*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Operan selaimiin BitTorrent-tuki

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 7.7.2005 13:45 Kommentteja (21)

Operan selaimiin BitTorrent-tuki Tiedostojenjako on jälleen ehkä pykälää helpompaa, sillä Opera on lisännyt sen www-selainohjelmaan tuen BitTorrent-vertaisverkko-ohjelmalle. Opera on nyt ensimmäinen selain, josta löytyy sisäänrakennettu tuki BitTorrent-tiedostojenjaolle.
Tähän asti BitTorrentin käyttäjien on ollut pakko turvautua erilliseen ohjelmaan tiedostoja ladatessaan. Ohjelmia on kyllä tarjolla useita, esimerkiksi Azureus on yksi suosittu BitTorrent-ohjelma.

Siirrollaan Opera kosiskelee BitTorrentin jatkuvasti kasvavaa käyttäjäkuntaa. BitTorrent on saavuttanut suosiota etenkin hyvin suurikokoisten tiedostojen jaossa. Sen lisäksi, että tekniikka on nopeaa ja luotettavaa, kuormittaa torrent-tiedostojen jako huomattavasti vähemmän yksittäisen käyttäjän verkkoa kuin muuta P2P-tekniikat. Jaettavat tiedostot nimittäin pätkitään pieniksi kappaleiksi, joita ohjelma sitten lataa useista eri lähteistä.

BitTorrent on erittäin suosittu tekijänoikeussuojattua materiaalia jakavien keskuudessa. Ohjelmalla on kuitenkin hyvin paljon laillisiakin käyttötarkoituksia, joten sen kehittäjien ja tukijoiden ei tarvitse pelätä lakisyytteitä Groksterin tapaan. Ohjelman laillista käyttöä on esimerkiksi ohjelmistotalojen ja kehittäjien tapa jakaa suurikokoisia ohjelmia tekniikan avulla.

BitTorrentin kasvava suosio ajanee myös muut selainohjelmien kehittäjät Operan valitsemalle tielle. Tästä kielii myös se, että jotkut ohjelmistotalot ovat alkaneet apinoida BitTorrentia ja kehittää omia vertaisverkkosovelluksia sen pohjalta. Esimerkki tästä on Microsoftin Avalanche-nimeä kantava ohjelma, joka kuitenkaan tuskin koskaan tulee pärjäämään BitTorrentille suosiossa.

Voita ladata Operan uuden selaimen (v8.02) itsellesi dawnload.netistä täältä. Versio on ns. "technology preview", eli kyseessä on vielä betaakin edeltävä esiversio ohjelmasta.

Lähde:
betanews

Edellinen Seuraava  

21 kommenttia

17.7.2005 15:59

Kertokaas onko jämerä vai hempelö torrent clientti, ja screenshotteja jos on! Itse odottelen että tulee Finnish versio...

27.7.2005 15:59

Kertokaas onko jämerä vai hempelö torrent clientti, ja screenshotteja jos on! Itse odottelen että tulee Finnish versio...

37.7.2005 16:09

Finnish-versiota odotellessa... Luulen kyllä, että ei vedä vertoja muille clienteille (vielä), mutta kyllä se siitä. Voi olla parin päivityksen jälkeen paras. btw, typo uutisessa: Azereus -> Azureus

47.7.2005 16:29

Kummaa, operan sivujen mukaan uusin versio on Opera 8.01b1...

57.7.2005 17:24

kätevältä näyttäs

67.7.2005 17:35

Kyllä mun opera ainakin on ihan suomeksi, eli ei tarvitse odotella.. ja ulkonäkö on operan standardi latauspalkki..ainoana muutoksena reunassa näkyy myös uppi.. paras selain muuttui entistäkin paremmaksi!

77.7.2005 18:10

toimiiko torrent hyvin?

87.7.2005 18:20

Homma on suurinpiirtein sama kuin mitä tahansa muuta ladatessa..kerran informoi että torrentilla joutuu myös jakamaan, mutta ei sen suuremmin peruslatauksesta eroa. Hyvää vauhtia tulee "linuksi".. ..ainut miinus on turhan vainoharhainen virheilmoitus..ei kauaa tarvi trackerin olla offline että opera siitä valittaa.. niin ja ei muuten näytä ratioo.. :(

97.7.2005 18:52

Quote:
Kummaa, operan sivujen mukaan uusin versio on Opera 8.01b1
Pitää paikkansa, tämä versio 8.02 ei ole vielä edes varsinaisesti beta-asteella, vaan kyseessä on "technology preview" -siis uutta ja tulevaa ihmeellistä esittelevä testiversio. Tämän infopaukun voisi ehkä liittää itse uutiseen typoja korjaillessa =).

107.7.2005 18:55

Mielenkiintoinen lisäys selaimeen...pitää vaan odotella tota 8.02 julkaisua freebsd:lle...

117.7.2005 19:00

Hyvältähän tuo kuulostaa. En tosin aio luopua firefoxistani ainakaan vielä.

127.7.2005 19:19

Ei ollut mun makuuni toi operan torrentti homma. Nyt se perhana lykkäs itses defaultiksi .torrent tiedostojen käsittelyyn.. Saako Operassa jostain ruksattua ettei käytä tota omaansa vai tarviiko vaan käydä lataas vanhempi versio ja installoida taas päälle?

137.7.2005 19:24

Täällä ihan turha hypettää..... Sekunda viritys eli ei toimi........... Mulla vähän aikaa lataa ja sen jälkeen latausnopeus putoaa ja jumii kokonaan. Heh heh kukaan taida uskaltaa kertoa tosiasiaa....

147.7.2005 19:29

Tuskin ohjelmassa vika, jos ei muut valita :-)

158.7.2005 4:05

Ideana ihan hyvä, mutta niin oli Operan sisäänrakennettu IRC:kin.. Eiköhän kaikki tykkää käyttää sitä omaa lempparii :) Ei nää AllInOne-jutut oo koskaan ollu mitää erikoisii, niis harvemmin on ykskään osa markkinoiden paras. Kai tota pitää kokeilla sittenku tulee "oikea versio"

168.7.2005 4:45
jmpk
Inactive

Idea hyvä, kunhan kehittelevät loppuun asti. Operassa on kohta kaikki samassa.

178.7.2005 5:02

Aika rammalta vaikuttaa tuo Operan rävellys mihin tahansa oikeaan BT-klienttiin verratessa.

188.7.2005 12:10

Mitäs tuossa , pyörii siinä missä muutkin aikaisemmin . Osanneeko laskea tarkistussummaa kun on lailliset lataukset kasassa ? Jos ei niin voi saada sutta kasaan ...

198.7.2005 12:37

Hyvin tuo tuntuu toimivan...ja tuon yksinkertaisempaa clienttiä on turha toivoa. Viritysmahdollisuuksiahan tuosta löytyy tasan 0.

Quote:
Osanneeko laskea tarkistussummaa kun on lailliset lataukset kasassa ?
Kyllä tuossa latauksen jälkeen näyttää lukevan 'Checking...'. Kaikissa ohjelmissahan tuollainen tarkistus on oltava.


http://www.launchy.net/ - Open Source Keystroke Launcher
http://windowspager.sourceforge.net/ - Open Source Desktop-switcher

208.7.2005 13:47

toimii tämä bittorent tässä ihan hyvin :D ++

218.7.2005 17:14

Pitkästä aikaa taas kokeilin operaa ja heti tykästyin :). Kaikken turhimmat ominaisuudet vihdoin poistettu ja ihmettelen kun BTtä ei kukaan ole ennemmin selaimeen sulattanut, sopivat meinaan hyvin yhteen :). Pientä viilausta kylläkin tuo torrentti vaatii, mutta eiköhän se parane kun saavat final versioo kehiin.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto