*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

USAssa kahdeksan syytteeseen tekijänoikeusrikkomuksista

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 1.8.2005 05:02 Kommentteja (13)

USAssa kahdeksan syytteeseen tekijänoikeusrikkomuksista Kesäkuinen Internetin "warez"-ryhmiin kohdistunut ratsia on johtanut kahdeksaan syytteeseen Yhdysvalloissa. Syytettynä olevien warez-ryhmien jäsenten katsotaan olevan yhteyksissä laittomaan pelien, elokuvien, musiikin ja ohjelmiston jakeluun.
Yhdysvaltain oikeusministeriön mukaan syytetyt olivat laitonta materiaalia levittäneiden warez-piraattiryhmien johtojäseniä. Oikeusministeriön avustavan asianajan virkaa hoitavan John C Richterin mukaan tällaiset tapaukset ovat osa ministeriön koordinoitua strategiaa suojella tekijänoikeuksien haltijoita "online-varkailta, jotka varastavat ja myyvät tuotteita, joita he [oikeuksien haltijat] suurella vaivalla tekevät."

Oikeusministeriön mukaan warez-ryhmien toiminta on ollut äärenmäisen tehokasta. Välittömästi uuden pelin, ohjelman, elokuvan jne. ilmestyessä jokin ryhmä tekee tuotteesta digitaalisen piraattikopion, joka levitetään sitten nopeasti servereille ympäri maailman. Tämä jakeluverkosto on ollut myös P2P-verkkojen pääasiallinen materiaalin lähde.

Tämä "FBI:n Charlottessa suorittama peitetehtävä onnistui hyvin tehokkaasti tunnistamaan digtaalisen piraattimateriaalin lähteet maailmanlaajuisesti", toteaa FBI:n edustaja erikoisagentti Robert Clifford. "Kyber-rikosten tekijät voidaan tunnistaa ja paikantaa kaikkialta maailmasta", hän jatkoi.

Warez-ryhmiä ratsattiin kesäkuussa laajassa, 15 eri maahan ulottuneessa operaatiossa. FBI:n johtama operaatio, joka tunnettiin nimellä Site Down, oli kohdennettu nimenomaan warez-ryhmien johtohahmoja vastaan.

Lähde:
BBC News

Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

11.8.2005 5:34
jmpk
Inactive

Näitä ei olekaan kuulunut vähään aikaan.

21.8.2005 6:35

kun nyt miettii niin eipä nuo ratsauksen taida pahemmin p2p asioihin vaikuttaa...jatkuvasti tulee uutta..ottaisivat koko maasta yhteydet pois niin ei olisi ongelmia p2p suhteen -:D

31.8.2005 7:47

P2P-verkossa on videopätkä tuosta SiteDown-ratsiasta ja siinä on yhden ratsatun (Fatboy) haastattelu. Pätkä löytyy nimellä CTV.News.Story.on.RCMP.Raids.of.Operation.Site.Down.and.Interview.with.fatboy.XviD-iND

41.8.2005 8:25

Ja taas iskut kohdistui vaan johtajiin. Hyvä niin. Meijjän "peruskäyttäjien" ei tarvi olla läheskään niin peloissaan ;)

51.8.2005 8:52

Quote:
..."online-varkailta, jotka varastavat ja myyvät tuotteita,...
Eli olivatko nämä syytteen saaneet taas näitä piraattikopioiden myyjiä... eivätkä tavallisia P2P-hyypiöitä??

61.8.2005 9:42

Quote:
Eli olivatko nämä syytteen saaneet taas näitä piraattikopioiden myyjiä... eivätkä tavallisia P2P-hyypiöitä??
Ei ole myyjiä vaan gouppien kräkkääjiä. Tekivät tuota ainoastaan respectin vuoksi, ei rahan. John C Richterlillä on lähtenyt taas mopo käsistä noiden rikosnimikkeiden kanssa, kun ei eroita varkautta ja tekijänoikeusrikkomusta.

71.8.2005 17:36

Joo, kyllä Jompalla on nyt vähän metsään mennyt... Pitäisköhän imaista tuo haastis :D

82.8.2005 14:40

"Kyber-rikosten tekijät voidaan tunnistaa ja paikantaa kaikkialta maailmasta" Pysyis nyt vaan siellä omalla tantereellaan, eikä tulis häiritsemään meitä laillisia lataajia.

92.8.2005 15:02

näistä "warez"-ryhmistä pitäisi puhua ennempi "rls"-ryhmistä. nämä release-ryhmät muodostavat nämä niin paljon kohutut "warez"-piirit. puhutaan eräästä scenestä joka on tiukasti organisoitunut ja sinne ei tavallissa DC++-joukolla ole asiaa. varmoja keinoja päästä tuntea hyvin joku sceneen kuuluvasta oikeassa elämässä tai itse omata sellaisia kontakteja joilla edesauttaa groupin toimintaa esim. olla töissä levykaupassa ja saada levyt ennakkokuunteluun ennen virallista julkaisupäivää jolloin ihmiset saa ne kaupasta jne. tämän tyylistä. http://www.sendmefile.com/00030992 tuossa kiinostuneille linkki siitä miten homma toimii. tämä, vain puolustuksen puheenvuorona ettei ihmiset sekoita heitä p2p-luteisiin.

103.8.2005 0:50

Kiitos tuosta linkistä k0Z

114.8.2005 16:10

Siis onko waretus laitonta mutta jos ei jaa mutta VAAN lataa niin se on tavallaan niinko LAILLISTA?

124.8.2005 18:29

Quote:
Siis onko waretus laitonta.... mutta VAAN lataa niin se on.... LAILLISTA?
Juuri noinhan se menee. Kuitenkin jos haluat ladata on sinun myös jaettava. Kuulostaa sekavalta, mutta niin se P2P-touhu vaan toimii.

135.8.2005 8:03

Siistii keskustella jostai tosi Quluneesta aiheesta! ! Warez-keskustelut aivan turhia, mutta uutiset on hyvä olla.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville (18.8.2017 13:35)
Toukokuun lopulla ryminällä älypuhelinmarkkinoille yrittäneen Essentialin kompurointi kesän aikana on ollut hirvittävää katsottavaa, mutta yhtiö näyttää vihdoin saanen rivinsä kuntoon ja se ....
Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita (18.8.2017 12:57)
Aikoinaan kyseenalaisilla keinoilla käyttäjiä Facebookista kahminut deittipalvelu Badoo on lisännyt sovellukseensa mahdollisuuden käydä videopuheluita "mätsien" kesken. Ajatuksena on, että ....
iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi (18.8.2017 11:40)
Nimimerkkiä xerub käyttävä hakkeri väittää selvittäneensä iPhone 5s -älypuhelimen Secure Enclave -tietoturvapiirin firmwaren salausavaimen. Secure Enclave -piiri on osa älypuhelimen A7-järjestelmäpiiriä ....
Meneekö sormi suuhun iOS 11:n kanssa? Näin otat kaiken irti uudesta moniajosta Meneekö sormi suuhun iOS 11:n kanssa? Näin otat kaiken irti uudesta moniajosta (18.8.2017 11:11)
Applen tuotteita on kehuttu monesti siitä syystä, että niiden käyttölogiikan omaksuminen ei vaadi ohjekirjaa, vaan kaikki "vaan toimii". Monessa tapauksessa Applen tuotteet ovat varmasti hyvin ....
Nintendo Switch jyräsi myydyimmäksi konsoliksi heinäkuussa Nintendo Switch jyräsi myydyimmäksi konsoliksi heinäkuussa (18.8.2017 11:04)
Nintendolla voidaan olla tyytyväisiä kuluvasta vuodesta. Yhtiön tuorein konsoli, Nintendo Switch, on kärsinyt aiemmin kroonisista toimitusvaikeuksista, mutta tilanne helpotti vihdoin heinäkuussa. ....

Uutisarkisto