*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Kuusi TV-ohjelmia levittänyttä BitTorrent-sivua oikeuteen

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 14.5.2005 14:12 Kommentteja (45)

Kuusi TV-ohjelmia levittänyttä BitTorrent-sivua oikeuteen Yhdysvaltain elokuvateollisuuden käsikassara MPAA on päättänyt laajentaa piraatteja vastaan julistamaansa sotaa koskemaan myös TV-ohjelmien alati kasvavaa piratismia. Järjestö haastoi toissapäivän oikeuteen kuusi suurta sivustoa, jotka tarjosivat käyttäjilleen BitTorrent-trackereita TV-sarjoista.
Syyteen saivat seuraavat BitTorrent-sivustot: ShunTV, ZonaTracker, Scifi-Classics, CDDVDHeaven, Braggin'Rights sekä #BT @ EFnet.

Yhdysvaltain lainsäädännön mukaan kutakin sivustoa voi pahimmiillaan uhata $150,000 dollarin korvausvaatimukset kutakin palvelun kautta ladattua laitonta tiedostoa kohden. Mutta on toistaiseksi vielä täysin avoinna, riittääkö pelkkä trackereiden ylläpito tekijänoikeusrikoksen tunnusmerkit täyttäväksi teoksi.

Televisiosarjojen levitys vertaisverkoissa on noussut, etenkin Yhdysvaltain ulkopuolella, valtavan suosituksi "harrastukseksi", jonka tärkeimpänä syynä voitaneen pitää usein vuosia kestävää viivettä, jolla sarjat mm. Suomenkin televisioon saapuvat Yhdysvaltain ensiestiysten jälkeen. Tässäkin suhteessa Internet on muutamassa totuttua järjestelmää -- ei liene kovinkaan kaukaa haettua olettaa, että jonain päivänä näemme tilanteen, jossa kaikki sarjat, jne pyörivät samalla aikataululla koko maailmassa. Tämä tilannehan on jo verkon ja verkkopiratismin takia hyvin pitkälti todellisuutta elokuvateollisuudessa. Toisaalta taas suurena syynä MPAA:n kiinnostukselle TV-piratismia kohtaan voidaan pitää miljardien dollarien arvoista TV-sarjojen DVD-versioiden myyntiä, johon TV-piratismi luonnollisesti iskee myös Yhdysvalloissa.

Lähde: MPAA

Edellinen Seuraava  

45 kommenttia

114.5.2005 14:48

Voi tulla parhaimmillaan aika kalliiksi 150,000$/tiedosto huh huh.

214.5.2005 15:41

ei mitään uutta ole noi korvausvaattimukset jenkkessä muistakseni sama summa on musiikkikappaleella

314.5.2005 15:47
vgran
Inactive

Alkaa pikku hiljaa tippua pois nämä kaikenlaiset suositut torrent sivustot. Kaiken maailman "teostot" alkavat tosissaan jahtailee kyseisiä sivustoja. Muutama vuosi sitten laki oli jonkun verran "daavidin" puolella muttei enää tänä päivänä.

414.5.2005 16:20

Se oli kylläkin www.btefnet.com vähän tuo kyllä jäi harmittamaan, mutta eiköhän toita tvtorrent sivustoja tule lisää piakkoin. Onks tää MPAA joku yksinäinen taho vai joku amerikan valtion omistama antiwarelafka?

514.5.2005 16:23

MPAA meininki on vähän saman tyyppistä, kun haastaisi vihreää päin kävelleen kadunylittäjän oikeuteen siinä toivossa, että jonakin päivävänä virheään päin kävelystä tulisi rikos.

614.5.2005 16:40

www.btefnet.com on scammisivu, jolle ei pidä lahjoittaa rahaa! btefnet.net (oikea) webbisivu pysyy nyt jonkinaikaa maassa, mutta irkkikanava on up&running.

Quote:
MPAA meininki on vähän saman tyyppistä, kun haastaisi vihreää päin kävelleen kadunylittäjän oikeuteen siinä toivossa, että jonakin päivävänä virheään päin kävelystä tulisi rikos.
Tiedä sitten tästä USA:n kivasta oikeudenkäynnistä....

714.5.2005 16:47

Vähänkö on kätevä, kun näkee kaikki jaksot niin nopeesti. Jotai vuos pitäs ootella kaikkien hyvien sarjojen kohalla, niiden tuloo teeveestä.

814.5.2005 16:59

Quote:
Onks tää MPAA joku yksinäinen taho vai joku amerikan valtion omistama antiwarelafka?
MPAA = Motion Picture Assosiation of America Eli USA:n filmiteollisuuden yhtymä.
Give a man a fish and you feed him for a day.
Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.

914.5.2005 19:22

Ja soppa senkun sakenee...

1014.5.2005 19:36

Tähän nyt ei voi sanoa kun että voi jumalauta kun alkaa menemään naurettavaksi tämä touhu. Kohta noi jenkit alkaa haastamaan oikeuteen kaikki jotka omistaa videonauhurin.

1114.5.2005 19:43

Niinpä. Taitaa olla elinkautinen tulossa, katellaan just frendien kanssa mun vuokraamaa jenkkileffaa. Sitä kun ei sais esittää yleisölle... Nyt menee sit loppuelämä kiven sisällä... snif...

1214.5.2005 19:43

Quote:
Kohta noi jenkit alkaa haastamaan oikeuteen kaikki jotka omistaa videonauhurin.
No toi ei ole hirveen kaukana todellisuudesta. Tapaus tais olla kuuluisa "Sony vastaan elokuvateollisuus" oikeudenkäynti joskus VHS:n alkuaikoina. Sony voitti.
Give a man a fish and you feed him for a day.
Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.

1314.5.2005 22:42

Että tämmöstä =/ Mitenkäköhän siinä kävisi kuluttajien kannalta jos tuo sarjojen lataaminen kiellettäisiin (ja oletettaan että kaikki tuota kieltoa noudattaisi). Perustettaisiinko Suomeen tusinan verran uusia kanavia, että kaiken maailman sarjat saataisiin myös meidän ulottuville. Vai joutuisimmeko tyytymään näihin iän kaikkisiin uusintoihin ja ostamaan uudet sarjat DVD-boksien muodossa.

1415.5.2005 0:37

Juu, kyllähän noi jenkkien korvausvaatimukset on ihan kohtuullisia kaiken kaikkiaan... Ylläpitäjille vaikka triljoona 700 miljardin sakot, niin jäis sitte vaikka lapsenlapsillekin vähän perintöä. En tiiä, että pitäskö itkeä vai nauraa. Kyllähän elokuvateollisuudellakin menee tosi huonosti ku piratismin vuoksi yli 30 miljardin euron voitot ovat pienentyneet jopa reilulla kolmella prosentilla.

1515.5.2005 4:21

Mutta, en vieläkään tajua mitä laitonta tv-sarjojen imuttamisessa on? Jossei muutenkaan osta jtn dvd-boksia

1615.5.2005 5:20

Quote:
Mutta, en vieläkään tajua mitä laitonta tv-sarjojen imuttamisessa on? Jossei muutenkaan osta jtn dvd-boksia
Ei se lataaminen, vaan jakaminen. Kuten kaiken muunkin nettimatskun kohalla.

1715.5.2005 8:10
jmpk
Inactive

siis täh eihän yhden jakson tekeminenkään maksa 150 000. tämä taitaa rikkoa jo ennätyksiä, kun sivustoja on kuusi ja voitte kuvitella että kaikilla sivustoilla on lähes samat sarjat, ja niitä sarjojahan riittää

1815.5.2005 8:44

Quote:
siis täh eihän yhden jakson tekeminenkään maksa 150 000. tämä taitaa rikkoa jo ennätyksiä, kun sivustoja on kuusi ja voitte kuvitella että kaikilla sivustoilla on lähes samat sarjat, ja niitä sarjojahan riittää
helpostihan maksaa. mietippä esim mitä Frendien näyttelijät jaksolta saivat... ;)

1915.5.2005 8:54

^ Ja mieti mitä NBC tienasi per jakso. Voin tästä ilmoille heittää että 80 miljoonaa pelkästä päätösjaksosta...

2015.5.2005 12:39

Herra_abc luuletko että sarjojen tekijät ilmaseksi esittävät sarjoja tv:ssä? Ei ei. Kun katot sarjan tvstä etkä lataa sitä netistä katot myös mainoksia ja niistä saaduilla tuloilla uusia sarjoja tehdään. Viive Euroopan ja USAn tv-esitysten välillä on kyllä valitettava, mutta tv-sarjat eivät todennäköisesti tule koskaan alkamaan samaan aikaan ympäri maailmaa. Ensin tehdään pilotti-jakso ja se esitetään jenkeissä, jos se saa suosiota tehdään lisää jaksoja, jos nekin ovat suosittuja sitten aletaan harkita esityksiä muissa maissa. Olisi liian kallista aloittaa jokaisen tv-sarjan esittäminen aina heti maailmanlaajuisesti samaan aikaan.

2115.5.2005 13:45

Quote:
Kun katot sarjan tvstä... katot myös mainoksia... uusia sarjoja tehdään.
Totta. Harmi vaan, että nämä kotoiset kanavat kun ostavat mainostuotoillaan vaan uusinta kierroksia. Olisihan se kiva nähdä niitä uusia sarjojakin aina silloin tällöin.
Quote:
Ensin tehdään pilotti-jakso ja se esitetään jenkeissä...
Juuri tämän takiahan ne monet hyvät sarjat loppuvat ennen kuin kerkeävät edes alkaa. Sitten mekin saamme jatkuvasti katsottavaksi näitä "keskeneräsiä" tuotoksia (esim. Hars Realm, Firefly yms.........). Jos Pilotit esitettäisiin samaan aikaan useammassa maassa, saattaisi sarjojen tulevaisuus olla valoisampi.

2215.5.2005 16:52

Quote:
Päätöksen kumous mahdollistaa tallennettujen ohjelmien jakamisen Internetissä ja vertaisverkoissa.
eikös sen pitäny olla laillista puuhaa?

2315.5.2005 18:18

Niin, mitäs jos MPAA häviää tämän jutun, tuleeko TV-ohjelmien jakamisesta silloin laillista?

2415.5.2005 20:53

Tsorro: Vai onko vaikutus vain sellainen että tuollaiset torrent-sivut ovat sen jälkeen laillisia (kunnes lakiin tulee muutoksia), mutta jakaminen muuten ei ole sen laillisempaa.

2515.5.2005 22:43

No eihän tollaset torrent sivustot voi olla laillisia jos jakaminenkaan. :O

2615.5.2005 23:38

aika kallista, elämä on, kyllä voi olla laillinen koska sivuilla ole mitään tiedostoja vaan pelkkijä linkkejä torrent tiedoston. Torrent sivuilla voi olla lailisia käytökohteita joku indie bändi voi jakaa omaa musiikkia tai joku firma voi säästää serverikustanuksissa jakamalla omaa tuotetta torrent verkkossa.

2716.5.2005 9:37
Incu
Inactive

Snaab sanoi: "Ei se lataaminen, vaan jakaminen. Kuten kaiken muunkin nettimatskun kohalla." Tietokoneohjelmia, -pelejä ja konsolipelejä et saa edes kopioida netistä. Niitä suojaa tekijänoikeuslaki yksiselitteisesti. Leffoista ja musasta on edelleen voimassa se vanha sääntö: Jakaa et saa, mutta "omaan, perheen ja ystävien käyttöön saa tehdä kopioita muutaman kappaleen". Laki ei taas ota siihen kantaa, että omistatko alkuperäisen vai et. Eli voit ottaa netistäki ne :) Teoston mukaan toi "muutaman kappaleen" tarkoittaa 2-3 kpl.

2816.5.2005 10:41
JZA
Inactive

Turha noista tuomioista/sakoista on valittaa. Tekijänoikeuksilla suojatun aineiston jako on laitonta, eli siitä pitää rangaista. Rankaisematta jättäminen olisi melkein sama, kuin esim. pikkutytön raiskaustuomion laiminlyönti

2916.5.2005 11:28

Quote:
Turha noista tuomioista/sakoista on valittaa. Tekijänoikeuksilla suojatun aineiston jako on laitonta, eli siitä pitää rangaista. Rankaisematta jättäminen olisi melkein sama, kuin esim. pikkutytön raiskaustuomion laiminlyönti
Olen täysin samaa mieltä. Minustakin hiirtä klikkaava opiskelija on täysin sama asia kuin kyrpänsä pikku tytön sisään tunkeva hullu ukko.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.5.2005 @ 11:29

3016.5.2005 12:03

Quote:
Turha noista tuomioista/sakoista on valittaa. Tekijänoikeuksilla suojatun aineiston jako on laitonta, eli siitä pitää rangaista. Rankaisematta jättäminen olisi melkein sama, kuin esim. pikkutytön raiskaustuomion laiminlyönti
Ja nuo asiathan todellakin rinnastuvat! Raiskaus - levitä filua, joo yhtä pahahan se on! Siis eihän se todellakaan ole lähelläkään samaa asiaa. Mutta se on törkeätä, että korvaussummat ovat raiskaustapauksessa varmasti pienemmät, kuin siinä että waretat jotain tv-sarjaa.

3116.5.2005 12:19

niin autollakin voi ajaa ylinopeutta olisi lähepänä toi vertaus p2p-ohjelmista.

3216.5.2005 14:53
ZeuZ
Inactive

Just joo waretus on raiskausta pahempi... JA VITUT! Waretus on kiva harrastus sanotte mitä sanotte saatana waren vastusja pellet.Itsekki olen ohjelmoija ja minulle on aivan sama vaikka joku warettaa ohjelmiani tai iha mitä vaan sitte waretus on vasta väärin kun sillä alkaa itse tienaamaan.

3316.5.2005 16:36

No on se todellakin eri asia et joku waree jotain sarjoja tai vastaavia kun et joku tyttö raiskataan. Oikeesti noi saatanan tv yhtiöiden pomot sun muut saa ihan liikaa rahaa. Siis joku leffan teko vaik maksaa muutaman miljoonan ja sit ne saa sen näyttämisest ym. muutamia kymmeniä miljoonia ja sit sitä ollaan niin hienoa että.

3416.5.2005 17:22

Ei tosiaankaan voi verrata raiskausta waretukseen. Waretus aiheuttaa tulojen menetystä firmoille mikä kostautuu useille työntekijöille (-> työttömyys yms). Raiskaus taasen ei pilaa kuin yhden ihmisen elämän. Mutta tämmöstä tää nykymeno vaan on... se on vaan kestettävä ;(

3516.5.2005 17:52

ja jenkit senku jaksaa ratsailla jotai 100:n leffan trackeria :D

3616.5.2005 18:19

Hei, ne on jenkkejä. Mitä muuta niiltä vois odottaa?

3716.5.2005 18:21

Heh, kaikista hauskin juttu jenkeistä on tuo DMCA, jolla elokuvateollisuuden pallinaama voi sulkea jonkun sivuston pienellä kitisemisellä. Eipä siinäkään maassa ole mitään demokratiaa. Muissa maissa toistaiseksi on edes vähän, mutta valitettavasti suurin osa träkkereistä tulee juuri USA:sta.

3816.5.2005 20:25

Nyt voitais lopettaa se raiskaus - waretus wertailu tähän paikkaa. Ja alkaahan tolla waretuksella oleen jo työllistävä vaikutuskin. Taitaa enemmän työllistää kun aiheuttaa potkuja. Waretuksen warjolla on hyvä potkia miljoona firmasta pari toimisto rottaa vähemmäksi. Lainaus aiemmasta uutisesta tukee käsitystäni warettamisen työllistävästä vaikutuksesta mielestäni erittäin vahvasti.

Quote:
Kun Yhdysvalloissa tehdään keskimäärin noin 21 636 haastetta kuukaudessa ja RIAA on tehnyt n. 502 haastetta kuukaudessa, vastaavat RIAA:n haasteet jo 2,3 prosentin osuutta kaikista 20 kuukauden tarkkailuaikana tehdyistä siviilikanteista.
Miettikääpä sitä waretus kiihkoilijat!
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.5.2005 @ 20:27

3917.5.2005 4:33

On nuo korvaussummat silti aivan täysin kohtuuttomat, turha USAn väittää muita maita varkaiksi kaikessa... Kuka ne irakin öljyt varastaa???

4017.5.2005 6:29
yuni
Inactive

^Niinpä niin! Ihan sairaat nuo korvaus vaatimukset, mikään ei ole tarpeeks kun on ahne...

4117.5.2005 6:47

Olisi varmaan tosi fiksua laittaa noin suuret sanktiot. Eipä olisi tuon jälkeen enään juuri mitään menetettävää niin sitten voisikin ruveta ihan ammattipiraatiksi, kuhan välttää vankilan jatkossa. En jaksa uskoa että ihmisen ajaminen taloudelliseen konkurssiin tuo helpotusta piraattiongelmaan.

4218.5.2005 10:27
ZeuZ
Inactive

Joo ei varmasti tuo... pahentaa ehkä vain..

4320.5.2005 13:31

Siis täähän on ihan naurettavaa! Jos mä ottaisin frendien päätösjakson nauhalle videoilla ja tekisin siitä kuusi kopiota ja antaisin ne mun sukulaisille niin olisinko silloin warettaja? Ja voitaisiinko mut haastaa oikeuteen ja mun videot sulkea? Et sillain... Ei mee tasan nallekarkit ja järjenlahjat tässä maailmassa.

4420.5.2005 14:06

DimaWee Et sinä noin helpolla selviäis. Sulla unohtu ne korvaus summat kokonaan. Hmm.. Pistetään vaikka 150000$/video.

4526.5.2005 13:19

"$150,000 dollarin korvausvaatimukset kutakin palvelun kautta ladattua laitonta tiedostoa kohden." Siis eikös noita leffoja saa 10 eurolla DVD:nä? Miksi hinta pomppaa sitten torrenttina pilviin? Elokuvayhtiöt ovat sitten äärimmäisen ahneita, voi luoja tätä maailmaa. Tarvittaisiin Kolmas Maailman sota, loppuisi tämmönen pelleily.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Onko maailman kuumin startup pelkkä kupla? Epäilyt Magic Leapiä kohtaan kasvavat Onko maailman kuumin startup pelkkä kupla? Epäilyt Magic Leapiä kohtaan kasvavat (9.12.2016 08:40)
Floridalaiseen Magic Leap -kasvuyrityksen kehittämiin mixed reality -laseihin on ladattu kovia odotuksia – kenties liiankin suuria. The Informationin paljastamien tietojen mukaan Magic Leap ....
Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....

Uutisarkisto