*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

USAssa kahdeksan syytteeseen tekijänoikeusrikkomuksista

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 1.8.2005 05:02 Kommentteja (13)

USAssa kahdeksan syytteeseen tekijänoikeusrikkomuksista Kesäkuinen Internetin "warez"-ryhmiin kohdistunut ratsia on johtanut kahdeksaan syytteeseen Yhdysvalloissa. Syytettynä olevien warez-ryhmien jäsenten katsotaan olevan yhteyksissä laittomaan pelien, elokuvien, musiikin ja ohjelmiston jakeluun.
Yhdysvaltain oikeusministeriön mukaan syytetyt olivat laitonta materiaalia levittäneiden warez-piraattiryhmien johtojäseniä. Oikeusministeriön avustavan asianajan virkaa hoitavan John C Richterin mukaan tällaiset tapaukset ovat osa ministeriön koordinoitua strategiaa suojella tekijänoikeuksien haltijoita "online-varkailta, jotka varastavat ja myyvät tuotteita, joita he [oikeuksien haltijat] suurella vaivalla tekevät."

Oikeusministeriön mukaan warez-ryhmien toiminta on ollut äärenmäisen tehokasta. Välittömästi uuden pelin, ohjelman, elokuvan jne. ilmestyessä jokin ryhmä tekee tuotteesta digitaalisen piraattikopion, joka levitetään sitten nopeasti servereille ympäri maailman. Tämä jakeluverkosto on ollut myös P2P-verkkojen pääasiallinen materiaalin lähde.

Tämä "FBI:n Charlottessa suorittama peitetehtävä onnistui hyvin tehokkaasti tunnistamaan digtaalisen piraattimateriaalin lähteet maailmanlaajuisesti", toteaa FBI:n edustaja erikoisagentti Robert Clifford. "Kyber-rikosten tekijät voidaan tunnistaa ja paikantaa kaikkialta maailmasta", hän jatkoi.

Warez-ryhmiä ratsattiin kesäkuussa laajassa, 15 eri maahan ulottuneessa operaatiossa. FBI:n johtama operaatio, joka tunnettiin nimellä Site Down, oli kohdennettu nimenomaan warez-ryhmien johtohahmoja vastaan.

Lähde:
BBC News

Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

11.8.2005 5:34
jmpk
Inactive

Näitä ei olekaan kuulunut vähään aikaan.

21.8.2005 6:35

kun nyt miettii niin eipä nuo ratsauksen taida pahemmin p2p asioihin vaikuttaa...jatkuvasti tulee uutta..ottaisivat koko maasta yhteydet pois niin ei olisi ongelmia p2p suhteen -:D

31.8.2005 7:47

P2P-verkossa on videopätkä tuosta SiteDown-ratsiasta ja siinä on yhden ratsatun (Fatboy) haastattelu. Pätkä löytyy nimellä CTV.News.Story.on.RCMP.Raids.of.Operation.Site.Down.and.Interview.with.fatboy.XviD-iND

41.8.2005 8:25

Ja taas iskut kohdistui vaan johtajiin. Hyvä niin. Meijjän "peruskäyttäjien" ei tarvi olla läheskään niin peloissaan ;)

51.8.2005 8:52

Quote:
..."online-varkailta, jotka varastavat ja myyvät tuotteita,...
Eli olivatko nämä syytteen saaneet taas näitä piraattikopioiden myyjiä... eivätkä tavallisia P2P-hyypiöitä??

61.8.2005 9:42

Quote:
Eli olivatko nämä syytteen saaneet taas näitä piraattikopioiden myyjiä... eivätkä tavallisia P2P-hyypiöitä??
Ei ole myyjiä vaan gouppien kräkkääjiä. Tekivät tuota ainoastaan respectin vuoksi, ei rahan. John C Richterlillä on lähtenyt taas mopo käsistä noiden rikosnimikkeiden kanssa, kun ei eroita varkautta ja tekijänoikeusrikkomusta.

71.8.2005 17:36

Joo, kyllä Jompalla on nyt vähän metsään mennyt... Pitäisköhän imaista tuo haastis :D

82.8.2005 14:40

"Kyber-rikosten tekijät voidaan tunnistaa ja paikantaa kaikkialta maailmasta" Pysyis nyt vaan siellä omalla tantereellaan, eikä tulis häiritsemään meitä laillisia lataajia.

92.8.2005 15:02

näistä "warez"-ryhmistä pitäisi puhua ennempi "rls"-ryhmistä. nämä release-ryhmät muodostavat nämä niin paljon kohutut "warez"-piirit. puhutaan eräästä scenestä joka on tiukasti organisoitunut ja sinne ei tavallissa DC++-joukolla ole asiaa. varmoja keinoja päästä tuntea hyvin joku sceneen kuuluvasta oikeassa elämässä tai itse omata sellaisia kontakteja joilla edesauttaa groupin toimintaa esim. olla töissä levykaupassa ja saada levyt ennakkokuunteluun ennen virallista julkaisupäivää jolloin ihmiset saa ne kaupasta jne. tämän tyylistä. http://www.sendmefile.com/00030992 tuossa kiinostuneille linkki siitä miten homma toimii. tämä, vain puolustuksen puheenvuorona ettei ihmiset sekoita heitä p2p-luteisiin.

103.8.2005 0:50

Kiitos tuosta linkistä k0Z

114.8.2005 16:10

Siis onko waretus laitonta mutta jos ei jaa mutta VAAN lataa niin se on tavallaan niinko LAILLISTA?

124.8.2005 18:29

Quote:
Siis onko waretus laitonta.... mutta VAAN lataa niin se on.... LAILLISTA?
Juuri noinhan se menee. Kuitenkin jos haluat ladata on sinun myös jaettava. Kuulostaa sekavalta, mutta niin se P2P-touhu vaan toimii.

135.8.2005 8:03

Siistii keskustella jostai tosi Quluneesta aiheesta! ! Warez-keskustelut aivan turhia, mutta uutiset on hyvä olla.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin (2.12.2016 13:01)
PC-pelikehittäjät ovat viime aikoina laajentuneet mobiilipelimarkkinoille ostamalla sektorilla jo markkinaosuuksia kahmineita yrityksiä. Esimerkiksi Activision Blizzard osti Candy Crush -pelejä ....
Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
2 kommenttia
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....

Uutisarkisto