*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

FBI ja Yhdysvaltain tullit sulkeneet torrent-sivuston

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 26.5.2005 20:30 Kommentteja (54)

FBI ja Yhdysvaltain tullit sulkeneet torrent-sivuston BitTorrent-sivustojen jahti rapakon takana kiihtyi tänään, kun FBI ja Yhdysvaltain tulliviranomaiset sulkivat hyvin tunnetun ja suositun BitTorrent-sivuston, EliteTorrentsin. FBI:n mukaan sivuston kautta liikkui luvatta huomattavia määriä tekijänoikeussuojan alaista materiaalia.
FBI kertoo lehdistötiedotteessaan, että FBI yhdessä tulli- ja maahanmuuttoviranomaisten kanssa suoritti tänä aamuna 10 iskua mantareenlaajuisesti. Etsintäiskujen kohteina olivat EliteTorrents -ryhmän johtojäsenet. Iskussa takavarikoitiin myös serveri, jolla EliteTorrents-sivusto pyöri. Palvelimella vierailevia tervehtii nyt teksti "Tämä sivusto on pysyvästi suljettu FBI:n ja USA:n tulliviranomaisten toimesta."

FBI:n mukaan EliteTorrentsilla oli jopa 133 000 jäsentä (toisin sanoen käyttäjää). Viimeisen neljän kuukauden aikana verkon kautta jaossa oli laittomasti jopa 17 800 eri tiedostoa, joukossa elokuvia ja ohjelmistoa, joita ladattiin yhteensä 2,1 miljoonaa kertaa.

Lisää samanlaisia iskuja voidaan odottaa tulevan, sillä FBI tiedottaa pyrkivänsä sulkemaan mahdollisimman monta laitonta sivustoa niin nopeasti kuin se vain kykenee. Nopealla toiminnalla pyritään siihen, että jakamisen uhrit -- levy-, televisio- ja elokuvayhtiöt -- välttyisivät suurilta tappioilta.

FBI:n lehdistötiedotteessa tähdennetään, että isku kohdistui henkilöihin, jotka käyttivät laillista vertaisverkkotekniikkaa laittomiin toimiin. Itse BitTorrent-teknologialle annetaan siis synninpäästö, mutta samalla varoitetaan piraatteja siitä, etteivät he enää kykene suojautumaan uuden teknologian taakse.

Tiedotteessa otetaan myös kantaa pinnallaolleeseen keskusteluun siitä, onko vertaisverkkopiratismissa kyse niin sanotusta uhrittomasta rikoksesta. Arvatenkin FBI:n mukaan kärsijöitä löytyy useita, kun koko viihdeteollisuuden työntekijöiden tilanne vaikeutuu myyntilukujen laskiessa.

EliteTorrentsin toiminnan tehokkuutta ja organisoituneisuutta tuodaan myös esille. Palvelun kautta saatavilla olleen materiaalin määrää kuvataan rajattomaksi. Lisäksi palvelun kautta oli usein saatavilla elokuvat ja tv-sarjat ennen niiden virallista julkaisua. Esimerkiksi uusin Star Wars: Episodi 3 löytyi EliteTorrentsista kokonaisuudessaan 6 tuntia ennen ensi-iltaa, ja se ladattiin noin 10 000 kertaa ensimmäisen vuorokauden aikana.

Lähde:
FBI:n lehdistötiedote

Edellinen Seuraava  

54 kommenttia

126.5.2005 20:43

Kissa vieköön! EDIT: Mitäpä tosta löytyy niitä vielä paljon muitakin hyviä sivustoja!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.5.2005 @ 20:47

226.5.2005 21:02

Näyttäisi siltä että sheriffi yrittäisi tosissaa saada myös The Pirate Bayn oikeuteen Yhdysvalloissa. Ongelmana tosin näyttäisi olevan edelleen se että Piraattilahti onkin Ruotsissa. http://static.thepiratebay.org/legal/ Tullut taas lisää luettavaa. Saas nähdä miten tossa käy.

326.5.2005 21:57

FBI yhdessä tulli- ja maahanmuuttoviranomaisten kanssa suoritti tänä aamuna 10 iskua mantareenlaajuisesti Öh? Vaikka sivustoilta nyt saisikin avaruusaiheisia elokuvia, niin eipä kai se tarvisi maahanmuuttoviranomaisia etsimään laittomia "maahanmuutttajia"..

426.5.2005 22:16

Niin saa todellakin nähdä miten tuo ruotsin tilanne kehittyy....Saako trackereitä pitää auki (niin no nykyjään ei sitä välttämättä tarvita) vai ei?

526.5.2005 22:42

(Taas)on yksi joukosta poissa.. Tarvis varmaa integroida johonkin NASAn sateliittiin pienehkö palvelin..vois olla FBIllä hauskaa ettiä sitä..;)

627.5.2005 2:37
ZeuZ
Inactive

Vitun FBI.Ihan vammasta touhua!

727.5.2005 2:52
jmpk
Inactive

Quote:
.....että jakamisen uhrit -- levy-, televisio- ja elokuvayhtiöt -- välttyisivät suurilta tappioilta.
siis edelleen niiden myynti nousi, miksi ne ei jo usko sitä.
Quote:
Tiedotteessa otetaan myös kantaa pinnallaolleeseen keskusteluun siitä, onko vertaisverkkopiratismissa kyse niin sanotusta uhrittomasta rikoksesta. Arvatenkin FBI:n mukaan kärsijöitä löytyy useita, kun koko viihdeteollisuuden työntekijöiden tilanne vaikeutuu myyntilukujen laskiessa.
tuo uhriton rikos pitää osittain paikkaansa, koska kukaan ei menetä fyysistä tuotetta

827.5.2005 3:34

Taas se bustaus alkoi. Onhan noita vielä pari trakkeria jäljellä kuitenki. Nuo piratebay jutut on kyllä aika hupaisaa luettavaa. Äijillä on ainakin asennetta :)

927.5.2005 4:38

Juupa juu, antaahan poikien yrittää. Montakohan tuntia/päivää menee kun Elite "palaa" jollain uudella nimellä? Ja kun otetaan huomioon, että sen lisäksi varmasti aukeaa taas muutama kymmenen uutta muutenkin kun aletaan kalastamaan "eksyneitä" käyttäjiä takaisin on taas tulos verraten laiha. Taitaapi lopulta tulla käymään niin, että loppuu yhtiöiltä rahat kesken taistelussa mitä ne eivät tule koskaan voittamaan. Nekin rahat jos sijoittaisi liiketoimintaansa, uusien parempien tuotteiden kehittämiseen ja käyttäisivät verkkoa markkinointikanavana ilman ryöstön yritystä sielläkin (vertaa nykyiset verkkokaupat, jotka hinnoilla ja varsinkin alustasidotuilla paskasuojauksilla ampuvan taas itseään jalkaan. Ei kukaan maksa niitä hintoja epämääräisistä tiedostoista jos paria euroa kalliimmalla saat kaupasta levyn mitä sentään voi käyttää, kunhan muistaa ostaa kopiosuojaamattoman). Ja lopuksi vielä jälleen ihmetyksen sana siitä, että kun musiikki teollisuus etunenässä on ilmoittanut kärsineensä p2p verkoista jo vuosia niin mihin perustuu mm. seuraava riaan itsensä julkaisema levymyynnin kehitys kaavio 2004 vuoden ensimmäiseltä puoliskolta? Sehän menee näin: 2003 2004 Cd-albumit: 245milj. 270milj. Cd-singlet: 5.8milj. 2.6milj. Dvd-musiikki: 0.1milj. 0.3milj. Dvd-videot: 5.6milj. 11.2milj. Vinyylialbumit: 0.6milj. 0.6milj. Vinyylisinglet: 1.9milj. 1.9milj. Kasetit: 6.6milj. 2.1milj. yht: 265.6milj. 288.7milj. Tästä näkee sen, että ilmeiseen matematiikan osaaminen tuntuu olevan erittäin huteralla pohjalla tuotantoyhtiöissä, koska edes pitkänmatematiikan oppeja ei tarvittu laskemaan, että 23,1 miljoona enemmän tuli tuotantoa 04 kuin 03. Ja ennenkuin joku neropatti väittää, että vaikka myynti on kasvanut niin erinäisten menojen vuoksi tulos ei, ei pidä paikkaansa. Samaisen listan lopussa oli maininta, että myös rahallinen kasvu noudattaa edellä mainittuja linjoja. Eli koska tämä valehtelu oikein loppuu? Väitteet kuolevasta "taiteen alasta" alkavat jo olla sellaista puhetta, että politikotkin tuntuvat jo suorastaan rehellisyyden perikuvilta. Tosin tietäähän sen, ettei takana ole muuta kuin ahneus ja siinä kaikki.

1027.5.2005 4:50

Tiivistettynä voisi sanoa, että koko maailmanlaajuiset yhteenlasketut voitot lipputuloista, DVD-myynnistä sekä ohjelmien televisiontioikeuksista kasvoivat peräti yhdeksällä prosentilla vuoden 2003 tasosta ollen yhteensä noin 34 miljardia euroa. Voi raukkoja, kyl ny näyttää tätä menoo siltä et voi joku universaliki heittää lapun luukulle..

1127.5.2005 5:43
vgran
Inactive

Huonosti menee ruotsissakin. Oikeudessa ovat päättäneet pitää torrentit laittomana.

1227.5.2005 6:30

Rex, Esimerkiksi vuonna 2000 Suomessa cd-levyjen kappalemyynti oli 8,65 miljoonaa mutta viime vuonna jäätiin 7,7 miljoonaan. Jos vertaisverkot eivät olisi tulleet häiritsemään hyvässä vauhdissa ollutta äänitekauppaa niin viime vuoden osalta puhuttaisiin n. 9 miljoonan cd-levyn menekistä. Ja tämäkin ennuste on laskettu rajusti alakanttiin.

1327.5.2005 6:34

Quote:
Äijillä on ainakin asennetta :)
Huh..huh... näin on näreet...

1427.5.2005 7:18

Xanadu: Tietääkseni FBI ja Yhdysvaltain tulliviranomaiset feat. RIAA ja Mpaa eivät ole kiinnostuneet Jukka Kuoppamäen, Katri Helenan tai edes Maija Vilkkumaan levyjen jakamisesta Elite Torrents:in kautta. Kokonaisuutena puhuin myöskin maailmanlaajuisesta myynnistä, vaikka tilastot olisivatkin maakohtaisia. On esim. erittin todennäköistä, että kun suurempia kokonaisuuksia aletaan alueellisesti pilkkomaan pienempiin ja pienempiin segmentteihin löytyy tappiollisia kohteita takuuvarmasti. Ja nämä ovat juuri ne kohdat mihin takerrutaan ensimmäisekseen kun koetetaan puolustella tai vastustaa jotain ilman todellisia näyttöjä. Kokonaisuudet ovat sitä mikä todellisuudessa puhuu. Siinä vaiheessa kun sinulla tai kenellä tahansa muulla on todisteet siitä, että p2p:n yleistymisen jälkeen maailmanlaajuisesti on tullut tappiota vuosia peräkkäin kaikilla sektoreilla saatan alkaa jopa uskomaan edes osaa niistä väitteistä. Tätä ei kuitenkaan tällä hetkellä tue yksikään puolueettomasti tehty katsaus, ei edes tuotantoyhtiöiden omat katsaukset. Kun vielä mietitään musiikkia laadullisesti vuonna 2000 ja 2005 voi jokainen itse päätellä mistä saattanee johtua levynmyynnin lasku? Itse väitän erittäin suureksi syyksi sen, että vuonna 2000 ei kaupasta irronnut yhtäkään popstars/idols kokoelmaa eikä oltu kuultukkaan antti tuiskuista yms. Tottahan on, että näille on suuri menekki lapsi/teini markkinoilla, mutta kovin moni itse levynsä maksava aikuinen ei moista itselleen osta. Kun muistetaan, että jos tarjontaa on aikuisille, jotka päättävät koska levynsä ostavat, voivat he ostaa sen aina kun siltä tuntuu. Toisin taas on vanhempien varoilla elävillä nuorilla/lapsilla. Levy ostetaan silloin kun vanhemmat sen ostavat ja tästä syystä aivan jokaista purkkapoppisingleä tuskin kaupasta kotiin kannetaan. Niin kauan kun tähän kuitenkin suunnataan tuotantoa pitää myöskin tahojen tyytyä ottamaan se mikä tulee eikä kuvitella, että jokaista levyä myydään suomessa automaattisesta 10-12 miljoona kappaletta eli likimain 2kpl/asukas.

1527.5.2005 7:31

Lisäksi suositellen muistamaan myös sen, että vaikkakin monet elottomat hyödykkeet ovat pysyneet melko ennallaan on mm. ruoka todistettavasti kallistunut moniltakin osin vuoden 2002 eli euron tulon jälkeen. Tämä selviää niinkin yksinkertaisesta asiasta kun vertaa vaikkapa vuoden 1999 olevasta kauppakuitissa (joka on säilynyt takuun vuoksi) ja vuoden 2003 kauppakuitissa (joka myös on takuun vuoksi tallessa) esiintyvää samaa tuotetta. Vuoden 2003 kuitissa tuote on 0.40€ kalliimpi kuin 1999 markka->eurot kuitissa. Tällaisista pienistä nousuista tulee perheille vuosittain pitkät lisämenot ja palkkataso ei kuitenkaan ole oleellisesti noussut. Joten syytä myynnin laskulle voipi hakea myös sieltä. Eihän monet muutkaan tahot valita, vaikka ovat kokeneet aivan saman kohtalon. Mm. autokauppojenhan pitäisi alkaa valittamaan saksan ja muiden eu-maiden autopiratismista kun niitä maahantuomalla ihmiset ovat sotkeneet käytettyjen markinat ja taas on tullut suuria tappioita.

1627.5.2005 7:56

piratebay juttuja lukiessa tuli mieleen että lakimiehethän tässä ovat saaneet taas uuden rahasammon. Sehän on helppo selittää ison yhtiön pomolle että et saa huvilaa koska... ja minulla on siihen mahdollinen ratkaisu mikä maksaa vaan 10% huvilan hinnasta. Asiaa vain vähän sivute tuli mieleen tuo MAINOS mikä pyörii vaikkanyt MTV:llä. Siinähän viitattiin että kopion osto on laitonta. Näitä tiettyjä tahoja asioiden vääntelyssä lainaten voi sanoa että mitään farkkuja Levi's -farkkuja lukuunottamatta ei saa ostaa jne.

1727.5.2005 8:36

Quote:
Esimerkiksi vuonna 2000 Suomessa cd-levyjen kappalemyynti oli 8,65 miljoonaa mutta viime vuonna jäätiin 7,7 miljoonaan. Jos vertaisverkot eivät olisi tulleet häiritsemään hyvässä vauhdissa ollutta äänitekauppaa niin viime vuoden osalta puhuttaisiin n. 9 miljoonan cd-levyn menekistä. Ja tämäkin ennuste on laskettu rajusti alakanttiin.
Anteeksi jo etukäteen tämä "vihamielinen" vastaus... Et voi olla niin hel**tin tyhmä että allat tuollaista suoltamaan, koita nyt tajuta että nykyään ostetaan enemmän mm. dvd-elokuvia ja se on musiikista pois... Ei ole itsekään tullut yhtään musiikki cd:tä ostettua moneen vuoteen - elokuvia sitäkin enemmän, niin ne ajat vaan muuttuvat. Jotkut sitten tuntuu jäävän asemalle kun juna painaa ohi...

1827.5.2005 9:27

Quote:
Anteeksi jo etukäteen tämä "vihamielinen" vastaus... Et voi olla niin hel**tin tyhmä että allat tuollaista suoltamaan, koita nyt tajuta että nykyään ostetaan enemmän mm. dvd-elokuvia ja se on musiikista pois... Ei ole itsekään tullut yhtään musiikki cd:tä ostettua moneen vuoteen - elokuvia sitäkin enemmän, niin ne ajat vaan muuttuvat. Jotkut sitten tuntuu jäävän asemalle kun juna painaa ohi...
Myöskin peliteollisuus on kasvanut jättimäisesti viime vuosina. Tämä ei voi olla näkymättä elokuva- ja musiikkiteollisuudessa. Silti musiikki- ja elokuvateollisuus syyttää P2P:tä 1:1 kaikista tappioista ja myynnin laskusta.

1927.5.2005 9:40

jaa, amerikka on yksinoikeudenvaltio että oksat pois. Jos esim. Tämä lataaminen edes vähän hidastaisi niitten tahtia niin hyvä homma. Hassua, miksi monet maat haluavat matkia amerikkaa? Miksei kanadaa.. tai esimerkiksi suomea tai jopa ruotsia? Amerikka on semmone paskavaltio jotka yrittää pelottaa kaikkia(tulee mieleen star warsin pahikset:) ). Pelottomalla sitäpaitsi lisää rikolisuutta. Tietenkin onhan jokainen oikeutettu saamaan pientä korvausta tuotteista, mutta kuinka paljon? 0c-2000000c Se on asia erikse... (kaikissa tuotteissa pitäisi olla palautusoikeus ja myöskin testaaminen pitäisi jokaisessa tuotteessa olla salittua) Mutta amerikka on rikkaitten maa, eine välitä jos köyhät jää kynsien alle. Itseasiassa näin unta siitä oli kolmas maailmansota, amerikka vs world. Maailma oli kyllästyny amerikkalaisten tyylin ja eikä jaksanu katsoa enää sitä käytöstä. (amerikkaa vastaan voin sotia mutta en ikinä olisi niitten puolella)

2027.5.2005 9:50

Sorry xanadu, mutta suomessa musiikki bisnes on todella pientä, ja sit ihmetelään miksi musiikki ei nykyään myy, syy on seuraava paskaa musiikkia, tietysti poikkeauksia on, kuten him, nigthwish yms..mutta ne taitaakin saada myynti tulonsa ulkomailta, kotimaisita taitaapi olla vain eput...joten ei tarvitse ihmetellä miksi myynti on laskusuunnassa...hitto vieköön noi jenkit eikö ne osaa enää mitään tehdä oikein...ainiin meinas unohtua se raha...

2127.5.2005 10:02

Xanadu: Samaa mieltä monen muun kanssa täällä tästä Suomen levymyynnin laskusta eli kaikenmaailman Popstarit ja Idolsit ovat kertakäyttömusiikki, josta ei voi juurikaan tulojen kasvua odottaa... Mitäs se Marco Hietala sanoikaan siellä gaalassa... ;)

2227.5.2005 11:57
yuni
Inactive

Ei nyt voi suomen levy myyntiin vedota, eikä mihinkään muuhun. Niin hepponen taistelu P2P vastaan, ja veikkaampa että tähän "taisteluun piratismia vastaan" käytetään semmosia varoja jenkeissä, että jos ei ala tuloksia tulla, niin taistelu loppuu?! Vai onko tää nyt edistänyt sitä?-EI OLE.. Juttu muiden seassa, säälittÄvää FBI..Lopettasvat jo, vai onko tää nyt silmälumetta, -esitetään nyt että estettäs piratismia ni ne levy-yhtiöitten nakkinaamat jättäs meidät rauhaan.. HOHHOIJJAA

2327.5.2005 14:03

Mutta USA onkin meidän iloksemme julistautunut maailmanpoliisiksi, joka oikaisee kaikki epäkohdat mantereella, kuten netissäkin. Ja jos kaikki ei mene sen nuottien mukaan, niin sotahan siitä seuraa. Sota piratismia ja terrorismia vastaan, jota käyvät nörtit ja sotilaat. Ite en olisi ostanut luultavasti sen enempää leffoja tai musiikkia, jos p2p:tä ei olisi. Mutta nyt olen tilannut muuta bändien oheistuotteita, kuten t-paitoja(en ilman p2p:tä olis ikinä tajunnu tätä bändii). Sen voi tehä, kunhan on tarpeeksi hyvä yhtye.

2427.5.2005 14:03

Quote:
Jotkut sitten tuntuu jäävän asemalle kun juna painaa ohi...
Parempi jäädä asemalle jos juna vie Auschwitziin.

2527.5.2005 15:22

Vai lähti se juna jo kohti Auschwitziin.. Tätähän tässä jo odoteltiin, Herra X saa jo natsi-saksanki mukaan juttuun. Voi V****! Jos oikeesti katsoo viime vuosien musiikki tarjontaa ja väittää naama peruslukemilla että suurin syy myynnin laskuun on piratismi, niin kannattaa katsoa peiliin. Jotenki alkaa ottaa päähän nämä formaatti paskat. Yleensä alta vuosi ja nämä katoavat. Myyvät yleensä kyllä aluksi hirveät määrät levyjä hirvittämän mainonnan avulla.. Kunnon musiikki taas alkaa olla aika harvassa. Ja toisaalta sekin on totta että Dvd-syö osan musiikki bisneksestä. Ja alkaahan tämä ajojahti olla jo suhteettoman suurta suhteessa sen saavutuksiin..

2627.5.2005 15:44

FBI on julkaissut tuosta EliteTorrent-jutusta videopätkän, joka löytyy esim. P2P-verkosta tai täältä (80 Mt) http://www.ice.gov/graphics/news/multimedia/clip0035.avi Pätkässä on pari mielenkiintoista juttua, mitkä löytyy tästä kuvasta. Pyörivä video on esim. traileri, eikä liity mitenkään tuohon torrent-julkaisuun. Myöskin tuo user näyttää olevan melkoinen warettaja (extreme user) http://img187.echo.cx/img187/7540/fbielitetorrent5ta.jpg

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.5.2005 @ 15:45

2727.5.2005 15:53

Quote:
Myöskin tuo user näyttää olevan melkoinen warettaja (extreme user)
Xtreme User -statukseen tarvittiin vähintään 250GiB:n uppausmäärää...

2827.5.2005 16:04
janti
Inactive

keskittyisivät oikeaan rikollisuuteen, mutta ei kun pitää vaan tällästa puida. Nuokin rahat joita käytettiin tohon toimeen ois ihan hyvin voinu laittaa johonkii parempaa ja tarpeellisempaan. Ja kehtaavat sanoo että tulee levy yhtiöille tappiota, miten ne voi tietää ostetaanko sitä tuotetta ollenkaan. Tää on niin hölmöö.

2927.5.2005 16:19

Quote:
Parempi jäädä asemalle jos juna vie Auschwitziin.
Olen varmaan tyhmä, mutta en oikeen ymmärrä näitä sinun juttuja...

3027.5.2005 16:47

Eli kun tällä tahdilla suljetaan warepaikkoja on sen johdosta vissiin pikapuoliin odotettavissa elokuvien, musiikin ja pelien roima hinnanlasku, kun yhtiöille jää enemmän voittoa. Joo varmaan tuleekin hinnanalennus...

3127.5.2005 18:03
Amd-xp
Inactive

Naurettavaa ajanhaaskausta FBI:ltä... Uusia trakkereita tulee aina 2 kun 1 bustataan, niin se vaan on mennyt!

3227.5.2005 18:28

kyllä se pitää paikkaansa että yks kaatuu kaksi tulee tilalle ja siitä alkaa ketjureaktio

3327.5.2005 18:33

"Siinähän viitattiin että kopion osto on laitonta. Näitä tiettyjä tahoja asioiden vääntelyssä lainaten voi sanoa että mitään farkkuja Levi's -farkkuja lukuunottamatta ei saa ostaa jne." Vajukki? Laittoman kopion osto nyt ei liity mitenkään tuohon farkku esimerkkiisi. Alkoi oikein naurattamaan.

3427.5.2005 19:13

Eipä se ihan tuo 1 pois -> 2 uutta tilalle toimi, varsinkaan noiden high-profil trackereiden kohdalla. Esim. Lokitorrentilla Slyckin mukaan ~680 000 rekisteröitynyttä ja Elitessä reilu 130 000. TB taitaa olla suurin suljettujen tilalle tullut, siellä vähän vajaa 50 000 useria. Uusia pieniä ehkä syntyy, mutta jäljellä olevien muutamien jättiläisten kaaduttua, useiden satojen tuhansien käyttäjien bttrackerit lienevät ainakin hetkeksi historiaa. Ja mielestäni mm. DVD-mies ei näe metsää puilta: hyvää musiikkia tehdään yhä aivan yhtä paljon kuin ennenkinkin, turha sitä on koko nykymusiikkia tuomita muutaman "formaatti paskan" takia, ei niitä ole mikään pakko kuunnella.

3527.5.2005 21:33

Taitaa vaan olla hakkeroitu

Quote:
http://www.slyck.com/news.php?story=801
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.5.2005 @ 21:39

3627.5.2005 23:44

Ei ole oikein, että jos nimeltämainitsemattoman yhtiön kokouksessa ennen levyn/elokuvan julkaisua lasketaan kuinka paljon sillä pitäisi tuottaa(joka on aivan totta, uskoakseni, voin olla väärässäkin.). Jos tätä summaa ei saada, huomataan p2p ja sen antavat lisämahdollisuudet voitokkaaseen bisnekseen. Naurettavaa tässä elitetorrentsin tapauksessa oli: a) Video jossa tämä kuuluisa glenflynn on xtreme user(2 viikkoa member, 100gb up, saako rikoksia seurata 4kk ennenkuin niihin puututaan?ja saako niitä tehdä sillä ajalla? ) b) Sithin kostoa käytettiin ns. syöttinä.Miksei joku muu elokuva kelvannut? Olen huomannut sen että niin levyteollisuus kuin filmiteollisuuskin on löytänyt uuden rahareiän torrenteista ja muista vertaisverkoista. Uutisissa ollut tv-ohjelmia jakaneiden saittien bustaus ja MPAA:n tms. pyytämät korvaussummat ovat naurettavia, ei verkkokopiointia pysäytä satunnaisten käyttäjien/sivustojen pitäjien taloudelliseen ahdinkoon ajaminen. Tässäkään takana ei ole muu kuin ahneus. Joku tuossa aiemmin totesikin jotain usa:sta niin se tuntuu johtavan maailmaa, ja kaikki pienemmät seuraavat perässä. Kunpa joku tosiaan laittaisi stopin niiden ahneudelle ja opettaisi välillä tärkeämpiäkin asioita kuin rahan tajuton hamuaminen. Ja Xanadu: Kun olen lukenut viestejäsi, niin minulla on noussut inho kaltaisiasi ihmisiä kohtaan. Joissain viesteissäsi olet aivan asiallinen jne. mutta joissain threadeissa suutut kun sinun ajatuksiasi/uskomuksiasi kyseenalaistetaan. En tarkoita pahalla, mutta vaikka tunnut tukevan tuota big brother-touhua/"Ei oikeuksia verkkokopiontia harrastaville" Niin, ehkä sinustakin löytyy ripaus inhimillisyyttä ja uskallat sanoa että MPAA:n ja muiden järjestöjen korvausvaatimukset ja syytteet ampuvat hieman yli. Kunnioittavasti: Dreamc

3728.5.2005 6:34

DreamC, vakuuttavaa tekstiä! :)

3828.5.2005 6:34

@ Denzo Lehdistötiedoite FBIn omilla sivuilla http://www.fbi.gov/dojpressrel/pressrel05/bittorrent052505.htm

3928.5.2005 8:39

"Siinähän viitattiin että kopion osto on laitonta. Näitä tiettyjä tahoja asioiden vääntelyssä lainaten voi sanoa että mitään farkkuja Levi's -farkkuja lukuunottamatta ei saa ostaa jne." en oikein ymmärrä miten tämä liittyy aiheeseen, eihän "warettaminen" ole kopiointi vai olenko nyt ymmärtänyt tän waretus jutun väärin? Muistaakseni saat kopioida omaan käyttöön niin paljon kun lystäät. Mutta niitten myynti kirpikksellä on laitonta, jos en väärin muista. Mutta tuosta muusta, niin ei ne waretusta saa ikinä loppuun, kun on suljettuja verkkoja sekä yksityisillä että yrityksillä jne...että se siitä. FBI haskaa vain aikaansa typeryyteen, antaisi vain pelkän mpaa ja riaan tapella...

4028.5.2005 10:23

Tietystikään sitä ei saada koskaan lopetettua kokonaan, mutta "taviswaretusta" saadaan vielä jokseenkin tehokkaasti vähennettyä. Jos nykyinen koko kansan huvi siirtyy takaisin suljettuihin verkkoihin/vastaaviin pienten piirien keskuuteen, ovat RIAA/MPAA/vastaavat onnistuneet varsin mukavasti.

4128.5.2005 10:50

Quote:
Naurettavaa tässä elitetorrentsin tapauksessa oli: a) Video jossa tämä kuuluisa glenflynn on xtreme user(2 viikkoa member, 100gb up
Miten tämä uppausmäärä liittyy tähän mitenkään? Kyllä poliisit soluttautuvat muillakin "aloilla" rikollisjengeihin, mikseivät he voisi Bittorrent träkkerille? Ja mitä tohon uppausmäärään tulee, ei se välttämättä tarkota että ne on levittäneet jotain laitonta tavaraa, Bittorrentin protokollaa voi helposti huijata ja saada privaträkkereilläkin kunnon ratiot uppaamatta ainoatakaan bittiä.
Quote:
saako rikoksia seurata 4kk ennenkuin niihin puututaan?
Miksei saisi?
Quote:
ja saako niitä tehdä sillä ajalla? )
Poliisi saa luvalla tehdä rikoksen selvittäessään suurempaa rikosta, miten esimerkiks soluttautumiset huumeliigoihin yms onnistuisivat muuten?
Quote:
b) Sithin kostoa käytettiin ns. syöttinä.Miksei joku muu elokuva kelvannut?
Tällä saatiin suoraan näytettyä sen yhdysvaltojen uuden lain merkitys, joka tekee julkasemattoman elokuvan levittämisestä rikollista, sekä saatiin "suurelle yleisölle" varottava esimerkki ja kunnon uutiset.

4228.5.2005 12:03

Quote:
yhdysvaltojen uuden lain merkitys
Entäs joss sitä jaettiinkin muuallakin, kuin yhdysvalloissa? Ei kai yhdysvaltojen lait koske niitä muita valtioita?

4328.5.2005 12:17

Quote:
Entäs joss sitä jaettiinkin muuallakin, kuin yhdysvalloissa? Ei kai yhdysvaltojen lait koske niitä muita valtioita?
Mun käsittääkseni operaatio tapahtu nimenomaan Yhdysvalloissa Elite Torrentsin Yhdysvaltalaisia ylläpitäjiä vastaan. Korjaa jos oon väärässä. Ja nimenomaan tarkoitinkin sitä, että ei FBI yrittänyt edes ulkomaalaisia ottaa tähän mukaan, se on sitten taas muiden virastojen tehtävä. Eikä niilläkään toimivaltaa muualla ole, jossei sitten saa paikallisia viranomaisia mukaan.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.5.2005 @ 12:20

4428.5.2005 12:31

Tuosta poliisin luvasta tehdä rikoksia selvittäessään jotain... Suomessahan oli lakiehdotus tästä, mutta se ei taida mennä läpi. laki olisi rajattu siihen että esim johonkin henkilöön kohdistuvaa rikosta ei saisi tehdä, mutta jotta toiminta soluttautumisessa olisi uskottavaa, niin jotain lieviä rikoksia kuitenkin ( kuka sen sitten määrittelee mikä on lievää) Jenkeissä puhuu raha, ja lait tuntuvat olevan vain pölyinen kirja jossain hyllyssä. Rapakon takana tuo mainitsemasi toiminta voi todellakin olla suojattu jo jollain typerällä oikeudella. @Xmore Sori ne yv:t, sähläsin. :F

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.5.2005 @ 12:32

4528.5.2005 14:23

Dreamc :

Quote:
Kun olen lukenut viestejäsi, niin minulla on noussut inho kaltaisiasi ihmisiä kohtaan. Joissain viesteissäsi olet aivan asiallinen jne. mutta joissain threadeissa suutut kun sinun ajatuksiasi/uskomuksiasi kyseenalaistetaan.
Ei täällä kukaan ole onnistunut kyseenalaistamaan mielipiteitäni enkä usko että tulevaisuudessakaan näin käy.
Quote:
En tarkoita pahalla, mutta vaikka tunnut tukevan tuota big brother-touhua/"Ei oikeuksia verkkokopiontia harrastaville"
Minä vastustan vain ja ainoastaan verkkopiratismia, en kopiointia sinänsä. Näiden kahden asian erottaminen toisistaan on joillekin liian vaikeaa.
Quote:
Niin, ehkä sinustakin löytyy ripaus inhimillisyyttä ja uskallat sanoa että MPAA:n ja muiden järjestöjen korvausvaatimukset ja syytteet ampuvat hieman yli.
Inhimillisyyttä ja humanismia on rutosti pelissä kun elokuva- ja musiikkiteollisuus tekee kaikkensa laittoman verkkojakelun pysäyttämiseksi.

4628.5.2005 14:51

heh... ei sua Xanadu kukaan kuuntele. Ei taida maailman parantaminen onnistua sinun osalta =]

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.5.2005 @ 17:23

4728.5.2005 17:08

Quote:
Mun käsittääkseni operaatio tapahtu nimenomaan Yhdysvalloissa Elite Torrentsin Yhdysvaltalaisia ylläpitäjiä vastaan. Korjaa jos oon väärässä.
Kymmenen epäiltyä/ratsattua, niistä vain kahdessa kyse ylläpitäjistä.

4828.5.2005 18:19

Quote:
Kymmenen epäiltyä/ratsattua, niistä vain kahdessa kyse ylläpitäjistä.
no yhdysvaltalaisia kuitenkin.

4929.5.2005 0:39

Xanadu:

Quote:
Ei täällä kukaan ole onnistunut kyseenalaistamaan mielipiteitäni enkä usko että tulevaisuudessakaan näin käy.
Mietippä uudeleen ja lue aikaisempia ketjuja joihin olet osallistunut.
Quote:
Minä vastustan vain ja ainoastaan verkkopiratismia, en kopiointia sinänsä. Näiden kahden asian erottaminen toisistaan on joillekin liian vaikeaa.
Sanoppa muuta, tiedät varsin hyvin mitä hain. Ja voit selittää myös muille tietämättömille tuon eron joka mielestäsi on laittoman verkkokopioinnin ja "verkkopiratismin" välillä, oletko mahdollisesti kuullut synonyymeista ja siitä että jotkut ihmiset kutsuvat samoja asioita eri tavoin?
Quote:
Inhimillisyyttä ja humanismia on rutosti pelissä kun elokuva- ja musiikkiteollisuus tekee kaikkensa laittoman verkkojakelun pysäyttämiseksi.
Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Tässäpä juuri tämä mitä odotinkin sinulta, eli ei oikeuksia. Kunhan vaan isot firmat saavat tahtonsa läpi ja tuoton jotain kautta niin hyvä on. Et vastannut kysymykseeni, että onko sinulla rohkeutta myöntää sitä korvauksien ja syytteiden älyttömyyttä. Ja sitä että taloudellinen ahdinko satunnaisille ihmisille ei ole tapa ratkaista/pysäyttää yhtään mitään. Tunnut kulkevan vain muiden talutusnuorassa, niinkuin suurin osa muistakin ihmisistä, jotka ajattelevat: "kaikki hyvin kunhan ei ole oma lehmä ojassa." On tietysti hyvä olla eriäviä mielipiteitä, mutta jos jotain kysytään niin ympäripyöreät vastaukset eivät paranna asemaasi ollenkaan. Kunnioittavasti -Dreamc

5029.5.2005 14:26

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, mitä eroa mahtaisi olla alla olevalla kuvitteellisella tilanteella (eli mikäli afterdawnissa on "soluttautujia" ei kannata vielä alkaa kirjoittaa jutussa mainitulle syytekirjelmää), jossa vaikkapa A: Pentti 15.v Ala-tölviöstä (puhelimen pin-koodi muutettu) lataa artisti x:n levyn torrenttina, jakaa sitä samalla yhden kappaleen (kuten useimmat tietääkseni tekee) eteenpäin ja thats it vaiko B: Samainen Pentti 15.v Ala-tölviöstä lainaa kaverin ostaman artisti x:n levyn kaveriltaan, kopio sen ja lainaa sen myös 100 koulukaverilleen (onhan Pentti suosittu heppu Ala-tölviön ylä-asteella), jotka myöskin kopioivat sen itselleen. Tahtoisin saada tähän vastauksen kuinka tapaus A voi olla mm. xanadun ja muiden p2p kopiointia vastustavan mielestä ilmeiseen 10 potenssiin hirveämpi kuin tapaus B? Itse en kuitenkaan tuon kopioinnin välille osaa tuota rajaa piirtää vaan ymmärrän kopion tekemisen kopion tekemisenä aina ja sen vuoksi toivoisin, että valaisisitte tietäni ulos epätietoisuuden pimeistä syövereistä. *EDIT: Mikäli oikeasti on olemassa Pentti 15.v Ala-tölviöstä, pyydän nöyrimmin anteeksi nimesi käyttöä ja siitä aiheutunutta harmia ;)*

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.5.2005 @ 14:28

5131.5.2005 7:50

Terveisiä hiost ja mjk. Asia sivusi aika pahasti tätä kejua ja oli karrikoitu. Itse pidän myyntiä laittomana ja mainos teki nimenomaan OSTOSTA rikoksen. Tosin ostoakaan en itse suosittele, mutta pystyisin tekemään vakuuttavamman mainoksen aiheesta (vaikka että mihin rahat menevät) jolla ei tarvitsisi tehdä ostajasta rikollista. Viittaan tuossa siihen kun jahdataan voittoa tavoittelemattomia tahoja jotka ovat olleet, ovat tällähetkellä ja tulevat olemaan niitä parhaita asiakkaita. Tämän johtunee siitä että OIKEITA rikollisia ei saada kiinni ja jos saadaan niin ei ainakaan vastuuseen teoistaan. "Laki on sama kaikille." ... ketkä osaavat sitä käyttää. Ja -Rex- kyseli Pentistä: Samaa olen miettinyt ja kait ne on olettaneet että muualla ei kopiontia tapahdu :> ... tai sitten on niin että on kalliimpaa ottaa selvää onko Ala-tölviössä kopiota.

522.6.2005 13:23

-REX- Korjatkaa jos olen väärässä muuta olen ymmärtänyt nykyiset lait näin. 1. Laitonta.... koska et saa uppata verkkoon cd/dvd levyjä yms....imuttaa saat niin paljoko ku kerkiät. 2. Laillista, ainakin melkein.....:) jos tosiaan kaveri on ostanutlevyn ja lainannut tahi polttanut sen kaverille Max 5 kaveria, mutta sitä en tiedä saako ne 5 kaveria taas sen levyn polttaa 5 delle kaverille.

532.6.2005 13:32

Quote:
mutta sitä en tiedä saako ne 5 kaveria taas sen levyn polttaa 5 delle kaverille.
Ei saa koska kopiosta kopion ottaminen on kiellettyä. Vain alkuperäisestä saa ottaa nuo muutama kopiota.

542.6.2005 20:18

Quote:
Ei saa koska kopiosta kopion ottaminen on kiellettyä. Vain alkuperäisestä saa ottaa nuo muutama kopiota.
Nykyisen lain mukaan kopion valmistaminen kopiosta on yhtä laillista kuin alkuperäisestä.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
3 kommenttia
Super Mario Runista tulossa uusi villitys? Peliä pääsee kokeilemaan Applen myymälöissä Super Mario Runista tulossa uusi villitys? Peliä pääsee kokeilemaan Applen myymälöissä (8.12.2016 12:23)
Nintendon on määrä julkaista odotettu Super Mario Run -mobiilipeli iPhonelle ja iPadille 15. joulukuuta. Esimakua uudesta pelistä on kuitenkin tulossa saataville jo tänään, paljasti Nintendon ....
Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus (8.12.2016 11:40)
Bluetooth SIG on julkaissut kehittämästään langattomasta tiedonsiirtostandardista viidennen version, jonka luvataan mahdollistavan monipuolisemmat IoT-laitteet sekä niiden joustavamman käytön kotona. ....

Uutisarkisto