*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

MPAA julkaisi ohjelmiston pikkupiraattien vanhemmille

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 28.1.2005 20:21 Kommentteja (28)

MPAA julkaisi ohjelmiston pikkupiraattien vanhemmille Motion Picture Association of America eli Yhdysvaltain elokuvateollisuuden etujärjestö on julkaissut ilmaisohjelman, jonka tarkoituksena on auttaa tietokoneiden kanssa hieman hukassa olevia vanhempia poistamaan pikkupilttiensä tietokoneilla olevat mahdollisesti laittomat video- ja musiikkitiedostot.
Ohjelma skannaa tietokoneen läpi ja näyttää skannauksen tuloksena löytyneen listan tiedostoista, samalla tarjoten mahdollisuutta poistaa tiedostot pysyvästi koneen kovalevyltä. MPAA:n mukaan "useat vanhemmat ovat huolestuneita siitä, mitä heidän lapsensa ovat imuroineet verkosta ja mistä kyseinen materiaali on peräisin".

Sinänsä varsin luovaa vaihtoehtoa P2P-käyttäjiä vastaan nostetuille oikeustoimille haittaavat muutamat bugit. Eräiden testaajien mukaan ohjelma tunnistaa mm. Windowsin asennuksessa mukana tulevat .wav -tiedostot "arveluttavaksi materiaaliksi", avaten näin potentiaalisen pitkähkön kotiarestin mahdollisuuden myös kaitaa polkua kulkeville nuorille. MPAA vakuuttaa myös ohjelman julkistuksessa, että ohjelma ei lähetä mitään tietoa MPAA:lle löydetyistä tiedostoista. Järjestö aikoo myös julkaista tulevaisuudessa muita vastaavia "hyötyohjelmia" mm. P2P-käytön rajoittamiseen tai havaitsemiseen ja toivookin vanhemmilta aktiivisuutta piratismin kukistamiseksi jo kotoa käsin.

Muistin virkistämiseksi todettakoon jälleen, että Suomessa nykyisen lainsäädännön mukaan tekijänoikeuksin suojattujen video- ja musiikkitiedostojen imurointi verkosta ilman lupaa on täysin laillista. Sama ei koske kuitenkaan tietokoneohjelmia tai -pelejä.

Lähde: BBC News

Edellinen Seuraava  

28 kommenttia

129.1.2005 5:17

Hienoa, ei noilta typerät ideat ainakaan lopu. Mites ohjelma tunnistaa jos esim. olet ihan laillisesti ostetun levyn sisällön ripannut kovolle vaikka mp3 muotoon, kun haluat niitä koneelta kuunnella? Äiti/isukki ajaa tollasen ohjelman koneella ja poistaa sun musavarastos, jota olet vaivalla kerännyt...kyllä perhesuhteet on koetuksella sen jälkeen :)

229.1.2005 5:36

Mistä näitä sikiää??? Kuulostaa todellakin idealta joka on keksitty firman pikkujouluissa glögin ja kinkun välissä. Mikan kanssa täysin samaa mieltä.

329.1.2005 7:07
jmpk
Inactive

Ovat kyllä testanneet tota omaan päähänsä, eli puhdistaneet sieltä kaiken älyllisen toiminnan. Mitäkä seuraavana tulee? Ton tekniikka on kyllä vasrin hämäräperäinen, varmasti hävittää jotain ylimääräistäkin ----> kone voi pahimmassa tapauskessa kaatua

429.1.2005 10:01

Typerintä mitä olen kuullut hyvin pitkään aikaan.

529.1.2005 10:30

No haloo...Jos joku pikku teini on innoissaa imuttanu isukin koneen isukin laajakaistalla täyteen musaa ja leffoja ilman isukin lupaa, niin kait isukki saa ne myös poistaa jos haluaa. Nykyajan vanhemmat on aikamoisija puusilmiä noitten koneitten kanssa että jälkikasvu taitaa tietää tietotekniikasta paljon enemmän. Eli eiköhän koneen omistaja saa päättää mitä sillä tehdään ja mitä EI. Hyvä idea/tavoite, softan paska toteutus taitaa valitettavasti kaataa tämänkin yrityksen.

629.1.2005 10:39

kaikkea sitä näköjään jaksetaan kehitellä... aika turhalta tuo tuntuu.

729.1.2005 11:10
jmpk
Inactive

Quote:
Nykyajan vanhemmat on aikamoisija puusilmiä noitten koneitten kanssa että jälkikasvu taitaa tietää tietotekniikasta paljon enemmän.
niin ja nokkelat osaavat laittaa eston ettei ko. ohjelmaa voi suorittaa, jos joku olisi niin tyhmä että edes harkitsisi ohjelman käyttöä.
Quote:
Eli eiköhän koneen omistaja saa päättää mitä sillä tehdään ja mitä EI.
voi voi, mutta miksi turvaantua juuri tekijänoikeusjärjestöjen hämyisiin ohjelmiin, kun koneeltahan voi käsipelissä poistaa vain ne joissa on oikeasti jotain "vahingollista"(????)

829.1.2005 11:45

Tuo laillisen / laittoman materiaalin tunnistaminen tosiaan koitunee suurimmaksi ongelmaksi. Huono puoli on sekin että asiasta mitään ymmärtämättömille vanhemmille tämä softa saatetaan saada markkinoiduksikin... ...tuo mikan mainitsema ongelmahan saattaa tulla ratkaistuksi sillä että lakiuudistus kriminalisoi ääni- ja kuvatallenteen siirtämisen koneelle (ainakin Suomessa).

929.1.2005 11:48

Mistäkähän tämän softan saisi imuroitua? Mielenkiintoista olisi omat koneet skannata läpi.

1029.1.2005 14:33

Itse en ainakaan koskisi pitkällä tikullaan mihinkään tekijänoikeusjärjestön tekemään softaan. Kumminkin avaisi samalla takaportin MPAA:lle jotta he pääsisivät tutkimaan onko koneella mitään tekijänoikeuksien alaista materiaalia jaossa ja laittaisivat syytteet samantein. Tulee troijalainen hevonen mieleen ensin tosta softasta. Rahaahan MPAA vaan haluaa keinolla millä hyvänsä ja tossa niillä olis hyvä tapa saada lisää syytteitä(lue lisää koko loppuikänsä maksavia asiakkaita). Ja lobbaamallahan MPAA, RIAA ym. tuntuvat usaa pyörittävän aivan oman mielensä mukaan muutenkin, se kenellä on rahaa ja vaikutusvaltaa saa eniten "oikeutta" ja eniten "valtaa" pitää ikävä kyllä paikkansa liiankin hyvin tässä. Kohta varmaan käyvät ajamaan syytesuojaa omille työntekijöilleen ja tarpeeksi lobbaamalla saavat sellaisenkin lain menemään läpi ja ihan mitä ikinä keksivätkään. Usassa päättäjät ovat niin alkeistasolla tietotekniikan & tietoverkkojen ymmärtämisessä(pätee kyllä myös muiden maiden päättäjiin), että eivät yhtään tunnu ajattelevan mitään muuta kuin sitä, että pitäähän bisneksen pyöriä ymmärtämättä edes minkälaisesta bisneksestä on kyse.

1129.1.2005 15:24

No vähänpä Hawk konettasi softan toimintaperiaatteilta tunnet, jos pitää välttää tiettyjen tahojen ohjelmia.

1229.1.2005 16:18

http://www.respectcopyrights.org/content.html tuolta ainakin löytyy joku "parent filescan". enpäs itse tohtinut ottaa ja testata...

1329.1.2005 16:40
gurkku
Inactive

Kaikkea nekin keksii. Mutta yleensä piraatit ovat aina askeleen edellä.

1429.1.2005 17:30

kkeilinpa tuota softaa mihin oli linkki. aika hurjaa juttua väitti.

1529.1.2005 19:32

Miksei ole ohjelmaa joka tunnistaa ja tarvittaessa poistaa tiedostonjako ohjelma/t. ? "tarkoitettu vanhemmille"

1629.1.2005 20:29

"Miksei ole ohjelmaa joka tunnistaa ja tarvittaessa poistaa tiedostonjako ohjelma/t. ? "tarkoitettu vanhemmille" " -Ehkä siksi, että noita tiedostonjako-ohjelmia voi käyttää myös lailliseen tarkoitukseen. Itse esim olen muun ohessa ladannut bittorrentilla pelien demoja ym. Mutta rahan perässähän tässä ilmiselvästi ollaan. Odotan innolla ensimmäistä oikeusjuttua, kun "Meidän Sylvian kotikameralla kuvattu 5-vuotis syntymäpäivävideo tuhoutui tuon ohjelman takia. Jos ollaan jenkeissä nähty jo kissan kuivattamista mikrossa niin miten tämäkään siitä eroaisi.

1730.1.2005 2:23

No se juttu että kuivatettu kissaa mikrossa on täyttä huijausta..

1830.1.2005 6:36

Mutta varo kahvi on kuumaa-ilmoitujkset ym. Samaa sarjaa. ;D

1930.1.2005 10:22

Kaikkee nekin keksii. Käsi pystyy ne jotka arvelee vanhempiensa tulevan käyttämään kyseistä ohjelmaa?

2030.1.2005 13:13

Kokeilinpa tuon softan ja ei tämä nyt mikään maailmaa mullistava ohjelma ole kuin niille jotka eivät tiedä mikä on MP3. Ohjelma vain skannaa koneen läpi ja raportoi (+halutessasi poistaa) useimmat P2P-softat ja kaikki MP3:t, WMA:t, AVI:t, MPG:t yms.yms. Softan ohjeissa mainittiin että ohjelma ei välttämättä löydä laittomia tiedostoja, jos ne on piilotettu ;)

2131.1.2005 3:37
Rattus
Inactive

Mitähän seuraavaksi? Mielenkiintoista totta tosiaan...

2231.1.2005 8:22
Wicerig
Inactive

:D ohjelma kaatui. näytti siltä, että se etsii kaikki musiikki/video tiedostot ja p2p-ohjelmat. MP3 kansioon kun pääsi nuuskimaan niin pyörtyi .

232.2.2005 5:45

kuulostaa ehkä maailman turhimmalta ohjelmalta

242.2.2005 12:04
redwolwr
Inactive

Toihan ettii musiikkii omalt koneelt. Ja sit jos käyttää iTunesia, niin se löytää ne ja poistaa ne ja sit kai varoittaa tyyliin 'älä lataa laittomasti musiikkia'. Ei oo toi MPAA tainnut ajatella iTunesin käyttäjiä...

252.2.2005 14:11

Mietin itsekin samaa, koska on mahdollista että on täysin laillisia koneella, poistaako? ja edelleen se vois vituttaa jos softa vetäsee esim. wintoosan omat waw äänet kaikki bittitaivaaseen..

262.2.2005 15:57

Näyttävätpä vielä ihan avoimesti myöntävän, että ohjelma ei tunnista laitonta materiaalia laillisesta. Suora lainaus sivuilta: "Parent File Scan lists any multimedia file large enough to indicate that it could be a movie or a song. It does not distinguish between legal and illegally obtained content. It is up to the user to make this determination." Eli äskeinen ilmeisesti myös vapauttaa ohjelman tekijät vastuusta, vaikka Sylvian synttärivideo katoaisikin.

273.2.2005 11:26

Ei kukaan "tyhmä" mene tätä fiasko softaa lataamaan jos tietää että hänellä on laittomia tiedostojo, toi on kyllä naurettavinta "MPAA vakuuttaa myös ohjelman julkistuksessa, että ohjelma ei lähetä mitään tietoa MPAA:lle löydetyistä tiedostoista." En tiedä uskooko noi tuohon itsekkään sen verran ahneita nuo kaikki järjestöt on että paskavaluu kuin rännistä.

283.2.2005 17:09

McGeek - Toistamiseen muistutan että joka ikisen koneenkäyttäjän (varsinkin jos koneella harjoitetaan kyseenalaista toimintaa), olisi syytä tutustua yksityisyytensä suojaamiseen, erilaisten softien toimintaperiaatteisiin ja siihen kuinka niitä voi itse kontrolloida. - Toisaalta jos MPAA saa tietää että Virtasen Villellä Suomessa on koneellaan 200 MP3:sta ja yksi leffa, niin mitäköhän he ko. tiedolla tekisivät?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto