*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

MP3-linkkisaitin omistajalle valtavat vahingonkorvausvaatimukset

Kirjoittaja Jari Ketola @ 19.10.2004 01:10 Kommentteja (9)

MP3-linkkisaitin omistajalle valtavat vahingonkorvausvaatimukset Levyteollisuuden edustajat vaativat MP3s4free.net -sivuston omistajalta ja ylläpitäjältä Stephen Cooperilta ennätyssuuria vahingonkorvauksia -- summa voi kohota jopa 500 miljoonaan Australian dollariin, eli 290 miljoonaan euroon.
Naurettavalta kuulostavan vahingonkorvaussumman takana on Australian levyteollisuutta edustavan ARIAn kanta, jonka mukaan tapauksessa haetaan "todellisten vahinkojen mukaista korvaussummaa ottamatta huomioon syytettyjen mahdollista maksukykyä." ARIA hakee tapauksesta ennakkopäätöstä sille, onko laittomaan materiaaliin linkkaaminen rinnastettavissa laittoman materiaalin tarjoamiseen.

MP3s4free.net toimi vuodesta 1998 vuoteen 2003 saakka, jolloin se suljettiin viranomaisten toimesta. Sivusto tarjosi linkkejä mm. murretuilla palvelimilla sijaitseviin MP3-tiedostoihin. Itse sivusto ei sisältänyt ainuttakaan musiikkikappaletta, vaan kyseessä oli pikemminkin hakemisto muiden sivujen sisältöön.

Cooperin lisäksi oikeuteen on haastettu myös MP3s4free -sivuston serveritilan tarjonnen ComCenin työntekijöitä, joka kuvastaa jälleen viihdeteollisuuden "tykillä kärpästä" -mentaliteettia.

Lähde: News.com.au

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

119.10.2004 8:16

Voi vihtori noi korvausvaatimukset on ihan naurettavia...onko toi kaveri joku miljardööri. Miten paljon ne luulee että se aikoo maksaa kun ei se koskaan pysty maksamaan kaikkea...ei varmaan edes korkoja. Senkus muuttaa johonkin takahikiälle varojensa kanssa ja elää hiljaiseloa. Onko Austraaliassa yhtä naurettava toi "oikeusjärjestelmä" kuin jenkeissä?

219.10.2004 8:55

no toihan on vaan levyteollisuuden vaatimus. kai ne ajattelee että kun vaatii mahdollisimman törkeät lukemat niin ei tarvi tulla vastaan niin paljoa.

319.10.2004 9:40

Tää korvausvaatimus on melkein yhtähyvä kuin se kun joskus jenkeissä annettiin 690 vuotta vankeutta jollekulle. Mutta eihän sitä tiedä jos kaverilla on varaa maksaa ja toisella ikää istua..heh

419.10.2004 13:35

Saaa toki vaatia,mutta ei ne tule saamaan mitään. Turhaa lätinää koko uutinen.

520.10.2004 6:56

Joo...Kyllä puolet tuosta olisi kohtuullista.:-) Jos tuo menee läpi, niin seuraavan kerran, kun joku ampuu toisen, kaikki lehdet, sivustot, jne pitäis haastaaa. Linkkaavathan nekin asekauppojen sivuille (Lehdetkin ilmoittavat mainoksissaan osoitteen). Eli toisen tekemästä rikoksesta tuskin voidaan tuomita. Jos pistän kotisivultani linkin terroristien sivuille, olenko pommittanut WTC:N?

620.10.2004 7:24

Ilman muuta... Toi oli kyllä mielnkiintoinen vertaus. :)

720.10.2004 13:45

Miksi Googlea ei haasteta oikeuteen sieltä nimittäin löytyy varmasti enemmän linkkejä laittomaan sisältöön kuin mistään muualta? Vai pelottaako äänitemafiaa haasta tuomioistuimeen jotain, jolla on varaa kunnon puolustukseen oikeudessa? Muutenkin tulee mielenkiintoinwn juttu, jos linkittäminen rinnastetaan itse laittomaan levittämiseen. Entäs sitten linkit p2p-ohjelmien kotisivuihin tai Googleen - tulevatko nekin laittomiksi?

820.10.2004 17:47

Jos linkkien takia aletaan oikeuteen haastamaan, niin sitten saapi viranomaiset haastaa koko maailman.

925.10.2004 15:50

yhä typerämpiä korvausvaatimuksia piisaa, miksei ne vois ruveta ottamaan järkeä käteen :Evil.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin (2.12.2016 13:01)
PC-pelikehittäjät ovat viime aikoina laajentuneet mobiilipelimarkkinoille ostamalla sektorilla jo markkinaosuuksia kahmineita yrityksiä. Esimerkiksi Activision Blizzard osti Candy Crush -pelejä ....
Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
2 kommenttia
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....

Uutisarkisto