*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Hollantilainen tuomioistuin: P2P-käyttäjien tietoja ei luovuteta

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 13.7.2005 14:27 Kommentteja (23)

Hollantilainen tuomioistuin: P2P-käyttäjien tietoja ei luovuteta Hollantilainen tuomari päätti tiistaina, ettei palveluntarjoajien tarvitse luovuttaa eteenpäin laittomasta tiedostonjaosta epäiltyjen asiakkaidensa tietoja. Päätös on karvas pettymys Hollannin antipiratismiorganisaatio Breinille, joka vaati tietojen luovutusta.
Brein, joka edustaa 52:ta eri media- ja viihdeteollisuuden alan yritystä, oli saanut käsiinsä IP-osoitteita, joiden takaa löytyi suuri joukko musiikkia, elokuvia, pelejä ja muuta materiaalia vertaisverkoissa jakavia henkilöitä. Brein vaati viittä suurta palveluntarjoajaa luovuttamaan näiden IP-osoitteiden omistajien tiedot.

Palveluntarjoajat kuitenkin kieltäytyivät vedoten siihen, että vain rikostuomioistuin voisi vaatia kyseisten tietojen luovuttamista. Brein vei asian käsittelyn siviilioikeuteen, jonka tuomarin valtuudet olisivat riittäneet tietojen luovuttamismääräyksen antamiseen. Tuomari kuitenkin katsoi, ettei tässä tapauksessa ole perusteltua vaatia tietojen luovutusta.

Itse asiassa juttu näyttäisi olevan kääntymässä Breiniä vastaan, sillä organisaatio oli turvautunut ulkopuolisen tutkijayrityksen palveluihin, ja tämä yritys oli tonkinut tiedostonjakajien jakokansioita. Tuomarin mukaan näin toimittaessa ollaan mahdollisesti urkittu myös yksityisiä tiedostoja. Koska Hollanin laki on hyvin tarkka ihmisten yksityisyyssuojasta, ei toimintaa katsota kovin suopeasti.

Palveluntarjoajia edustanut asianajaja Christiaan Alberdingk Thijm pitää päätöstä tärkeänä voittona Internetkäyttäjien yksityisyyssuojalle. "Yksityiset organisaatiot eivät voi tonkia toisten tietokoneita ja kerätä niiltä tietoja", hän totesi. Breinin puheenjohtaja Tim Kuik sen sijaan toivoo, että Thijmin juhlinta on ennenaikaista-- Kuik nimittäin aikoo anoa asian uudelleenkäsittelyä ylemmällä oikeusasteella.

Lähde:
Reuters

Edellinen Seuraava  

23 kommenttia

113.7.2005 14:39
joke
Inactive

Asiaa! Toivottavasti samallaisia päätöksiä tehdään suomessakin... :D

213.7.2005 14:42

No juuri noinhan sen juuri kuuluukin olla. Vieläkin ihmetyttää tuo Finreactor sekoilu, mistä ne osoitteet oli IP:iden perusteella kun yksityishenkilöiltäkin haettiin tietokoneet pois vaikkeivat he edes ylläpitäneet koko juttua. :S Nyt laki on päässyt valloilleen (ainakin hollannissa) eivätkä levy-yhtiöt astu toivottavasti enää poliisinrooliin niin suuressa määrin. Hollannin oikeus ehti ennen kuin levy-yhtiöistä ehti tulla mafiaverkostoja, niinkuin amerikassa. Hienoa!

313.7.2005 14:53

Oikein näin pitääkin oikeuden toimia!

413.7.2005 15:05

Aivan, oikeaan suuntaan ollaan menossa toivottavasti näin tapahtunee suomessakin. FinReactor juttu tosiaan rupesi itseäkin mietittymään.

513.7.2005 15:07

Näin sen pitääkin olla. Jos kerran ei yksityinen ihminen saa ottaa oikeutta omiin käsiinsä (ts. puolustaa itseään tai omaisuuttaan esim. pyssy kädessä) niin ei silloin saa mitkään antipiratismiorganisaatiotkaan.

613.7.2005 16:53

jooooo - Näin siis Hollannissa. Jos näin tapahtuu Ruotsissa, niin sitten myös Suomessa.

713.7.2005 17:38

Tuosta Finreactor jutusta vielä vähän. (Ihan kuin siitä ei olis tapeeks jo kirjotettukaan. ;) Kuten joku jo aikaisemmin totesi, suurin syy minkä takia juttua ruvettiin tutkimaan oikein kunnolla ja vietiin jätkien koneitakin oli se että pojat olivat keränneet rahaa lahjoituksina "servereiden ylläpitoon". Siinä välissä, kun raha rupeaa liikkumaan poliisikin kiinnostuu ja sitten käy yleensä huonosti.

813.7.2005 17:39

P..le warettaminen on laillistettava s...tna :).Kun tutkimusten mukaan esim Suomessa warettamista kannattaa vain 15-20 prossaa ihmisistä niin eiköhän suoda niille se ilo ilman seuraamuksia;).Jos kerran suurin osa kerran haluaa maksaa niin missä se ongelma oikein on.

913.7.2005 17:42

Pitkästä aikaa hyviä uutisia.

1013.7.2005 17:49

Tuo on hyvä uutinen, toivottavasti vaan täälläkin tehdään samoin silloin kaikki ip:t olisivat kaikille ns avoimet....

1113.7.2005 18:54

" P..le warettaminen on laillistettava s...tna :)"... Miksei samalla myös orjatyövoimaa... tulis noi työvoimakustannukset pikkase halvemmaks... Pointsit tosin Hollannin oikeudelle!

1213.7.2005 21:18

Mahtava ratkaisu! Lisää tällaista :) Osku87, minunkin frendiltä vietiin tietokoneet 2 viikoksi "poliisitutkintaa" varten ilman mitään sen kummempaa syytä kuin että se oli kuulunut Finreactorin käyttäjiin. Ei ollut mikään ylläpitäjä taikka serveri kone hänellä. Hienoa Hollanti, näin sitä pitää :)

1314.7.2005 5:43

Hyvä että pienen ihmisen oikeusturvasta huolehditaan vielä jossain päin maailmaa. Toivottavasti pysyy päätös samana korkeemmassa asteessa ja jotkut sanktiot vois tulla myös tonne Breinin suuntaan :D

1414.7.2005 6:46

Quote:
" P..le warettaminen on laillistettava s...tna :)"... Miksei samalla myös orjatyövoimaa... tulis noi työvoimakustannukset pikkase halvemmaks...
Joo, suomi tarvii elintilaa, vallataan vaikka ruotsi ensi alkuun, sieltä saadaa ilmasta työvoimaa sitten.

1514.7.2005 6:46

Samanlainen päätös on tullut myös suomessa soneran ei tarvinnut luovuttaa mitääntietoja epämääräisten ip ja jakotietojen perusteella oli muistaakseni täällä jokin aika sitten juttua ja linkitkin niihin käräjäoikeuden päätöksiin ne kun on ihan julkista tavaraa. muistaakseni niissä todettiin ettei operaattorilla ole edes lain mukaan mitään oikeutta selvitellä näitä tietoja ilman kunnollista rikosepäilyä ja oikeuden tapauskohtaista päätöstä (vrt. ´teleurkinta´) eli ainakin toistaiseksi homma on täsämielessä ihan hyvällä tolalla.

1614.7.2005 7:02
jmpk
Inactive

Mitähän hollannin tekijänoikeuslaki muuten sanoo aiheesta? Jos lataaminen sallittua, niin silloin ip:t vain palveluntarjosjille. Jos taas lataaminen kiellettyä, niin silloin asia erikseen, jos kyseessä poliisin tekemä rikos. Voisinhan minäkin väittää että tästä ja tästä ip-osoitteesta on minulle haittaa ja vaatia henkillön tietoja

1714.7.2005 20:01

Brein olikin se yritys, joka varasti Shareconnectorin ja jonkun releases4u palvelimet valehtelemalla viranomaisille.

1815.7.2005 5:05
vesseli82
Inactive

warettaminen pitää olla ihan laillista..sen mä ymmärrän että sillä ei saa tienata,mutta omaan käyttöön onkin jo mun mielestä ihan eri asia.luulis poliisilla olevan vähän parempaakin tekemistä kuin ottaa kiinni joku yksittäinen finrectorin läyttäjä tai jotain muuta vastaavaa..laittaisivat jo ne virrat päälle

1915.7.2005 8:28
Rape61
Inactive

Hieno juttu. Toivottavasti Suomessakin osataan hoitaa asia samalla tavoin.

2015.7.2005 13:59

Vihdoinkin asiaa josta RIAA ei tykkää :) tämä sama sama juttu Jenkkeihin,Muualle Eurooppaan ja Aasiaan niin johan olisi hyvä juttu =) voisi rauhassa vaan katsella kun suuret antipiratismi ryhmät kaatuilevat :D

2115.7.2005 18:46

Quote:
warettaminen pitää olla ihan laillista..sen mä ymmärrän että sillä ei saa tienata,mutta omaan käyttöön onkin jo mun mielestä ihan eri asia.luulis poliisilla olevan vähän parempaakin tekemistä kuin ottaa kiinni joku yksittäinen finrectorin läyttäjä tai jotain muuta vastaavaa..laittaisivat jo ne virrat päälle
Ongelmana on, että poliisit eivät nykyään VIITSI ottaa kiinni oikeita rikollisia (joo, sanokaa ahneet vaan että imuroimisesta tulee kamalia menetyksiä, kun ahneet eivät saa ostettua niitä uusia autoja kerran kuukaudessa blablabla).
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.7.2005 @ 18:48

2215.7.2005 21:19

Oikein, ja mielestäni on aivan itsestäänselvä asia että tietoja ei saa luovuttaa.

2316.7.2005 18:56

Waretus on sallittava!! Ilokseni olen kyllä huomannut ostaneeni lähes kaikki "imutetut" leffat halventuneiden hintojen johdosta. Oikeaan suuntaan ollaan menossa semmonen 5-7 euroa leffasta dvd:eenä on OIKEASTI kohdallaan. Ei yhtään enempää ja niistä ensipäivien 39 euron hinnoista on päästävä vielä eroon. Toivottavasti kehitys jatkuu hyvään suuntaan. Lapset ja opiskelijat niitä suurimpia warettajia ovat eikös nyt hitto jo anneta olla päättäjät!!!

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Minecraftille iso päivitys – Better Together on nyt saatavilla Minecraftille iso päivitys – Better Together on nyt saatavilla (21.9.2017 10:48)
Microsoft on ottanut käyttöön Minecraftille kehitetyn Better Together -päivityksen, joka parantaa eri alustoille tuotettujen peliversioiden yhteistoimintaa. Pelin yhtenäistämisen lisäksi Microsoft ....
Outo ominaisuus iOS 11:ssä – Näin saat oikeasti Bluetoothin ja Wi-Fin pois päältä Outo ominaisuus iOS 11:ssä – Näin saat oikeasti Bluetoothin ja Wi-Fin pois päältä (21.9.2017 10:01)
Apple uudisti iOS 11:ssä mobiilikäyttöjärjestelmänsä Control Center -ohjauskeskuksen ulkonäköä radikaalisti, mutta sen toiminnallisuuskin uudistui varsin paljon päivityksen myötä. Toiminnallinen ....
1 kommentti
Tesla aikoo hylätä Nvidian? Kehittää omaa piiriä AMD:n kanssa Tesla aikoo hylätä Nvidian? Kehittää omaa piiriä AMD:n kanssa (21.9.2017 09:34)
Sähköautoyhtiö Tesla aikoo ottaa enemmän vastuuta autojensa teknologisesta kehityksestä ja ottaa samalla etäisyyttä Nvidiaan, jonka puolijohdetuotteita Tesla on tähän mennessä käyttänyt. ....
Yli miljardin dollarin diili – Google osti HTC:n Pixel-tiimin ja hankki oikeudet patentteihin Yli miljardin dollarin diili – Google osti HTC:n Pixel-tiimin ja hankki oikeudet patentteihin (21.9.2017 09:09)
Google ei sittenkään ostanut taiwanilaista HTC:tä itselleen, vaan hankki ei-eksklusiivisen oikeuden yhtiön patentoimiin teknologioihin. Suurin osa HTC:lta Googlelle siirtyvistä työntekijöistä ....
Lara Croft tekee paluun valkokankaalle, Warner Bros julkaisi trailerin Lara Croft tekee paluun valkokankaalle, Warner Bros julkaisi trailerin (20.9.2017 21:12)
Alkuperäisestä Tomb Raider -elokuvasta on aikaa jo yli 15 vuotta, mutta Lara Croftin seikkailut eivät ole vaipuneet unholaan. Warner Bros on julkaissut YouTubessa trailerin uudesta elokuvasta, ....

Uutisarkisto