*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Microsoft siirtää tuoteaktivoinnin puhelinlangoille

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 27.2.2005 20:37 Kommentteja (49)

Microsoft siirtää tuoteaktivoinnin puhelinlangoille Microsoftin Windows XP-käyttöjärjestelmän uudelleenasentaminen tulee tästä lähtien aiheuttamaan entistä enemmän vaivaa. Uudelleenasennuksen aktivointi onnistuu vastedes ainoastaan ottamalla yhteyttä Microsoftin asiakaspalvelu- ja tukipuhelimeen.
Aluksi puhelinaktivoinnin tarve rajoittuu vain 20 suurimman PC-valmistajan (ns. OEM:t) esiasennettuihin käyttöjärjestelmiin. Käyttäjän asentaessa uudelleen käyttöjärjestelmää joutuu hän soittamaan asiakaspalveluun. Hänelle esitetään käyttöjärjestelmän hankintaan liittyviä kysymyksiä, joilla pyritään selvittämään onko käyttäjä hankkinut tuotteen laillisin keinoin. Oikeilla vastauksilla saa aktivointikoodin.

Uusilla toimilla ohjelmistojätti pyrkii kitkemään pois väärinkäytöt, joissa koneisiin liimattuja, konekohtaisia aktivointikoodeja on kaupattu tai kopioitu eteenpäin. Yhtiön suunnitelmissa on myös tarkistaa ohjelmistopäivitysten lataamisen yhteydessä, onko lisenssit kunnossa. Tämä Windows Genuine Advantage -nimellä tunnetteva suunnitelma esiteltiin tammikuussa.

Lähde:
Zdent News

Edellinen Seuraava  

49 kommenttia

127.2.2005 20:39
-Rumba-
Inactive

no huhhuh... menee jo aika vaikeeks... mutta onneksi on se ihka aito wintoosa...

227.2.2005 21:01

No jos multa kysytään niin Microsoft kaivaa omaa hautaansa. Eikös Windowsin valttina ole ollut helppokäyttöisyys? Tämä on kyllä jotain ihan muuta. Mitäköhän nuo kysymykset on? Päivämäärä ja kellonaika? -Citymarketista kävin scaleon hakemassa tossa viime keväänä. -Monesko päivä? -En muista. -No sitten ei voi auttaa. Itselläni ei ainakaan ole mitään hajua puoli vuotta vanhan tietokoneen kuiteista. (ei, en ole ostanut tätä city marketista)

327.2.2005 21:08

Kerran jo joutunut puhelimen kautta aktivoimaan, liikaa aktivointeja (yli kymmenen tj). Kun sama tulee eteen seuraavalla kerralla, lentää xp-home parvekkeen ovesta.

427.2.2005 21:17

Tuo juhiksen kysymys ruljanssi oli kevyesti päivän paras! Hyvät naurut sain.

528.2.2005 0:46

Eihän tuossa ole mitään logiikkaa. Piraattiversiothan on juurikin jotain corporate editioneita yms. missä on kevyemmät aktivointivaatimukset. Eihän tuolla muuta kuin hankaloiteta niiden elämää joilla on aito versio.

628.2.2005 1:46
jmpk
Inactive

kukahan jaksaa vielä aktivoida tuon jälkeen? eivät ne kyllä ikinä ajattele asiaa loppuun, eihän tuo vähennä piratismia päinvastoin.

728.2.2005 2:43

Ei tästä tuu enää mitään, tosin kerran soitin windowsille kun piti ohjelma aktivoida ja homma luisti ihan hyvin muilta osin paitsi että puhelinnumerot jotka aktivoinnin yhteydessä ilmoitettiin oli vääriä. Jos samaan mennään windowssin kanssa että puhelinnumeroita vaihdetaan niin ei tästä tule enään mitäää jos norm. "power" käyttäjä jouhtuu asentamaan windowssin 2 kertaa vuodessa.

828.2.2005 3:19

Järkyttävää. Hankit koneen, jossa on Windows. Tapansa mukaan se ottaa ja kilahtaa puolen vuoden päästä ja edessä on uudelleen asennus. Joudut soittelemaan ympäri maata saadaksi aktivointikoodin vain soittaaksesi kohta uudestaan, kun Windows ottaa ja kopsahtaa taas. Onko järkeä vai ei? Tuolla soittamisen vaivalla asenteleekin jo Gentoon tai jonkun muun laadukkaan Linux distron, jota ei tartte olla soittelemassa toimimaan muutaman kuukauden välein. Mitähän M$ seuraavaksi keksii? Yhteydenotto tuotetukeen kun laitat USB-laitteen kiinni? Ruudussa teksti "USB muisti kytketty. Ole hyvä ja soita 0700-kusetamme-sinua avataksesi laitteen"? Ei kiitos.

928.2.2005 3:25

Ei voi olla todellista..... Ärsyttävää jos näin tulee olemaan. Puhelun........ hinta on............. 1.5......euroa.....minuutissa........plus paikallis....puhelu......maksu......piiiiiip..... Olette edelleen jonossa...

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.2.2005 @ 03:28

1028.2.2005 5:39

WIndows kyllä ilmoittaa maksuttoman ja maksullisen numeron aktivointia pyytäessään. Niistä sitten saa valitan sen kumpi miellyttää itseä enemmän. Oma kokemukseni tuoteaktivoinnista puhelimen kautta on erittäin positiivinen. Soittelin sinne ja näpyttelin numeroita. Nokialaisen känny sano jossain vaihees piip, elikkä että on liikaa numeroita näpytelty eikä näyttöön mahdu enempää ja sitte vaan painettiin pyyhi nappulaa ja kaikki toimi hyvin. Kesti pikkaasen yli kymmenen minuuttia (ja lasku oli 0 euroa) eli jos joutuu oikeesti joku nelisen kertaa vuodes uudelleen asentamaan niin kyllä voi ruveta rassaamaan kun vuodesta menee 50 min aikaa windowssin aktivoimiseen.

1128.2.2005 6:45

Kannattaa tässä vaiheessa vakavissaan alkaa harkita Windowsin vaihtamista Linuxiin ja peleille hommata vaikka Pleikkari tms. Itse käytän tätä nykyä Linuxia (Mandrake) netissä liikkumiseen, pelejä pelaan vanhalla 98:lla joka ei ole ollut kertaakaan netissä kiinni (päivitykset, ajurit yms. lataan ensin Linuxiin ja siirrän siitä 98:n puolelle). Toki Linuxissa on omia juttuja, joihin oli ensin totuteltava, mutta nyt sujuu jo ok :)

1228.2.2005 7:14
Gilead
Inactive

Luonnollinen seuraava vaihe on liittää puhelinhässäkkä windowsin sammuttamisen ja käynnistyksen yhteyteen.

1328.2.2005 7:22

näyttää siltä että vanha ja hyvintoiminut win2000 on ja pysyy. Vaihtaa vasta sit kun on aivan pakko. Naurettavaa pelleilyä.

1428.2.2005 7:40

Quote:
näyttää siltä että vanha ja hyvintoiminut win2000 on ja pysyy. Vaihtaa vasta sit kun on aivan pakko. Naurettavaa pelleilyä.
Onko tuo optimismia vai tietämättömyyttä vai onko todellakin niin, että on olemassa hyvin toimiva Windows? Itse en ole sellaista todellakaan vielä kohdannut. Olen käyttänyt Windows versioita 3.1, 3.11, 95, 98, 98 SE, 2000 ja XP. Joistakin vielä Home ja PRO versioita, eikä hyvin toimivaa ole löytynyt.
----------------------------------
Intel Core 2 Duo E6400
Abit AB9 Pro
Corsair 2x512 MB 665 MHz
200 Gb Seagate Barracuda SATA
Samsung SH-S182D/RSMN
DWL-G520 Wlan
Windows XP Media Center

AMD Athlon XP 2600+
EP-8RDA3+
1 GB Ram
60 Gb Samsung IDE
Sapphire Atlantis 9600 256 Mb
Windows XP, Ubuntu

XBOX 360
----------------------------------

1528.2.2005 9:15

No johan nyt myrkyn lykkäs. Pitänee laillisena windowsin omistajana ruveta etsimään kaikenmaailman hackeja ja krackeja, että saa käyttöjärjestelmänsä toimimaan, kun se seuraavan kerran sanoo itsensä irti. Tällä menetelmällä microsoft saa sellaiset ihmiset, jotka harkitsee laillisen ostoa, hyppäämään piraattien kelkkaan. Omaa hautaansa kaivelevat poikaparat vieläpä vapaaehtoisesti. Noh pitänee tutustua linuksiin, jos sellaisen asentaisi...

1628.2.2005 9:23

Quote:
Onko tuo optimismia vai tietämättömyyttä vai onko todellakin niin, että on olemassa hyvin toimiva Windows? Itse en ole sellaista todellakaan vielä kohdannut. Olen käyttänyt Windows versioita 3.1, 3.11, 95, 98, 98 SE, 2000 ja XP. Joistakin vielä Home ja PRO versioita, eikä hyvin toimivaa ole löytynyt.
Ittellä ainakin windows 2000 Pro on toiminut todella hyvin eikä sitä ole tarvinnut kovin moneen kertaan asennella uusiks. Pari kertaa oon joutunu oman tyhmyyden takia sen asentamaan, mutta niitä ei lasketa. Tietääkseni koskaan ei ole tehty täydellistä käyttöjärjestelmää. Linuxillakin on omat ongelmansa.

1728.2.2005 9:30

Guruttaja: Valitettavasti kuulostaa siltä että tapauksessasi vika on näppäimistön ja penkin välissä, kuten niin monissa muissakin tapauksissa. Toisin sanoen, tapaukseesi ei ole lääkettä.

1828.2.2005 10:00

Quote:
Valitettavasti kuulostaa siltä että tapauksessasi vika on näppäimistön ja penkin välissä, kuten niin monissa muissakin tapauksissa. Toisin sanoen, tapaukseesi ei ole lääkettä.
#ifndef OFFTOPIC #define OFFTOPIC Tämä on hyvin mahdollista, ellei peräti todennäköistä. Kuintenkin olen todennut sen, että itse oltuani näppäimistön ja tuolin selkänojan välissä asentamassa Linuxia koneelleni, katosivat ongelmat kuin pieru saharaan. Itsekin asiaa hämmästeltyäni kävin vielä peilistä tarkistamassa ja toden totta olin edelleen kiinteässä (kohtuullisen) muodossa enkä ollut Saharassa. Palattuani koneen ääreen tein joitain tarkistuksia, ja suureksi riemukseni havaitsin, että koneelleni ei tällä kertaa ollut asentunut mitään muuta kuin ne paketit, jotka sinne halusinkin asentaa. Epäusko oli todellista, kun hämmästelin tunnin nettisession jälkeen, että koneellani ei todellakaan ollut ensimmäistäkään spywarea tai virusta. On toki mahdollista, että vika on todellakin näppäimistön ja penkin välissä, mutta tutkimusten mukaan se ilmenee Windows-käyttöjärjestelmien parissa. Tästä voimme siis päätellä, että minä en ole Windows-yhteensopiva. Vai olisiko se vika jonkun toisen henkilön näppäimistön ja penkin välissä? Bill Gatesin - kenties? #endif
----------------------------------
Intel Core 2 Duo E6400
Abit AB9 Pro
Corsair 2x512 MB 665 MHz
200 Gb Seagate Barracuda SATA
Samsung SH-S182D/RSMN
DWL-G520 Wlan
Windows XP Media Center

AMD Athlon XP 2600+
EP-8RDA3+
1 GB Ram
60 Gb Samsung IDE
Sapphire Atlantis 9600 256 Mb
Windows XP, Ubuntu

XBOX 360
----------------------------------

1928.2.2005 12:55
flip90
Inactive

ei voi olla totta ny meen ja vaihan linuxii ku noin vaikeeks menee

2028.2.2005 14:54

No tuskinpa tulee meikäläisen uudelleen asennusta paljon hidastamaan. Crakkiä perään, oli sitten aito tai ei, ja aina toimii. Harmittaa kyllä "Perus" Windows käyttäjän näkökulmasta katsottuna..

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.2.2005 @ 14:56

2128.2.2005 14:59

itse ostin aluksi aidon Xp:een, mutta se vaikutti liian vaikealta asentaa, niinpä latasin netistä uuden, joka ei ole koskaan valittanut tai jättänyt asentamatta jotain päivitystä

2228.2.2005 15:26

Finjes kuulostaa 100% uskottavalta ;).

2328.2.2005 15:37

Täähän ihan älytöntä seuraavan kerran kun tilee nii sit kyl vaihan linuxiin ei oo mitään puhelinaktivointeja...

2428.2.2005 15:43

Ei omasta näkökulmasta laisinkaan epäuskottavaa. Itse ostin kolmisen vuotta sitten upouuden kompuutterin ja myyjän kysyessä että laitetaanko xp pakettiin.. vastasin että miksipä ei. Tuon samaisen xp:n asensin koneelle vasta viime puolen lopuilla, kun gates uhkaili piraattien winupdatet lakkauttaa.

2528.2.2005 17:53

no jaa ei ilmeisesti erään Bilin lompsaan tule tarpeeksi fyrkaa :-(

2628.2.2005 18:26

No nimenomaan rahan puutteessahan se kaveri onkin :p

2728.2.2005 20:07
tiku59
Inactive

Taitaa mullakin lentää XP romukoppaan, lahjoitan sen johonkin päiväkotiin. Saavat tenevat leikkiä...

281.3.2005 1:52
jmpk
Inactive

ehkä ei päiväkotiin, saavat vielä väärän kuvan tietokoneista

291.3.2005 3:33

Quote:
Piraattiversiothan on juurikin jotain corporate editioneita yms. missä on kevyemmät aktivointivaatimukset. Eihän tuolla muuta kuin hankaloiteta niiden elämää joilla on aito versio.
yhdyn tuohon miks hankaloittaa ihan normaaleja windowsin käyttäjiä jotka ostaa sen kaikkea ne keksii
intel core 2 duo E6300 @ 2,5GHz, asus P5B, 2Gt 800Mhz DDR2, 160G samsung s-ata, 320G Western digital SATA2, 7900GT 256M.

301.3.2005 3:54
tiku59
Inactive

No, joo kun en muuta paikkaa keksinyt. Kaatopaikka vois olla ehkä oikea.

311.3.2005 4:16
mika_n
Inactive

vittu et on persiistä koko microsoft!!! ei niinkun mitään järkeä koko touhussa!

321.3.2005 4:24

Minä jouduin tuossa pari päivää sitten aktivoimaan puhelimen kautta. Asensin viikon sisällä jo toisen kerran Xp:n uusiks ja toisella kerralla ei enää toiminut netin kautta aktivointi. Olin todella yllättynyt kun aikaa ei mennyt kuin 5 min koko hommaan.. Ärsytti vain sitä about 100 numeroista koodia näppäillä puhelimeen ja sit heti se toinen koodi näytölle :/


-__-

331.3.2005 4:44

Eipä ole rajaa näköjään noiden Mikkisoftan tyyppien järjen juoksulla. Mitähän ne vielä keksii... Varmaan tulee kuukausimaksut jos käytät windowsia, tai jokainen tietokoneen aukaisu pitää tehdä tesktiviestin kautta joka maksaa 0.99€


"Joka ilta kun lamppu sammuu, ja saapuu se oikea yö, ilkeys nurkassa varttuu ja lapsiansa syö, kuoleman pelko herää, ne joukkoja ikkunas alle kerää, kätesi ristiin laita, ettei perkele niskojasi taita"

341.3.2005 6:24

Mutta tuskin eipä tot ees periaatteessa tarvi aktivoida. Päivitykset mitä ei saa tulee luultavasti P2P-verkkoihin jakoon. ja ei niillä päivityksilläkään ole mitää virkaa kun on antivirus ja palomuuri kunnossa.

351.3.2005 7:49

Plees

361.3.2005 8:58

Artikkeli sai ainakin mut harkitsemaan vakavasti sitä, että vaihtaiskohan tohon Mandrake 10.1:iin. Ehkä ostan uuden koneen ja pelailen tällä vanhalla, kun on tarvis. Ja kyllä MR. Gates voisi vähän ajatella, sillä sanon nyt muiden mukana, että tämä ei tule haittaamaan kuin aidon XP:n ostajia.

371.3.2005 10:55

No en usko että puhelinaktivointi kovin rankka toimenpide olisi, no tietenkin näille nykynuorille jotka osaavat hoitaa asioita vain tietokoneella, jos silläkään. Ei haittaa minua vaikka puhelimella joutuisikin aktivoimaan, siitä ei tule niin suuri ja ylitsepääsemätön ongelma minulle ettenkö sitä tekisi ja aion siitä huolimatta käyttää jatkossakin Microsoftin tuotteita, koska ovat ne kuitenkin helppokäyttöisiä ja toimivia, puhelinaktivoinneista yms. huolimatta.

381.3.2005 12:03
Ronsii
Inactive

Mitä ihmettä te koneillanne teette... mulla on XP-pro toiminut 2v oikein hyvin, kerran jouduin ottamaan järjestelmän palautuksen, mutta eipä oo uusiks tarvinnut asentaa.

391.3.2005 12:42

Quote:
Mitä ihmettä te koneillanne teette... mulla on XP-pro toiminut 2v oikein hyvin, kerran jouduin ottamaan järjestelmän palautuksen, mutta eipä oo uusiks tarvinnut asentaa.
Me käytetään niitä.. ;D No joo.. Onhan tuo touhu nyt jo aivan mahdotonta varsinkin jos ajattelee että vähemmän noita OEM-käyttiksiä on jaos ku just jotain corporate yms.. Ja OEM-käyttiksiähän tää juttu nyt näin aluks tais koskee..

401.3.2005 12:50

Hienoa Microsoft kerrankin idea jossa on jotain järkeä... :)


--Computers are like air conditioners, they stop working properly if you open windows--

http://www.if-not-true-then-false.com/ || http://www.gentoo.org/ || http://my.afterdawn.com/juppe22/

411.3.2005 13:16
mrj-fin
Inactive

Eihän tämäkään nyt vielä ollut mitään verrattuna siihen mitä tulee esim tuohon seuraavan käyttiksen asentamiseen ja aktivointiin verrattuna. Taitaa täytyä antaa asennuksen jälkeen antaa oman käyttiksen tutkittavaksi ja sitten microsoftilta saa vain sillä yhellä keyllä toimivan aktivoimmistiedoston.Jolla se toimii vaan, että silleen........

421.3.2005 14:18

^^^^ Onko tuo nyt niin vaikeaa, jos sillä pystytään estämään piratismia? Enkä usko että ms rekisteröinnistä kovin monimutkaista tekee, koska suurinosa käyttäjistä kuitenkin on ihan tavallisia ihmisiä joilla on muutakin elämää kuin istua koneella :P

432.3.2005 12:45

Tuli vaan mieleen sellainenkin asia, että onko nykyään tietokoneen oston yhteydessä sitten ostettava puhelinkin. Eikö tuollainen "pakottaminen" ole jo laitonta. Ok tiedän, melkein kaikilla on jonkunlainen puhelin, mutta kyse onkin nyt periaatteesta.

442.3.2005 18:46

Tuli tässä mieleen, että kuinka "pakollisia" nuo päivitykset yleensäkin ovat? Itse en ole päivittänyt Windowsia kertaakaan eikä ongelmia ole ilmennyt. Pidän vain huolen siitä, että palomuuri ja virustorjunta ovat ajan tasalla.


Rikki ja Vety... ja he elivät onnellisina elämänsä loppuun asti...

452.3.2005 21:01

Quote:
Tuli tässä mieleen, että kuinka "pakollisia" nuo päivitykset yleensäkin ovat?
Tuskinpa kovinkaan pakollisia...

462.3.2005 21:18

Korjaan... "tarpeellisia".


Rikki ja Vety... ja he elivät onnellisina elämänsä loppuun asti...

4720.4.2005 10:14

ja ei kun porukalla linuxia lataamaan olis outo kokemus kun ei olis bugeja kokoajan :-)

4820.4.2005 10:52

Korjaan... "tarpeellisia". No jos luotat siihen ettei xp:seen eikä sen sisältämiin ohjelmiin löydy enää yhtään tietoturva-aukkoa ja laitteistosi on nyt ajan tasalla, voit olla huoleti. Todennäköisyys siihen on pyöreesti nolla. Kaikki verkkoon päästettävät ohjelmat saattavat sisältää muutamia tietoturva-aukkoja riippumatta käyttöjärjestelmästä. Käyttämällä ulkoista palomuuria ja usein päivitettäviä selaimia ja antamalla vain tarpeelliset portit eri ohjelmien käyttöön, voi kuitenkin nukkua yönsä hieman turvallisemmin.

494.6.2007 16:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti volvopete:
ja ei kun porukalla linuxia lataamaan olis outo kokemus kun ei olis bugeja kokoajan :-)
Linux se muuten harvoin päivittyy.. ;)

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto