*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Sonylta työkalupakki PS3:n pelintekijöille

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 22.7.2005 12:09 Kommentteja (14)

Sonylta työkalupakki PS3:n pelintekijöille Japanilainen viihdejätti Sony ilmoitti torstaina lähentyvänsä yhtiön tulevan PlayStation 3 -konsolin pelinkehittäjiä julkaisemalla heidän käyttöönsä valikoiman erilaisia kehitystyökaluja. Samalla yhtiö ilmoitti ostavansa brittiläisen middlewarea valmistavan SN Systemsin sekä aloittavansa yhteistyön kolmen yhdysvaltalaisen pelitalon kanssa.
Sony tuo työkalupaketin markkinoille siksi, että PS3:n tarjoamat mahdollisuudet ovat pelottaneet pelinkehittäjiä. Pelintekijöitä huolettaa kustannusten nousu, kun Sonyn uudella konsolilla on mahdollista luoda peleihin elokuvatason grafiikkaa ja efektejä. Alan asiantuntijoiden arvioiden mukaan PS3:n pelinvalmistuskustannukset voivat kivuta jopa 12,3-16,5 miljoonaan euroon nykyisestä reilusta 8 miljoonasta eurosta.

Kehityspakettiin kuuluu ainakin graafinen käyttöliittymä fysiikan mallinnukseen, maiseman, elokuvakohtausten ja animaation suunnittelutyökaluja sekä Epic Gamesin kehittämä Unreal 3 -pelimoottori, joka tulee toimimaan myös PS3:n Unreal Tournament 2007 -pelin alustana. Myös toiset Sonyn uudet yhteistyökumppanit, Havok ja Ageia Technologies, ovat fysiikan mallintamiseen erikoistuneita pelitaloja.

"Asiat, joiden luulimme olevan mahdollisia vain elokuvissa, ovat nyt mahdollisia myös peleissä", totesi Sonyn peliosaston johtaja Ken Kutaragi. Kutaragin mukaan yhtiö sai päivittäin puheluita, joissa kyseltiin miten PS3:lle tulisi kehittää sekä sitä, aikooko Sony tukea kehittäjiä jollain lailla.

Samalla Sony ilmoitti tuovansa Japanin markkinoille syyskuun puolessa välissä valkoisen version sen PlayStation Portable eli PSP-käsikonsolista. Valkoisessa PSP:ssä tulee olemaan päivitetty käyttöjärjestelmä, jolla pääsee surffaamaan Internetissä ja lataamaan TV-ohjelmia Sonyn palvelimelta. Laitteen hinta tulee olemaan noin 185 euroa.

Lähteet:
Reuters
Gamespot

Edellinen Seuraava  

14 kommenttia

122.7.2005 12:23

Quote:
Alan asiantuntijoiden arvioiden mukaan PS3:n pelinvalmistuskustannukset voivat kivuta jopa 12,3-16,5 miljoonaan euroon nykyisestä reilusta 8 miljoonasta eurosta.
Sitten pelien hintakin nousee samalla kaavalla.

222.7.2005 12:56

Ei kustannusten nuosut pelejä paranna. Saadaan vain parempaa grafiikkaa ja "varmempaa" sisältöä (eli suositun pelin titteli + numero perään).

322.7.2005 13:33

Minkäköhän nimisiä työkaluja?

422.7.2005 15:44

aika paskamaista jos ps3 pelien hinnat on tyyliin 2x kalliimpia kuin ps2 :S

522.7.2005 18:50

Taitaa nuo kyseiset asiantuntijat odottaa. että kun grafiikka on hyvää, niin pelien ohjaajat haetaan hollywoodista, Harry Gregson-Williams palkataan musiikin tekijäksi, ja luonnollisesti Keanu Reevesit sun muut ääninäyttelijöiksi..

622.7.2005 18:58

haha :P

722.7.2005 20:29

Quote:
Sonyn uudella konsolilla on mahdollista luoda peleihin elokuvatason grafiikkaa ja efektejä
Niin ja miten tämä sitten määritellään?
Quote:
Asiat, joiden luulimme olevan mahdollisia vain elokuvissa, ovat nyt mahdollisia myös peleissä
Wtf? Siis peleissähän on jo nykyään sellaiset asiat mahdollisia, joita elokuvissa ei edes ole, kuten tarinaan vaikuttaminen itse tekeminen. Aika hämärä heitto.

823.7.2005 6:04

Kivahan se on silmäkarkki pelii pelata, mut siihe kyllästyy aika nopsaan.. Pitää olla kunnon juoni ja paljon vaihtoehtoja, konsoleilla ei vaan oo koskaan seikkailu & roolipelejä, tai jos on nii ne on liika automatisoitu..

923.7.2005 14:15

http://www.xbitlabs.com/news/multimedia/display/20050721214043.html eli AGEIA PhysX SDK tulossa tuohon PS3 SDK settiin. Ei ne voi pelien hintaa tuosta hirveän paljon nostaa, pitää sitten kompensoida myyynnin määrällä joka taas tuottaa projektille suuremman riskin ja sitä kautta julkaistaan vain "varmoja" hittejä.

1023.7.2005 15:54
jmpk
Inactive

Quote:
Minkäköhän nimisiä työkaluja?
Etkai meinannut kokeilla itse? Voi näissä koti-järjestelmissä loppua potku.(En tiedä mac:eista, mutta laskeaanko ne koti-koneiksi)

1123.7.2005 16:18

uskon, että itsekin ostan ps3 en ja pelejä siihen, mutta eri asia on siten se, että mitkä määritellään elokuvaksi? eli siis elokuva tasoiset grafiikat... finalfantasy leffassa on ihan ok kraffa, mutta elokuvaan verrattuna selvä ero.ö.......

1223.7.2005 16:36

Quote:
Sitten pelien hintakin nousee samalla kaavalla.
Pelien hinta nousee, mutta ei luultavasti samalla tasolla. Kuljetus ja varastointi kustannukset pysyvät samana, samoin vähittäiskaupoille menevät tulot... Näin ainakin luulisin. Sikäli hienoa että nyt jo julkaistaan tällainen työkalujuttu, että pelejä on valmiiksikin kun kone tulee markkinoille.

1324.7.2005 17:44

Tavalliselle rahvaalle pelaaminen on nyt jo kallista herkkua noiden pelihintojen takia, niin entäpä sitten jos ja kun pelihinnat nousee. Kaipa ne innokkaimmat pelurit maksavat huvistaan vielä silloinkin (toivottavasti sitten koko rahan edestä).

1427.7.2005 8:18

monenkos euron paikkeilla ps3 pyörii :S

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna (19.8.2017 17:39)
Yhdysvaltalaiset elokuvastudiot ovat aloittaneet neuvottelut suurien digitaalisten elokuvavuokraamojen kanssa uutuuselokuvien tarjolle tuonnin nopeuttamiseksi. Ajatuksena on, että elokuvia voisi ....
2 kommenttia
Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti (19.8.2017 12:15)
Tietokoneen tallennustila täynnä? Löydä oppaamme avulla mikä kovalevyltä vie eniten tilaa ja vapauta näin helposti ja ilmaiseksi lisää tilaa käyttöösi.
3 kommenttia
Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville (18.8.2017 13:35)
Toukokuun lopulla ryminällä älypuhelinmarkkinoille yrittäneen Essentialin kompurointi kesän aikana on ollut hirvittävää katsottavaa, mutta yhtiö näyttää vihdoin saanen rivinsä kuntoon ja se ....
1 kommentti
Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita (18.8.2017 12:57)
Aikoinaan kyseenalaisilla keinoilla käyttäjiä Facebookista kahminut deittipalvelu Badoo on lisännyt sovellukseensa mahdollisuuden käydä videopuheluita "mätsien" kesken. Ajatuksena on, että ....
iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi (18.8.2017 11:40)
Nimimerkkiä xerub käyttävä hakkeri väittää selvittäneensä iPhone 5s -älypuhelimen Secure Enclave -tietoturvapiirin firmwaren salausavaimen. Secure Enclave -piiri on osa älypuhelimen A7-järjestelmäpiiriä ....

Uutisarkisto