*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Korjattu Xbox kärähti Ruotsissa

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 26.3.2005 18:30 Kommentteja (24)

Korjattu Xbox kärähti Ruotsissa Microsoftin Xbox-pelikonsoli räjähti käyttäjän kasvoille noin pari viikkoa sitten Ruotsissa. Konsoliin oli helmikuussa vaihdettu virtajohto Microsoftin ohjeiden mukaisesti.
Kärähtäneen konsolin omistaja 25-vuotias Asahi Reinoso kertoi Aftonbladetille, että kipinät iskivät hänen kasvoihinsa ja koko asunto haisi palaneelta.

Microsoftin Ruotsin edustajat sanovat törmäävänsä ensimmäistä kertaa tällaiseen tapaukseen. He eivät ottaneet kantaa siihen, mikä aiheutti kipinöinnin. Yhtiö lupasi kuitenkin selvittää räjähdyksen syyn.

Microsoft ilmoitti helmikuussa, että 14 miljoonaan sen valmistamaan Xbox-konsoliin pitää vaihtaa virtajohto valmistusvirheen aiheuttaman palovaaran vuoksi. Uusi johto lähetettiin maksutta sen tilanneille Xboxin omistajille.

Internetin keskustelupalstoilla (esimerkiksi Xbox Scene) ja uutissivustoilla on kuitenkin liikkunut paljon väitteitä, ettei palovaaran aiheuttaja olisikaan viallinen virtajohto. Todelliseksi riskitekijäksi epäillään viallisia virtalähteitä, joiden huonot juotokset eivät olisi riittävän kestäviä.

Väitteiden tueksi ei vielä ole pitäviä todisteita, ja Microsoft kieltää jyrkästi väitteiden todenpitävyyden. Yhtiön mukaan kaikista kuluttajahyödykkeistä löytyy normaalin kulumisen seurauksena viallisia juotoksia, eikä näitä satunnaisia tapauksia tulisi sotkea virtajohtojen vaihto-operaatioon.

Lähde:
The Register
IT-viikko

Edellinen Seuraava  

24 kommenttia

126.3.2005 19:36

taitaa toi xbox olla samanlainen susi kun winukka...

226.3.2005 19:50

Onko kaikki mersut huonoja autoja jos yhdestä autosta halkeaa kansi 50 000 km ajon jälkeen?

326.3.2005 20:28

"Microsoft ilmoitti helmikuussa, että 14 miljoonaan sen valmistamaan Xbox-konsoliin pitää vaihtaa virtajohto valmistusvirheen aiheuttaman palovaaran vuoksi." heheh tästä se ilo yltyy jos tämä osoittautuu todeksi "Internetin keskustelupalstoilla (esimerkiksi Xbox Scene) ja uutissivustoilla on kuitenkin liikkunut paljon väitteitä, ettei palovaaran aiheuttaja olisikaan viallinen virtajohto. Todelliseksi riskitekijäksi epäillään viallisia virtalähteitä, joiden huonot juotokset eivät olisi riittävän kestäviä." ja mikkisoftan kommentit vasta mielenkiintoiset ovatkin! "kaikista kuluttajahyödykkeistä löytyy normaalin kulumisen seurauksena viallisia juotoksia"!!! Normaali käyttö kuluttaa juotoksia? ettei vaan olisi hieman huonosti suunniteltu tai liian halvalla valmistettu vaiko mitä?

426.3.2005 20:48

Pitää vissiin rueta kehittelemään vapaasti muokattava LinuxBoX johon kaikki saavat kehitellä omia virityksiään ja muutaman vuoden päästä se hakkaa kaikki pleikkarit ja XBoXit... :D

526.3.2005 21:59
admins
Inactive

vanha uutinen, turha kommentoida

627.3.2005 2:42

Quote:
Internetin keskustelupalstoilla (esimerkiksi Xbox Scene) ja uutissivustoilla on kuitenkin liikkunut paljon väitteitä, ettei palovaaran aiheuttaja olisikaan viallinen virtajohto. Todelliseksi riskitekijäksi epäillään viallisia virtalähteitä, joiden huonot juotokset eivät olisi riittävän kestäviä.
Ei mikään ihme, kyllähän ne rupeavat auenneet/löysät juotokset ajan myötä kipinää iskemäänkin. Ei taida MS:llä olla kovin elektroniikasta tietäviä ihmisiä.
Quote:
"kaikista kuluttajahyödykkeistä löytyy normaalin kulumisen seurauksena viallisia juotoksia"!!!
Niin löytyykin, mutta muut valmistajat sentään myöntävät niiden saattavan aiheuttaa ongelmia.

727.3.2005 6:23
admins
Inactive

Se viallinen osa on liitin johon virtajohto tulee ja joka juotettu kiinni virtalähteen piirilevyyn. Kun modataan boksi sitä todennäköisesti sirrellään enemmän kuin muuten ja johtojen irrotus määrä on paljo suurempi. ihmettää muuten miten voi kasvoille mitään tulla kun virtalähde on kotelossa ja metalli suojan sisässä. Kaiken lisäksi se on takaosassa ettei siellä kasvoilla oo mitään tekemistä.

827.3.2005 8:09

Jos joku ei ole vielä sitä kaapelia vaihtanut, niin täältä voi tilata uuden virtajohdon veloituksetta. https://replacements.webprogram.com/fi-fi/programoverview.asp

927.3.2005 9:41
pe5ta
Inactive

Quote:
Se viallinen osa on liitin johon virtajohto tulee ja joka juotettu kiinni virtalähteen piirilevyyn. Kun modataan boksi sitä todennäköisesti sirrellään enemmän kuin muuten ja johtojen irrotus määrä on paljo suurempi.
kyllä se liitin on sitten aivan päin helvettiä suunniteltu jos virtajohdon "liiallinen" irroittaminen/liittäminen saa sen ajan myötä hajoamaan...

1027.3.2005 13:15

jos miljoonista boxeista 1 sattuu pamahtamaan niin voivoi.. turhaa lässytystä imo...

1127.3.2005 13:29
admins
Inactive

Se koskee vain ensimmäisiä 1.0 malleja ja microsoft on sen tiennyt ja uudemmissa on erillainen virtalähde

1227.3.2005 13:52

Linux hörhöt taas innostuivat, vaikka vain todella harvoissa boxeissa on vikaa. Ihan älytöntä liioittelemista tuollainen.

1327.3.2005 14:46

Kukaan ei ole lukenu juttua kunnolla? "Konsoliin oli helmikuussa vaihdettu virtajohto Microsoftin ohjeiden mukaisesti". Tuohan asiasta juuri tekeekin mielenkiintoisen :) Mutta tosiaan toistaiseksi ainut tapaus miljoonista.. Voitat lotossa tai salama iskee sun päähän "käytännössä" samalla todennäköisyydellä.

1427.3.2005 15:21

>Se viallinen osa on liitin johon virtajohto tulee ja >joka juotettu kiinni virtalähteen piirilevyyn. >Kun modataan boksi sitä todennäköisesti sirrellään >enemmän kuin muuten ja johtojen irrotus määrä on >paljo suurempi. >ihmettää muuten miten voi kasvoille mitään tulla kun >virtalähde on kotelossa ja metalli suojan sisässä. >Kaiken lisäksi se on takaosassa ettei siellä >kasvoilla oo mitään tekemistä. Eiköhän se sieltä tuulettimen kautta lennä ne kipinät... mutta, miksi hän naamansa tuulettimen eteen on laittanut, jaa a ken tietää. On tullut kokeiltua jännitekytkintä tietokoneella joskus ja hyvin ne kipinät sieltä lensi. Itse en lähtisi mitään arvioimaan ennen kuin olisin tutkinut missä se vika oikeasti oli tai edes nähnyt, enkä ole kyllä Xboxia ikinä nähnytkään. Kaikkihan sitä jaksaa aina sanoa missä vika on tietämättä asiasta oikeasti yhtään mitään. Ja jos he vian löytävät tai ovat ehkä löytäneetkin, eivät he sitä tunnustaisi, koska sehän tarkottaisi rahan menetystä.

1527.3.2005 16:14
admins
Inactive

Johto vaihdettiin koska löysä johto (huono kosketus) voi aiheuttaa liitinten lämpemistä ja sitä kautta juotosten irtoamista. Samoja ongelmia on ollut tv:issä kautta aikojen, eikä kukaan valittanu, vaan käytiin korjauttamassa laite tarvittaessa. Nykyään ei vikoja laitteissa saa olla.

1628.3.2005 10:05
yuni
Inactive

Karkki-pussissa oli epämuodostunut karkki, karkit on hanurista! Huh mitä yli-reagointia..

1728.3.2005 13:15

"Karkki-pussissa oli epämuodostunut karkki, karkit on hanurista! Huh mitä yli-reagointia.." Kannattaa lähettää valmistajalle ja pyytää selitystä ja korvausta. Eräs tuttunu muummoassa sai n.20 palaneesta sipsistä 10 pussillista sipsiä ilmaiseksi. Olen itse valittanut pilaantuneesta tuplasta ja sain tilalle 24 kpl royal-suklaata jos oikein muistan. Onneksi käytän ps2 enkä xbox.

1828.3.2005 15:54
admins
Inactive

Ps2 kestää laseri 2 vuotta ja sen jälkeen vehkeellä ei tee mitään. Itkekää

1928.3.2005 17:06

Quote:
Ps2 kestää laseri 2 vuotta ja sen jälkeen vehkeellä ei tee mitään. Itkekää
No mun kaverilla on ollu ps2 yli 3 vuotta ja laser toimii vielä :D Mutta tuohon uutiseen.. Tuo on kyllä varmaan yks 10miljoonasta! empä jaksa uskoa että muillakin räjähtelee Xboxit kasvoille..

2028.3.2005 17:31

noh...eipä tuolla kauheesti väliä ku se on ruottalainen kenen naamalle se räjähti tai kärähti... (en oo rasisti :DDD)


-=Bloody-Revolution=-

2129.3.2005 8:27
Cathunter
Inactive
221.4.2005 17:53

Pelatkaa n-gagella, ei tule silimille.

232.4.2005 10:15
ipzu
Inactive

Ihme laatikko teki sen taas! oon jo löytänyt kymmeniä syitä olla ostamatta x-boxia, tässä taas yksi lisää. Mikkisofta ei vaan osaa xD

244.5.2005 14:33
DjBj
Inactive

Niin no kaikki tehdään nykyään niin halvalla kuin mahdollista ja tietysti liukuhihnatuotannossa voi hyvinkin juotos tai pari mennä hieman huonosti jolloin tämmöistä voi tapahtua ja sitten voikin peläten katsoa omaa pelikonettaan nurkassa ja varmuuden vuoksi voi myös ottaa virtajohdon irti kun eihän sitä tiedä vaikka tulee päälle. Joo mutta tuskin tämä on ainut asia mihin voi virheitä tulla ;).

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto