*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Winampin aukko paikattu

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 19.7.2005 08:56 Kommentteja (22)

Winampin aukko paikattu Nullsoft on julkaissut uuden version sen suositusta Winamp-soittimesta. Uudessa versiossa v5.094 on korjattu heikkous, jonka avulla aiemmat Winampin versiot olisi voinut saada levittämään viruksia. Samalla on korjattu myös joitain muita pieniä bugeja ja tehty joitain parannuksia ohjelmaan.
Winampin 5-version heikon kohdan havaitsi kroatialainen LSS Security -niminen tietoturvayhtiö. Haavoittuvuus liittyi puskurin ylivuoto-ongelmaan ja MP3-tiedostojen sisältämiin ID3v2-metatageihin. Aukkoa voi hyödyntää, jos käyttäjä lisää soittolistalle haitallisesti muotoillun MP3-kappaleen ja soittaa sen. Kun kappale on soitettu loppuun, soittolista päivittyy. Jos jokin osa ID3v2-tagista (esim. nimi tai artisti) on liian pitkä, seuraa puskurin ylivuoto.

Ylivuoto-osoitetta voidaan sitten käyttää lähdeosoitteena strcpy()-funktiolle. Tämän funktion avulla taas voidaan ohjelman siirtokäskyllä osoittaa ja suorittaa haittamusiikkitiedoston kohta, johon hyökkääjä on asettanut haitallisen koodin, esimerkiksi viruksen.

Tämän kiusallisen pienen aukon tukkivan ohjelmapäivityksen voi ladata sivustoltamme täältä: http://fin.afterdawn.com/ohjelmat/audio_ohjelmat/musiikinsoitto_ohjelmat/winamp_v5.cfm.

Lähteet:
BetaNews
LSS Security

Edellinen Seuraava  

22 kommenttia

119.7.2005 11:33

No hyvä, hyvä, hyvä.

219.7.2005 11:42

riskejä on otettava

319.7.2005 13:43

Shit happens (meille kaikille). Ihmisiähän me olemme, virheitä sattuu. (Minä en ainakaan tuommoisen takia ohjelmaa ole vaihtamassa.)

419.7.2005 13:59

Ei sitä tarvitsekkaan vaihtaa.. Lataan vain uusimman version :) Ja eikös tuon Winampin teko pitänyt lopettaa?? :D

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 19.7.2005 @ 14:00

Älä Yritä Jos Et Osaa!!


Säännöt: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/2717

519.7.2005 14:14

Joo no niinhän ne kehu silloin... http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/5805.cfm

619.7.2005 16:47

heh pkaksp siin oli kuvassakin suluissa "for now" eli eiks toi tarkoita toistaiseksi ei #FINITO#

719.7.2005 17:44

Mikäs se tällänen versio v5.094 oikeen on kun ei voi täältä ladata saatika sitten winampin kotisivuilta?

819.7.2005 17:52

Kyllä mä sain ainakin ladattua...ihan hyvin..;) ja hyvin näyttää toimivan..toivottavasti ei lopu sen kehitys..on sen verran hyvä ohjelma..;)

919.7.2005 17:55

Itte en saa täältä eikä tuolla kotisivulla näyttäs olevan minkäänlaista mainintaa koko versiosta. Ei ainakaan satu silmääni.

1019.7.2005 18:59

Suora linkki Winamp 5.094:seen! http://download.nullsoft.com/winamp/client/winamp5094_full_emusic... Nauttikaa ;)

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 19.7.2005 @ 19:01

Älä Yritä Jos Et Osaa!!


Säännöt: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/2717

1119.7.2005 19:31

Mulla ei oo 5.08x jälkeiset versiot toimineet kunnolla. Ohjelman käynnistyminen kestää 10-15 sekuntia ja sulkemisen jälkeen kestää 20-30 sekuntia ennen kuin winamp.exe katoaa tehtävienhallinnasta. Aiemmilla =<5.08-versioilla toimi ihan oikein. Noh, kyllästyin versioiden edestakaisin vekslaamiseen ja vaihdoin kokonaan toisiin soitto-ohjelmiin.

1219.7.2005 19:34

Noniin nyt on tulossa toi uusin versi, kiitos Jouko?:lle :) Ilmeisesti ei oltu tuota winampin kotisivua päivitetty viel tai jotain.


AMD Phenom II 965 BE, Asus M3A32-MVP Deluxe, Corsair 2x 2Gt 1066Mhz DDR2, Asus HD 6870 1Gt, Seasonic S12 Energy Plus 550W

1319.7.2005 21:07
yimanya
Inactive

Koskeekohan tuo ihan kaikkia aiempia versioita? Mulla on käytössä niinkin uusi versio kuin 2.91 :D

1420.7.2005 6:03

Uutisesta:

Quote:
Winampin 5-version heikon kohdan...
Eli vastauksena yimanyalle, ei koske kuin versiota 5.094 edeltäneitä Winampin versioita 5.0XX. Siis ainakin mikäli käyttämiini lähteisiin on luottaminen =).

1520.7.2005 10:35

Quote:
Mulla ei oo 5.08x jälkeiset versiot toimineet kunnolla. Ohjelman käynnistyminen kestää 10-15 sekuntia ja sulkemisen jälkeen kestää 20-30 sekuntia ennen kuin winamp.exe katoaa tehtävienhallinnasta. Aiemmilla =<5.08-versioilla toimi ihan oikein.
Minulla täsmälleen sama ongelma.

1620.7.2005 12:09

Se uusi versio ei ole virallinen ennen kuin se löytyy winamp.com-sivulta. Eli tämäkin 5.094 julkaistiin pari päivää sitten, ja eilen siihen tehtiin pieni korjaus, mutta versionumero ei muuttunut. Eli ohjelmaan saattaa tulla muutoksia ennen kuin se ilmestyy winamp.com-sivulle vaikka versionumero ei muuttuisikaan. Tietoja vaikka tuolta: http://forums.winamp.com/showthread.php?s=3973df936479df4ec8b2f149ad83606d&threadid=221801 Ensimmäisen viestin alaosasta: " 18th July - 5.094 initial release - not official until up on winamp.com 19th July - 5.094 revised (still not official) - see below for details "

1720.7.2005 13:14

" Quote:Mulla ei oo 5.08x jälkeiset versiot toimineet kunnolla. Ohjelman käynnistyminen kestää 10-15 sekuntia ja sulkemisen jälkeen kestää 20-30 sekuntia ennen kuin winamp.exe katoaa tehtävienhallinnasta. Aiemmilla =<5.08-versioilla toimi ihan oikein. Minulla täsmälleen sama ongelma." Samoin. En oo oikeastaan edes ettinyt syytä tähän. Vaihdoin Foobaar2000 :) Nyt kun tota winamppia kattoo, niin on vähän liian karkki softa..

1822.7.2005 10:11
yuni
Inactive

Hyvä hyvä että tuokin on nyt sitten päivitetty.

1922.7.2005 21:05

"Samoin. En oo oikeastaan edes ettinyt syytä tähän. Vaihdoin Foobaar2000 :) Nyt kun tota winamppia kattoo, niin on vähän liian karkki softa.." I Like candy... :P Mut tosiaan, makuja on monia. Turhaan ne tyypit käyttää winamppia jotka haluaa vain todella yksinkertaista playeriä mp3:sille (vaikka siinä on versio 2 tyylinen skini siinä onkin joka on aika kevyt). Joku tykkää tyttärestä, joku äidistä. Ja jotkut jopa isästä. Kannattaa kokeilla ainakin suosituimpia playereitä (mitäs niitä on... winamp, foobar ja jotain muita... (ei voi nyt muistaa)) ja käyttää sitä mikä tuntuu omaan käyttöön parhaimmalta.

2023.7.2005 0:33

Poistakaa plug-ineistä se medialibrary niin johan toimii tosin sitä media libraryä ei sitten voi käyttää... Jostain syystä se vika n minulla ollut muutamassa uusimmassa versiossa, siellä medialibraryn jutuissa joku bugittaa. Nullsoftillakin lienee ongelma tiedossa.

2123.7.2005 17:13

Winamp 2.81 on paljon parempi ku winamp 5 ei ainakaan kaatuile niin helposti ja muutenkin vie vähemmän muistia ja tehoa

223.8.2005 23:12
yimanya
Inactive

Kokeilkaa vaihtaa skiniä siihen classiciin jos haluatte nopeampaa käynnistymistä. Huomattavasti nopeammin käynnistyy kuin jos käyttää sitä modernia. edit: Kokeilin ottaa sen Media Libraryn käyttöön ja sen jälkeen Winamp alkoi oudosti bugittaan. Ja kun kokeilin käynnistää uudestaan niin siinä meni jotain 15 sekuntia eli ihan liikaa :( joten teinpä niin että asensin uudelleen Winampin ja jätin sen Media Libraryn kokonaan asentamatta :) Toivotaan että nyt pelittää ihan normaalisti.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 4.8.2005 @ 09:21

Allekirjoitus

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Teslalla käynnissä yllättävä projekti – Aikoo haastaa Spotifyn Teslalla käynnissä yllättävä projekti – Aikoo haastaa Spotifyn (23.6.2017 09:20)
Suoratoistomusiikissa kilpailu kävi kovana pari vuotta sitten kun uusia palveluita tuli isoilta ja pieniltä firmoilta kuin sieniä sateella. Osa kaatui elon tiellä, mutta uusiakin yrittäjiä on ....
Kotimaisen RedLynxin virallinen South Park -keräilykorttipeli julkaistiin Androidille ja iOS:lle Kotimaisen RedLynxin virallinen South Park -keräilykorttipeli julkaistiin Androidille ja iOS:lle (22.6.2017 22:48)
Ubisoftin omistama kotimainen RedLynx-studio on julkaissut South Park -aiheisen keräilykorttipelin. South Park: Phone Destroyer -nimeä kantava peli on julkaistu aluksi rajoitetusti Suomessa, ....
OnePlus-pomo joutui selittelemään zoom-toimintoa OnePlus-pomo joutui selittelemään zoom-toimintoa (22.6.2017 21:04)
OnePlus esitteli aiemmin tällä viikolla uuden huippupuhelimen, joka kantaa nimeä OnePlus 5. Kyseisen puhelimen ykkösominaisuus on edellisversiosta merkittävästi parantunut kamera. Kaksoiskamera ....
Eikö Game of Thrones kiinnosta? Netflixin ensi kuun alkuperäissisältö tarjoaa vaihtoehtoja Eikö Game of Thrones kiinnosta? Netflixin ensi kuun alkuperäissisältö tarjoaa vaihtoehtoja (22.6.2017 19:52)
Ensi kuun odotetuin televisiosarja on tietysti Game of Thronesin uusin kausi – katsoithan uuden trailerin. Maailman suosituin televisiosarja tekee paluun toiseksi viimeistä kertaa ja tälläkin ....
Qualcomm ampuu Applea kovilla: laturinne maksavat enemmän kuin meidän huipputeknologia Qualcomm ampuu Applea kovilla: "laturinne maksavat enemmän kuin meidän huipputeknologia" (22.6.2017 18:59)
Applen ja Qualcommin välinen riita patenteista ja rojalteista on kiristynyt kuluneen vuoden aikana. Ensialkuun Apple haastoi piirivalmistajan oikeuteen "epäreilujen sopimusehtojen takia", jonka ....