*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Saksalainen tuomioistuin: DVD-rippereihin linkittäminen laitonta

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 12.4.2005 12:09 Kommentteja (18)

Saksalainen tuomioistuin: DVD-rippereihin linkittäminen laitonta Saksan tiukennettua tekijänoikeuslainsäädäntöään on useat ohjelmistotalot siirtäneet toimintansa maan rajojen ulkopuolelle. Tähän asti ohjelmistoihin linkittäminen kolmansien osapuolten sivuilta on kuitenkin ollut harmaata aluetta, eikä linkittämiseen ole puututtu.
Viime viikolla asiaan tuli muutos, kun müncheniläinen oikeustuomioistuin totesi, että saksalainen sivusto Heise.de oli rikkonut maan tekijänoikeuslakeja linkittämällä uutisartikkelinsa Slysoftin verkkosivuun. Slysoft tekee ohjelmia DVD-rippaukseen, esimerkiksi lähes kaikkien DVD-videoiden kopiosuojauksen murtava AnyDVD ja samoin melkein kaikkien CD-levyjen kopionestot ohittava CloneCD ovat yrityksen tuotteita.

Heise.de puolustautui mm. sillä, ettei se linkittänyt suoraan laittomaan ohjelmistoon, vaan vain Slysoftin sivustolle. Ohjelmistoa pääsi kuitenkin sivustolle siirtymisen jälkeen lataamaan muutamalla klikkauksella. Tämä riitti tuomioistuimelle näytöksi tarkoituksellisesta avunannosta laittomaan toimintaan, mikä on rangaistavissa samoin kuin varsinaisen rikoksen tekeminen.

Puolustukseksi ei myöskään kelvannut se huomio, että kuka tahansa voi löytää saman sivuston vaivatta naputtelemalla ohjelman nimen hakukoneeseen. Oikeuden päätöksen mukaan suora linkittäminen tekee lataamisen huomattavasti helpommaksi ja täten nostaa merkittävästi tekijänoikeuksien rikkomisen riskiä. Myös vetoaminen perustuslainmukaiseen lehdistön vapauteen kumottiin, sillä tekijänoikeuksien etuuksien huomioiminen ajaa lehdistön vapauden edelle.

Lehdistön ei tarvitse kuitenkaan painaa päätään kokonaan puskaan, sillä oikeuden päätös sisälsi myös joitain hyviä uutisia. Päätös nimittäin toteaa, että on laillista kirjoittaa artikkeleita tekijänoikeuksia rikkovista tekniikoista, koska sen katsotaan palvelevan myös yleisön etuja. Jutuissa saa mainita ohjelman nimen, valmistajan ja ne kopiosuojausmenetelmät, joihin tuote vaikuttaa. Vain linkittäminen, mainostaminen ja teknisten ohjeiden antaminen on kiellettyä.

Oikeus määräsi tuomitun sivuston omistavan Heise Zeitschriften Verlagin maksamaan 500 000 euron korvaukset haasteen esittäjille, kahdeksalle levyteollisuuden edustajalle. Oikeusistumein mukaan tämä hulpea summa vastaa Heise.de:n toiminnasta levyteollisuudelle ja yleisölle koituneita menetyksiä.

Lähde:
Heise online

Edellinen Seuraava  

18 kommenttia

112.4.2005 12:32

tämä se vasta mielenkiintoista, tämän lain tulkinnan mukaan ad rikkoisi lakia Saksassa, vai?

212.4.2005 12:43

Onneks ei suomes oo tuollaiset lait voimas. Onko saksassa sitten kiellettyä ottaa omista levyistä varmuuskopioita? Ilmeisesti jos kerta näihin softiin linkit on kielletty.

312.4.2005 12:52

tuo menee jo liian pitkälle... esim. CloneCD ja AnyDVD ei ole laittomia... noi ohjelmat on iha laillisii miks ei sais jonku yhtiön kotisivuille linkittää... kohta kieltäävät googlen koska sillä löytyy parilla klikkauksella vaikka mitä laitonta..


412.4.2005 14:02

Quote:
...yleisölle koituneita menetyksiä.
Hä? Mitä helvettiä yleisöllä on tässä osaa tai arpaa? Ei jummarra...

512.4.2005 14:12

Jep kaikki hakukoneet kiinni ja haasto oikeuteen. Niillähän voi löytää noi ohjelmat (AnyDVD:n ja CloneCD:n) ja hakukoneillahan löytää myös torrentteja...

612.4.2005 16:29

Ei kyllä minkäänlaista logiikkaa tuossa tuomiossa. Noinkohan tuo tulee pitämään, ei muuta kuin seuraavaan oikeusasteeseen.. Varmaan ollut jonkun verran hyvät lobbaukset levyteollisuuden edustajilla.

712.4.2005 16:50

Quote:
CloneCD ja AnyDVD ei ole laittomia
Saksassa ovat koska niillä voi kiertää kopioneston jonka kiertäminen taas on laitonta DMCA:ssa ja sen EU versiossa, tai ainakin saksassa toteutetussa versiossa siitä.

812.4.2005 17:55

Aika hulppeata meininkiä :D Vieläköhän tässä uskaltaa tehdä nettisivuja.

912.4.2005 19:39

Tohon DCMA hommaan ja EU vastaavaan: Eikö se ole jo sitä viihdeteollisuuden pitämää laillista mafiaa? Kun eivät saa tehtyä toimivaa kopiosuojausta niin kielletään sen rikkominen lailla... Onneksi suomessa on TOISTAISEKSI laillista ottaa kopioita itselleen jne... Toistaiseksi... Sen syvemmällisesti selittämättä tuo touhu on ollut perseestä jo pitkän aikaa X-(

1013.4.2005 5:29

Mie veikkaan että niin kauan kun tehdään kopiosuojauksia, niin kauan niitä pystyy myös rikkomaan. Tässä sodassa alkaa olla ne ainekset, että yhteiskunta on menossa siihen että mitään et saa tehdä ilman lupaa. Sitäkö tässä haetaan, kohta tarvitset luvan cd/dvd-aseman ja muun tietokoneosan ostamiseen. Missä vapaa tahto?

1113.4.2005 11:24
jmpk
Inactive

just just ja mitä vielä.

1213.4.2005 15:10

Siis ei muuta kun afterdawnin ylläpitäjät tiilenpäitä lukemaan kun mainitsevat näiden kyseisten saastaisten ja rikollisten ohjelmien, sivustojen ja yrityksen nimet... Ei kannata teidän ainakaan saksaan matkustaa kun ottavat heti tullissa kiinni ja rektaali tarkastuksen kautta pariksi vuodeksi vankilaan miettimään mitä tuli tehtyä ;)

1313.4.2005 18:26

Quote:
tämä se vasta mielenkiintoista, tämän lain tulkinnan mukaan ad rikkoisi lakia Saksassa, vai?
Saksan lakien mukaan kotisivuiltaan AfterDawniin linkittäminen olisi jo laitonta. AfterDawnin pitämisestä Saksassa taas todennäköisesti heilahtaisi 9V pattereilla tapahtuva 30v sähkötuolinakki tai vastaavaa.

1413.4.2005 19:40

EI NÄIN. Tässä poljetaan pahasti netin vapautta >:(

1514.4.2005 1:37

Jenkkimeiningillä mennään, internet taidetaan ajaa alas muutaman vuoden sisään, nykymuodossaan se antaa aivan liikaa valtaa rikkoa tulevia lakeja.

1614.4.2005 10:49

Rupee menemään aika huolestuttavaan suuntaan tämä. Viimeisen vuoden aikana P2P liikennettä on aikalailla kutistettu. Eikä nuo oikeudenkäynnitkään niin hirveän miellyttäviä ole.

1714.4.2005 11:02

Quote:
Rupee menemään aika huolestuttavaan suuntaan tämä. Viimeisen vuoden aikana P2P liikennettä on aikalailla kutistettu.
No en tiä oisko se asia nyt aivan noinkaan. Onhan noita sivustoja ajettu alas ja warettajia saatu kiinni mut jatkuvasti on tullu myös lisää uusia sivustoja ja käyttäjiä.

1815.4.2005 19:08
jmpk
Inactive

Suomessa ei olisi mennyt syytös läpi, koska täällä saa tehdä varmuuskopion ostamastaan tuotteesta ja jostain on saatava siihen työkalut.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Onko maailman kuumin startup pelkkä kupla? Epäilyt Magic Leapiä kohtaan kasvavat Onko maailman kuumin startup pelkkä kupla? Epäilyt Magic Leapiä kohtaan kasvavat (9.12.2016 08:40)
Floridalaiseen Magic Leap -kasvuyrityksen kehittämiin mixed reality -laseihin on ladattu kovia odotuksia – kenties liiankin suuria. The Informationin paljastamien tietojen mukaan Magic Leap ....
Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....

Uutisarkisto