*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

EU seuraa Grokster-esimerkkiä

Kirjoittaja Jari Ketola @ 8.8.2005 09:39 Kommentteja (29)

EU seuraa Grokster-esimerkkiä Euroopan komissio valmistelee direktiiviä, joka kriminalisoisi epäsuorat tekijänoikeusrikokset EU:ssa. Direktiivin myötä myös tekijänoikeusrikoksessa avustaminen tai siihen yllyttäminen kriminalisoitaisi. Joissain tapauksissa esimerkiksi P2P-palvelun tarjoaminen ja ylläpitäminen voitaisi määritellä rikolliseksi toiminnaksi.
"Ongelmia aiheuttaa se, että joitain palveluita, kuten esimerkiksi Groksteria voidaan käyttää sekä laillisiin että laittomiin tarkoituksiin," totesi Urs Gasser, oikeustieteen professori St. Gallenin yliopistosta, Sveitsistä. "Todellinen sotku syntyy kun pitäisi määrittää mikä on laillista ja mikä on laitonta. Näin abstrakteilla käsitteillä toimiminen on hankalaa."

Monet pelkäävät että "välineen" kriminalisointi hidastaisi ja vaikeuttaisi tuotekehitystä ja innovaatiota EU-alueella. Projekteja saatettaisi keskeyttää siinä pelossa, että tekniikkaa voitaisi myöhemmässä vaiheessa hyödyntää myös piratismin tarpeisiin, jolloin kehittäjät joutuisivat kantamaan vastuun tehdyistä rikoksista.

Toinen potentiaalinen ongelmakohta muodostuisi lain soveltamisesta eri EU-maissa. Esimerkiksi EUCD-direktiiviä sovelletaan eri maissa eri tavoin.

Uusi direktiivi tulisi muuttamaan myös järjestäytyneelle rikollisuudelle piratismista tuomittavia rangaistuksia. Vankeusrangaistukset olisivat maksimissaan 4 vuotta ja sakot maksimissaan 300.000 euroa.

Lähde:
Wired

Edellinen Seuraava  

29 kommenttia

18.8.2005 11:02

EU ja sen direktiivit.... nuo direktiivit tulee vaan toistaan päättomiks!

28.8.2005 11:15

Aivan naurettavaa tämäkin. HUOH..

38.8.2005 11:17

Hah! LOL

48.8.2005 11:49

Joo hölmömmäksi tullaan eu. Kuinkahan ne meinaa sen direktiivinsä tehdä kun eu:n alueella on paljon firmoja jotak käyttävät p2p-verkkoja lailliseti tuote yms kehittelyyn...

58.8.2005 11:55

Ja taas päätöksiä tekevät tahot jotka eivät tajua asiasta yhtään mitään....

68.8.2005 14:44

Ja kauan eläköön uusi neuvostoliitto! Eikö historiasta ole vieläkään opittu mitään? Rapakon takaisesta hollivootin ja loputtomien purkkapoppitehtaiden kolmannesta valtakunnasta lähteneet "puhdistukset" sen kuin jylläävät ja nykyajan neuvostoliitto apinoi suuria idoleitaan kuin peili. Noh, vielä se murtuu tämäkin "berliinin muuri" ja jälleen historia toistaa itseään: ihmisiä ei loputtomasti kontrolloida olkoon pelissä sitten kuinka suuret ryöstöbisnekset tahansa.

78.8.2005 17:04

Quote:
Kuinkahan ne meinaa sen direktiivinsä tehdä kun eu:n alueella on paljon firmoja jotak käyttävät p2p-verkkoja lailliseti tuote yms kehittelyyn
esim. antamalla erikoiluvan.
Ja taas päätöksiä tekevät tahot jotka eivät tajua asiasta yhtään mitään
Tajuavat ainakin sen, että p2p:ssä liikkuu laittomasti todella paljon tavaraa. Itse siis en kannata mitään p2p-liikennettä haittaavaa, vaan sanoinpahan oman mielipiteeni.

88.8.2005 17:52

Quote:
Tajuavat ainakin sen, että p2p:ssä liikkuu laittomasti todella paljon tavaraa.
Sitä tässä tuskin kukaan on kieltämässä mutta ei sitä voida kitkeä pois P2P ohjelmistojen kriminalisoinnilla. Esim. ei bittorrentin tekijöitä voida syyttää siitä että sen avulla levitetään piraatti materiaalia.

98.8.2005 19:22

Eikös sitä noilla perusteilla pitäisi myös FTP, Messenger yms ohjelmat kieltää. Samalla lailla se laiton materiaali leviää niissäkin.

108.8.2005 19:53

Suomessa on jo ammoisista ajoista ollut rikollista myös rikokseen yllyttäminen ja siinä avustaminen. Uskoisin että muissakin jäsenmaissa. Mitähän sössötystä tuo "uusi" hanke nyt taas on. Taitaa olla komission virkamiehillä aikalailla kuula hukassa...

118.8.2005 20:15

Kaikkea ne säveltää ja silti menee päin mäntyjä.

128.8.2005 20:36

"Todellinen sotku syntyy kun pitäisi määrittää mikä on laillista ja mikä on laitonta." No mutta todellinen sotkuhan on se, että EU:n pitää aina ottaa kaikessa mallia yhdysvalloista!

139.8.2005 12:28

Quote:
Suomessa on jo ammoisista ajoista ollut rikollista myös rikokseen yllyttäminen ja siinä avustaminen. Uskoisin että muissakin jäsenmaissa. Mitähän sössötystä tuo "uusi" hanke nyt taas on. Taitaa olla komission virkamiehillä aikalailla kuula hukassa...
Niin, mutta aseen tekijää ei ole tähän mennessä voinut syyttää aseella tapahtuneesta murhasta. Hyvinkin Messenger, IRC, FTP täytyy kyllä laskea rikoksen mahdollistaviksi ohjelmiksi. Mutta tässä taidetaan kuitenkin enemminkin tarkoittaa yrityksiä, jotka "mainostavat" tms. ohjelmiaan niiden suomilla mahdollisuuksilla tehdä rikoksia.

149.8.2005 14:17

Eipä tässä enää paljon järkeä ole. Minun puolestani voitaisiin käyttää EU ja sen direktiivit vaikka saunan sytykkeinä...

159.8.2005 16:55

Quote:
Tajuavat ainakin sen, että p2p:ssä liikkuu laittomasti todella paljon tavaraa.
Tässä protokollat, jotka pitää ehdottomasti kieltää piratismin estämiseksi: FTP, siinä liikkuu todella paljon laitonta materiaalia. HTTP, joiltakin sivuilta voi imuroida laittomia tiedostoja. Lailliset käyttötarkoitukset on vaan sivuseikka piratismia estäessä. MSN/IRC/YAHOO/ICQ/AIM jne. chattiprotokollia, onhan niilläkin laillisia tarkoituksia, mutta kun se voi edistää piratismia niin pakko kieltää nekin. Sähköposti, hauska tapa lähettää viestejä sähköisesti, mutta sillä voi myös lähettää liitetiedostona laitonta materiaalia, joten kieltoon vaan. -- Lisäksi salausohjelmat, kuten PGP ja TrueCrypt tulee kieltää, koska niitä voidaan käyttää salamaan rikos. Muut ovat varmasti samaa mieltä

169.8.2005 17:32

Siis p2p:ssä on tavara ehkä pikkasen helpommin saatavissa, kun vaikka MSN Messengerissä. Vieläpä kaikkien netin käyttäjien kesken helposti saatavissa, joten mielestäni MSN Messengeriä ei ainakaan voi verrata p2p-ohjelmiin. Sähköpostia? kuinka monelle voit lähettää edes esim. 10 megan tiedoston?

179.8.2005 17:41

Hetkinen, itse käytän "mesee" välillä kun linjat on poikki jenkkilään, niin hienosti menee esim 2.2 gt möykky...joten eiköhän sillä mene sitä piraattitavaraakin aikas hyvin sillon, eli kieltoon vaan.... ;-), jos noin käy taitaapi meikamannilta loppua työt...

189.8.2005 18:35

Quote:
Siis p2p:ssä on tavara ehkä pikkasen helpommin saatavissa, kun vaikka MSN Messengerissä
Ei se mitään, sitähän voi silti käyttää rikosten tekovälineenä! Mitä väliä sillä on vaikka olisi laillisiakin käyttötarkoituksia, kun tässä warettamista vastaan taisellaan. Se ei ole selitys, että p2p:stä löytyy helpommin tavaraa kuin messengeristä.
Quote:
Sähköpostia? kuinka monelle voit lähettää edes esim. 10 megan tiedoston?
Mulle voi ainakin ja voisin pyytää lisääkin kokoa boxiin, mutta 10 megaa riittää hienosti liitetiedostoihin. Ja harvoin tarvitsemani kräkit jota sähköpostilla saan ovat yli 10 megaa, että tilanpuutteella et voi ainakaan puollustella. Kysymys nyt oli vaan siitä, että p2p-ohjelmia, kuten bittorrent/emule ei ole tehty (pelkästään) warettamista varten ja niillä on monia eri käyttötarkoituksia. Jos p2p-ohjelmat voidaan kieltää sen perusteella, että niitä VOI käyttää laittomaan toimintaan, miksei sitten kaikkia muitakin tietokoneohjelmia ja protokollia, joilla se on mahdollista?

199.8.2005 20:06

Quote:
...miksei sitten kaikkia muitakin tietokoneohjelmia ja protokollia, joilla se on mahdollista?
Koska nykyään moni (iso)yritys tekee niilla muilla ohjelmilla RAHAA!

2010.8.2005 5:46

Kaikella voi tehdä jotain laitonta, niin miksei sitten kielletä kaikkea?

2110.8.2005 10:39

Quote:
Kaikella voi tehdä jotain laitonta, niin miksei sitten kielletä kaikkea?
Naulan kantaan. Itse kyllä kannatan (nyt ihan aiquisoikeesti) kaikkea p2p-toimintaa ja ohjelmia, ja myös näitä reaaliaikaisia keskusteluohjelmia. Parempi, jos eivät kieltäisi mitään, niin suurin osa olisi onnellisia.

2210.8.2005 19:41

Kohta ne kieltää viel tallentavat dvd soittimet koska voit tallentaa jonkun leffan telkkarista, ottaa soittimen kaverille/duuniin ja näyttää sitä elokuvaa kavereille. Mitäs vielä?Ei varmaan enää saa myydä tyhjiä dvd+-r/rw tai cd-r/rw levyi koska pystyt polttamaan leffan/pelin/cd:n kaverille? Siis voi ***** tän EU:n ja kaikkien niitten direktiivien kanssa. Waretus on jees siinä missä leffojen/pelien/musiikin ostokin on. Ymmärtäisivät jo, että jos he haluavat sulkea "p2p" ohjelmat niin ei enää prkl tieto kulje missään koska joku voi aina lähettää jollain tavalla tiedoston toiselle.

2310.8.2005 20:35

*Huoh* Kyllä on loistavaa toimintaa. Joka viikko keksitään uusia direktiivejä ja lakeja, mistä ei ole mitäään hyötyä, sotkee ja hankaloittaa asioita vain enemmän ja pehemmin.


2411.8.2005 2:32

Quote:
ottaa soittimen kaverille/duuniin ja näyttää sitä elokuvaa kavereille.
Tämä taitaa olla jo nyt laitonta ilman elokuvayhtiön/edunvalvojan lupaa.
-janne

2511.8.2005 8:16
yuni
Inactive

Kuhan toi ei vaikuttais päivittäiseen elämiseen, tällä perusteella, montakohan EU-direktiiviä minäkin rikon päivässä jos niitä pilkulleen noudattaisi! :P

2611.8.2005 8:45

On se Sveitsi kyllä hieno maa! Norja valitettavasti kuuluu natoon. Pitäisi vain perehtyä hieman Sveitsinkin lainsäädäntöön.

2711.8.2005 9:04

nää on taas ihan samoja keksintöjä kun aikoinaan keksittiin c-kasetti formaatti. onhan ne tehny miehen etumuksen mitastaki direktiivin! tehköön direktiivejä waretuksesta ja laittakoon ne per... siihen hyllyyn heti direktiivin viereen jossa määritellään maidon väri. keskittyis olennaiseen välillä siellä EU:ssa.


------
jööö

2811.8.2005 19:46

Mediassa olikin jonkin aikaa ihmetelty EU-vastaisuuden kasvua. Eiköhän syy ole harvinaisen selvä näidenkin uutisten jälkeen. >:)

2911.8.2005 19:51

Quote:
Mediassa olikin jonkin aikaa ihmetelty EU-vastaisuuden kasvua. Eiköhän syy ole harvinaisen selvä näidenkin uutisten jälkeen. >:)
Osittain, mutta itseäni ainakin suuriten ottaa päähän se että kaikessa tehdään samalla tavalla kuin USA, sekä se että otetaan hillittömästi uusia jäsenmaita. Tällöin vanhat jäsenmaat kustantavat sekä omat että uusien maiden tarpeet. Suomikin pian maksaa niin omat kuin esim. Puolan sosiaalimenot. Nämä ihmeen pikkutarkat lait jotka koskee P2P-verkkoa ovat myös typeriä EU:n pohjanoteerauksia. Se ottaa päähän että henkilöt, jotka eivät itse tiedä asiasta pa*kan vertaa tekevät päätöksiä yhden tai kahden esimerkin perusteella. Näitä tietämättömien päätöksiä sitten sovelletaan 20 eri maassa 300 miljoonaan ihmiseen.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
4 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....