*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Briteissä ensimmäinen tuomio Xboxin modaajalle

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 5.7.2005 20:10 Kommentteja (23)

Briteissä ensimmäinen tuomio Xboxin modaajalle Iso-Britanniassa on tuomittu 22-vuotias mies Microsoftin Xbox-pelikonsolin modaamisesta ja sen myymisestä verkkosivullaan. Kyseessä on ensimäinen kerta, kun Brittein saarilla tuomitaan joku pelikonsolin modaamisesta.
Tuomittu mies myös asensi muutostöitä tehdessään Xboxeihin 200 gigatavun kovalevyjä, joihin hän laittoi mukaan 80 peliä. Tuomittu mies kauppasi 80:llä pelillä varustettuja kovalevyjä n. 560 euron hintaan.

Miehen saama tuomio tuntuu yllättävänkin vähäiseltä, hänet tuomittiin nimittäin ainoastaan suorittamaan 140 tuntia yhteiskuntapalvelua. Lisäksi hänen laitteistonsa, 3 tietokonetta, 2 printteriä, 3 Xboxia ja 28 kovalevyä takavarikoitiin ja hänet määrättiin maksamaan n. 1100 euroa kulukorvauksia.

Peliteollisuuden äänitorvena tapauksessa toimiva Michael Rawlinson on, kuinkas muutenkaan, tyytyväinen päätköseen. "Tämä tapaus toimii merkittävänä ennakkotapauksena, joka on myös rajapaalu piratismin vastaisessa taistelussa", Rawlinson sanoi.

Miehen jäljille pääsi Entertainment & Leisure Software Publishers Associationin (Elspa:n) listoilla työskennellyt tutkija. Elspa on Britannian peliteollisuuden edustajien tukema myyntijärjestö.

Pelikonsolien modaaminen siten, että mahdolliset kopiosuojaukset kielletään, on ollut Britanniassa laitonta vuoden 2003 lokakuusta alkaen. Tuolloin maassa alettiin soveltamaan EU:n tekijänoikeusdirektiiviä, joka kieltää kopiosuojausten kierron. Modpiireillä voi kuitenkin kopioitujen pelien pelaamisen lisäksi myös pelata ulkomailta maahantuotuja pelejä, jotka eivät muuten suostuisi toimimaan.

Lähde:
BBC News

Edellinen Seuraava  

23 kommenttia

15.7.2005 20:17

Haha, ihan oikein kun yritti rahaa tuolla tehdä. Ei tullut kovat rapsut, mutta kyllä tuo takavarikko vähän kirpaisee :p

25.7.2005 20:28

Ei kannata yrittää myydä laittomia pelejä... Ei ole järin fiksua toimintaa. Tuo takavarikko on kyllä huonompi homma... " 28 kovalevyä" oliko noi siis niitä pelejä sisältäviä kovoja vai tyhjiä...?

35.7.2005 20:49

Olisikohan tuotakaan kaveria kiinni otettu, jos ei olisi tehnyt pimeää peli-kauppaa modaamisen lisäksi =/ (...mites, onkos tämä konsolien virittely suomessa laillista?) ...korvaukset ei ole kyllä kovat (toisin kuin noiden boxien hinnat ;)). Mikäköhän olisi ollut korvausten suuruus, jos olisi asunut Yhdysvalloissa.

Quote:
" 28 kovalevyä" oliko noi siis niitä pelejä sisältäviä kovoja vai tyhjiä...?
Liekö tuolla ollu mitään väliä. Mutta ihmetyttää nuo takavarikoidut printterit. Miten niitä on käytetty (rikoksessa) noitten boxien virittämiseen... vai takavarikoiko ne vaan kaiken irtonaisen oikeudenkäynti/lainvalvonta kulujen pienentämiseen??

46.7.2005 3:07

Paljonkohan kaveri kerkesi tolla hommalla tienata. Mitäs jos ne olikin paljon puhutut varmuuskopiot ja alkuperäiset pelit paloivat mökin mukana? Olisiko se silloin laitonta? En usko kovin paljoa kirpaisevan, koska on varmasti muutamia kpl:ta myynyt..

56.7.2005 3:20
jmpk
Inactive

Ainut väärä teko tässä oli myydä "80:llä pelillä varustettuja kovalevyjä", muten tuskin olisi tullut kukaan mitään sanomaan.

66.7.2005 3:22

Hyvä vaan kun tollaset piraattikopioita myyvät otetaan kiinni, ei toisten työllä saa rahaa tehä.. Toisten työstä ilmatteeks nauttiminen on sitten jo ihan eri juttu :D Voi olla vähän eri lait tuolla, suomessahan takavarikoidaan vain rikoksenteko välineet, jos niitäkään. Printtereillä on kyllä voitu ohjekirjoja/mainoksia tms tulostella. Mutta tuskin kaikilla kolmella tietokoneella on rikoksia tehty.

76.7.2005 5:42

Otsikkoa lukiessani hetken hämmästyin, mutta selvisihän se sitten. Ehdottomasti oikein että sai rangaistuksen, jos kerran pelejä myi. Tuossa modaamisessahan ei mitään rangaistavaa ole, sehän on vaan hyvä juttu.

86.7.2005 6:22

Nonii nyt rupeaa tuomiot oleen aika kohdallaan kun ajatellaan vaikka rattijuoppoja, yms...ja toi on hyvä tavarat valtiolle...ja valtio ne huutokauppaa..

96.7.2005 6:29

[quote) Tuomittu mies myös asensi muutostöitä tehdessään Xboxeihin 200 gigatavun kovalevyjä, joihin hän laittoi mukaan 80 peliä.


Nyt ainoastaan kiinnostaa olisiko tuomio tullut jos tuo kiintolevy ei olisi sisältänyt pelejä.

106.7.2005 6:52

Quote:
Xboxeihin 200 gigatavun kovalevyjä, joihin hän laittoi mukaan 80 peliä
80 hyvää kallista peliä? Hinnaksi kaupasta ostettuna ~40-60 kipale.

116.7.2005 8:07

Quote:
Nyt ainoastaan kiinnostaa olisiko tuomio tullut jos tuo kiintolevy ei olisi sisältänyt pelejä.
Kyllä olisi tullut tuomio, mutta tod näk ei olisi jäänyt koskaan kiinni jos pelkästään modattuja konsoleita olisi myynyt. Tuomiokin olisi ollut pienempi (en tiedä sitten onko miehelle luvassa lisää oikeussalikäyntejä siviilioikeudessa jossa erinäiset tahot hakevat mieheltä korvauksia menetetyistä tuloista).

126.7.2005 10:09

Joo oli ihan oikein että sai siitä "sakkoa". Ne vissiin takavarikoi kaikki tietokoneisiin liittyvän... jollainhan voi olla vaikka printteriin modattu kovo :D Tosta tuli muuten mieleen, että suomessakin joku myy xboxin kovoa jossa on 60 peliä... On netissä jossain myyntihommassa...

136.7.2005 10:11

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=19020200 En sit tiedä kuinka laillista on

146.7.2005 11:19
admins
Inactive

Laitonta ilman muuta, et saa luovuttaa varmuuskopioitakaan toiselle osapuolelle. Ei poliisi aina puutu yksittäis tapauksiin. Kyseisessä jutussahan harrastettin liiketoimintaa

156.7.2005 12:14

Selvää bisnestähän tuo on tehnyt ja tuomio on siis oikea. Harvalla kaverilla ihan muuten vaan on 28 kovoa hyllyllä pölyttymässä.

166.7.2005 14:42

Modattujen Xboxien myymisen minä voin vielä ymmärtää mutta sen että mukana tulee 80 piraattipeliä menee jo vähän liiallisuuksiin. Minulta ei heru ymmärrystä kaupalliselle piratismille.

176.7.2005 16:24

Mitä välii, jos joku tollasta tekee? Vähän niinku autoo tunettas =D

186.7.2005 17:14

Ja auton takakontti on täynnä piraattipelejä :)

196.7.2005 18:00

Jop kovoja autoon takaboxiin 80 pkl ja niihin muutama mp3 zipale...mitähän levyyhtiöt tuumais :-P mutta tuomio on ihan oikea, modata saa itselleen mutta myydä et. Jos myyt sen konsolin itseltäs niin modaus pitää purkaa...kun tuo modaushan on alunperin tehty sitä varten että laitteella pystyy pelaamaan NTSC-ja nippon pelejä. Itselläni on 2 x box, toinen on NTSC ja toinen PAL...ajattelin juuri modata sen NTSC-masiinan jolla vois katsella dvd-levyjä aluekoodi vapaasti, kun tilailen välillä tuolta ulkomailta noita pelejä, elluja yms..ebay on siinä hommassa hyvä...

207.7.2005 4:17

No ei tuo kyllä mikään pieni tuomio ollut kun sehän on kuitenkin 6kk ehdotonta vankeutta, jos ei olisi päässyt yhdyskuntapalveluselvityksestä läpi niin olisi istunut ton ajan linnassa. Ja sit kaikki ilo elämästä takavarikoitiin :)

217.7.2005 9:43
yuni
Inactive

Taka varikko pistäis kyllä v**t*m**n mutta muuten aika lievä tuomio. On kyllä toden totta että laittomien pelien myynti on täysin turhaa !

228.7.2005 19:58
anaheim
Inactive

No oikeestaan oikeen..oikeen sellaselle ihme über nörtille. Eikä sil ny menny mitään seuraavaks se alkaa kauppaamaan thyyyyningi autoja. .:elämän ilo=m o p o:.

2330.8.2005 13:12

Quote:
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=19020200 En sit tiedä kuinka laillista on
Suomessa xboxin modaaminen on laillista, mutta joissan maissa modaaminen on kiellettyä

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Google Talk poistuu kokonaan, uudistuksia Androidin viestisovelluksiin Google Talk poistuu kokonaan, uudistuksia Androidin viestisovelluksiin (25.3.2017 18:56)
Google Talk tuli monille tunnetuksi mm. Gmailin lisäominaisuutena, josta käytettiin usein mm. nimeä Gchat. Jo yli kymmenen vuotta vanhan sovelluksen käyttäjiä on yritetty siirtää uuteen Hangouts-alustaan ....
Ensimmäinen koeajo Teslan Model 3:n julkaisuehdokkaalla Ensimmäinen koeajo Teslan Model 3:n julkaisuehdokkaalla (25.3.2017 17:17)
Teslan perustaja ja toimitusjohtaja Elon Musk on julkaissut Twitterissä videon, jossa esitellään ensimmäistä koeajoa tulevan Model 3 -mallin myöhäisellä testiversiolla, niin kutsutulla julkaisuehdokkaalla ....
Tässä ovat yli 100 uudistunutta emojia: vampyyri, parsakaali ja saunoja Tässä ovat yli 100 uudistunutta emojia: vampyyri, parsakaali ja saunoja (25.3.2017 16:56)
Unicode Consortium on julkaissut tulevat uudet ja uudistuneet emojit. Omia tunnereaktioita voi lähettää pian entistä paremmin älylaitteilla, kun uudet kuvat saapuvat Emoji 5.0 -paketissa. ....
Kevään hittielokuva uhattiin vuotaa nettiin – Kiristäjälle kävi köpelösti Kevään hittielokuva uhattiin vuotaa nettiin – Kiristäjälle kävi köpelösti (24.3.2017 18:51)
Apple ei ole ainoa bitcoin-kiristyksen kohteeksi joutunut suuryritys, sillä myös 20th Century Foxilta ja Dreamworksilta on yritetty lypsää rahaa virtuaalivaluutan muodossa. Elokuvajättien ....
1 kommentti
Operaattori saa jatkossa myydä käyttäjien selailuhistorian mainostajille Operaattori saa jatkossa myydä käyttäjien selailuhistorian mainostajille (24.3.2017 13:06)
Republikaanienemmistöinen senaatti on ehdottanut muutosta lainsäädäntöön, joka sallisi operaattorien myydä käyttäjistään keräämää selailuhistoriaa ja muuta dataa suoraan mainostajille.
8 kommenttia

Uutisarkisto