet tutkittavaksi tms.? Siis muita ku FR- ylläpitäjiä.

424.8.2005 14:13

Finreactorin foorumilla jotkut rivikäyttäjät kertovat koneensa viedyn. http://finreactor.com/index.php/topic,1322.0.html

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 24.8.2005 @ 14:14

524.8.2005 14:33

Quote:
Kuluttais noiki rahat mielummin johonki murhan selvittämiseen paljon hyödyllisempää
No tota rahaahan tuntuu löytyvän noihin 40-vanhoihinkin murhiin =D

624.8.2005 16:24

"...eMule:lla..." Taivutetaanpa ne sanat oikein. "eMulella" tietenkin. :-)

724.8.2005 17:12

Mitä järkeä niitä koneita on enää tässä vaiheessa takavarikoida. Veikkaisin että jokainen admin on vetänyt kovon sileäksi ja wintoosan uusiksi. Mitähän ne niistä sitten tutkii? On se kyllä hauska, että tässä tapauksessa rikoksentekoväline otetaan tarkempiin tutkimuksiin, mutta ajapa ylinopeutta tai kännissä tai vaarannat liikennettä niin ei siinä tapauksessa rikoksentekovälinettä oteta tutkittavaksi. Erityisesti liikenteen vaarantajilta auto talteen vaikka 3-4 kuukaudeksi.

824.8.2005 17:52

Quote:
On se kyllä hauska, että tässä tapauksessa rikoksentekoväline otetaan tarkempiin tutkimuksiin, mutta ajapa ylinopeutta tai kännissä tai vaarannat liikennettä niin ei siinä tapauksessa rikoksentekovälinettä oteta tutkittavaksi. Erityisesti liikenteen vaarantajilta auto talteen vaikka 3-4 kuukaudeksi.
Vaikka samaa mieltä olenkin ettei tässä enää mitään järkeä ole niin on tuossa sun vertailussa se ero et sitä autoa ei tartte takavarikoida että saatais todistettua että oot ajanu ylinopeutta.

924.8.2005 18:09

Kovak tyhjiks niin on poliisilla tutkittavaa.

1024.8.2005 19:26

"Kaikkia koneita ei vieläkään ole kerätty tutkittavaksi" Tosta nyt pitäis viimeistään kaikkien ylläpitäjien tajuta se, että kannattaa se kone viedä mummolaan ja ottaa joku vanha romu kotiin minkä krp sitten vie... tai no nyt viimeistään kaikki formatoi kovonsa ja upottaa suohon.

1124.8.2005 20:21

Eiköhän se riitä että siistii levyt jollain secure wipe työkalulla ja pistää kryptauksen vaikka PGP:n full disk:llä.

1226.8.2005 13:01

Taas samaa rutinaa poliisivaltiosta ja lasten vainoamisesta (ei pelkästään täällä). Eihän poliisi lakeja säädä, ne valvoo lakien ja asetusten noudattamista. Mua huolettaisi enemmän, jos lainkuuliaisuutta ei valvottaisi tasapuolisesti. Ihan oikein ne tekee.

1326.8.2005 15:23

Juu, ei tässä mitään poliiseja kannata morkata, ne tekee heille kuuluvaa duunia. Sensijaan mielelläni näkisin myös kriminaalipolitiikan koventuvan, eli se ei ole mun mielestäni kovinkaan paljon jos murhasta saa 13-vuotta ja siitäkin joutuu istumaan korkeintaan ehkä puolet eli 6-7 vuotta. Se ei taas kulje linjassa näihin mahdollisiin syytteisiin mitä tulee warettamisesta. Jos kerran yleisestä linjaa tiukennetaan, sitä pitäisi sitten tiukentaa tasapuolisesti waretuksista murhiin jne.

1426.8.2005 17:24

Hmm... Mitä sitten käy esim. kun ulkomaiselta trackerille on upannu, kuka sit tulee hakemaan kyseisen henkilön koneen? Onko tälläista ikinä tapahtunut?

1526.8.2005 17:37

Degra korjaisin sen verran,että murhasta saa elinkautisen joka kestää vähintään 12 vuotta jonka jälkeen voi anoa presidentiltä armahdusta. montako waretuksesta linnaan tuomittua tunnet ??

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.8.2005 @ 17:38

1626.8.2005 17:38

Luultavasti koneen tulee hakemaan joulupukki jouluna.Ett varmasti saa muuta kuin risuja :)


On moraalisesti väärin antaa tyhmien ihmisten pitää rahansa.

1726.8.2005 18:45

Hehee :D Waretus jatkukoon <- Ei siis missään nimessä tarkoita itseäni...

1827.8.2005 3:54
blowi
Inactive

Tekisi myös mieli tietää missä menee piratismin raja, muuallakin kuin terveessä järjessä. Vuosia sitten kun olin KELA:n asiakas ja en ollut tietoinen niiden tekemistä tukipäätöksistä niin mulle vastattiin, että "tietämättömyys ei ole selitys". Eivät infonneet muutoksista koskaan mitenkään, olisi kuulemma pitänyt käydä kysymässä notta olis ollu viisaampi (sikaa). Missä siis tuo piratismin raja piirtyy? On paljon musiikkia, pelejä ja tiedostoja joita saa ihan laillisesti imuroida tai lähettää, mutta missä raja jottei siitä joudu häkkiin? Emäntä joka kuuluu paikalliseen kuoroon joutuu kuoronsa kanssa maksamaan teostomaksuja, ellei piisi ole yli 70 vuotta vanha ja sillä ei ole ketään perillistä joka siihen hakisi oikeuksia. Mitäs jos joku haluaisi jonkun 40-50 luvulta olevan (tai vanhemman) piisin videon itselleen. Kaupoista ei löydy edes ko. vinyyliä, c-kasettia saati videota. Jos sellainen kuitenkin löytyisi verkosta niin saako sellaisen imuroida ja kuunnella? Entäs muut materiaalit? Itse olen ollut kehittämässä yhtä erittäin kansainvälistä ohjelmistoa ja sillon pähkäiltiin niin pirukseen kuinka suojata softa. Lopulta tultiin siihen tulokseen, että tehdään perussuojat ja kunhan ei kilpailijat kopioi niin senkus asiakkaat kopioivat, jos jaksavat vaivautua (markkinointitaktiikka siis). Olimme, tai ovat siis yhä BSA jäseniä. Nämä noitavainot tuntuu kyllä todella pahoilta ja melkoisen säälimättömiltä. Noi ylläpitäjät kyllä tiesivät riskit kun hommansa aloittivat, mutta saitin käyttäjiä kohtaan tehdyt koneiden takavarikot (ja sakot?) on kyllä jo kyllä noitavainoa. Onko netin omistavilla kansalaisoikeuksia? Olen sitä mieltä, että ei ole koska nettaajia varten ei ole sellaisia tehty, se on tulkinnanvarasta ja tuomarista kiinni. Saisivat tehdä lain joka suojaisi yksityisiä käyttäjiä netin vaaroilta. T: huolestunut suomalainen

1927.8.2005 15:42

"Onko netin omistavilla kansalaisoikeuksia?" Jos niitä on, viihdeteollisuuden etujärjestöt tekevät parhaansa riistääkseen ne.

2027.8.2005 16:11

jersille tiedoksi, että en tunne ainoatakaan, mutta tuohon pisteeseen homma on menossa, sikäli mikäli tästä touhusta tehdään sellainen järjestelmä että oikeuslaitos ja poliisi ovat suurien ohjelmistotalojen, filmi- ja musiikkiteollisuuden juoksupoikia.

2127.8.2005 16:55

niinpä, poliisit, kulkevat vain naruissa talutettuina.. raha määrää kaapin paikan, eli raha on valtaa, siispä hankitaan yhdessä AD:lle rahaa aivan tuhottomasti, ja koitetaan rahalla saada lailliseksi piratisointi... tämä tosin tarkoittaa että rahaa tarvii olla enemän kuin riaa:lla jne... Idea hyvä mutta toteutus kusee.. :D


2229.8.2005 8:36

Quote:
Onko netin omistavilla kansalaisoikeuksia? Olen sitä mieltä, että ei ole koska nettaajia varten ei ole sellaisia tehty, se on tulkinnanvarasta ja tuomarista kiinni. Saisivat tehdä lain joka suojaisi yksityisiä käyttäjiä netin vaaroilta.
On nettaajilla kansalaisoikeudet. Ne ovat sen maan kansalaisoikeudet jossa ko. henkilö asuu. Sellaista valtiota kuin Internet ei tietääkseni ole paerustettu. Ja tähän samaan liittyy sitten myös ne kansalaisvelvollisuudet ja muut asetukset ja säädökset. Ei se että tekee jotakin verkossa poista sitä faktaa, että fyysisesti on jonkin maan alueella. Ja ainahan se on tulkinnasta ja tuomarista jne kiinni kun lakituvassa asioita ratkotaan. Lakiinhan on kirjattu säädöksiä ja muita määritelmiä. Ei sinne ole jokaista tapausta yksitellen kirjattu tai ohjeistettu. Näiden määritelmien ja saamansa käsityksen perusteella sitten annetaan tuomio. Ja mitä tulee netinvaaroilta suojelemiseen, niin eihän siihen lait auta vaan se kuuluisa maalaisjärki. Ja sen lisäksi ne lakiin kirjatut pykälät. Oma käsitykseni vaan on se, että näyttää suomi olevan menossa kovasti jenkkilän suuntaan, että pitää olla varoituksia kapenevista käytävistä jne jne ennenkuin ihmiset ymmärtävät varoa jotain jota näkevät :-D

2329.8.2005 8:36

TUPLA

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.8.2005 @ 08:36

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
4 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
2 kommenttia

Uutisarkisto