*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Hovioikeus kumosi DoD-tuomiot

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 8.4.2005 20:32 Kommentteja (68)

Itä-Suomen hovioikeus kumosi torstaina tuomiot, jotka Kuopion käräjäoikeus oli langettanut kahdelle DrinkOrDie (DoD) -ryhmän jäsenelle tekijänoikeusrikkomuksista.
Kumousta perusteltiin sillä, etteivät syytetyt hyötyneet tekemistään laittomista teostokopioista. Kopioita ei myöskään levitetty yleisölle, vaan rajatulle piirille.

DrinkOrDie oli laittomia ohjelmia levittänyt ryhmittymä, jonka toiminnan keskus oli Yhdysvalloissa. DOD levitti mm. laittomia kopioita peleistä, elokuvista, musiikkikappaleista ja tietokoneohjelmista.

Järjestöllä oli omat krakkerinsa myös Suomessa, täällä krakkerina toimi turkulainen mies. Toiminnassa käyettiin hyväksi Pohjois-Savon ammattioppilaitoksen tietokoneita.

Kuopion käräjäoikeus tuomitsi kesällä 2003 turkulaisen miehen sekä kolme kuopiolaista miestä. Yksi kuopiolaisista selvisi sakoilla, mutta kolme miehistä sai ehdotonta vankeutta. Lisäksi heidät velvoitettiin maksamaan noin 30 000 euroa vahingonkorvauksia muun muassa Disneylle, Microsoftille, Sonylle ja Teostolle.

Turkulainen ja sakkoja saanut kuopiolainen valittivat päätöksestä hovioikeuteen, joka siis nyt hylkäsi kanteet kokonaan. Koska kaksi muuta tuomittua eivät valittaneet, joutuvat he kahdestaan maksamaan koko korvaussumman.

Tietoliikennerikosten avainsyyttäjänä toimiva Turun johtava kihlakunnansyyttäjä Antti Pihlajamäki ei ilmeisestikään ole tyytyväinen Hovioikeuden päätökseen, ja sanoi STT:lle harkitsevansa valitusluvan pyytämistä korkeimmalta oikeudelta.

Lähde:
HighTech Forum Kaleva

Edellinen Seuraava  

68 kommenttia

18.4.2005 21:22

Voiko näin loistavat uutiset olla edes totta vai onko tämä vain pahasti myöhässä olevaa aprillipilaa. Mukava nähdä että Suomen oikeuslaitosta ei ole ainakaan vielä myyty Teostolle tai BSA:lle.

28.4.2005 21:31

Helvetin hienoa. En tosin edes tiennyt että DrinkOrDie oli Suomessakin aktiivinen mutta kuitenkin erittäin hienoa nähdä oikeuden toteutuvan. Huonompi juttu vain niille kahdelle jotka eivät valittaneet :/

38.4.2005 21:53

Quote:
Helvetin hienoa. En tosin edes tiennyt että DrinkOrDie oli Suomessakin aktiivinen mutta kuitenkin erittäin hienoa nähdä oikeuden toteutuvan. Huonompi juttu vain niille kahdelle jotka eivät valittaneet :/
Niinpä. Kuitenkin tämä antaa toivoa siitä että Suomessa vielä voi ja kannattaa puolustaa itseään oikeudessa. Pääasia ettei ajauduta samanlaiseen tilanteeseen kuin Yhdysvalloissa missä tuhansia ihmisiä kiristetään oikeusjutuilla mitkä eivät ikinä edes päädy oikeuteen ratkaistaviksi. Näin ei koskaan synny asiasta edes päätöstä suuntaan tai toiseen kun ei tavallisilla ihmisillä ole varaa puolustaa itseään vaan joutuvat vaan lyömään "sovittelu" summan tiskiin.

49.4.2005 4:42

Quote:
Kumousta perusteltiin sillä, etteivät syytetyt hyötyneet tekemistään laittomista teostokopioista. Kopioita ei myöskään levitetty yleisölle, vaan rajatulle piirille.
Älytöntä toimintaa Itä-Suomen hovioikeudelta. Todellisia pahvipäitä nykyiset oikeusoppineet. Syytettyjen vapauttamisella annetaan ymmärtää, että varastaminen on OK kunhan et hyödy itse siitä. Tällä asenteella siirrymme lähemmäksi barbariaa, jonka lopputulosta en uskalla edes ennustaa. "Älä varasta" on yksi kymmenestä käskystä. Hovioikeuden tuomarit pitäisi lähettää takaisin rippikouluun.

59.4.2005 5:40

Ehkä tuomari on ateisti. "Kopioita ei myöskään levitetty yleisölle, vaan rajatulle piirille." Suomanlain mukaanhan kopioita saa jakaa lähipiirilleen, joten siinä mielssähän lakia ei rikottu.

69.4.2005 6:32

Oikeuden toiminta ei ollut mitenkään älytöntä, vaan se on ollut tämän hetkisten lakien ja asetusten tulkintaa. Oikeuden tulkinta oli ettei mitään laitonta toimintaa tapahtunu. Mitään Xanadun mainitsemaa barbaariaa tule toteutumaan. Ja sitä paitsi uskonto ei kuulu Suomenoikeuslaitoksen toimintaan, Tuomareita ei missään nimessa pitäisi lähettää mihinkään rippikouluun lukemaan uskonnollista propagandaa

79.4.2005 7:18

Ihmeellistä kuinka joku onnistuu liittämään uskonnon tähänkin asiaan. Mitään tekemistä sillä tämän(kään) kanssa. Niin kauan, kun raha ei liiku niin hyväksyn tämmöset.

89.4.2005 7:18

icedaemon olet ihan oikeassa ei kirkkoa tai uskontoa voi sekoittaa lakiin/tuomioihin... uskonnollista propagandaa aivan!!! ja toi xanadu on joku ihme kiihkoilija.... mutta olkoon....ei kiinnosta!

99.4.2005 7:20

koskaan ei saisi sekoittaa uskontoa ja politiikkaa... tai uskontoa tai suomen oikeuslaitosta tai... tai...

109.4.2005 7:28

Voi niitä kahta heppua vituttaa jotka eivät valittaneet tuomiosta jaa kaikki paska jää niitten harteille http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=14&news_id=42798 Mutta miten käy syyttäjän valituksen? Vieläkö asian käsittely jatkuu? Voiman kanssa olen samaa mieltä tosta ihme kiihkoiliasta!

119.4.2005 8:41

Jaahas, herra X:n trollit saavuttavat jälleen uusia sfäärejä. Enää ei riitä että pitää sitkeästi mutta tarkoituksella sekoittaa asioita joilla ei ole mitään tekemistä keskenään (varastaminen vs kopioiminen, joista jälkimmäinen on pitkälti laissa turvattu kansalaisoikeus) vaan nyt pitäisi viellä oikeuslaitoskin ilmeisesti korvata sillä että kiistat lähetetään Vatikaaniin Paavin ratkaistavaksi tjsp. Eihän noille jutuille voi enää kuin nauraa. :D

129.4.2005 8:45

Mainittakoon että syytetyt eivät levittäneet warea JULKISESTI vaan rajatuille piireille, ei missään public DC-hubilla/torrent/emule/xdcc. Ja tietysti voittoa ei toiminnalla tehty. En tiedä oikein mitä mieltä olen tuomiosta. On se parempaa kun jenkkilässä missä ristiinnaulitaan ja tuhotaan koko loppuelämä, mutta toisaalta nyt kaikki pikku teini warettajat hypettää et saan jakaa kaikkea warea niin paljonkun halua kunhan en tee sillä voittoa. Waretus on jo nyt liian julkista ja avointa ja ennen kaikkea helppoa.

139.4.2005 8:51

"mutta toisaalta nyt kaikki pikku teini warettajat hypettää et saan jakaa kaikkea warea niin paljonkun halua kunhan en tee sillä voittoa." ...eikä julkisesti. Mutta juuri näinhän sen pitääkin olla. Toivottavasti valitusoikeutta korkeimpaan oikeuteen ei myönnetä tai viellä parempi tietysti olisi jos korkein oikeus ylläpitäisi tämän tuomion. Olisko kenties mahdollista että sisältöteollisuuden mafia-taktiikat ovat nyt osuneet omaan nilkkaan ja tuomioistuimet alkavat kallistua altavastaajan puolelle.

149.4.2005 9:16
pe5ta
Inactive

Miten tässäkin tapauksessa määritellään lähipiiri? Voisin lyödä kossupullon vetoa siitä, etteivät nämä DoD:n suomalaisetkaan sällit tienneet toistensa nimiä tms. Puhumattakaan ulkomaalaisista "kavereistaan" joita ei niitäkään varmastikaan aivan vähän ollut??? Aika isosta groupista kuitenkin oli kysymys...

159.4.2005 9:55

Xanadu on Aftedawniin teoston soluttama asiamies ;) Noiden järjestöjen toiminnasta en tiedä, mutta tuo jäi vähän ihmetyttämään. "Kopioita ei myöskään levitetty yleisölle, vaan rajatulle piirille." Mihin se raja nyt sitten vedetään? Että kuinka paljon on "rajattu piiri" noissa ympyröissä. Jotenkin niinhän se meni, että itse saan tehdä kopiot lähipiirille eli esim. vanhemmat, siskot/veljet tai parille kaverille?

169.4.2005 11:13

Yksityistä käyttöä ei ole tiedostojen jakaminen vertaisverkoissa tai muuallakaan. Kyse on tällöin tekijän yksinoikeuden piiriin kuuluvasta yleisön saataville saattamisesta (Tekijänoikeuslaki 2 §). Aineiston jakaminen vertaisverkoissa muiden ladattavaksi on siis yksiselitteisesti kiellettyä ilman oikeudenhaltijan lupaa. http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2005/03/ware/faktat.html Laiton jakaminen on siis yksiselitteisesti kiellettyä jo toistaiseksi voimassaolevan tekijänoikeuslainkin puitteissa. Tulevaisuudessa myös kopiointi netistä (laittomasta lähteestä) kriminalisoidaan joka selventää asioita ja jatkossa oikeusoppineetkin (ainakin Itä-Suomessa) osaavat erottaa oikean väärästä. "Jakaminen rajatulle piirille" on selvä rikkomus.

179.4.2005 11:39
admins
Inactive

Tosi kuin vesi. Tuntuu kummalata miten tuomion kumoamisessa ei olla otettu huomioon teon tarkoitellisuutta ja kuulumista suurempaan kokonaisuutten josta ohjelmia levitettiin. Mikäli näyttöä DoD kuulumisesta ei ole riittävästi, silloin ei voida tuomita kuin kouluverkon käytöstä.

189.4.2005 11:52

Quote:
Yksityistä käyttöä ei ole tiedostojen jakaminen vertaisverkoissa tai muuallakaan. Kyse on tällöin tekijän yksinoikeuden piiriin kuuluvasta yleisön saataville saattamisesta (Tekijänoikeuslaki 2 §). Aineiston jakaminen vertaisverkoissa muiden ladattavaksi on siis yksiselitteisesti kiellettyä ilman oikeudenhaltijan lupaa. http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2005/03/ware/faktat.html Laiton jakaminen on siis yksiselitteisesti kiellettyä jo toistaiseksi voimassaolevan tekijänoikeuslainkin puitteissa.
Mikropilttikö se on nykyään Suomen korkein lakia tulkitseva elin? :) Yksiselitteistä tuossa on ainoastaan lainaamasi tekstin virheellisyys, josta hovioikeuden päätös hyvänä esimerkkinä.
Quote:
jatkossa oikeusoppineetkin (ainakin Itä-Suomessa) osaavat erottaa oikean väärästä.
Oikea ja väärähän ei määräydy laeista vaan lakien pitäisi määräytä oikeasta ja väärästä. Nykyään kuitenkin oikean ja väärän on korvannut yhä suuremmissa määrin raha.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.4.2005 @ 11:53

199.4.2005 12:05

Epäilen myöskin vahvasti että tuo vaatimus laillisesta lähteestä ei tule menemään läpi. Lähteen laillisuutta kun on monissa tapauksissa yksinkertaisesti mahdotonta tietää. Onko esim. venäläinen allofmp3.com palvelu laillinen lähde? (Viimeisimmät syytteethän sitä vastaa hylättiin, vaikkei sitä juurikaan uutisoitu mediassa, eli palvelu on edelleen täysin laillinen)

209.4.2005 13:00
SLiDE(f)
Inactive

Eli mikäli nyt tätä MikroBitin juttua halutaan quotata, niin pitäisi ottaa myös tämä kohta. Xanadu tulkitsee tuota juttua samalla tavalla, kuin monet ihmiset Raamattua (kun nyt kerran uskontokin tähän sekoitettiin...=)); lauseita irroitettuna asiayhteydestään.

Quote:
"Yksityisellä kopioinnilla" tarkoitetaan yksityishenkilön kopiointia hänen omaan henkilökohtaiseen käyttöönsä. "Omaksi käytöksi" luetaan myös perhe- ja ystäväpiirin käyttö.
http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2005/03/ware/faktat.html
Quote:
"Jakaminen rajatulle piirille" on selvä rikkomus.
Eli älä Xanadu kirjoittele tuommoisia ennenkuin olet lukenut tuon MB:n jutun loppuun... Tässä tapauksessa siis hovioikeus tulkitsi DoD:n ystäväpiiriksi. Ihmisillä voi olla netissä nickin takana piilottelevia ystäviäkin, joillakin no-life:illa ei muita olekaan, joten mielestäni ihan hyvällä syyllä tuo on ystäväpiiriksi luettu, tosin onhan se vähän laaja ystäväpiiri. Suljettu sellainen joka tapauksessa.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.4.2005 @ 13:05

Lady SLiDE
(And no, this is NOT my boyfriend''s computer)

219.4.2005 20:15

Warettamisesta on ihan turha keskustella kahden ihmisen, josta toinen vertaa warettamista varastamiseen ja toinen ei koe warettamisessa mitään väärää. Jos puolustukseni (kun en mitään osta vaan kaiken waretan) sanon etten ko. tuotteista missään tapauksessa mitään maksaisi, niin antiwarettaja sanoo vastineeksi, että ole sitten ilman! Fuckit, kateellisten panettelua, kun en tuotetta missään olosuhteissa rahalla maksaisi, niin mitä se teiltä on pois??? Jos ei verkossa jakaminen onnistu, niin luuleeko pellet että warettaminen siihen loppuu. Ensimmäisen PC:ni hankin viime vuosikymmenen alussa ja kymmenen pisteen kysymys: ostinko Dos 6.0:n vai kopioinko kaverilta? Jos verkossa jakamisesta jaeltaisiin kunnon tuomioita, niin se ei loppuisi edes siihen, ja vaikka loppuisikin, niin ei tavaran siirtyminen siihen loppuisi, ehkä vähentyisi, mutta itselle yks paskan hailee, kun samat softat/pelit saan (ilmaiseksi) oli P2P:tä sitten ikinä keksitty tai ei!

229.4.2005 20:21

Ja pakko itse uutiseen sanoa sen verran että kevyitä dorkia pitää olla että oppilaitoksen, duunimestan, opiskelijayhteisön yms. yms. yhteyksiä moiseen käyttää... ...hohhoijjaa... ok kaverit on varmaan aina enemmän propellihattuja kuin minä, mutta järkeäkin saa käyttää...

239.4.2005 21:16

Oppilaitoksen, duunimestan, opiskelijayhteisön yms. yhteyksiä nyt tietenkin käytetään tollaiseen, kun harvapa riittävän nopeita yhteyksiä(100/100 Mbps++) saa kotiin ainakaan suomessa esim. Ja pitäähän kunnon puitteilla sen tapahtua eikä millään köyhän miehen adsl connulla mitä kaikki scenessä olevat vitseinä lähinnä pitävät ;)

2410.4.2005 8:09

Quote:
Warettamisesta on ihan turha keskustella kahden ihmisen, josta toinen vertaa warettamista varastamiseen ja toinen ei koe warettamisessa mitään väärää.
Tämän takia tarvitaankin lain kouraa joka selvittää jälkimmäiselle porukalle ettei tällainen peli vetele. Digitaalinen vallankumous on mukava juttu, mutta jotta tästä tulisi kaikille mukava juttu, niin epäterve toiminta on kitkettävä verkoista. Viihdeteollisuus on viime vuosien aikana menettänyt miljardeja dollareita tekijänoikeuksilla suojatun materiaalin luvattomasta levityksestä joten se vaikuttaa ennemmin tai myöhemmin alan kannattavuuteen. Miljoonat ja taas miljoonat vertaisverkkojen käyttäjät lopettavat musiikin hankkimisen laillista tietä kun he oppivat, että tuon kaiken hauskan saa ilmaiseksikin. Tässä foorumissa hyvin monet ovat keksineet kaiken maailman tekosyitä moraalittomalle toiminnalleen: "nykymusiikki on syvältä" "levyt maksavat liikaa" "vain pari hyvää biisiä, loput kakkaa" "muusikoilla tuohta aivan tarpeeksi" "en nyt viitsi ostaa" "cd-levy on aikansa elänyt muovilätyskä" Toivottavasti jatkossa vertaisverkoissa pyörivät ihmiset keksivät toiminnalleen parempia argumentteja.

2510.4.2005 10:22

Amen, taas tämä alkaa..

2610.4.2005 10:31

Quote:
Viihdeteollisuus on viime vuosien aikana menettänyt miljardeja dollareita tekijänoikeuksilla suojatun materiaalin luvattomasta levityksestä joten se vaikuttaa ennemmin tai myöhemmin alan kannattavuuteen.
täyttä kukkua tämä väite, seuraa tilastoja!

2710.4.2005 11:56

Quote:
Tämän takia tarvitaankin lain kouraa joka selvittää jälkimmäiselle porukalle ettei tällainen peli vetele.
On hyvä että saatiin myös tuomioistuimen vahvistus sille että laissa määritellyt kansalaisoikeudet kopioida omaan ja lähipiirin käyttöön eivät todellakaan ole mikään vitsi ja myös sisältöteollisuuden onkin korkea aika tämä sisäistää.
Quote:
Digitaalinen vallankumous on mukava juttu, mutta jotta tästä tulisi kaikille mukava juttu, niin epäterve toiminta on kitkettävä verkoista.
Kaikille mukavat jutut kuulunevat utopioihin mutta näin reaalimaailmassa lienee tärkeintä kitkeä sisältöteollisuuden kansalaisiin kohdistamat kiristystaktiikat ja oikeusjutuilla uhoaminen.
Quote:
Viihdeteollisuus on viime vuosien aikana menettänyt miljardeja dollareita tekijänoikeuksilla suojatun materiaalin luvattomasta levityksestä joten se vaikuttaa ennemmin tai myöhemmin alan kannattavuuteen.
Näin siis jos uskoo viihdeteollisuuden höpöhöpö-propagandaa.
Quote:
Toivottavasti jatkossa vertaisverkoissa pyörivät ihmiset keksivät toiminnalleen parempia argumentteja.
Toivottavasti jatkossa viihdeteollisuuden edustajat keksivät parempia perusteita sille miksi heille pitäisi sallia entistäkin suurempi määräysvalta ja kontrolli ihmisten informaation hankkimiseen ja käyttöön kuin että "tarttis saada vieläkin enemmän rahaa".

2810.4.2005 12:08

Hei "xanadu" , täällä stadissa on sellanen paikka kuin HESPERIA, sä voit mennä sinne kikkailemaan noiden niiiiin väärin asiayhdistein kirjotettuja sivistyssanoja. Saat harrastaa sitä siellä ihan valvotuissa olosuhteissa, oikean lääkityksen alaisena, ja varmasti löydät kavereitakin. Uskomatonta skeidaa noi sun läpät, pätemisen tarveko???? Sä et ole tuomari etkä Jumala, joten seuraahan ihan rauhassa tilannetta, ennenkuin alat viisaampias dumaamaan. Eiköhän noi itä-suomen lainoppineet oo pikkasen enemmän perillä asioista ja lakipykälistä kuin sä. Naurettavaa lyödä joku linkki mikropiltin sivuille, sieltäkö olet "faktat" ja eväät maailmankuvas rakentamiseen hankkinut? Siltä ainakin vaikuttaa. Ja tää on puhdas kritiikki sun kirjottamiis "juttuihin".

2910.4.2005 15:33

xanadu: Ennen kuin omistin minkäänlaista internet-yhteyttä niin ostin 3-4 cd-levyä vuodessa. Eräänä päivänä erehdyin tekemään pahan virheen. Ostin kopiosuojatun cd-levyn. Siitä hetkestä päätin, että en osta yhtään kopiosuojattua levyä vaikka itse jeesus olisi sen levyttänyt. Oli sen verran provo, että pakko vastata.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 10.4.2005 @ 15:39

3010.4.2005 18:03
jule100
Inactive

LoL! Toivottavasti Mooseksen 10 käskyä olivat orginaalit , ettei Mooses syylistynyt tekijänoikeus rikkomuksiin.

Quote:
"nykymusiikki on syvältä" "levyt maksavat liikaa" "vain pari hyvää biisiä, loput kakkaa" "muusikoilla tuohta aivan tarpeeksi" "en nyt viitsi ostaa" "cd-levy on aikansa elänyt muovilätyskä"
Niinpä... tässähän ne on , todelliset syyt. (Näin ainaski omalla kohdalla , ja monella muullakin)

3110.4.2005 19:52

Sitä en kiellä etteikö levy- / elokuvateollisuus menettäisi rahaa waretuksen takia (en voi jokaisen warettajan puolesta puhua (ja onkohan nyt tilastoja levyjen/leffojen myynnistä tarpeeksi moni seurannut?)) ja myös minun mielestä on perseestä käyttää argumenttina sitä että heillä rahaa olisi jo tarpeeksi. Jos joku meistä keksii hyvän keinon turvata itselleen leveä elämä, niin kuinka moni voi "handu pumpulla" sanoa että jättää sen käyttämättä? Ainoa asia mikä tässä nyt ottaa aivoon on se että eräät tämänkin foorumin käyttäjät vatävät yhteen jokaisen heille annetun vastauksen ja luulevat että jokainen vastauksen antaja ajattelee tämän yhteenvedon mukaisesti. Kirjoitettua tekstiä saa lukea ja mikä tärkeintä saa ottaa huomioon myös sen kuka sen on kirjoittanut, koska en jaksa itseäni toistaa enää kolmatta, neljättä kertaa...

3211.4.2005 3:21
jmpk
Inactive

Quote:
Xanadu on Aftedawniin teoston soluttama asiamies ;)
en ihmettelisi yhtään.
Quote:
Hei "xanadu" , täällä stadissa on sellanen paikka kuin HESPERIA, sä voit mennä sinne kikkailemaan noiden niiiiin väärin asiayhdistein kirjotettujen sivistyssanojes kanssa. Saat harrastaa sitä siellä ihan valvotuissa olosuhteissa, oikean lääkityksen alaisena, ja varmasti löydät kavereitakin. Uskomatonta skeidaa noi sun läpät, pätemisen tarveko???? Sä et ole tuomari etkä Jumala, joten seuraahan ihan rauhassa tilannetta, ennenkuin alat viisaampias dumaamaan. Eiköhän noi itä-suomen lainoppineet oo pikkasen enemmän perillä asioista ja lakipykälistä kuin sä. Naurettavaa lyödä joku linkki mikropiltin sivuille, sieltäkö olet "faktat" ja eväät maailmankuvas rakentamiseen hankkinut? Siltä ainakin vaikuttaa. Ja tää on puhdas kritiikki sun kirjottamiis "juttuihin".
jos olet kotoisin itä-suomesta niin täällä on ainakin Paihola. Hakeudu hoitoon,samaa voisi sanoa joillekin muillekin.
Quote:
Viihdeteollisuus on viime vuosien aikana menettänyt miljardeja dollareita tekijänoikeuksilla suojatun materiaalin luvattomasta levityksestä joten se vaikuttaa ennemmin tai myöhemmin alan kannattavuuteen.
tuon jallituksen voisi jo lopettaa heti alkuunsa, varsinkin kun myyntiluvut ovat nousseet. Tuskin ne olisivat nousseet waretuksen vertaa lisää parissa vuodessa. Kyse on sentään suurista summista
Quote:
"nykymusiikki on syvältä" "levyt maksavat liikaa" "vain pari hyvää biisiä, loput kakkaa" "muusikoilla tuohta aivan tarpeeksi" "en nyt viitsi ostaa" "cd-levy on aikansa elänyt muovilätyskä"
ensimmäiseen en sano mitään 2. nehän maksavat 4 KERTAA LIIKAA 3. totta 4. artisteilla eo ole tarpeeksi vaan levy-yhtiöillä jotka riistävät artisteilta 5. en kommentoi 6. totisinta totta siihen yhdistettynä vielä epästandardit kopiosuojaukset, niin kiekot on kivikaudelta

3311.4.2005 4:26

Empähän tähän väittelyyn muuta lähde sanomaan muuta kun sen, että kaikesta voi syyttää vain ja ainoastaan viihdeteollisuuden ryöstöpolitiikkaa. Artisteissa on niitä kellä on rahaa enemmän kuin kai tietävätkään, mutta silti valtaosa muusikoista elää aika kituuttamalla. Eli se, että heillä automaattisesti olisi rahaa ei ole totta. Syykin on yksinkertainen, sillä yhtiöhän vie käytännössä kaiken rahan itselleen. Tästä syystä on verraten hyödytöntä väittää sitäkään, että waretus vie tekijän rahat. Ei se vie miltään muulta kuin yhtiöltä ja siipeilijöiltä rahaa. Tästä syystähän viihdeteollisuus niin ahnaasti omaa oikeuttaan ajaakin. Jos kyseessä olisi pelkästään tekijöiden tappiosta veikkaisin, ettei yksikään suuri taho olisi kiinnostunut aiheesta. Myöskin puheet niin ja niin suurista tappioista on täyttä huuhaata. Jokainen joka ymmärtää ihmismieltä ja osaa sen lisäksi lukea faktoja tietää kyllä miksi. No viihdeteollisuus perustelee rahannyysimistään sillä, että näin varat jakautuvat myös niille keiden tuotanto ei myy niin suuria määriä. Onhan mukava, että tätä marginaalimateriaaliakin on, mutta toisaalta en ymmärrä mikä suojatyöpaikka viihdeteollisuus on olevinaan? Ei normaalissa työelämässä sellaisia kyllä kauan katsella mitkä ei kykene tekemään yhtä 1/100 siitä mitä toinen. Sama pätee näihin "suuriin" työpaikkojen menetyksiin viihdeteollisuudessa. Jos ei ole töitä, mene pois toimii muuallakin eikä siitä samanlaista haloota nouse. Ja lopulta noistakin summista mitä suuret julkaisijat itselleen touhusta ottaa ei todellakaan menen muille artisteille ja kustannuksiin kuin korkeintaan puolet. Kyllä se tärkeämpää on saada se uusi huvijahti. Siinä ei ole mitään pahaa, mutta myöntäisivät sen suoraan, sillä valehtelu on pahaa. Niin tai näin verkot ovat muuttamassa kaavoja ja lopulta ajavat viihdeteollisuuden siihen tilanteeseen, että sen vanhankantainen toimintamalli ajautuu karille ja jos heillä on edes piirunverran älliä päässä he väistävät karin tekemällä itse muutoksia tai sitten on olemassa se mahdollisuus mistä mm. pelikehittäjät ovat jo puhuneet eli koko teollisuuden uppoaminen ja uudelleensyntyminen. Tämä olisi monien mielestä paras vaihtoehto, sillä pahimmassa tapauksessa vain tällä tavoin saadaan kuluttajien viesti perille.

3411.4.2005 6:22
pe5ta
Inactive

Parhaiten tuet itse artistia käymällä keikoilla. Itse ostan myös live- tms. dvd:t koska niissä on yleensä hinta/laatusuhde kohdallaan. Cd maksaa 20-23 euroa ja dvd:t 20-28 euroa, dvd:n tuottamiseen on kuitenkin mennyt jonkun verran enemmän rahaa, ja sillä on sentään jotain sisältöäkin...


I = P4 3.0ghz, P4P800-X Springdale,2Gt 400mhz DDR, ATI X800XT, 2x160Gb sata
II = P3 600mhz, SE440BX-2 Seattle, 192mt 100mhz SDRAM, ATI Rage IIc, 60+40Gb ide

3511.4.2005 6:41

Quote:
Parhaiten tuet itse artistia käymällä keikoilla. Itse ostan myös live- tms. dvd:t koska niissä on yleensä hinta/laatusuhde kohdallaan.
Tätä on pakko kommentoida sen verran, että esim. U2:sen Live dvd maksoi aikoinaan 40€... No ehkä tämä oli sitten poikkeus... mutta kyllä dvd leffoja saa alle 10€:lla kun jaksaa vaan odottaa sen pari-kolme kuukautta että se löytyy sieltä Anttilan alennushyllystä. Tietysti kaikki julkaisut eivät tunnu koskaan tulevan alennukseen... kuten lotrien extended versiot ja Starwars -paketti ...mutta nehän ostetaan jo muutenkin julkaisupäivänä :) ...ovat ne kuitenkin törkeätä rahastusta.

3611.4.2005 8:57

Waretaminen on sekä laillisesti että moraalisesti tuomittavaan! (mitä vittua kuitenkaan itse tässä jeesustelemaan...itsekin waretan leffoja pelejä ohjemistoja ja musiikkia, syitä en jaksa edes kertoa). Vaikka se on väärin sitä silti teen, ja olen sen valmis myöntämään. Vaikka waretamin on väärin ja tuomittavaa, saisi viihdeteollisuus keskittyä ites piraatti tuotteiden myyjiin! (venäjä,kiina, viro, etc.) Luulisi että he ovat juuri niitä jotka niitä tuloja nakertaa enemmän kuin normaali teini warettaja. LOPETTAKAA WARETAMINEN! Viihde/ohjelmisto-teollisuus saa enemmän rahaa ja voi jatkossa tuottaa parempia ja edullisempia tuotteita. Itse näin tuskin näin tulen tekemään :D

3711.4.2005 9:05

Quote:
Waretaminen on sekä laillisesti että moraalisesti tuomittavaan! (mitä vittua kuitenkaan itse tässä jeesustelemaan...itsekin waretan leffoja pelejä ohjemistoja ja musiikkia, syitä en jaksa edes kertoa). Vaikka se on väärin sitä silti teen, ja olen sen valmis myöntämään. Vaikka waretamin on väärin ja tuomittavaa, saisi viihdeteollisuus keskittyä ites piraatti tuotteiden myyjiin! (venäjä,kiina, viro, etc.) Luulisi että he ovat juuri niitä jotka niitä tuloja nakertaa enemmän kuin normaali teini warettaja. LOPETTAKAA WARETAMINEN! Viihde/ohjelmisto-teollisuus saa enemmän rahaa ja voi jatkossa tuottaa parempia ja edullisempia tuotteita. Itse näin tuskin näin tulen tekemään :D
Ja sulla pointtis olla...? Ku ei oike hjymmarra...? Voi ziisus *LOL*

3811.4.2005 10:04

Siis pointti on se (tuli vähä kangessa kirjotettua :D) että vaikka tiedän tekeväni väärin teen sitä silti koska se on vitun helppoa eikä kiinnijäämisin riskiä juuri ole. Ja osittain joudun sitä tekemään (juuri ohjelmistojen osalta koska niihin minulla ei ole varaa). Esim. vaikka photoshop, lisenssit jopa opiskelijoilat ovat liian suuri ja voin/tulen tulavaisuudessa sellainsen hankkimaan kun teen ohjelmiston avulla rahaa.

3911.4.2005 10:16

Quote:
että vaikka tiedän tekeväni väärin teen sitä silti koska se on vitun helppoa eikä kiinnijäämisin riskiä juuri ole.
Joopa joo, mutta et näköjään tiedä sitä, että nykylain mukaan warettaminen on vielä sallittua. Omaan käyttöön. Linkkejä löytyy, kunhan selailet näitä postauksia. Tai jos luet esim. otsikon. Joten älä nyt vielä pissi kengilles... ;D

4011.4.2005 10:22

Quote:
LOPETTAKAA WARETAMINEN! Viihde/ohjelmisto-teollisuus saa enemmän rahaa ja voi jatkossa tuottaa parempia ja edullisempia tuotteita.
Muistaakseni esim. Microsoft tarjoaa tuotteitaan Kiinassa lähes pilkkahintaan. Syy: piratismi. Oletko ihan varma tuosta edullisuudesta? Ilman piratismia ei teollisuudella ole mitään syytä tarjota tuotteitaan edullisesti.
Quote:
vaikka tiedän tekeväni väärin teen sitä silti
Miksi tekemisesi on mielestäsi väärin?

4111.4.2005 10:52
jule100
Inactive

Jos esim. Windowsin hinta puolitettaisiin , uskoisin monenkin ostavan sen , vaikka waretus olisi tämänkin jälkeen yleistä. Osto kynnys on liian suuri , koska uutta konetta ostettaessa tai päivitettäessä ohjelmistot muodostavat liian suuren osan kokonais hinnasta vaikka peruskäyttäjä ei montaa ohjelmaa tarvitsekkaan. Tietääkö kukaan kuinka paljon Windowsin hinnat vaihtelevat manterittain/maittain , onko niissä merkittävää eroa?

4211.4.2005 14:10

Quote:
Cd maksaa 20-23 euroa
Tupla-cd saattaa maksaa päälle parikymppiä mutta muuten uutuudet löytyvät 16-18 euron hintaluokasta (ainakin verkkokaupoista). Ja vanhempaa tuotantoa myydään nykyisin naurettavan alhaisilla hinnoilla joten cd-levyn keskihinta on tippunut selvästi 20 euron alle. Ei siis ole mitään syytä lopettaa levyjen hankkimista ja vetoaminen äänitteiden muka liian korkeaan hintaan ei vakuuta.

4311.4.2005 14:18

taasko se jäsen X täällä valistaa/valittaa

4411.4.2005 14:53
jmpk
Inactive

Quote:
LOPETTAKAA WARETAMINEN! Viihde/ohjelmisto-teollisuus saa enemmän rahaa ja voi jatkossa tuottaa parempia ja edullisempia tuotteita.
m$ ei ainakaan tarvitse enää senttiäkään, ennenkuin ne entiset on käytetty ja tuotteiden laatu saatu kohdalleen.
Quote:
Muistaakseni esim. Microsoft tarjoaa tuotteitaan Kiinassa lähes pilkkahintaan. Syy: piratismi. Oletko ihan varma tuosta edullisuudesta? Ilman piratismia ei teollisuudella ole mitään syytä tarjota tuotteitaan edullisesti.
totta. Muutama viikko takaperin oli juttua http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/6144.cfm , että kiinassa dvd-levyjen hintaa lasketaan noinkin reilusti. Vaikka siellä on ihmisten palkat pienemmät ja levyjen hinnat on laskettu samassa suhteessa, niin mitenkä kiinasta riittää kymmenesosa levyn hinnasta, kun täältä saa 10 kertaa enemmän, vaikka kyse on samasta elokuvasta ja warner ei ole kiinasta

4511.4.2005 15:19

Menee jo hiljalleen offtopiciksi, mutta sitähän tämä on ollut jo kauan. Kirjoituksista päätellen xanadulla on joko äärimmäisen kovapalkkainen työ (siitä pojot ja onnentoivotukset hänelle)/hän asuu vielä kotona ja vanhemmat luonnollisesti maksaa elämisen/hän on voittanut lotossa tai perinyt kaukaiselta ameriikan sedältä 10 miljoonaa dollaria. Tästähän tulee luonnollisesti paha ongelma mikä heijastuu myös hänen kirjoituksistaan. Ongelmahan on se mihin rahansa sijoittaisi kun sitä on liikaa. Tästä syystä voisi alkaa kerätä listaa, jonne kaikki afterin jäsenet voisivat kirjoittaa mitä he tahtovat (musiikki,elokuvat,pelit ja ohjelmistot) ja xanadu sitten ostaisi ne heille. Tällöin saisimme kaksi kärpästä yhdellä iskulla eli tappaisimme täältä piratismin, alkaisi xanadullakin pysyä housut jalassa kun liiat rahat saataisiin painamasta pois ja kaikki olisivat varmasti tyytyväisiä. Vai onko xanadu sittenkin vain tavallinen teoston agentti, kuten jotkut epäilevät...?

4611.4.2005 15:50

Voisin ostamista harkita jos noihin Kiinan hintoihin päästään että DVD:stä pari euroa ja CD:stä vaikka yksi. Ilmeisesti piratismipuolella on kuitenkin Kiinaan nähden paljon kiinni kurottavaa ennen kuin näihin hintoihin päästään. Miettikääpä, tuskin Warner tappiolla myy Kiinassakaan. Jos ei DVD:stä tuolla 2:n euron hinnalla tulisi voittoa, niin eipä niitä myytäisi. Mistä voi taas vetää johtopäätökset paljonko hinnassa on länsimaissa löysää kun on monopolit ja kartellit mukavasti pystyssä.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.4.2005 @ 15:54

4711.4.2005 15:54

Uskooko joku todellakin ettei warettamisesta ole mitään haittaa? Oma waretus kasvanut sitä mukaa kun on kanavat kehittyneet. Ekat softat ostettu koneen mukana ja sitten waretettu: koulusta 14kMODEEMI www kavereilta 128ISDN ftp töistä 256ADSL ed2k 512ADSL DC 1024ADSL torrent Samassa suhteessä laskenut ostot, alussa 10CDtä vuodessa nyt 0€! Saldo pakollisista: 5käyttistä, 5officea, 100CDtä. Haittaa siis muutama tuhat euroa - minulle säästöä.

4811.4.2005 16:04
jule100
Inactive

Quote:
Tupla-cd saattaa maksaa päälle parikymppiä mutta muuten uutuudet löytyvät 16-18 euron hintaluokasta (ainakin verkkokaupoista). Ja vanhempaa tuotantoa myydään nykyisin naurettavan alhaisilla hinnoilla joten cd-levyn keskihinta on tippunut selvästi 20 euron alle. Ei siis ole mitään syytä lopettaa levyjen hankkimista ja vetoaminen äänitteiden muka liian korkeaan hintaan ei vakuuta.
Tuolla on myytävänä 15E cd:tä. http://www.xanadu.fi/www/index.pl/kauppa
Quote:
Vai onko xanadu sittenkin vain tavallinen teoston agentti, kuten jotkut epäilevät...?
...siis hetkinen... musiikkituotantoyhtiö Xanadu ?!!

4911.4.2005 16:16

xanadulle ja weemrelle : Etolasta saa halvalla hyvää foliota, kannattaa väsätä siitä sellanen pipo yöks, kun meette nukkumaan, ni ei toi säteily aiheuta enempää vahinkoa teille. Mut muistakaa tehdä siihen pieni venttiili, pääsee ylimääränen neste haihtumaan. Nimim. Saunan taakse *LOL*

5011.4.2005 17:06

http://www.xanadu.fi/www/index.pl/kauppa hah hah... ilmankos jäsen x täällä itkee...

5111.4.2005 17:27

Quote:
Uskooko joku todellakin ettei warettamisesta ole mitään haittaa?
Kun vertailee vuosien 2003-2004 cd-levyjen kappalemyyntiä Suomessa niin kysymyksesi on aiheellinen. 2003 cd-levyjä myytiin 8,7 miljoonaa kappaletta, mutta vuotta myöhemmin vain 7,7 miljoonaa. Omien laskelmieni mukaan viime vuoden luvut olisivat pitäneet olla vähintään vuoden 2003 tasolla. Ilman vertaisverkkojen ja poltto-asemien negatiivista yhteisvaikutusta, cd-levyjen kappalemyynti liikkuisi 9 miljoonan kieppeillä. Tämä on raaka totuus, johon on tulevina vuosina saatava muutos. On luultavaa, että jatkossa P2P-verkkojen negatiivinen vaikutus levynmyyntiin tulee vähenemään mutta poltto-asemien yleistyminen vinhaa vauhtia tulee myyrän lailla tekemään pahaa jälkeä äänitemarkkinoilla.

5211.4.2005 17:45

Quote:
http://www.xanadu.fi/www/index.pl/kauppa hah hah... ilmankos jäsen x täällä itkee...
Jos kyseessä ei siis ole puhdas sattuma niin ei voi muutakun lollottaa. Itsekin heitellyt läpällä kommenttia "omasta immateriaalisesta lehmästä ojassa" mutta en uskonut osuvani ihan noin nappiin...

5311.4.2005 17:59

Quote:
Tämä on raaka totuus, johon on tulevina vuosina saatava muutos.
Miksi? Eikö nykyiset tulot tyydytä? :D Olen samaa mieltä että muutos on saatava, nimittäin myynti ei tipu läheskään riittävällä vauhdilla. Nykyiset rakenteet ovat niin pahasti mädäntyneet että ainoa vaihtoehto lienee ajaa viihdeteollisuus reilusti konkurssiin jotta päästään sitten aloittamaan puhtaalta pöydältä terveemmällä asenteella. Ei muuta kuin boikottia pystyyn ja antaa waren virrata.

5411.4.2005 20:09

Quote:
...siis hetkinen... musiikkituotantoyhtiö Xanadu ?!!
, makuasioita, mutta melkoista shittiä tuolla oli myynnissä, ai että mä repeen!!!

5511.4.2005 20:11

Quote:
Miksi? Eikö nykyiset tulot tyydytä? :D Olen samaa mieltä että muutos on saatava, nimittäin myynti ei tipu läheskään riittävällä vauhdilla. Nykyiset rakenteet ovat niin pahasti mädäntyneet että ainoa vaihtoehto lienee ajaa viihdeteollisuus reilusti konkurssiin jotta päästään sitten aloittamaan puhtaalta pöydältä terveemmällä asenteella. Ei muuta kuin boikottia pystyyn ja antaa waren virrata.
Toi osu täysin nappiin!!!!! Juuri näin!!!!!!!

5611.4.2005 20:48

Itse olen aika paljon samaa mieltä Xanadun kanssa. En ole täysin puhtoinen itsekään vaikka toimin lakien mukaan. Laissa vaan on pahoja porsaanreikiä, koska sitä ei pystytä kirjoittamaan kyllin nopeasti. Jokainen joka warettaa, tietää myös että syö samalla jonkun leipää. Tyhmiä selityksiä löytyy, hyviä vähemmän, mutta niitäkin on.. Taivas on jo punainen ja lähitulevaisuudessa räjähtää, sanon minä =)

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.4.2005 @ 20:49

Ken muistaa, minä en.

5711.4.2005 20:58

Quote:
Joopa joo, mutta et näköjään tiedä sitä, että nykylain mukaan warettaminen on vielä sallittua
Pelien kopioimien ja ohjelmistojen kopioiminen ei ole edelleenkään laillista. Ei edes omaan käyttöön (tietty tämä lähipiiri käsite on vähän arvelluttava)
Quote:
Miksi tekemisesi on mielestäsi väärin?
Esimerkiksi se että en omaa alkuperäistä XP:tä, taikka adoben ohjelmistoja ja olen kuintenkin osittain pakotettu käyttämään niitä (No Photari pelittää linukassa emulla, mut tosi paskasti). Vaikka Adobella ja M$ on vitusti massii niin heidän tulisi saada korvaus koska niitä käytän. BTW: Photarin lisennssin joudun kyllä kohta ostamaan kun saan vaan rahaa kasaan. ja vielä paasausta:
Quote:
Muistaakseni esim. Microsoft tarjoaa tuotteitaan Kiinassa lähes pilkkahintaan. Syy: piratismi. Oletko ihan varma tuosta edullisuudesta? Ilman piratismia ei teollisuudella ole mitään syytä tarjota tuotteitaan edullisesti.
Warettakaan mieluummin kun tuette piratismia! Ne venäjän (ja yleensä myös muiden maiden) piraattien rahat käärii joku paikallinen mafioso ja rahat lopulta päätyvät huumeisiin/prostituutioon/ihmiskauppaan/etc.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.4.2005 @ 21:00

5811.4.2005 21:03

Quote:
Pelien kopioimien ja ohjelmistojen kopioiminen ei ole edelleenkään laillista. Ei edes omaan käyttöön (tietty tämä lähipiiri käsite on vähän arvelluttava) Esimerkiksi se että en omaa alkuperäistä XP:tä, taikka adoben ohjelmistoja ja olen kuintenkin osittain pakotettu käyttämään niitä (No Photari pelittää linukassa emulla, mut tosi paskasti). Vaikka Adobella ja M$ on vitusti massii niin heidän tulisi saada korvaus koska niitä käytän.
Mielestäni tekijänoikeuslaissa tehty ero tietokoneohjelman ja muiden teosten välillä on keinotekoinen ja suorastaan käsittämätön. Siksi en näe että tietokoneohjelmankaan kopioiminen olisi väärin, vaikka se onkin laitonta.
Quote:
Warettakaan mieluummin kun tuette piratismia! Ne venäjän (ja yleensä myös muiden maiden) piraattien rahat käärii joku paikallinen mafioso ja rahat lopulta päätyvät huumeisiin/prostituutioon/ihmiskauppaan/etc.
Totta, mutta parempi sekin kuin että ne menisi viihdeteollisuudelle ja tekijänoikeusjärjestöille. Edelliset kun eivät tavallisen suomalaisen elämään vaikuta mitenkään kun taas jälkimmäiset työskentelevät yötä päivää riistääkseen meiltä meidän viimeisetkin oikeutemme. Rikollisuutta vastaan on edes laki kun taas teollisuus on itselleen tarpeelliset lait mennyt ostamaan.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.4.2005 @ 21:11

5911.4.2005 21:16

Tuota, ihan vaan suosittelen että porukka tutustuisi vaikkapa Teoston ja Gramexin toimintaan. Tuotantoyhtiötkin ovat erilaisia erilaisine etiikkoineen. "Rikkinäinen puhelin" ja Hevosmiesten Tietotoimisto ovat olleet seuratuimmat viestimet tämän asian yllättävänkin monipiippuisen tekijänoikeusasian osalla... Itsekin nostaisin pienen metelin jos työni palkkiosta lähtisi osa pois lain vastaisesti tai sen takia että laki on tippunut kyydistä =)


Ken muistaa, minä en.

6011.4.2005 21:22

Tässä tapauksessa Xanadu kyllä kiteytyy kaikki se mikä nykytilanteessa on pielessä. Kaveri itkee täällä "artistien" oikeuksista kunnes käy ilmi, että hänellä onkin se oma tuotantoyhtiö eli loppupelissä kyse on sittenkin juuri siitä mitä monet ovat jo ehtineet epäilemäänkin eli että itse asiassa herra X vaan tahtoisi itselleen lisää massia. Vitsi ei edes lopu tähän vaan kurkatkaa huviksenne mitä studio linkin takaa löytyy: Soita ja tiedustele hintoja! Ilmoita sävellaji ja käy laulamassa, niin helppoa se on Xanadulla! Me hoidamme sovitukset, muusikot, taustalaulajat. Tarvittaessa sävellämme ja sanoitamme sinulle ihka oman kappaleen! Tämäkö on sitä taidetta, ja nämäkö niitä "taitelijoita" joidenka oikeuksia tässä mukamas vaalitaan? Kaupallista, tuotettua paskaa pahimmillaan. Minulla ei ole mitään sitä vastaan että oikea taitelija saa korvauksen työstään, mutta ei sen rahan kuulu olla se pääasiallinen motiivi siinä tekemisessä. Mitä nämä tuotantoyhtiöiden edustajat on jeesustelemaan siipeilystä, kun koko oma toimintansa perustuu artistien työllä siipeilyyn?

6111.4.2005 21:29

Quote:
Itsekin nostaisin pienen metelin jos työni palkkiosta lähtisi osa pois lain vastaisesti tai sen takia että laki on tippunut kyydistä =)
Kyllähän se metelin nostaminen on täysin ymmärrettävää. Yhteiskunnan ei vaan sitä pitäisi ottaa kuuleviin korviinsa. Ei se laki mistään kyydistä ole tippunut eikä kyse ole mistään porsaanreijistä tai teknisistä seikoista. Oikeus kopioida omaan ja lähipiirin käyttöön on ihan selkeästi sinne kirjattu, se on oikeus joka on annettu kaikille koska sen on katsottu olevan tärkeää. Jos bisnes ei voi menestyä vallitsevan lain takia, ei se ole kuitenkaan mikään syy alkaa poistamaan kansalaisoikeuksia. Valitkoon toisen alan.

6211.4.2005 21:37

Tarkoitin lähinnä tuota warettamista yleensä. Nuo niitä porsaanreikiä juuri ovatkin, että lähipiirille saa kopioita ottaa. Itsekin toki otan. Siitä vain soveltamaan. Ja laki on todellakin perässä näiden asioiden osalta ja sitä tietenkin yritetään ottaa kiinni mahdollisimman paljon. Lakihan on ollut joka asiassa aina askeleen perässä. Niinhän se toimii että ajat muuttuu ja sen perään lait. On tietenkin tapauksia että voidaan säätää valmiiksi laki jollekin tietylle asialle, mutta ne ovatkin taas kokonaan toinen juttu.


Ken muistaa, minä en.

6311.4.2005 21:45

En nyt kyllä pysty ymmärtämään miten lakiin selkeästi kirjattu oikeus on "porsaanreikä"? Itse käsitän porsaanreijän jonain sellaisena asiana mitä ei ole tarkoitettu mutta se on kuitenkin olemassa esimerkiksi epäselvän ilmaisun johdosta. Ei tekijänoikeuslain kohdassa valmistaminen yksityiseen käyttöön ole mitään epäselvää. Jos lakeja lähdetään muuttamaan pitää sen tapahtua koska yhteiskunnan edut niin vaativat, ei koska jonkun teollisuudenalan etujärjestöt sen puolesta lobbaavat. Eli tekijänoikeuslakien kohdalla muutoksilla pitäisi varmistaa kansalaisoikeuksien säilyminen myös jatkossa ja mahdollisesti laajentaa niitä esimerkiksi poistamalla keinotekoinen erottelu tietokoneohjelmien ja muiden teosten väliltä liittyen kopioinnista yksityiseen käyttöön.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.4.2005 @ 21:51

6411.4.2005 21:59

No hiphei. Porsaanreijällä tarkoitan sitä että kopioita saa ottaa myös "lähipiirille"... Ja lakeja muutetaan todellakin ajan hengen mukaan. Toki yhteisten etujen ajamiseksi. Sitähän monet eri alan taiteilijat yrittävätkin, että heidän yhteisiä etujaan ei poljettaisi. Niitä ihmisiä on aika perkeleesti. Ja ne tuotantoyhtiöt, niitä on tosiaan erilaisia. Oli miten oli, rajat ovat häilyvät puolella ja toisella ja minä aion jatkaa tekemisiäni lakien puitteissa. Ja luovutan nyt tämän yöllisen taiston, varteenotettavia pointteja löytyisi kummaltakin vuosiksi eteenpäin=) just tätä tämä juuri onkin..


Ken muistaa, minä en.

6511.4.2005 22:29

Noh annetaan nyt sen verran periksi että ehkä tuo lähipiiri ei ole maailman helpoin asia määritellä. Mielestäni kuitenkin ulkopuolisilta suljettu päivittäin toistensa kanssa tekemisissä oleva pienehkö ryhmä täyttää helposti lähipiirin vaatimukset ja siitähän tässä tapauksessa ilmeisesti oli kyse. Sen sijaan tuollainen naapureitten kesken toimiva opiskelijahubi onkin jo paljon kinkkisempi ja riippuu varmaan hyvin pitkälle siitä että kumman osapuolen puolella asiasta päättävän sympatiat sitten ovat.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.4.2005 @ 22:34

663.5.2005 13:16

Quote: -------------------------------------------------------------------------------- Hei "xanadu" , täällä stadissa on sellanen paikka kuin HESPERIA, sä voit mennä sinne kikkailemaan noiden niiiiin väärin asiayhdistein kirjotettujen sivistyssanojes kanssa. Saat harrastaa sitä siellä ihan valvotuissa olosuhteissa, oikean lääkityksen alaisena, ja varmasti löydät kavereitakin. Uskomatonta skeidaa noi sun läpät, pätemisen tarveko???? Sä et ole tuomari etkä Jumala, joten seuraahan ihan rauhassa tilannetta, ennenkuin alat viisaampias dumaamaan. Eiköhän noi itä-suomen lainoppineet oo pikkasen enemmän perillä asioista ja lakipykälistä kuin sä. Naurettavaa lyödä joku linkki mikropiltin sivuille, sieltäkö olet "faktat" ja eväät maailmankuvas rakentamiseen hankkinut? Siltä ainakin vaikuttaa. Ja tää on puhdas kritiikki sun kirjottamiis "juttuihin". -------------------------------------------------------------------------------- jos olet kotoisin itä-suomesta niin täällä on ainakin Paihola. Hakeudu hoitoon,samaa voisi sanoa joillekin muillekin. ---------------------------------------------------------------------- Paiholassa ei oo mitään vikaa :D ite asun siellä. että kaikki tänne vaan :D

673.5.2005 14:00
ZeuZ
Inactive

Xanadu! Sää et kyllä ole iha terve...

684.5.2005 13:51

Quote:
sitä paitsi uskonto ei kuulu Suomenoikeuslaitoksen toimintaan
mistäs ne lait sitten on tullut? mistä meidän kaikkien moraalikäsityksemme on syntynyt? vaikka oletkin antiuskovainen ja muutenkin boikotoit kaikkea uskontoon liittyvää niin jos vaikka ottaisit sen pääs pois perseestä ja tutkisit mihin meidän yhteiskuntajärjestelmä perustuu. kaikki moraalikäsitykset, ihmisoikeudet jopa lait(pääasiassa) perustuvat uskotojen luomiin käsityksiin.. ja kaiken voi näppärästi tiivistää muutamaan sanaan: mitä et halua sinulle tehtävän, älä tee sitä muille. taisi mennä vähän offtopiciksi mutta silloin kun provosoituu niin minkäs teet. :)

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin (2.12.2016 13:01)
PC-pelikehittäjät ovat viime aikoina laajentuneet mobiilipelimarkkinoille ostamalla sektorilla jo markkinaosuuksia kahmineita yrityksiä. Esimerkiksi Activision Blizzard osti Candy Crush -pelejä ....
Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
2 kommenttia
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....

Uutisarkisto