*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Philips voitti patenttiriidan CD-R-valmistajia vastaan

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 26.3.2005 17:49 Kommentteja (7)

Philips voitti patenttiriidan CD-R-valmistajia vastaan Elektroniikkajätti Philips on ilmoittanut voittaneensa nostamansa kanteen patenttikiistassa. Yhtiö syytti kahta taiwanilaista yhtiötä, Gigastoragea ja Princoa, kuudesta eri CD-R/RW-patenttirikkomuksesta. Yhdysvaltalainen käräjäoikeus ratkaisi kiistan Philipsin eduksi.
Tuomion seurauksena Yhdysvaltain liittotuomioistuin tulee asettamaan kyseisten taiwanilaisyhtiöiden CD-R/RW-levyt tuontikieltoon. Philips itse vaatii yhtiöiltä maksamattomia patenttimaksuja.

Asian käsittely ei kuitenkaan vielä ole täysin ohi. Lopullisesti kiista ratkeaa valitustuomioistuimessa tämän vuoden kesä- tai heinäkuussa. Siihen asti taiwanilaisyhtiöiltä vaaditaan vain takuumaksut Yhdysvaltoihin tuoduista CD-R/RW-levyistä.

Tulee valitustuomioistuin päättämään mitä tahansa, ainakaan Gigastorage ei ole huolissaan. Yhdysvallat muodostavat alle 10 prosenttia yrityksen markkinoista, joten päätöksellä ei ole merkittävää vaikutusta yhtiön toimintaan.

Lähde:
Digitimes

Edellinen Seuraava  

7 kommenttia

126.3.2005 18:33
htukiain
Inactive

Philips boikottiin!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.3.2005 @ 18:42

226.3.2005 20:25

Kyllä mä olisin tässä asiassa philipsin puolella. Että pitävät kiinni cd patentistaan. Kun saisivat vielä kopiointisuojatut musiikkikiekot pois kauppojen cd-hyllystä häpeämään johonkin omaan nurkaan. Jokseenkin arsyttäviä. Tuossa viime kesänä ostin anttilasta kopiointisuojatun levyn, ja uuden renault lagunan cd-soitin(joka muuten philipsin tekemä) ilmoittaa että NO AUDIO. Vein levyn takaisin ja antoivat kolme vaihtoehtoa/neuvoa: 1. Vaihto johonkin muuhun levyyn 2. Rahat takaisin 3. Sähän voit tehdä kopion siitä autoon..? (ihan kuin en olisi sitä jo tehnyt)

327.3.2005 6:01
jmpk
Inactive

Asiaa kaikki kopiosuojat pois, voivat asennella ne vaikka vinyyleihin tai huusseihin. Kyllä kannattaisi philipsin älähtää, saisivat hyvät korvausrahat ja ihmiset oikeita standardi-levyjä.

428.3.2005 8:11

vois olla hauska vinyylissä kopiosuoja. neula napsahtais aina levyn alussa poikki. Ittee ottais kyllä päähän ku pelkkä neula ääänirasiaan maksaa enemmin kun keskiverto divxsoitin. Mut mut. tottakai olen sen puolella, että patentti on patentti. Jos on itse kehittänyt. Mutta, eiköhän tuossakin olisi luullut että olisi ollut joku keskitien versio.

528.3.2005 15:25

Quote:
Kun saisivat vielä kopiointisuojatut musiikkikiekot pois kauppojen cd-hyllystä häpeämään johonkin omaan nurkaan
Eikös Philips kieltänytkin Compact Disc-logon käytön näissä "ei-standardeissa" levyissä?

628.3.2005 15:29

Mietinkin mistä syystä princon levyt hävis yhtäkkiä nierlen myynnistä,ei tule noita b-luokan princoja ikävä missään tapauksessa,revin omasta hyllystä nipun itsestäänhaihtuvia princon levyä,osasta sai datan vaivoin talteen,loput,,,long gone.

729.3.2005 11:03

Quote:
Eikös Philips kieltänytkin Compact Disc-logon käytön näissä "ei-standardeissa" levyissä?
Juu eihän niissä enää olekkaan tota logoa, mutta kovin vaikeaa erottaa joitakin kopiointisuojattuja levyjä, kun joissain normaaleissa cd-levyissäkin tuo logo on korkeintaan itse levyssä, eikä esim takakannessa. Siitä syystä tuo "omassa hyllyssä"-idea olisi jees. Jotenkin tuntuu nimittäin turhalta maksaa kopiointisuojauksesta, joka ei edes toimi.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna (19.8.2017 17:39)
Yhdysvaltalaiset elokuvastudiot ovat aloittaneet neuvottelut suurien digitaalisten elokuvavuokraamojen kanssa uutuuselokuvien tarjolle tuonnin nopeuttamiseksi. Ajatuksena on, että elokuvia voisi ....
1 kommentti
Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti (19.8.2017 12:15)
Tietokoneen tallennustila täynnä? Löydä oppaamme avulla mikä kovalevyltä vie eniten tilaa ja vapauta näin helposti ja ilmaiseksi lisää tilaa käyttöösi.
3 kommenttia
Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville (18.8.2017 13:35)
Toukokuun lopulla ryminällä älypuhelinmarkkinoille yrittäneen Essentialin kompurointi kesän aikana on ollut hirvittävää katsottavaa, mutta yhtiö näyttää vihdoin saanen rivinsä kuntoon ja se ....
1 kommentti
Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita (18.8.2017 12:57)
Aikoinaan kyseenalaisilla keinoilla käyttäjiä Facebookista kahminut deittipalvelu Badoo on lisännyt sovellukseensa mahdollisuuden käydä videopuheluita "mätsien" kesken. Ajatuksena on, että ....
iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi (18.8.2017 11:40)
Nimimerkkiä xerub käyttävä hakkeri väittää selvittäneensä iPhone 5s -älypuhelimen Secure Enclave -tietoturvapiirin firmwaren salausavaimen. Secure Enclave -piiri on osa älypuhelimen A7-järjestelmäpiiriä ....

Uutisarkisto