*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

NetAnttila aloittanut digitaalisen musiikin myynnin

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 5.2.2005 19:00 Kommentteja (15)

NetAnttila aloittanut digitaalisen musiikin myynnin Anttila-tavarataloketjun verkkokauppa NetAnttila on kaikessa hiljaisuudessa laajentanut reviiriään digitaalisen musiikin myyntiin. Valikoimaltaan itseään Suomen suurimmaksi nimittävä nettimusiikkikauppa löytyy osoitteesta download.netanttila.com.
NetAnttila on lähtenyt liikkeelle hieman kokeiluluontoisesti vähin testauksin, mikä on ilmeisesti myös syy heikon tiedottamisen takana. "Emme tiedottaneet, koska jos avattaisiin rytinällä, olisi riski, että voi käydä kymmeniä tuhansia asiakkaita. Emme olleet tehneet kuormitustestiä. Halusimme varmistaa palvelun toimivuuden", kertoi Keskon etäkaupan ja NetAnttilan johtaja Mika Leiponen.

Musiikin lataaminen verkkokaupasta edellyttää, että käytössä on Microsoftin Windows 2000 tai XP -käyttöjärjestelmä sekä Media Player 9 tai uudempi versio ohjelmasta. Lisäksi käyttäjän pitää asentaa NetAnttilan oma mediasoitin sekä rekisteröityä sen käyttäjäksi.

"Kaikki eivät halua käyttää Windowsin Mediaplayeriä tai Realplayeriä, joten teimme suomenkielisen soittimen Suomen markkinoille. Soitin on sidottu yhteen drm:ään, ja sen salaustaso päihittää kilpailijoiden ratkaisut mennen tullen. Tuote on otettu erittäin hyvin vastaan levy-yhtiöissä, joissa on haluttu tuote, joka ei ole Microsoftin tekniikkaa", informoi palvelun ylläpitäjäyhtiön SecuryCastin toimitusjohtaja Ben Melin.

NetAnttila käyttää kappaleissa DRM-teknologiaa, joka sallii yksittäisen kappaleen kopionnin CD:lle kolmesti. Ulkoiselle soittimelle kappaleen voi niin ikään siirtää kolme kertaa. Ostettua kappaleita voi kuunnella rajattomasti kolmella eri tietokoneella. NetAnttila tarjoaa mahdollisuuden ilmaisen 30 sekunnin mittaisen näytepätkän kuunteluun. Koekuuntelu onnistuu myös ilman NetAnttilan omaa soitinta.

Yhden kappaleen lataaminen maksaa 1,19 euroa, eli 20 senttiä enemmän kuin iTunesista. Kokonaisen albumin lataaminen keventää kukkaroa 12,95 eurolla. Leiposen mukaan alun tasahinnoittelu muuttuu jatkossa niin, että osa tuotteista halpenee ja osa kallistuu. Maksuvaihtoehtoina on perinteisten luottokortti ja verkkomaksupalvelujen lisäksi myös mahdollisuus maksaa tekstiviestillä.

Lähteet:
Sektori.com
Tietokone.fi

Edellinen Seuraava  

15 kommenttia

15.2.2005 19:32

Itse olen vähän arastellut tuota netistä ladattavan musiikin ostamista, mutta nyt kun on ns. "tuttu" kauppa tarjoamassa noita niin voisi harkita. Etenkin jos uuden albumin hinta saataisiin n. 10 eur per albumi. Hyvä idea ja kun vielä kehittyy eteenpäin.

25.2.2005 19:51

Siis periaattessa, ne voisi myydä pelejä elokuvia nettin kautta.

36.2.2005 9:53

Itse en ole oikein ymmärtänyt tätä "maksa ja lataa"-periaatetta. Miksi maksaa paljon pelkistä biiseistä, kun kaupasta saa saman vähän kalliimmalla ja kansipaperit ym. kaupan päälle? Kiva maksaa esim. jostain Rotten Soundin levystä euron laaki kun kappaleet ovat jotain puoliminuuttisia.

46.2.2005 10:56

Entä kuinka mukavaa on maksaa vaikka tuosta mainitsemastasi levystä ~20 egee, josta artistille menee ~80 senttiä/myyty levy ja loput levy-yhtiöille ja muille välikäsille? Onko kiva tukea noita riistäjiä?..saavat taas ostaa uuden mersun :( ...ootko yhtään katsonut mitä levyt kaupoissa maksaa ja kuitenkin ne sisältää 2 kuunneltavaa kappaletta? Ostatko mielelläsi koko levyn vaikkapa kahden kappaleen takia?

Quote:
Täytyy olla Media Player 9 tai uudempi versio ohjelmasta. Lisäksi käyttäjän pitää asentaa NetAnttilan oma mediasoitin sekä rekisteröityä sen käyttäjäksi.
Niin just, tuossa onkin jo tekijöitä, joiden takia en ikinä tule käyttämään, puhumattakaan noista rajoituksista:
Quote:
NetAnttila käyttää kappaleissa DRM-teknologiaa, joka sallii yksittäisen kappaleen kopionnin CD:lle kolmesti. Ulkoiselle soittimelle kappaleen voi niin ikään siirtää kolme kertaa.
On se nyt vi%$#, jos en saa itse käsitellä ostamaani kappaletta miten haluan ja niin monta kertaa kuin haluan.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 6.2.2005 @ 11:03

Forumin säännöt, lue ennen kuin postaat:
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/2717

Afterdawnin oppaat:
http://fin.afterdawn.com/artikkelit/

56.2.2005 11:06

Eikö Riipu vähän, minkälaista musiikkia kuuntelee, kuin ei vihtisi ostaa mitän purkkapoppia/rokkia ym. Se on varman nykyaika, kuin ostettaan biisit, filmit sähköisesti, eikä joka pitäjässä ole kunnollista levykauppaa.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 6.2.2005 @ 11:12

66.2.2005 11:42

joo ei noin rajoitetulla musiikilla mitään oikeesti tee ennemmin kannattaa ostaa se levy sieltä kaupasta niin saa ne biisitkin 'omaksi'. ne koittaa noilla rajoituksilla hieman hillitä tuo sen kappaleen käyttöä jotta sais enempi myyntiä aikaa.. mutta huono yritys! taitaa valitettavasti meilläpäin jäädä vielä tälläkin kierroksella musiikit ostamatta....

77.2.2005 4:19
retlop
Inactive

kukaa nykyää ostaa musikkia jos on adsl :I Ehkä yhen levyn 6kk jos sitäkää

88.2.2005 10:07

kyllä mieluummin maksan pikkusen enemmin että saan levyn ceedeenä.

98.2.2005 11:04

Ei mitään järkeä. Jos jonkun tuotteen ostan - sähköisessä muodossa tai sitten ei - niin pitää ostajalla olla oikeus tehdä sillä mitä huvittaa (lain puitteissa). MP3-soittimessani vaihtuu biisit parhaimmillaa kolme kertaa päivässä, mitä iloa on biisistä jota voin soittimelle siirtää vain 3 kertaa? Entäs jos polttaa biisit rw-levylle ja levyltä rippaa MP3:ksi???

108.2.2005 11:09
retlop
Inactive

suomes cd on iha törkeen kalliita. en todellakaan aijo maksaa cd:tä noin20€ jos on noin15kpl ennemin wareen ja poltan atrackein levylle =<

118.2.2005 11:28

No joo, biisinhän saa siirtää suojatusta muodosta kiintolevylle suojaamattomaan muotoon sen kolme kertaa. Tällä tiedostolla voi sitten tehdä mitä huvittaa. (kai?) ;)

128.2.2005 11:29

Mietin kyllä juuri tuota että poltat sen biisin rw:lle ja rippaat levylle? mikä estäis?

139.2.2005 12:59

Kyselin NetAnttilalta asiasta ja he painottivat että tuo kolmen siirron / polton raja on levy-yhtiöiden määräämä. Tuosta koneelle uudelleen kopioimisesta sanoivat että minulla on oikeus ripata takaisin koneelle vaikka mp3:ksi polttamani levyt. Ja kuten aikaisemmin totesin niin ei näinkään vaikean kautta tarvitse asiaa tehdä, ohjelmastahan (joka siis tarvitaan palvelun käyttämiseen) voi musiikkikappaleen siirtää myös suojaamattomaan muotoon kiintolevylle sen kolme kertaa. Miksi tällainen rajoitus on sitten edes ohjelmaan tehty kun sen pystyy näinkin yksinkertaisesti kiertämään. Olisiko jotain siihen suuntaan että ko. ohjelmalla ei mitään levyjen massakotituotantoa saa toteutettua. Kokonaisen levyn saa hintaan 12,95 jonka kyllä maksan mieluummin kuin reilun kaksikymppiä kansineen.

1412.2.2005 5:27

Kyllä tää on yks huonoista minun mielestäni hinnan suhteen. Ainoa plussa on tuo tekstiviestillä oleva maksu. Ei tartte käyttää luottoa.

1512.2.2005 8:26

enpä siltikään usko että mitään tuollaista tilaisin. kiva oisi vaikka ostaa tuolta 300 € eestä musiikkia ja sitten vaikka kovo hirttää täysin kiinni. no refund. siksi ceedee.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

OnePlus 5 sai uuden Android Oreo -esiversion OnePlus 5 sai uuden Android Oreo -esiversion (15.12.2017 22:50)
Uskaliaimmat OnePlus 5 -käyttäjät pääsevät nyt kokeilemaan uutta esiversiota, joka tuo Androidin uuden Oreo-version ominaisuuksia. OnePlus on aloittanut tänään Oreo-beetaohjelmassaan uuden version jakelun. ....
Samsungin patentti kertoo kahdella näytöllä varustetusta pelipuhelimesta? Samsungin patentti kertoo kahdella näytöllä varustetusta pelipuhelimesta? (15.12.2017 22:08)
Samsung, kuten monet muutkin älypuhelinvalmistajat, kehittää jatkuvasti uusia patentteja, joilla pyritään uudistamaan älypuhelinkonseptia. Tietysti tarkoituksena on löytää uudenlainen innovaatio, ....
Samsungin uusi huippumalli, Galaxy S9, esitellään jo MWC-messuillla? Samsungin uusi huippumalli, Galaxy S9, esitellään jo MWC-messuillla? (15.12.2017 21:15)
Huippupuhelimet ovat todennäköisesti tämän vuoden osalta esitelty, mutta kauaa ei tarvitse odottaa, että uutta lippulaivamallia on jälleen tarjolla. Monet valmistajat tähyävät jo vuoden alkuun ....
AIM-pikaviestin haudattiin virallisesti tänään AIM-pikaviestin haudattiin virallisesti tänään (15.12.2017 19:44)
Vaikka nyt elämme pikaviestimien kulta-aikaa, kiitos mobiilisovellukset kuten WhatsApp, niin sovellusten historia on tietokoneiden viestimissä parin kymmenen vuoden päässä. Yksi ensimmäisistä ....
Netflixiltä heti vuoden alkuun läjäpäin uutta, tässä tammikuun uusi Originals-sisältö Netflixiltä heti vuoden alkuun läjäpäin uutta, tässä tammikuun uusi Originals-sisältö (15.12.2017 19:32)
Jouluunkin on vielä toista viikkoa aikaa ja senkin jälkeen Netflixillä on tarjolla ennen vuoden loppua muun muassa uusi Black Mirror -kausi, mutta jo nyt on hyvä ottaa katsaus tulevan kuun Netflix-uut....

Uutisarkisto