*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Pioneer kehitti 500 gigatavun optisen levyn

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 8.11.2004 21:31 Kommentteja (26)

Pioneer kehitti 500 gigatavun optisen levyn Japanilaisen Nikkei Business Daily-lehden mukaan Pioneer on onnistunut kehittämään tekniikan jonka avulla optiselle tallennuslevylle voidaan tallettaa 500 gigatavua eli noin puoli teratavua dataa.
Lehden mukaan tekniikkaperustuu ns. ultraviolettilaseriin, joka käyttää lyhyempää aallonpituutta kuin ns. "seuraavan sukupolven" tallennusmedioissa eli Blu-Rayssa ja HD-DVD:ssä käytetty sininen lasersäde. Ultravioletin laserin avulla yhdelle levylle mahtuisi siis noin 20 kertaa enemmän dataa kuin yhdelle perus-Blu-Ray levylle ja reilusti yli sata kertaa enemmän dataa kuin yksikerroksiselle DVD-levylle.

Lähde: The Inquirer

Edellinen Seuraava  

26 kommenttia

19.11.2004 7:38

warettajien unelma?

29.11.2004 8:33

onhan noi hienoja uutisia, mutta saa vaan oottaa että ne on DVD+r levyjen nykyisissä hinnoissa =(

39.11.2004 10:51

Ei kait kaiken pidä heti olla miltei ilmaista kun markkinoille saapuu

49.11.2004 12:46

no miksi ei?... vois mun mielestä antaa noita vaikka ilmatteeks kaikille niitä haluaville... Japanilaiset on muuten neroja.

59.11.2004 13:08

no kyllä tuon markkinoille tulo taitaa kestää vielä joitakin vuosia... nuo blueray ym tekniikathan on käsitykseni mukaan jo aika valmiin oloisia tuotteita. kyllä tuommonen levy markkinoille tullessaan on varmasti halvempi gigatavua kohden kuin mikään tällähetkellä oleva optinen media!

69.11.2004 13:14

Ai että noihin sais elokuvat kunnon äänillä ja kuvalla


I''m a lumberjack and I''m okay, I sleep all night and I work all day

79.11.2004 14:00

Jos 4.7Gb dvd maksaa euron , niin maksaako tommonen 100euroa?

89.11.2004 15:05

Jos maksaa sen 20 euroakin, mitä optiset mediat yleensä tullessaan kuluttajille, voi sanoa että "kilpailukykyinen" vaikka tulisikin vasta parin vuoden kuluttua.

99.11.2004 16:32

Riittäisi melko pitkäksi aikaa tuo 500 gigatavun levy. Tuskin monellakaan käyttäjällä löytyy edes kiintolevytilaa noin paljon koneesta.

109.11.2004 18:11

Kiintoisaa, noin paljon tilaa, ei varmasti lopu kesken 8), harmi vaan että hinta on kamalan korkea.

1110.11.2004 5:31

Tuskinpa tollasia saa vielä monee vuotee..

1210.11.2004 5:33

Veikkaisin että 3 vuoden päästä on markkinoilla. Ellei kehitä pian jotain vieläkin parempaa jolloin ei kannata tuoda tätä markkinoille.

1310.11.2004 6:10

Mukava poltella 4x asemalla täyteen... :P

1410.11.2004 6:12

Ei siinä kauaa välttämättä mene, riippuu tietenkin paljonko se 1x on mb/s.

1510.11.2004 7:41
vaaris
Inactive

No niin, 500G tilaa :) Näin ne hommat vaan etenee ja huomaan olleeni oikeassa, kun olen väittänyt ettei 1 teran tallennussysteemit ole niin kaukaa haettu. Ja todellakin ne tulevat tarpeeseen! Ei 1 teran kiintolevykään montaa viikkoa ehtisi vanheta kun se olisi jo täynnä. Nykyään mulla on kolme levyä (440G) ja koko ajan saa olla tuhoamassa jotain uuden tieltä :(

1610.11.2004 13:15

Kukahan noita suomessa ostaa sillä niille tulee jo kasettimaksua ÄLYTTÖMÄSTI. jos cd levyssä on 0.61€ kasettimaksua, niin mitähän tuommoisessa 500Gt levyssä...olisikohan...400€ kohtuullista...ja päälle levyn hinta.;-( Tietokoneen kanssa ei saa olla niin nuuka, että polttaa roskatkin. Toista se on puulämmityksessä.

1710.11.2004 16:44

Jos noi kasettimaksut ahdistaa niin ainahan noita sitten voi tilailla vaikka 100kpl:n paketeissa Saksasta. :)

1810.11.2004 23:42

Onhan tuo aika unelma levy :) Juyvä japskit! 2 tommosta levyy ja sais kaiken mun kaman taltee... Sitte ku tommonen levy hajoo ni ottaa päähän :) Jos järkevii ollaa ni mitä tekee jollaa levyl jossa on 500 GB tilaa?? Onhan se hienoo ku on levyl hurjasti kamaa mut ei siitä käytännön hyötyy kummiskaa varmaa pahemmin oo. Se levy ku on kaiken lisäks vielä helposti särkyvä. Toki sitä on helppo kulettaa mukana paikasta A paikkaan B, mut siinä se. Ite tuun tyytymää varmaa jatkossakii kovoihin :)

1912.11.2004 6:32

Tottahan tuo tekniikka kehittyy ja ohjelmistot ja tiedostot paisuu. Muutama vuosi takaperin monella ei ollut koneessaan edes kymmenen gigan kovalevyä. Kun peruutetaan 15 vuotta taaksepäin, niin silloin Amigassa sadan megan kovalevy oli "iso". Eli ei tuonkokoinen tallennuskapasiteetti välttämättä ole ollenkaan tarpeeton muutaman vuoden päästä..

2012.11.2004 11:50

Kohtahan tuo Sony alkaa olla kusessa tuon bluray formaattinsa kanssa kun on monta kertaa suurempikapasiteettisia kiekkoja tarjolla samaan aikaan. Toisaalta saahan ne markkinat vaikka mille, jos se PS3 tulee käyttämään sitä.

2113.11.2004 12:17
f4ne
Inactive

Muistuu niin hyvin mieleen vielä aika jolloin kiintolevy vaihdettiin isompaan 40 megaseen...

2213.11.2004 19:37

hmm,aina vain herkempi fyysisille virheille...

2313.11.2004 19:43

bump,ja mikähän se meille riittäisi?

248.12.2004 8:55

turhaa, aivan turhaa...

259.12.2004 23:26

.hups sori

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.12.2004 @ 23:27

2617.2.2005 6:44
yimanya
Inactive

Tollaselle levyllehän mahtuu 730 cd:n kamat...öh totah just, kukahan tollasta oikeasti tarvii o_O? Ja mullakin on vain kaks 10 gb:n kiintolevyä... :)

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
5 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
2 kommenttia

Uutisarkisto