*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

MP3-linkkisaitin omistajalle valtavat vahingonkorvausvaatimukset

Kirjoittaja Jari Ketola @ 19.10.2004 01:10 Kommentteja (9)

MP3-linkkisaitin omistajalle valtavat vahingonkorvausvaatimukset Levyteollisuuden edustajat vaativat MP3s4free.net -sivuston omistajalta ja ylläpitäjältä Stephen Cooperilta ennätyssuuria vahingonkorvauksia -- summa voi kohota jopa 500 miljoonaan Australian dollariin, eli 290 miljoonaan euroon.
Naurettavalta kuulostavan vahingonkorvaussumman takana on Australian levyteollisuutta edustavan ARIAn kanta, jonka mukaan tapauksessa haetaan "todellisten vahinkojen mukaista korvaussummaa ottamatta huomioon syytettyjen mahdollista maksukykyä." ARIA hakee tapauksesta ennakkopäätöstä sille, onko laittomaan materiaaliin linkkaaminen rinnastettavissa laittoman materiaalin tarjoamiseen.

MP3s4free.net toimi vuodesta 1998 vuoteen 2003 saakka, jolloin se suljettiin viranomaisten toimesta. Sivusto tarjosi linkkejä mm. murretuilla palvelimilla sijaitseviin MP3-tiedostoihin. Itse sivusto ei sisältänyt ainuttakaan musiikkikappaletta, vaan kyseessä oli pikemminkin hakemisto muiden sivujen sisältöön.

Cooperin lisäksi oikeuteen on haastettu myös MP3s4free -sivuston serveritilan tarjonnen ComCenin työntekijöitä, joka kuvastaa jälleen viihdeteollisuuden "tykillä kärpästä" -mentaliteettia.

Lähde: News.com.au

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

119.10.2004 8:16

Voi vihtori noi korvausvaatimukset on ihan naurettavia...onko toi kaveri joku miljardööri. Miten paljon ne luulee että se aikoo maksaa kun ei se koskaan pysty maksamaan kaikkea...ei varmaan edes korkoja. Senkus muuttaa johonkin takahikiälle varojensa kanssa ja elää hiljaiseloa. Onko Austraaliassa yhtä naurettava toi "oikeusjärjestelmä" kuin jenkeissä?

219.10.2004 8:55

no toihan on vaan levyteollisuuden vaatimus. kai ne ajattelee että kun vaatii mahdollisimman törkeät lukemat niin ei tarvi tulla vastaan niin paljoa.

319.10.2004 9:40

Tää korvausvaatimus on melkein yhtähyvä kuin se kun joskus jenkeissä annettiin 690 vuotta vankeutta jollekulle. Mutta eihän sitä tiedä jos kaverilla on varaa maksaa ja toisella ikää istua..heh

419.10.2004 13:35

Saaa toki vaatia,mutta ei ne tule saamaan mitään. Turhaa lätinää koko uutinen.

520.10.2004 6:56

Joo...Kyllä puolet tuosta olisi kohtuullista.:-) Jos tuo menee läpi, niin seuraavan kerran, kun joku ampuu toisen, kaikki lehdet, sivustot, jne pitäis haastaaa. Linkkaavathan nekin asekauppojen sivuille (Lehdetkin ilmoittavat mainoksissaan osoitteen). Eli toisen tekemästä rikoksesta tuskin voidaan tuomita. Jos pistän kotisivultani linkin terroristien sivuille, olenko pommittanut WTC:N?

620.10.2004 7:24

Ilman muuta... Toi oli kyllä mielnkiintoinen vertaus. :)

720.10.2004 13:45

Miksi Googlea ei haasteta oikeuteen sieltä nimittäin löytyy varmasti enemmän linkkejä laittomaan sisältöön kuin mistään muualta? Vai pelottaako äänitemafiaa haasta tuomioistuimeen jotain, jolla on varaa kunnon puolustukseen oikeudessa? Muutenkin tulee mielenkiintoinwn juttu, jos linkittäminen rinnastetaan itse laittomaan levittämiseen. Entäs sitten linkit p2p-ohjelmien kotisivuihin tai Googleen - tulevatko nekin laittomiksi?

820.10.2004 17:47

Jos linkkien takia aletaan oikeuteen haastamaan, niin sitten saapi viranomaiset haastaa koko maailman.

925.10.2004 15:50

yhä typerämpiä korvausvaatimuksia piisaa, miksei ne vois ruveta ottamaan järkeä käteen :Evil.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Näin massiivinen on piraattikirjebisnes – Lähes 200 000 IP-osoitteen omistaja on selvitetty Näin massiivinen on piraattikirjebisnes – Lähes 200 000 IP-osoitteen omistaja on selvitetty (16.1.2018 19:39)
Markkinaoikeuden päätösten kautta on luovutettu lähes 200 000 IP-osoitteen omistajan yhteystiedot vuosien 2013–2017 välisenä aikana. Vuoden 2017 osalta tiedot rajoittuvat kesäkuun alkuun, joten ....
1 kommentti
WhatsAppiin tulee vihdoin kauan kaivattu ominaisuus – Löydät sen emojien takaa WhatsAppiin tulee vihdoin kauan kaivattu ominaisuus – Löydät sen emojien takaa (16.1.2018 12:42)
WhatsAppin tuoreesta beta-versiosta on löytynyt jälleen uusia ominaisuuksia, jotka aikanaan valuvat myös sovelluksen vakaata versiota käyttäville tavallisille käyttäjille. WhatsApp näyttäisi ....
Apple nöyrtyi kiinalaisjätin tahtoon? Rahasiirrot lisätään suosittuun sovellukseen Apple nöyrtyi kiinalaisjätin tahtoon? Rahasiirrot lisätään suosittuun sovellukseen (16.1.2018 12:03)
Kiinan suurimpiin teknologiayrityksiin kuuluva Tencent ja Apple ovat päässeet sopuun WeChat-viestipalvelun aiemmin sisältämän tippaus-ominaisuuden jakamisesta. WeChat sisälsi aiemmin mahdollisuuden ....
Tekoäly ymmärtää lukemaansa jo paremmin kuin ihminen Tekoäly ymmärtää lukemaansa jo paremmin kuin ihminen (16.1.2018 10:54)
Tekoälystä on tullut teknologiasektorin uusin "kultaryntäys". Kaikki suurimmat IT-yritykset investoivat siihen suuria määriä rahaa ja kehittävät sen pohjalta uusia palveluita, joita myydä asiakkaille ....
Galaxy S9 sai viranomaiselta hyväksynnän – Tulossa pian myyntiin Galaxy S9 sai viranomaiselta hyväksynnän – Tulossa pian myyntiin (15.1.2018 14:49)
Samsung paljasti CES-messujen aikaan aikovansa julkistaa seuraavan sukupolven Galaxy-lippulaivapuhelimet helmikuussa ja esittelypaikka löytyy Barcelonan MWC-messuilta. Samsungilla näyttäisi ....

Uutisarkisto