*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Huippunopea laajakaistayhteys kaapeli-TV:n kautta 2006?

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 21.7.2005 06:54 Kommentteja (66)

Huippunopea laajakaistayhteys kaapeli-TV:n kautta 2006? Suomalainen laajakaistavälineitä valmistava Teleste sanoo, että se voi jo ensi vuonna tarjota huippunopeita laajakaistayhteyksiä olemassa olevaa kaapeli-TV-verkkoa hyödyntäen. Yhtiön mukaan saavutettavissa on jopa 100 Mbps:n nopeus, mikä merkitsisi karkeasti 50 kertaa nopeampaa yhteyttä kuin mitä nykyisillä keskiverto laajakaistayhteyksillä saavutetaan.
Vastaaviin nopeuksiin päästään myös valokuituyhteyksillä, mutta ne ovat huomattavasti kalliimpia toteuttaa. "Koska teknologia hyödyntää jo olemassa olevaa kaapeli-TV-verkkoa, on se hyvin kustannustehokas", kommentoi Telesten toimitusjohtaja Jukka Rinnevaara aiheesta uutisoinneelle Reutersille.

Telesten oivallus on ollut sovittaa "perinteisistä" verkoista tuttu ethernet-tekniikka kaapeliverkkoon. Tätä sovellettua tekniikkaa yhtiö kutsuu termillä "virtuaalikuitu". Tuttu ethernet on kustannustehokas, edullinen ja luotettava ratkaisu, joten sen onnistunut soveltaminen kaapeliverkkoon tuo selkeitä etuja. Teleste on jo testannut teknologiaansa Alankomaissa, mutta ei ole toistaiseksi saavuttanut lupailtuja huippunopeuksia.

Yhtiöllä tuntuu olevan hyvä etumatka pahimpiin kilpailijoihinsa, joita ovat jenkkifirmoihin Scientific Atlanta ja Cisco. Teleste lupaa tuovansa 100 Mbps:n nopeudet tarjoavat laitteet markkinoille jo ensi vuoden alussa ja uskoo, että kilpailijat pystyvät samaan aikaisintaan vuoden 2007 puolen välin tietämillä.

Telesten Pekka Rissanen uskoo, että lähes sadan megan nopeudet ovat välttämättömiä muutaman vuoden kuluttua. "Tutkimuksiemme mukaan 30 megatavua sekunnissa siirtävä yhteys on ehdoton minimivaatimus tulevaisuuden kodeissa. Jo yksi TV-ohjelma voi vaatia 10-20 megatavua sekunnissa, joten 30 megan ja jopa 50 Mbps:n tarve saavutetaan nopeasti", visioi Rissanen lehdistölle viitaten selvästi kasvaviin vaatimuksiin, joita HDTV tuo mukanaan.

Rissasen mukaan kodin kytkeminen uudella tekniikalla varustettuun verkkoon maksaisi noin 50-200 euroa.

Lähde:
Reuters

Edellinen Seuraava  

66 kommenttia

121.7.2005 7:07

Tollahan jo waretteelee sitten hd-dvd ja blue-ray leffoja. Ei sillä että minä warettaisin, mutta jollekkinhan tuollainen saattaa juolahtaa mieleen.... BTW. Mahtaakohan tulla jotain liikennerajoituksia?

221.7.2005 7:24

En kyllä itte keksis parempaa käyttöä kuin warettaminen jos olis noin nopea yhteys. Epäilen ettei tulisi mitään liikennerajoituksia... olisi kovot niin äkkiä täynnä, että...

321.7.2005 7:24

joo tommonenhan iha kiva :)

421.7.2005 7:36

Noilla nopeuksillahan jo tv-lähetysten seuraaminen neti välityksellä onnistuu. Varmaan myöskin tv-maksuhallinto tämän tajuaa ja lätkäsee aivan varmuuden vuoski internetliittymille tv-luvan pakolliseksi. Sitten vielä Teosto, Gramex, Kopiosto, jne. keksivät omat perusteensa kerätä tuosta maksua, niin lopuksi voidaan haudata koko loistava idea.

521.7.2005 7:37

Paljonkohan tällänen maksais kuukaudessa? Olis kyllä aivan måste!

621.7.2005 7:52

tuolla pystyis pystyttään mukavan kokoisia peliservereitä..

721.7.2005 7:56

Hyvä, että joku keksi tämän, sillä koskaan ei olisi valokaapeleita vedetty muualle Suomeen, kuin etelään. Mutta vuonna 2006 nämä otetaan ehkä vain helsingissä 'koekäyttöön'.

821.7.2005 8:02

Katsotaan vain, niin tuollainen nostaa varmasti tv-luvan hinnan pilviin.

921.7.2005 8:09
jmpk
Inactive

Quote:
"Tutkimuksiemme mukaan 30 megatavua sekunnissa siirtävä yhteys on ehdoton minimivaatimus tulevaisuuden kodeissa.
Tuon kanssa olen ehdottomasti samaa mieltä, mutta en sen että 100megabittiä sekunnissa, mitä nuo tarvoavat, koska sehän on vain 12,5 megatavua sekunnissa. Eli 30megatavua sekunnissa siirtävän kaistan pitäisi olla 240 megabittiä sekunnissa. Vielä riittää tuohon tavoitteeseen matkaakotikäytässä, onhan se vajaa neljännesgiga. Eikä tuo 100mbps ole ollenkaan liikaa jos liikenteen jakaa yli 5 koneelle tasan. Mutta edistystä silti, kunhan kuukausimaksu ei nouse paljoa. Miksipä nousisi jos tekniikka käyttää samaa verkkoa kuin nykyiset yhteydet.

1021.7.2005 8:59

Saas nähä miten äijän käy.

1121.7.2005 9:15

Kuulostaa aika tyyriiltä, lisälaitteita, "kodin kytkeminen", tv-maksu(?) ja sit vielä kovalevyt :) Tosta voi tullo helvetin hyvä juttu, tai sitte karseeta byrokratia paskaa.

1221.7.2005 10:02

Niin kuin jo mainittiinkin niin toivottavasti saadaan tänne perä korpeen myös noita kaistoja, eikä pelkästään etelä Suomeen "koekäyttöön". Ei nimittäin ole kovin reilua, että etelässä jengi surfaa tajuttomilla nopeuksilla ja pohjoiseen päin mentäessä kaista kapenee :(

1321.7.2005 10:17

Kuulehan codec dude....... Mun käsittääkseni oulussa ois tällä hetkellä noi nopeimmat yhteydet, eikä meillä täällä helsingissä. Itsekin pikkaisen kateellinen, kun joutuu tyytymään tähän 8M kaapeliin joka on sitäpaitsi ihan prkleen kallis!

1421.7.2005 10:19

Tuossakin varmaan uppina joku 256 kbs :)

1521.7.2005 10:57

Joo, pelkona se että tää uus tekniikka onkin vanha tekniikka niinkuin kokoajan selitetään. Eli DL ois makeat 100 Mb kaapeli, mutta UP olisikin sitten se ihana 56 Kb modeemi! Vähän niin kuin se satelliitin kautta latailu.

1621.7.2005 11:16

Onkohan tuosta 100 mbps nopeudesta nyt mitään hyötyä ellei pidä jotain laillista serveriä? Normaalissa surffailussa et huomaa mitään eroja 2 mbps nopeuteen ja nettivideoissakin on todennäköisesti rajoitettu latausnopeus käyttäjää kohden, eli et tuolla 12,5 mbps vauhdilla sitä kuitenkaan pääse siirtämään koneellesi. Ja kaiken lisäksi olen kuullut että nykytekniikkä kovaleyvissä mitä kotitalouksissa käytetään ei kestä kestä tuota 12,5 mbps siirtovauhtia jos hyödynnät esim. torrent verkostoa. Eli tuolloinkaan et pääse "warettamaan" koko letkun voimalla. Ite en tiedä tästä asiasta oikein yhtään mitään, mutta mites sitten jos nuo 100 mbps yhteydet lisääntyvät roimasti ja porukat alkavat imuttamaan huimilla nopeuksillä 24-7 niin kärsivätkö sitten siinä pienemmän netti yhteyden omaavat?. Esim. muuttuuko alle 1 mbps omaavan talouden surffailu nopeus pienemmäksi mitä se nyt on?

1721.7.2005 11:33

Quote:
Kuulehan codec dude....... Mun käsittääkseni oulussa ois tällä hetkellä noi nopeimmat yhteydet, eikä meillä täällä helsingissä. Itsekin pikkaisen kateellinen, kun joutuu tyytymään tähän 8M kaapeliin joka on sitäpaitsi ihan prkleen kallis!
Juu taisi multa unohtua nuo Oulun kaistat :) Ja kateellinen olen minäkin.
AMD Phenom II 965 BE, Asus M3A32-MVP Deluxe, Corsair 2x 2Gt 1066Mhz DDR2, Asus HD 6870 1Gt, Seasonic S12 Energy Plus 550W

1821.7.2005 12:21

ja paljokohan olis kk maksu? voisin olla kiinnostunut, jos uppi (U/L) ei ole pullonkaula!!

1921.7.2005 12:23

luin tuossa noita juttuja. että kyllä näin on että oulussahan ne suomen nopeimmat yhteydet on ja halvimmat..

2021.7.2005 12:26

Heh mulla on 1/8 meganen kaapeli liittymä ja sillä pärjää ihan hyvin.. Mutta tottakai mitä nopeampia kaistoja saadaan sen parempi, edellyttäen ettei KK hinnat nouse nykyisestä.

2121.7.2005 12:36
jmpk
Inactive

Quote:
mutta mites sitten jos nuo 100 mbps yhteydet lisääntyvät roimasti ja porukat alkavat imuttamaan huimilla nopeuksillä 24-7
tuskinpa kukaan p2p:tä käyttää 24/7 jos cd:llinen tulee minuutissa tai kahdessa (ja onhan viikossa 10080minuuttia), eli tiedostoja ei riitä ladattavaksi niinpaljoa kuin kerkeäisi. Lisäksi tiedostojen siirtely rasittaa verkkoa vähemmän aikaa, kuin hitaat liittymät. Ja sitten uploadiin että sen pitisi olla kanssa ehdottomasti vähintään puolet alastulosta ja enemmänkin jos haluaa pitää serveriä. Minulla esim on alas 2mbps ja ylös 256kbps. Mihinhän perustuu että isp:t antavat vain vähän uploadia?

2221.7.2005 13:05

Oulussa ainut hyvä asia on, nopeat kaistat. :) (Puhun kokemuksesta)

2321.7.2005 13:07

Quote:
Mihinhän perustuu että isp:t antavat vain vähän uploadia?
varmaa siihe että normaalikäytössä esim luet nettisivuja nii suurin rasitus on sisäänpäin tulevalla kaistalla... hmmm... ja yritetää kitkee piratismii?

2421.7.2005 13:13

nii no, en ny tiedä tuosta piratismista. kyllähän sillä vähän hidastetaan / rajoitetaan mutta kummiskin. enemmän se on varmaan että ei oo nähty käytännölliseks että on suuremmat. yleensähän kaapeli yhteydellä on 128/256 u/l.

2521.7.2005 13:42

Nojohan, warettajan taivas... Nojoo toivottavasti tulisi jotan liikennettä rajoittavaa tuollainenhan oikein houkuttaa...

2621.7.2005 13:47

edelliseen, mullakin on se normaali 512/512 eikä oo ollunna tarvetta vaihtaa, tosin esim: mtv3:n netti telkku pikkuisen pätkii just tuon kaistan pienuuden takia ja tietysti se palomuurikin pikkuisen hidastaa.

2721.7.2005 13:49

ois kyllä kiva jos ois tuo mtv3 telkku juttu..

2821.7.2005 14:19

yleensähän kaapeli yhteydellä on 128/256 u/l. Aijaa no annappa kunnon lähdelinkki ennen kuin postaat MUTUJA tänne.

2921.7.2005 14:40

Täh! Tuoommoinen olisi hieno :P Löytääkö joku vielä sitä kuukausimaksua :(

3021.7.2005 14:58
kuassa
Inactive

Paljonkohan noilla operaattoreilla vain olisi kaistaa jakaakin ja monestakohan paikkaa oikeasti voi saada tuolla vauhdilla mitään? Sata 100 mb linjalla varustettua asiakasata tarvitsisi aika hurjasti kaistaa. Luulen että oikeat nopeudet mihin päästäisiin, olisi murto-osa tuosta potentiaalista, elleivät kaikki ala kasvattamaan kaistojensa kokoa valtavasti. Minne tahansa reitti on kumminkinkin netissä hitain kuin sen hitain osa.


Abit UL8 Athlon 939/64/3000+ Vista Premium Home
Asus A7V8X Deluxe Athlon XP 2200+ Windows XP Home
AsRock 939 DualS Athlon 939/64/3200+ Ubuntu Feisty64bit

3121.7.2005 15:43

Paljonkohan noilla operaattoreilla vain olisi kaistaa jakaakin ja monestakohan paikkaa oikeasti voi saada tuolla vauhdilla mitään? Sata 100 mb linjalla varustettua asiakasata tarvitsisi aika hurjasti kaistaa. Luulen että oikeat nopeudet mihin päästäisiin, olisi murto-osa tuosta potentiaalista, elleivät kaikki ala kasvattamaan kaistojensa kokoa valtavasti. Minne tahansa reitti on kumminkinkin netissä hitain kuin sen hitain osa. -------------------------------------------------------------------------------- Kuassa on oikeassa toi olisi varmaan erittäin toimiva esim: meidän taloyhtiössä jossa on vain 16 asuntoa joten tuolla tekeisi varmasti jotain...kun kyllä tuo olisi toimiva yhteys pienissä taloyhtiöissä, tulee varmaan olemaan kallis yksityiskäytössä.

3221.7.2005 16:20

Quote:
Hyvä, että joku keksi tämän, sillä koskaan ei olisi valokaapeleita vedetty muualle Suomeen, kuin etelään.
Kuule kuule. Mä asun 3000 asukkaan tuppukylässä ja täällä on valokaapeli :) Tosin ei sitä yksityisille tule.. pitäs varmaan pyytää ;)
Quote:
Kuulehan codec dude....... Mun käsittääkseni oulussa ois tällä hetkellä noi nopeimmat yhteydet, eikä meillä täällä helsingissä. Itsekin pikkaisen kateellinen, kun joutuu tyytymään tähän 8M kaapeliin joka on sitäpaitsi ihan prkleen kallis!
Eikö hesan seudulle ainakin saunalahti tarjoa 24 megasta??
Quote:
Jo yksi TV-ohjelma voi vaatia 10-20 megatavua sekunnissa, joten 30 megan ja jopa 50 Mbps:n tarve saavutetaan nopeasti
Eikö tuo 50 Mbps ole 6,25 megatavua sekunnissa. Jotenkin vaan muistelen, että pieni b olis bitti ja iso B olis tavu. Korjatkaa jos olen väärässä... (tiedän, aikomoista pilkun -piip-piip-piip- mutta kuiteski) Edit: quotet oli persiillään
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.7.2005 @ 16:21

3321.7.2005 17:00

Quote:
Oulussa ainut hyvä asia on, nopeat kaistat. :)
[OT]Entä afterdawn.com?[/OT]

3421.7.2005 17:04

Tommoisella kaistalla on sitten hyvä lukea sähköpostit. Kun kaikki musiikin ja elokuvien lataaminen vertaisverkossa kielletään niin moisella yhteydellä ei tee mitään.



3521.7.2005 17:18

Onhan niitä laillisia elokuvien ja musiikin latauspalveluita ja nettiTV on kovasti tekemässä tuloaan, joten ei noi nopeudet hukkaan mene.

3621.7.2005 17:56

Varmaan tosi iso käyttäjäkunta niillä palveluilla. No ehkä tulevaisuudessa sitten.....



3721.7.2005 19:51

Vai vielä nettiTV... saisivat nyt ensin nämä digikanavat toimimaan kunnolla ennen kuin alkavat kehittämään uutta "sutta".

3821.7.2005 19:56

Quote:
Vai vielä nettiTV... saisivat nyt ensin nämä digikanavat toimimaan kunnolla ennen kuin alkavat kehittämään uutta "sutta".
Mikäs niissä muka on vialla? Kyllä netti tv sellaisenaan, että voi itse "tilata" ohjelmat joita katsoo olisi ihan mukava.

3921.7.2005 20:39

Quote:
Mikäs niissä muka on vialla?
Kuva pätkii/pikselöityy, tekstit ei aina näy. Ja mikä parasta, nykyään kun nämä analoogiset kanavatkin kun ovat alkaneet sekoilla aika ajoin. Kohta kait pitää siirtyä 100% P2P-television puoleen ;)
Quote:
Kyllä netti tv sellaisenaan, että voi itse "tilata" ohjelmat joita katsoo olisi ihan mukava.
No jaa... ennemmin latauspalvelu, josta voisi ladata haluamansa ohjelman talteen... tartteis enää tallennuslaitteiden kanssa säätää.

4021.7.2005 23:21

Kuva pätkii/pikselöityy nimen omaan kaistan hitauden takia ainakin suurimmaksi osaksi. Myöskin nämä tilaushommat on lähinnä vastine vuokraukselle, joten koko lähetyksen tallentaminen vaatisi ikäänkuin koko ohjelman ostamista. Minusta henk.koh. kiinnostaisi huippunopea laajakaista ja siihen sitten ynnättynä leffojen "vuokraus". P2P-verkkokin ihan jees, mutta aina ei voi olla 100 varma mitä sieltä tulee, jos tulee yleensä mitään. Tämä ainakin ärsyttää isosti, kun pitäisi illaksi valkata joku jota katsoisi. Yksi vaihtoehto on mennä vuokraamoon, mutta mulla on todella huono tapa unohtaa palauttaa leffat ajallaan takas.

4122.7.2005 5:28
jmpk
Inactive

Quote:
Vai vielä nettiTV... saisivat nyt ensin nämä digikanavat toimimaan kunnolla ennen kuin alkavat kehittämään uutta "sutta".
Niinpä. En tajua mitä järkeä oli edes vaihtaa tähän digi tv:hen ja sitten muutaman vuoden päästä taas hdtv:hen. hdtv:n aikoihin varmaan yleistyy liikkuvan kuvan siirto internetin kautta. Olisivat suosiolla ottaneet heti hdtv:n eikä mitään digi-virityksiä. No pitää tietysti ajatella että kauppiaat haluavat rahat digibokseista ja sitten taas HDTV laitteista.

4222.7.2005 5:53

Niimpä itellä ei ole "riki-poksia" kun olen juuri seurannut tuota hdtv:n tuloa. Kun kaveri osti sen boxin niin sen sai heti päivittää kun singaali katos ja sitten vielä oli joku virtapiiki niin meni rikki onneksi oli takuut, mutta vaihtoi sen tallentavaan dvd-laitteeseen. Kyllä tuollaisella kaistalla voisi jo harkita imuttaa (laillisesti) ellujakin.

4322.7.2005 7:46

" Kuva pätkii/pikselöityy nimen omaan kaistan hitauden takia ainakin suurimmaksi osaksi. " Mistä kaistasta puhut?Oli vissiin kyse nykyisestä digilähetyksistä.



4422.7.2005 9:35

"Mistä kaistasta puhut?Oli vissiin kyse nykyisestä digilähetyksistä." Noh perhana, niin olkin. Sitä se teettää kun pitää väsyneenä lukea. Mutta sanotaan nyt sitten asiastakin. Ostaa kunnolliset vahvistimet ja antennit, niin melko hyvin pitäs toimia. Mulla toimii täällä missä ongelma ollut muilla, jopa betoniseinien sisällä olevalla harava-antennilla. Se vaan pitää olla kunnollinen.

4522.7.2005 10:09
yuni
Inactive

Ai muutaman vuoden sisällä vaadittava tuollanen nopeus.. Eiköhän ole vähän liiottelua mun mielestä. Ainakaan suomeen tuo parissa vuodessa rantaudu, se on varmaa.. Ihmisten tottumuksia on vaikea muuttaa ja kaikkia ei tuo edes kiinnosta, mutta sopiihan sitä yrittää ! ;-)

4622.7.2005 15:28

Quote:
Eikö hesan seudulle ainakin saunalahti tarjoa 24 megasta??
kyllähän sinne saa muistaakseni muiltakin adsl2 tekniikalla toimivan netin, tosin siinä pitää olla melkeen vieres keskittimestä että saadaan niin nopee yhteys aikaseks. sen takia ne on niin 'harvinaisia' ja niitä ei tahdo saada mihinkään. ikävä kyllä.
Quote:
Hyvä, että joku keksi tämän, sillä koskaan ei olisi valokaapeleita vedetty muualle Suomeen, kuin etelään.
vielä tuosta sen verran et kyllä aika moneen paikkaan saa valokaapelin, joihinkin rivitaloihin tulee jokaiseen asuntoon valokaapeli jne täällä pohjanmaallakin. että ei se ole sinänsä harvinaisuus. (asennus muistaakseni 1000e/ asunto jos kerralla tilaa joku 5-10 asuntoa. jos jälkeen päin haluaa ottaa yhteyden, valokaapelin niin asennus maksaa muistaakseni 2500e)

4722.7.2005 20:23

Quote:
Eikö hesan seudulle ainakin saunalahti tarjoa 24 megasta??
Dna:lla ainakin saa, mainoksia on jokapuolella. Se vaan huvittavaa, että siinäkin upload 512k muistaakseni. Maksimissaan 1mb. No 2006 meillä sitten on 100mb/512k :p

4822.7.2005 22:07

olikos toi hinta arvio 50-200 € kuukaudessa ???

4923.7.2005 1:59
-Rumba-
Inactive

Quote:
olikos toi hinta arvio 50-200 € kuukaudessa ???
Toivotaan näin. ei muuten noi oikeen kannata. meinaan ite voisin maksaa sen 50-100€ kuussa, en yhtään enempää. Tästä muuten tosiaan hyötyy kaikki nettilevykaupat yms. tosi hyvä juttu olis, jos tulis nopeesti :) edit:
Quote:
(asennus muistaakseni 1000e/ asunto jos kerralla tilaa joku 5-10 asuntoa. jos jälkeen päin haluaa ottaa yhteyden, valokaapelin niin asennus maksaa muistaakseni 2500e)
Kaverini höris et 110/110 oli jotai 5000€ sopimus+asennus yksityiselle
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.7.2005 @ 02:01

5023.7.2005 7:02

Quote:
Yhtiöllä tuntuu olevan hyvä etumatka pahimpiin kilpailijoihinsa, joita ovat jenkkifirmoihin Scientific Atlanta ja Cisco. Teleste lupaa tuovansa 100 Mbps:n nopeudet tarjoavat laitteet markkinoille jo ensi vuoden alussa ja uskoo, että kilpailijat pystyvät samaan aikaisintaan vuoden 2007 puolen välin tietämillä.
Uskoisin, että hinta on kyllä sen kaltainenkin... Tarvi varmaan miettiä noita "huippunopeuksia" kuin vasta 2-3 vuoden kuluttua, kun hinnat on normaaleja

5123.7.2005 20:10

Hehee vähän mä naureskelisin ruottalaisille.

5224.7.2005 7:17

[QUOTE] Hehee vähän mä naureskelisin ruottalaisille.[/QUOTE] Miksi ihmeessä? Mehän tullaan näissä nopeissa internet asioissa ruotsalaisia ja keski-eurooppalaisia valovuosia perässä.

5324.7.2005 7:58

"Hehee vähän mä naureskelisin ruottalaisille" ei kannattaisi ainakaan laajakaista-asioissa, yks mun kamu muutti sinne tukholmaan (esikaupunkialueelle)työ perässä, ja sillä on kotona 100/100 joten kyllä se pikkuisen nopeempi on kuin mun 512/512 :-0

5424.7.2005 9:19
pisberg
Inactive

joo-no ei ruottalaisil hirveesti kannata ainakaan ton asian suhteen nauraa ku siel saa 10megaasen kaistan 25€ ja tääl vittu 1/512 maksaa 33€, ja ku siel saa nopeeta kaistaa melkein misä vaan, vois suomikin ottaa vähän mallia..

5524.7.2005 11:28

ruottis ei saa ku ns pääkaupunki seudulle yhteyksiä ja se on osa syynä et miks ne on niin halpoja ja nopeita. ei oo menny niin paljoa rahaa kun ei oo rakennettu koko ruottiin mastoja jne. niin ku lähes joka paikkaan saat suomessa yhteyden, tosin paljon hitaamman kuin ruottissa ja joisain paikoissa saattaa olla hintavaakin ottaa mutta saa kummiskin. no, ei voi sanoa muuta ku et hyvää kannattaa odottaa! eli siis niitä 100/100mb jne yhteyksiä ;)

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 24.7.2005 @ 11:29

5624.7.2005 11:47

"se on osa syynä et miks ne on niin halpoja ja nopeita" Puhut muuten silkkaa paskaa. Ruotsin laajakaistaverkkoa sponsaa valtio. Se on syy miksi ne on halpoja. Saatavuuteen en osaa sitten sen kummemmin sanoa. Mutta yleensä jos on niukka saatavuus, on myöskin kalliit hinnat.

5724.7.2005 16:31

Eräs operaattori tuo lähitulevaisuudessa VDsl liittymiä jossa on vielä huimemmat nopeudet kuin tuossa kaapelinetissä. Ja adsl puolelta tuttuja etäisyys rajoitteita ei ole koska solmupisteisiin tuodaan yhteys kuitukaapeleilla ja siitä eteenpäin VDsl tekniikalla asikkaalle. Mopeuksia en voi/saa mainita mutta siis maximissaan huomattavasti nopeampi kuin tuo 100 Mbps.

5824.7.2005 18:03

"ruottis ei saa ku ns pääkaupunki seudulle yhteyksiä" Tossa juttua Ruotsin ja Suomen välisistä eroista laajakaistoissa. http://www.mintc.fi/www/sivut/dokumentit/julkaisu/julkaisusarja/2003/jua2103.htm

5925.7.2005 0:34

Jo yksi TV-ohjelma voi vaatia 10-20 megatavua sekunnissa, joten 30 megan ja jopa 50 Mbps:n tarve saavutetaan nopeasti Jaa puhuuko herra nyt tavuista vai biteistä :D

6025.7.2005 3:44

Eiköhän biteistä puhele. Mitä näihäin 10mb/100mb kaistoihin tulee, serveripään kaistatkin ovat viime aikoina nousseet reippaasti. Siinä missä vuosi takaperin kaistat oli rajoitettu megaan, nyt alkaa joka paikasta saamaan 10mb ja joissain harvoissa tapauksissa jopa tuota 100mb/s per serveri. www.tampere.fi muun muuassa.

6126.7.2005 19:38

"ruottis ei saa ku ns pääkaupunki seudulle yhteyksiä ja se on osa syynä et miks ne on niin halpoja ja nopeita. ei oo menny niin paljoa rahaa kun ei oo rakennettu koko ruottiin mastoja jne. niin ku lähes joka paikkaan saat suomessa yhteyden, tosin paljon hitaamman kuin ruottissa ja joisain paikoissa saattaa olla hintavaakin ottaa mutta saa kummiskin." Enpä usko tuota. Käytännön kokemus on itsellä ainakin sellainen, että tuossa rajan toisella puolella (asun tosi lähellä rajaa) on paljon paremmat yhteydet ja hinnat. Ruotsissa tuossa vieressä laupunkialueella asuvilla on mahdollisuus noihin halpoihin 10 megasiin yhteyksiin alle 50€ kuussa ja tuttuni asuu noin 15km pienen kaupungin keskustasta mettään päin ja heillä on puolet nopeampi netti sisäänpäin ja sama ulosmenevä nopeus ja hinta noin 5€ halvempi kuin minulla.

6227.7.2005 5:13
pisberg
Inactive

niin mä ainakin olen sen ymmärtäny että ruotsin valtio on kustantanut ja rakentanut sen niin että ruotsissa pitäs olla mahdollista saada hyvä kaista meilkein misä vaan... ja viel hyvään hintaan,korjatkaa jos olen väärässä.

6327.7.2005 5:46

Mitäs sitten tapahtuu,kun Ruotsin valtio lakkaa tukemasta laajakaistoja, taitaa hinnat nousta aika paljon.


I''m a lumberjack and I''m okay, I sleep all night and I work all day

6427.7.2005 5:49
pisberg
Inactive

no niin taitaa mutta en usko että lakkaa tukemasta..


Abit ip35, core 2 quad 6600@3.0Ghz + apogee GT,Msi GF 8800GTS Oc + zalman ZM-GWB8800 GT/GTS(G92),
8GB DDR2 800+ MHz Extreme Edition, samsung sata2 320GB+ 750GB, 2x zalman reserator 1, 2x240 ja 2x120 black ice gt

6528.7.2005 5:20

Kun nyt jo on mahdollista saada kaapelitv-netti ni mikseikös ens vuonna oo jo tollanen satasen putki himas xD Ei käy itteä yhtään kateeks :D

6628.7.2005 11:08

Ruotsin valtion sponsorointi koski verkon rakennusta. Kuluttajahintoihin vaikuttaa tätänykyä ainoastaan operaattorien välinen kilpailu, Haaparannalla, eli n. 800km Tukholman yläpuolella 10/10 yhteys maksoi 42€ ja Kalixissa, n. 50 km länteen 100/100 yhteys on tällä hetkellä ~50€. Sanoisin, että kyllä täällä hieman "pääkaupunkiseutuakin" pohjoisempana saa kohtuu hintaan riittävän nopeita yhteyksiä. Ainakin verrattuna liittymääni Suomessa.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto