*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

DVD Jon mursi Apple AirPortin suojauksen

Kirjoittaja Jari Ketola @ 13.8.2004 14:12 Kommentteja (16)

DVD Jon mursi Apple AirPortin suojauksen Norjalainen ohjelmoija Jon Lech Johansen, joka tunnetaan parhaiten DeCSS-ohjelman kehittäjänä, on jälleen aiheuttamassa harmaita hiuksia Applelle. Aikaisemmin tänä vuonna Johansen julkaisi PlayFair-ohjelman, joka poisti DRM-suojauksen iTunes -musiikkikaupasta ostetuista kappaleista. Viime kuussa oli vuorossa FairKeys, joka mahdollisti autentikointiavaimien lataamisen Applen palvelimilta. Avaimien avulla kuluttaja voi kuunnella ostamiaan kappaleita millä tahansa koneella ilman, että konekohtaisia kuunteluoikeuksia pitäisi lisätä ja poistaa iTunesin kautta.
Nyt "murto"vuorossa oli Applen AirPort Extreme, WLAN-pohjainen musiikinstreamauslaite, joka mahdollistaa iTunes-kappaleiden toistamisen esimerkiksi kotiteatterivahvistimen kautta. AirPort Extreme hyväksyy kuitenkin vain iTunesin kautta toistettavat kappaleet, joten esimerkiksi OGG tai WMA -muotoisia kappaleita ei sen avulla voi kuunnella. Lisäksi iTunes on saatavilla vai MacOS ja Windows -käyttöjärjestelmille, joten mm. Linux-käyttäjät eivät voi AirPort-laitetta hyödyntää.

Johansen selvitti AirPort Extremen ja iTunesin välillä käytettävän salauksen (AES salaus, jossa AES-avain salataan RSA:lla) ja käytetyn salausavaimen. JustePort-ohjelman avulla AirPort Extremen kautta voi toistaa minkä tahansa MPEG4 Apple Lossless (.m4a) -muotoisen kappaleen. JustePort on ohjelmoitu Mono-rajapintaa käyttäen, joten se on käännettävissä useille eri alustoille.

Nyt kun salausavain on selvillä voidaan AirPort Extremelle kehittää toisto-ohjelmia, jotka tukevat kaikkia mahdollisia tiedostomuotoja.

Lisätietoja JustePortista löytyy Jon Lech Johansenin blogista.

Lähde: The Register

Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

113.8.2004 18:10

Niin sitä pitää. Aika epeli tuo Jon...

213.8.2004 19:10

Taitaa Norjan pojalle tulla pian haaste oikeuteen. Kaveri on kieltämättä lahjakas aiheuttamaan viihdeteollisuudelle unettomia öitä.

313.8.2004 21:08

Quote:
Kaveri on kieltämättä lahjakas aiheuttamaan viihdeteollisuudelle unettomia öitä.
Siltä vähän vaikuttaa. Eiköhän Jon oo kohta kovapalkkasessa duunissa jossain 'it' firmassa.

414.8.2004 11:49

Tulee oikeudessa kova tappelu, voi jo melkeimpä arvata puolustuksen taktiikan; "miksen voisi kuunnella airportin kautta omia musiikki-cd:täni kun kerta siitä kuitenkin monta sataa euroa maksoin" tai vastaavaa :)

514.8.2004 16:50
jmpk
Inactive

614.8.2004 16:54
jmpk
Inactive

sori painoin vahingossa lähetä tyhjällä kentällä Kun kerta jo bill gateskin on lyöty ritariksi miks ei Jon Lech Johansenia voida lyödä myös ritariksi, saavutukset "melkein" yhtä suuret, voisi kyllä joku muukin kunnian osoitus olla asiaa

714.8.2004 17:50

Täh? Todistustaakka on sinulla... Bill Gatesia ei ole kai lyöty ritariksi. Linkkiä?


Tulitko moderoiduksi?
Muistatko LORDin?
Pelaa LOTGDia!
http://www.testipenkki.com/lotgd/

814.8.2004 18:28

http://www.theregister.co.uk/2004/01/26/bill_gates_receives_knighthood/ Huhujen mukaan Jon ei yksin pura noita salauksia vaan toimii erään ryhmän etumiehenä. Ja toikin avain löytyy kuulemma suoraan iTunes:in binäärikoodista, niinkuin kasa muitakin avaimia joille pitäisi vain löytää käyttöä.

916.8.2004 11:33

Aika kova jätkä kyl täytyy myöntää...

1016.8.2004 21:12

aikamoinen epeli tuo Jon. :)

1117.8.2004 20:58

Toimii hän sitten ryhmässä tai ei, murrettu sekin nyt sitten on ja kunnia hänelle siitä. Löytynyt mistä hyväänsä mutta oikea käyttö tarkoitus on ainakin selvitetty ja tärkeintä hänen mielestään kuten monen muunkin on varmaan se että se tuotiin julki.

1221.3.2005 5:37

hyvä jon. mitään kopiosuojauksia ei tarvita.

1321.3.2005 6:26
admins
Inactive

ihmetyttää miks pitää tuoda julki että "oon tehny lattomuuksia viekää minut oikeuteen". Kait tuon ois voinu tehdä kaikessa hiljasuudessaki? Itse en moisia ohjelmia tartte, mutta tuntuu että kaveri kerjää itselleen vaikeuksia.

1521.3.2005 12:57

Olen kirjoittanut viestini 14.08, Bill Gates löyty ritariksi 2.3.2005.

1621.3.2005 18:23

Ok. Sorry, en huomannu kattoo päivämäärää.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tässäkö Rovion seuraava hittipeli? Battle Bay tulossa saataville maailmanlaajuisesti Tässäkö Rovion seuraava hittipeli? Battle Bay tulossa saataville maailmanlaajuisesti (29.4.2017 21:42)
Rovion uusi Battle Bay -mobiilipeli tulee saataville maailmanlaajuisesti 5. toukokuuta. Battle Bay on reaaliaikainen moninpeli, jossa pelaajat kiitävät merellä viidestä pelaajasta koostuvassa ....
Hakkerit vuotivat jaksoja Netflixin kesäkuussa ensi-iltansa saavasta Orange is the New Black -tuotantokaudesta Hakkerit vuotivat jaksoja Netflixin kesäkuussa ensi-iltansa saavasta Orange is the New Black -tuotantokaudesta (29.4.2017 21:25)
TheDarkOverlord-hakkeriryhmä aikoo jatkaa vuotoja myös Orange is the New Black -sarjan jälkeen. Asiasta uutisoi TorrentFreak. TheDarkOverlord kertoo saaneensa Orange is the New Black -sarjan ....
Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa (28.4.2017 17:42)
Odotetut Android-älypuhelimet saapuivat tänään myymälöihin. Helmikuussa MWC-messuilla esitelty LG G6 tuodaan myyntiin yhteistyössä Gigantin kanssa, minkä lisäksi puhelimen voi löytää operaattorien ....
Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin (28.4.2017 17:11)
Bitcoinin arvo kävi eilen uusissa ennätyslukemissa. Kirjoitushetkellä Bitcoinin arvo on noin 1300 dollaria eli noin 1200 euroa. Eilen yhden Bitcoinin arvo oli korkeimmillaan noin 1340 dollaria. ....
iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan (28.4.2017 14:04)
Apple on päättänyt korottaa App Storessa myytävien mobiilisovellusten hintaa. Alhaisin hintaluokka nousee 0,99 eurosta 1,09 euroon. Vastaava hintakorotus tehdään myös Meksikossa ja Tanskassa. ....
2 kommenttia

Uutisarkisto